1. Co je DAB?
DAB+, zjednodušeně DAB, je digitální rozhlasové vysílání přijímané vzduchem. Nepotřebuji k němu internet, neplatím za něj dodatečné poplatky.
2. Jak poznám, že nějaké auto podporuje DAB?
Tlačítkem RADIO nebo na dotykové obrazovce rádia zvolím režim příjmu označený DAB, někdy také DAB/FM nebo FM/DAB. Jde to i jinak: v seznamu dostupných stanic zkusím najít Český rozhlas Pohoda, který je označen jako R-POHODA nebo CRo-POHODA. Pokud tam je, autorádio umí DAB. Autorádia s DAB mají vždy také příjem FM.
DŮLEŽITÉ: U všech nových aut a autobusů vybavených autorádiem je od 1. ledna 2022 DAB povinně již v základní výbavě.
3. Čím se DAB liší od FM a AM?
Narozdíl od FM a AM vysílá na jedné DAB frekvenci (kanálu) několik rozhlasových stanic v takzvaném multiplexu. Proto se do DAB vejde mnohem více stanic včetně doplňkových textů a obrázků. DAB nikdy nešumí, při slabém signálu se autorádio ztiší.
4. Co a kde v DAB můžu poslouchat?
V Česku v současnosti vysílá několik multiplexů s nabídkou přes 50 stanic včetně těch, které nejsou na FM nebo AM. Je pokryto přes 95 procent obyvatel a pokrytí i nabídka stanic v DAB se dále zvyšují. V mnoha regionech Česka můžu poslouchat i zahraniční rádia, například z Německa, kde je vysílání v DAB velmi rozšířené a mnoho automobilů je vybaveno příjmem DAB.
5. Proč někdy DAB rádio při poslechu vybrané stanice přeskakuje nebo se opakuje?
Důvodem je automatické přepínání mezi DAB a FM. Pokud poslouchám stanici, která vysílá zároveň na FM a v DAB (například Radiožurnál), autorádio při nedostatečném signálu FM přepne na příjem DAB a naopak. Vysílání v DAB a na FM ale nebývá vždy časově ani zvukově sladěno, proto můžu narazit na vynechávání nebo naopak opakování části vysílání stanice, kolísání hlasitosti nebo zhoršení zvuku. U mnoha autorádií to vyřeším tak, že v nastavení zruším zaškrtnutí položky pojmenované například Automatická změna DAB – FM, Přepínání DAB/FM nebo Service Following.
6. Skončí v Česku kvůli DAB dosavadní vysílání na FM a AM?
DAB a FM poběží vedle sebe, vzájemně se doplňují. AM vysílání, tedy střední a dlouhé vlny, je v souvislosti s rozšířením DAB postupně omezováno, například Český rozhlas ukončil AM vysílání na konci roku 2021.
+
ČTĚTE TAKÉ: Přehled všech rádií v Praze na FM, DAB, AM
Jak viděli plánování DAB sítě odborníci před čtvrt stoletím? Trocha počítání nad tabulkou z historického sborníku.
Pokud špatně chytám příjem FM rádia (slabý signál, šum apod.), zlepší se to po instalaci DAB rádia?
To se nedá říct dopředu. Pokud na tom místě nyní v DAB nefunguje ani Český rozhlas na 12C/12D, tak to moc dobré vyhlídky nejsou…
osobně bych začal náhledem simulace pokrytí multiplexu Českého rozhlasu zde:
https://vportal.ctu.cz/dab/mapa?x=14.8332008&y=49.9866642&z=8&h=2&tp=1_100&ca=1_60&am=1_50&bgt=0_80_d&bg=1_40_b&l=cs
Multiplex ČRo je na většině míst nejsilnějším, co lze přijímat a hlavně vysílá ze zamýšlených lokalit budoucích multiplexů. Pokud u vás pokrytí není, bude to v budoucnu zřejmě problematické, neb leckde se bude vysílat s nižším výkonem.
Je to samozřejmě jen modelace – realita může být jiná – například u nás je pokrytí MUX RTIcz zcela rozbité, spíše bez pokrytí a přitom hraje bez výpadků a naopak Český rozhlas u nás má mít plnou sílu a přitom je téměř neposlouchatelný (přitom je vv místě přímá viditelnost na nejméně 5 aktivních vyílačů)
Stejně jako v případě pozemního DVB, tak i u DAB je důležitý mix přijímaných SFN signálů v kombinaci s konkrétním přijímačem.
Zde kapitola Ochranný interval a SFN:
https://dabcz.webnode.cz/l/dab-zajimavosti/
Vždy je lepší, když se přijímá 1 impusl (vysílač), než více impulsů…
Bych dodal.
„…a hlavně vysílá ze zamýšlených lokalit budoucích multiplexů …“ – už jsem to tady psal – chci vidět, jak se vyřeší např. DAB+ příděly pro Brno – Hády. ČRa je asi na věž nepustí (a když ano, tak ta cena bude taková, že se to nevyplatí) a druhej stožár už obsadili „Pařízkovci“ … Je to chráněná lokalita, takže nějaká další stavba typu mobilní BTS pár metrů x pár metrů asi nehrozí, že tam bude povolena, tak jedině někam dolů a tím pádem s nižším pokrytím….
Jj, na to reálné sdílení lokalit ČRa s dalšími uchazeči si tedy počkám. 🙂 Holt se bude muset pokrývat odjinud. Ostatně nikde není psáno, že lze vysoutěžené sítě pokrývat jen ze stanovišť, jaké byly uvedeny v aukci.
Dobrý den v autorádiu mám dab+ ale když ho chci spustit tak tam je jen loading a nic se neděje co s tím?
V autorádiu jsou dva anténní vstupy. Jeden pro FM, druhý pro DAB+. Musí tedy být na ně připojen signál v daném frekvenčním pásmu a to koaxiálním kabelem odpovídající impence a konektoru.
Samostatná DAB anténa může být se zesilovačem, pak je potřeba v autorádiu aktivovat napájení po koaxiálu…
Pak mě napadá softwarové omezení, nebo závada.
Výňatek ze znění směrnic EU ze prosince 2018: Jakýkoli automobilový rádiový přijímač zabudovaný do nového vozidla kategorie M, které je uvedeno v Unii na trh za účelem prodeje nebo pronájmu od 21. prosince 2020, obsahuje přijímač, který je schopen přijímat a reprodukovat přinejmenším rozhlasové služby poskytované prostřednictvím digitálního pozemního rozhlasového vysílání. Já si koupil nový vůz v 12/2021, vyrobený v 11/2021, který má autorádio Kenwood doinstalované prodejcem, protože díky zvláštní edici tovární výbavy s klimou, centrálem a el. okny v něm rádio přesto nebylo ??? a dodělané DAB nemá. Mě je to ovšem zcela šumák, DAB je mi ukradený, hlavně že AR má handsfree s mic nad čelním sklem a přes bluetooth plně spolupracuje s mobilem včetně hledání tel. seznamu a dalších služeb ;-P
V Česku platí příslušná právní úprava až od ledna 2022. Nové auto ani nyní nemusí být vybaveno žádným rádiem. Pokud jej prodejce domontuje, podle mého názoru nemusí mít příjem DAB, protože nejde o zabudovaný tuner, součást vozu z výroby.
To, že tam dealer dal „obyčejné“ rádio, přestože moc dobře ví, co se do aut dnes běžně montuje na lince, je věc druhá. Na mě to moc sympaticky nepůsobí, zvlášť když vedle sebe dám nákupní cenu základního autorádia s DAB a hodnotu jakéhokoliv nového vozidla.
Já mohu aktuálně srovnávat originální koncernové RNS510 Columbus rádio s Kenwoodem 1DIN KMM-505 s DABem.
Přijde mi, že v místech se slabým signálem je ten Kenwood stejně citlivý nebo i citlivější než Columbus. Za ty peníze je to rádio skvělé, jak zvukem, tak širokou paletou nastavení zvuku apod. (kde koncernová rádia tedy silně kulhají).
FM příjem je mírně lepší na Columbusu, zejména selektivita. Ale není to žádný velký rozdíl.
Vím, že jsi reagoval na Marka. Jenom doplním, že já rozhodně neřeším místa se slabým signálem.
Příjmové vlastnosti a schopnosti jsou klíčové.
Bohužel, nelze obecně věřit ani Kenwoodu, ani Pioneeru …. Je potřeba vědět, jak přijímací soupravu (anténa,svod /koax/, ev.zesilovač nebo pásmový splitter a autorádio) jako celek otestovat…a jak případný problém vyřešit.
Jelikož se jedná o instalaci v autě, je to úporně nekomfortní a nepříjemná záležitost.
Pak je tu jestě jedna věc. SW nedotaženost a neochota výrobců jakkoliv na podněty uživatelů reagovat.
Takže, co my zbylo z nedražšího 1DIN Kenwoodu ?
Zvuková kvalita a ekvalizér.
I Phone USB Audio.
BT funguje obstojně, ale u hovorů mi nefunguje telefonní seznam, jen posledních 10 hovorů.
Co je k prdu ?
Radio staruje tak dlouho, že než se rossvítí aspoň ledka, tak netušíte, jestli mení po něm.
Určité specifické příjmové vlastnosti.
Displej se nedostatečně rychle překresluje při nižších teplotách.
Nerovnoměrné podsvícení panelu a problematická korelace s podsvícením displeje…Nemá čidlo osvětlení.
Nesmyslné NEvyužití i využití plochy displeje.
Android USB audio.
USB vstup – nahodilé fatální ukončování reprodukce a tím pádem nutnost udělat externí změnu v obsahu na paměťovém médiu, aby šlo opět dočasně přehrávat.
Třešničkou na dortu je pak jedna velice častá vlastnost. Volant automobilu má střízlivé množství ovládacích prvků, což je fajn. Ovšem funkce, které se týkají FM a DAB příjmu jsou tak nesmyslné, že se nedají vůbec použít….