Nejnovější komentáře

  • jouda: Stačí si otevřít nějaké video a podívat se na podrobné parametry obrazu a zvuku. Zobrazí se např. toto: Current /…
    15:51 07.06.2026
  • MichalZ: Ano, ale za mě hudebně nevyvážené. Na jednu stranu solidní britský poprock a pak na druhé ty nejohranější eurodance srágory,…
    15:33 07.06.2026
  • Míra: O tom nevím. Prosím zdroj.
    14:40 07.06.2026
  • jouda: Bejvávalo, Youtube preferuje ve zvuku Opus typicky kolem 110 kbit/s a v obrazu VP9/AV1.
    14:28 07.06.2026
  • Míra: Ano. Jedná se o řetězec, který je složen z miliardy částí. Takovým základem jakéhos takéhos zvuku je youtube formát 128kbps…
    13:30 07.06.2026
  • Honza K.: Stanic, které mají dobrý zvuk v DABu je bohužel úplné minimum.
    13:06 07.06.2026

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

O čem píšete?
33K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Lutradio
7. 6. 2026 00:40

Poslouchá někdo Hitrádio Devadesátka? Příšernost… Stanice, která se za mě v hudbě celkem trefila, ale to věčný vzpomínání je důkazem, že lidi tam taky zůstali jen ve vzpomínkách. Furt se vzpomíná. Na kazeťák, na céčka, na starý bundy, na včerejší oběd… moderátoři se prostě zasekli v roce 2000-2025. Nejlepší to je, když nikdo nemluví, pak to dává smysl poslouchat.

NanoBoy
Reply to  Lutradio
7. 6. 2026 07:08

Na druhou stranu maji moderovane vysilani. Takze to pusobi jako plnohodnotne radio, ne samohrajka. Co bych za to dal u Oldies radia 🙁

Lukáš
Reply to  Lutradio
7. 6. 2026 12:25

Stanice má v Dabu nepřiš dobrý zvuk.

Honza K.
Reply to  Lukáš
7. 6. 2026 13:06

Stanic, které mají dobrý zvuk v DABu je bohužel úplné minimum.

Last edited 6 hodin před by Honza K.
Míra
Reply to  Honza K.
7. 6. 2026 13:30

Ano. Jedná se o řetězec, který je složen z miliardy částí. Takovým základem jakéhos takéhos zvuku je youtube formát 128kbps AAC LC.
Ale samo o sobě to nic nespasí.

jouda
Reply to  Míra
7. 6. 2026 14:28

Bejvávalo, Youtube preferuje ve zvuku Opus typicky kolem 110 kbit/s a v obrazu VP9/AV1.

Míra
Reply to  jouda
7. 6. 2026 14:40

O tom nevím. Prosím zdroj.

jouda
Reply to  Míra
7. 6. 2026 15:51

Stačí si otevřít nějaké video a podívat se na podrobné parametry obrazu a zvuku. Zobrazí se např. toto:
Current / Optimal Res 3840×2160@25 / 3840×2160@25
Volume / Normalized 100%/100% (cont.-22.3dB tgt.-14.0dB)
Codecs vp09.00.51.08.01.01.01.00 (313) / opus (251)
Color bt709 / bt709
Connection Speed 44035 Kbps
Kde je jasně vidět, že se aktuálně přehrává VP9+Opus. Mnoho videí už ani obraz v H.264 nenabízí.

MichalZ
Reply to  Lutradio
7. 6. 2026 15:33

Ano, ale za mě hudebně nevyvážené. Na jednu stranu solidní britský poprock a pak na druhé ty nejohranější eurodance srágory, kterých je plný i Kiss.

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
6. 6. 2026 09:04

Sluší se doplnit, že Milan Cais je jedním z moderátorů pořadu Sedmé nebe na Vltavě.

5. 6. 2026 10:36

Dnes se v databázi ČTÚ objevia po delší době jedna (drobná) novinka pro DAB:
Pro RTIcz bylo vydáno individuální oprávnění Mladá Boleslav 8D / 5 kW.

Jakub DXer
5. 6. 2026 07:30

K těm 88% zůstávajicim na FM: já ty DAB+ přijímače nevidím v žádném z potravinových řetězců – jeden z nich je měl dříve 1-2x do roka, (přenosné a do kuchyně), teď už jsem to v regálech dlouho neviděl. Takže buď kupují v Elektro řetězcích ti, kteří chtějí nějakou konkrétní stanici nebo ti, kteří kupují nové auto. Ale jak jsem psal už hodně dříve – je hodně posluchačů, kterým stačí „že jim něco hraje/něco mluví“ a jsou „konzervy“ a dokud nebude datum, kdy se FM vypne, tak rozhodně přelaďovat nebudou a už vůbec si nepoběží koupit nové radio někam do obchodu…

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2026 08:56

Já jsem psal o něčem jiném – o těch, kteří jedou „své zajeté koleje“, prostě si pouští denně svoji oblíbenou FM stanici doma, na zahrádce, na chatě… To jsou lidé, kteří když ten DAB+; přijímač uvidí ve vedlejším regálu, když si jdou koupit rohlíky a „něco ve slevě“, tak si ho možná koupí.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jakub DXer
5. 6. 2026 09:03

Táta má oblíbenou „FM“ stanici Country rádio. Většinu roku tráví na chalupě, kde FM Country nemá signál. Když jsem mu povídal o DABu, tak ho to moc nezajímalo, prostě konzerva. Pořídil jsem mu na chalupu DAB rádio a nemůže si to vynachválit, Country mu hraje každý den. Takže asi tak.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2026 10:01

Byly ale i případy v minulosti při kampani doba dabova že posluchači si přijímače koupili a zjistili že nemohou naladit, bylo to ve fázi ještě menší dobudované sítě než je dnes, což posluchače odradilo, znám případ v rodině u Uh Brodu, kdy přijímač vrátili a nedávno našli cestu ke znovu pořízení. Krom toho jsem shodou okolností narazil na článek kdy se něco podobného popisovalo a vytvářely se mapy pokrytí pro indoor a outdoor protože to je zásadní rozdíl mezi FM, vyšší frekvence používané v DABu se hůře šíří zvláště uvnitř.

Dost by mě proto zajímalo jestli vůbec něco pokryjí dokryvace řádu stovek wattů navzdory jak Zyka ve zmíněných článcích říkal že se musí zvýšit intenzita el.mag pole. Podle mě cokoli v dabu co nemá kilowatty je krom možná dálničních dokryvacu zbytečné. I já mám problém chytit místní RTI Mladcovou přímo když jsem ve Zlíně a z chodby na ni vidim a přijímač mám za rohem v místnosti a to se tam vysílá na nějakých asi 4 kw, pokud chcete upresnete výkon ale za posledním domem se signál začíná ztrácet v případě přijímače TechniSat na jizdnim kole. S tou latenci RTI je to podobné na náhodných místech v republice např na Vysočině u Přibyslavi ale to možná nebyl v provozu Třebíč nebo podobné úniky i v západním pohraničí.

Last edited 2 dní před by Václav
Jakub DXer
4. 6. 2026 13:03

Chvíli trvalo, než mi docvaklo, že Slow Down nejede kvůli výluce Kojálu, takže Show podle Majkla dnes pro Brno a okolí jen online…

Kristián
Reply to  Jakub DXer
4. 6. 2026 14:27

chcel som počúvať dnešného hosť na RŽ (A. Ondra), ale ani mne nedocvaklo, že je dnes výluka. aspoň som využil na kontrolu toho, aké stanice sa prekrývajú u mňa v Suchej nad Parnou v starom magnetofóne. na 102 FM (ČRo Dvojka) mi hraje Regina 2 (102,2 FM, Nové Mesto nad Váhom), na 95,1 (ČRo Radiožurnál) tam hraje Europa 2 (95,2 FM, Nitra) a na fre. 106,4 FM hraje Melody (106,6 FM, Bratislava). na 87,6 FM (Impuls) je zasa ticho.

TÉMA
výluka vysielača Brno-Kojál
Hori97
3. 6. 2026 22:51

Pár poznámek z dnešní konference Digimédia – ze sekce věnované DABu:


PLAY.CZ DAB+
Cíl: 17 vysílačů – spustit zbývá 10.

CRA DAB+ REGION
Cíl: 7 vysílačů – spustit zbývají 3
Technologie je objednaná s předpokládaným dodáním v srpnu/září 2026. Spuštění všech třinácti vysílačů je naplánované na březen 2027. 

FIERA
Vysílač na libereckém krajském úřadu prozatím zůstává kvůli nezájmu klientů o dokrytí města vypnut. Rozvoj firmy se teď soustředí na televizní síť RS11, která spustí 3 významné lokality. 

DAB+ BS
Vysílače v Olomouci (Slavonín) a Zlíně (II.segment) jsou připravené na spuštění, ale opět záleží na zájmu klientů. 

DAB+ GG
Převzetí sítě společností BS bylo nějakou dobu uvažováno, ale aktuálně se již neplánuje. 

RTI cz, TELEKO DAB
Ekonomická rentabilita sítě je počítána alespoň na 10 klientů. Aktuálně probíhají jednání s německými úřady ohledně vysílače na Luži – samotný stožár na vrcholu stojí pár metrů za českou hranicí. 

COLOR DAB+
Uvažuje se o zařazení rádia Limonádový JOE nebo Gold rádia – projekt Romana Ondráčka. Existence a zařazení do DABu záleží na tom zda se podaří sehnat pro projekt sponzora. ČTÚ s polskou stranou aktivně řeší rušení bloku 6A, ale prozatím bez odezvy. 

Kompletní záznam: https://www.youtube.com/live/OVowtG51q_s?si=_bcImU0WpzZWowbc

TÉMA
Digimedia 2026
Míra
Reply to  Hori97
4. 6. 2026 16:30

Přiznám se, že z finálního pokrytí (interpretace mapky) Play cz by CRA nejsem vůbec moudrý.
Hledáme 10 vysílacích stanovišť. Já jsem tedy vypotil toto, ale vúbec se mi to nezdá.
Mezivrata
Radeč
Barák
Svatobor
Klínovec
Praděd
Děvín
Hády
Tlustá hora
Ploštiny
comment image

Václav
Reply to  Míra
4. 6. 2026 19:44

A co krásné, Javořice, Hodonín Babí lom, Praděd, Radhošť?

Honza K.
Reply to  Václav
4. 6. 2026 20:11

Pardubický kraj a Vysočinu Play.cz nemá.

Pevy
Reply to  Oviradio.cz
4. 6. 2026 22:34

Východní části kraje pomůže Praděd velmi výrazně. Celkově si myslím, že víc, než Ještěd.

Václav
Reply to  Pevy
4. 6. 2026 23:08

Já hlava děravá že play ty Pardubice a Vysočinu nemá tak třeba v budoucnu že by dokoordinoval. Třeba ale z Rychnova do České Třebové mi v autobuse na sluchátkách hrál lépe Ještěd než Praděd v případě Proglasu.
V podstatě při příjezdu do Pardubic z východu se prosadil Ještěd versus Praděd v případě 88,1
Zajímavé je že když ještě Proglas hlásil analogové frekvence pro Moravu, tak zahrnul i Ještěd, zajímalo by mě kde na Moravě šel slyšet, pamatuji si snad u obce Rosička na Žďársku (hranice Čech a Moravy) ale tam by to bylo zbytečné vzhledem k 104. Taky vlastně před chvílí uplynul rok po odchodu Proglasu z Ještědu a v nadsázce říkám jak to dopadlo se Zdislavou. Ale právě Holík říkal při návštěvě kláštera v Hradci s tlustými zdmi jak do té doby tam část posluchačů ladila Praděd a druhá část Ještěd. S výsledkem 7 tis posluchačů zřejmě Čro Liberec nepřevyšuje ty které na severu pokrýval s minimálně dvakrát takovým zásahem Ještěd v rukou Proglasu. Vždyť jsem jej částečně chytl i v Jáchymově.

Míra
Reply to  Václav
4. 6. 2026 22:06

Praděd bude.
Tak tipovačka, nebo je snad někde oficiální seznam?

Last edited 2 dní před by Míra
Pevy
Reply to  Míra
4. 6. 2026 22:37

Praděd je pro Play jistý – s kmitočtem 7A (společným s Brnem).

Pevy
Reply to  Míra
4. 6. 2026 22:30

O Ploštinách bych dost pochyboval, ale je pravda, že jinak se dá těžko těch deseti dopočítat. Ve Zlíně sice mají dva kmitočty, ale využití obou je nesmysl (každý z obou je vázan s jinou související oblastí, tj. buď SM, nebo JM).

Míra
Reply to  Pevy
4. 6. 2026 23:00

Snažil jsem se dopočítat do deseti dle mapky, ale fakt nevím. Vícero položek mi tam nesedí…
Každopádně, já Digimedii 2026 navzdory stále očekávám refarming:
CRA REG – CRA – Play by CRA.

Last edited 2 dní před by Míra
Šeryf
Reply to  Míra
4. 6. 2026 23:04

Já bych to viděl takto: https://mobile.sender-tabelle.de/result.php?mode=d&inputLand=CZE#PLAY.CZ%20DAB+ je otázka jak počítat dva bloky za Zlínský kraj….

Míra
Reply to  Šeryf
4. 6. 2026 23:13

To je vlastně 9 položek….Pokud mám brát do úvahy mapku.

Největší smysl dává udělat alotmentový refarming v rámci celého územně-kmitočtového portfolia CRA (všech „tří“ sítí).

Last edited 2 dní před by Míra
Šeryf
Reply to  Míra
5. 6. 2026 11:02

Do deseti tam máš dvakrát Zlín, což budou muset splnit do 02/2028, takže se třeba ozve i CRA DAB+ REGION z Tlusté hory…

Pevy
Reply to  Šeryf
5. 6. 2026 10:08

Ale Javořice aktuálně jenom budoucí vize…

Šeryf
Reply to  Pevy
5. 6. 2026 10:34

Je, ale myslím, od začátku ložená – rošáda 7B <=> 10C viz PVRS strana 17: https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/pvrs/PV_P_21_05.2024_2.pdf

Pevy
Reply to  Šeryf
5. 6. 2026 16:45

Pokud by teoreticky došlo k této rošádě, byl bych zvèdav, jak průchodný bude 10C pto zbytek Vysočiny (= jako mux Čra).

Míra
Reply to  Pevy
5. 6. 2026 17:35

Až se to dotáhne na nějaký finál, čítající 18 až 19 vysílačů, bude zajímavé porovnání se sítí RTI….

Šeryf
Reply to  Míra
4. 6. 2026 23:21

Refarming ano, ale počítám až v dalším kroku za dva roky. Krom rozšíření Play to půjde nejspíš na čas zase do betonu. Smysl regionálky vidím maximálně v rozšíření možnosti odpojování sítě B v severních Čechách. Vysočinu pro Play pak rošádou s Béčkem. Bude také potřeba dořešit Votice v Béčku proti severočeskému Playi, ale předpokládám až ve 2028.

Reply to  Šeryf
5. 6. 2026 10:31

Ohledně možných změn či rozšiřování pokrytí mimo vysoutěžené oblasti se na konferenci vyjádřil celkem jasně Jiří Duchač z ČTÚ, kdy poměrně striktně uvedl, že takovéto úvahy jsou do vypršení všech rozvojových podmínek mimo realitu.
Po vypršení všech rozvojových podmínek (cca 15.3.2028) připustil možnost získání IO i mimo vysoutěžené oblasti, nicméně rovnou krotil očekávání, že to budou významné výkony či lokality kvůli celkové zaplněnosti spektra.
Sám pro sebe si z toho vyvozuji, že se situace po 15.3.2028 určitě uvolní, ale budou tam určitá omezení typu max. 30 dbW či úroveň intezity signálu na hranicích, podobně jako tomu bylo před aukcí.
A toto do jisté míry hodně ovlivní výsledné možnosti změn mezi sítěmi včetně doplnění pokytí mimo vysoutěžené oblasti.

Jakub DXer
Reply to  Hori97
5. 6. 2026 07:04

: pěkný souhrn z konference, ale je tam spojeno RTI cz a Teleko. Neměl jsem ještě čas si ten záznam pustit.

Míra
Reply to  Jakub DXer
5. 6. 2026 07:28

RTI nemělo zástupce.
Teleko: Mame kvalitní, robustní a drahou siť, jejíž provoz momentálně dotujeme.

Jirkas
Reply to  Míra
5. 6. 2026 09:45

Teleka je mě lito. Je tu od prvotnich počátků testů DAB+, průkopník DAB+ a mnohem lepší zvuk než konkurence. RTI má na ty datové toky zvuk mizerný.

Jakub DXer
Reply to  Jirkas
5. 6. 2026 10:23

: to je ale ta naplněná vize, kterou jsem tady psal i s několika dalšími pisateli už v době aukce – tedy „poloprázdné muxy“.
Toto by vůbec nenastalo kdyby se to spouštělo postupně jako třeba v Rakousku.

Šeryf
Reply to  Jirkas
5. 6. 2026 10:26

Teleko je dneska v podstatě servisní organizací pro RTI. Aktuální stav je výsledkem výmyslu aukce kmitočtů a hození všech kmitočtů do placu najednou. Teleko má cca 1/2 republiky za méně než 1/16 ceny, za kterou RTI vydražilo celoplošku. Pokud by (teoreticky) Teleko stavělo celoplošku a mělo potenciál tam nabrat významnější klientelu, nepochybně by to nevypadalo příliš jinak než dnes u RTI. Z Telekem jsme zažili různé konfigurace muxu co se týče zabezpečení i bitratů a vždycky to taková hitparáda taky nebyla… Ještě se myslím někde dají najít vize/obrázky Tomáše Řapka se 100% pokrytím, tuším asi do dvou let ;).

Petr Šimánek
3. 6. 2026 17:04

V Č. Budějovicích se odmlčel multiplex COLOR na kanálu 9C. Většinu jeho programů lze slyšet i na PLAY.CZ, ale Rádio Sázava a Musiconly chybí. Neví někdo zda je to způsobeno technickou závadou a nebo jsou za tím finance po odchodu některých klientů?

TÉMA
Výpadek COLOR 9C v Č. Budějovicích.
HOME
33K
0
Přidejte komentář, prosím.x