Včera po sedmnácté hodině byl oživen další FM vysílač rychle expandujícího Rádia Dálnice. Je umístěn na rozhraní Prahy a Průhonic a na kmitočtu 104,2 MHz o výkonu 25 wattů by měl doplnit pokrytí při jihovýchodním okraji metropole. Anténa poněkud překvapivě nemíří na přilehlou dálnici D1, nýbrž na Jesenici a Pražský okruh (dálnice D0). Při jízdě po dálnici D1 z Prahy – Chodova autorádio přeladí z pražské frekvence 107,9 na nový kmitočet hned za exitem 2. Dosud byla v těchto místech a dále od Prahy 107,9 silně rušena stanicí ČRo Liberec. Po spuštění navazující frekvence Jažlovice 107,2, které by mohlo následovat velmi brzy, bude pokrytí dálničního rádia mezi Prahou a Vyškovem již prakticky souvislé.
AKTUALIZACE 30. 12. 2017:
Rádio Dálnice 27. prosince zprovoznilo navazující vysílač v Říčanech – Jažlovicích poblíž exitu 12 dálnice D1 na frekvenci 107,2 MHz/25 W. Anténa je umístěna na stožáru BTS v areálu dohledového centra Vodafone. Detailní fotografie jsou doplněny do fotogalerie vysílačů.
Poznatky ze včerejší jízdy po D5 z Prahy až po Rozvadov.
– Rádio Dálnice lze přijímat plynule od exitu 10 Loděnice až cca 10 km za hranicí v Německu. Vysílače navzájem navazují a autorádio plynule přelaďuje.
– Vysílač v Plzni 87,8 MHz není synchronizován cca o sekundu s ostatními vysílači, takže při přeladění dochází k nepříjemnému přeskakování.
Nejlepší zvuk má tato stanice přes satelit, a tím pádem přes pozemní vysílače. V DVB-T je zvuk plochý a obsahuje šum a brum. Na internetu je naopak nepříjemně zkreslen – v autě téměř neposlouchatelný. Moje upozornění zaslané přes jejich stránky zůstalo bez odpovědi.
Je to tak, ten stream na netu je dost zkreslený a nedá se poslouchat.
I zvuk na FM vysílačích patří k těm hodně zprocesovaným. Na to, že Dálnice vysílá často mluvené slovo, má modulace málo středů, zhoršuje to srozumitelnost v autě.
presne, vysilac v Plzni 87.8 FM zvukove opozden,nefunguje z nej RDS TA dopravni informace,a nekdy se strasne zasekava zvuk,je zde zrejme brano vysilani z netu. Na muj dotaz, zda bude synchronizovan s 100.5FM a 105.1FM nikdo v radiu nereagoval. To same zda planuji pokryt Rudnou,ci Prahu zapad, aby nebyla dira v pokryti dalnic D5 a D 1
Dnes jsem na D5 Praha – Plzeň také ladil Rádio Dálnice. Autorádio vůbec nechtělo přeladit na Žebrák 98,5 ani z 99,6, ani v opačném směru z 92,0. Na 98,5 nefungovalo TA. V Plzni – Skvrňanech má tuner tendenci přelaďovat na nýřanskou 100,5, slabě je tam slyšet i Přimda 91,9.
V Praze v ulici K Barrandovu směr Pražský okruh jsem viděl billboard Dálnice upozorňující na soutěž Letní jízda. Bohužel v té lokalitě je mizerný příjem. Ve Stodůlkách na mostě přes Rozvadovskou spojku je ve směru do centra cedule s frekvencí 107,9, opět v místě, kde prakticky není signál. Nevím, do jaké míry někdo při rozmisťování těchto vizuálů přemýšlel. Čekal bych, že ten, kdo sdělení vůbec zachytí, bude mít tendenci Dálnici ze zvědavosti na autorádiu ihned hledat, ale ono to nepůjde.
A poslal jste ty poznatky o problémech u fm do radia? Aby ro mohli opravit?
Není jako ty, Hujer, který se cpe všude tam, kde ho nechtějí…a prudí a prudí…..
Podívejte se o pár příspěvků výše…
Naštěstí existují i opačné případy. Jeden poutač s frekvencí 107,9 MHz je i na křížení ulic 5. května a Vyskočilova (50.0477303N, 14.4521797E), kde je příjem bezproblémový.
Známý motoristický publicista Jirka Hyner se po více než dvaceti letech strávených na Radiu Helax přesunul na Rádio Dálnice, kde má každodenní magazín Na plný plyn.
Možná je to blbost, ale je možné abych v Liberci zaslechl frekvenci Přimda 91,9 MHz? Poslouchám občas v autě slabé, ale celkem uspokojivě hrající Radio 1 ze Strahova a vždy na jednom konkrétním místě mi to přebije jiná stanice. Měl jsem podezření na MDR Jump z Löbau, ale nedávno jsem tam zaslechl slovo „dálnice“, čímž tuto variantu vylučují. Je to bohužel uprostřed křižovatky, takže jaksi nemám moc čas to více analyzovat. 😀
Rádio Dálnice má v databázi ČTÚ nový vysílač 107,8 Poříčí nad Sázavou (původně Hvězdonice), který bude pokrývat oblast mezi D1 a Benešovem. Nespuštěny zůstávají 97,1 Kařez D5, 104,1 Jáchymov D1, 94,2 Ostrovačice D1, 91,6 Rousínov D1, 91,7 Kamenice D1 se přesouvá do Pelhřimova a 94,2 Blučina D2 do Mikulova (na tento kmitočet bylo vyhlášeno licenční řízení).
Ze zpráv televize Relax https://www.youtube.com/watch?v=AZ0ElFO5f0o
S příchodem teplého počasí se budou spouštět vysílače jeden za druhým.
Dalším zprovozněným vysílačem Dálnice je Velké Meziříčí 105,0.
ubývá to pěkně, už jich ke spuštění moc není, vypada to, že brzo pojede celá síť.
TMC nevysílá, ověřeno dnes na Vysočině 91.7 a 95.8.
Mají. Mají tam napsané, že podmínkou je znalost českého jazyka.
Zajímalo by mě, jestli zařadí dopravní zpravodajství i v angličtině, jak píšou na svých stránkách.
Asi mají problém sehnat levné a zároveň kvalitní moderátory/redaktory, kteří jsou schopni reprodukovat jak českou, tak anglickou informaci tak, aby to nebylo směšné, ale naopak přínosné a důvěryhodné.
tak oni na webu mají že hledají 🙂
Rádio Dálnice se na svém webu chlubí, že své vysílače opatřila „nejmodernější technologií RDS_TCM.“ Mysleli tím samozřejmě RDS-TMC. Máte s tím někdo zkušenost? Vysílají skutečně nějaká data do navigace? A jiné stanice?
Dotaz bych ještě rozšířil o další část uvedenou na webu:
„Rozšířené vysílání za vámi vyšleme také prostřednictvím DVB-T Digitální televizní pozemní sítě MUX 4.“
Mám tomu rozumnět tak, že Dálnice bude šířena v Mux 4?
Ano, je tam roky radio Čas. Co je na tom k podivení?
Pařízek si uvědomil, že Mux 4 je pro něj levnější distribuční cestou na vysílače než satelitní vysílání 🙂 Zajímavé je, že mu to trvalo tak dlouho. To, že šla Dálnice na satelit, jsem nikdy nepochopil, když měl její majitel celou dobu možnost využít vlastní celoplošnou síť…
RDS TMC už je dnes zastaralá a nevyhovující technologie, zatím však nemá plně využitelnou náhradu. V ČR ji dosud používal Radiožurnál a Vltava, a to celoplošně. Na některých vysílačích ji údajně přenáší i Plus. Možná, že TMC používala nebo používá i nějaká další stanice, ale tam to kvůli omezenému dosahu nemá tak velký význam.
tohle umí i dab+ ale nevím zda to nekdo zkoušel, zdali čro ttu funkci v dab ma či ne, na fm tohle používají, to jsem u nich četl na webu čro. Dokonce měli byt nejak propojené, tušim když mate puštenou vltavu tak to přeladí na radiožurnal nebo kam a pak zase zpatky 😀
Samozřejmě jsem o RDS-TMC taky četl různé články různého stáří, ale zajímá mě aktuální stav a reálné zkušenosti, ne domněnky. Běžně nejezdím autem, ve kterém bych to mohl vyzkoušet. Přelaďování z Vltavy na Radiožurnál a zpět je něco jiného, to je RDS-EON.
aha takže dve funkce 😀 no a u dab to posilani do navigací funguje? Dab by to umět měl, ale zda tu funkci použiva někdo v čr nebo ne, nebo zda to maji jen norové….
jinak pokud odpovida toto http://www.g.laroche.free.fr/english/rds/groupes/listeGroupesRDS.htm
tak pro tmc je blok group 8A. čro vltava vysílá, radiožurnal ani dvojka nic, čro plus taky nic, regiony take nic. Takže jedina stanice kde to ukazalo tmc, tak byla pouze čro vltava, kde je i eon. kdy je vltava vázána na radiožurnál, co se tyče jinych radií tak jsem nikde nezaznamenal, škoda že nechytnu na pc tuner dalnici abych zkusil zdali to tam je či nikoli, co se týče cizích radií tak se to objevilo u hitradio rtl (nemci).
Nebude, protože frekvence bude rušena Evropou 2 105,1 z Jihlavy.
RRTV schválila přesun vysílače Rádia Dálnice ve Velkém Meziříčí 105,0 na stanoviště Radia Čas v Třebíčské ulici u OC Panorama.
tak to bude mit velkej dosah, ani radio hey nema pro vel mez 100W ale jen 50.
Tak Jana Bastien je snad jediná, která mluví v průběhu písniček, co jsem si všimnul. Ostatní moderátoři už mluví mezi jednotlivými songy.. TZN, skončí skladba, pak začne moderovaný vstup a až po vstupu začne hrát další písnička pěkně od začátku.
Taky jsem si toho všiml. Bohužel je to tak. Kde jsou ty časy z roku 2010. Domnívám se, že brzy by mohl být i nový zvukový obal. Ale je to jen moje domněnka, která se nemusí potvrdit.
ten vyvoj jim trvá, momentalně se snaží postavit svou vysilací síť, hold se to ješte potáhne, ale zlepšit by to chtělo, taky jak mluvili o tech dopravnich informacích, tak snad budou spolupracovat se všemi možnymi institucemi, pro nekoho by to za par let mohla byt alternativa ke čro. Bohužel je to běh na dlouhou trať.