Dlouhá léta platilo, že v pražských silničních tunelech bylo díky pokrytí FM signálem z vyzařovacího kabelu možné bez výpadků poslouchat pouze jedinou stanici – Radiožurnál na frekvenci 94,6 MHz. To se od začátku listopadu změnilo. Na základě veřejné soutěže vyhlášené společností Operátor ICT bylo pokrytí rozšířeno o další stanice na dobu čtyř let. V podmínkách soutěže bylo vedle platné licence pro území Prahy také pravidelné dopravní zpravodajství.
Každý provozovatel mohl přihlásit maximálně dvě své stanice, celkový počet vysílaných programů je technicky limitován, a to na šest. Hodnoticími kritérii byly kromě jiných také nabídnutá cena za šíření stanice, celoplošné vysílání a rovněž poslechovost v celém Česku a v Praze.
Na základě soutěže nyní vysílají v tunelech Mrázovka, Strahovský, Brusnický, Dejvický a Bubenečský (poslední tři jmenované tvoří komplex Blanka) tato rádia:
87,8 Rádio Blaník
93,7 Hitrádio City 93.7 FM
94,6 Radiožurnál
96,6 Rádio Impuls
Připomeňme, že v nejposlouchanější šestici rádií v Praze (měřeno WR) najdeme Radiožurnál, Evropu 2, Rádio Impuls, Rádio Blaník, Frekvenci 1 a Radio Kiss.
šlo mi to perfektně v pražských tunelech český rozhlas plus radiožurnál rádio impuls fajn radio a blaník a hitrádio city
Za vysílání v tunelech platí hlavnímu městu Český rozhlas Plus měsíčně 31 tisíc a Rádio Impuls 35 tisíc korun.
Dalším „tunelovým“ rádiem v Praze je ode dneška Český rozhlas Plus 92,6.
Také Fajn radio 97,2 už vysílá v pražských tunelech.
Nebylo náhodou v podmínkách, že každý provozovatel může přihlásit maximálně dvě svá rádia? Nebo se to týkalo pouze minulého výběrového řízení a u tohoto doplňujícího mohla Media Bohemia třetí svůj program normálně přihlásit?
Šlo o dvě samostatné veřejné soutěže. Nyní už je technická kapacita 6 programů naplněna: 87,8 Blaník, 92,6 Plus, 93,7 Hitrádio, 94,6 Radiožurnál, 96,6 Impuls, 97,2 Fajn.
a kdy tam bude 12C dab+? 🙂
Zajímavé počtení.. Díky
Zkušenosti po pár týdnech provozu:
Mrázovka, Strahovský, Brusnický, Dejvický, Bubenečský (poslední 3 jmenované = Blanka):
– Čro 94.6 (hraje dobře již od počátku zprovoznění, i s přeladěním / přechodem po vjetí do tunelu, včetně RDS)
– City 93.7, Blaník 87.8, Impuls 96.6 (hraje podstatně slaběji, zřejmě jiná technologie, či snížený výkon. Při auto ladění to občas stanice v tunelu vůbec nenajde – přeskočí. Při manuálním naladění jsou poslouchatelné, ale občas zašumnělé – patrno zvláště u začátku / konce tunelu Blanka)
Zlíchovský tunel:
– Pouze outdoor pokrytí (ale hraje vše, délka tunelu, tedy spáíše podjezdu, jen něco málo pod 200m)
Letenský tunel:
– Jen ČRo 94.6, jiná rádia nejsou
– Ostatní rádia hrají pouze z outdoor pokrytí cca do 1/3 tunelu (hlavně od řeky), pak pár set metrů ticho
– Tedy reklama „pokrýváme tunely v Praze“ linoucí se z radia, je trochu mimo…
Cholupický / Komořanský tunel (ještě součást uzemí Prahy):
– Jen ČRo 94.6, jiná rádia nejsou
– Tedy také reklama mimo realitu
Nevíte někdo, kdy se budou dokrývat i tyto tunely?
Jaká 2 rádia jsou ještě ve hře?
Jaké technologie je použita pro vysílání ČRo a jaká pro ostatní 3 (do budoucna 5) rádia?
Termín pro opakované podání nabídek byl 12. listopadu 2018, výsledek soutěže jsem zatím nedohledal. Technologie je popsána na konci tohoto dokumentu. Kolik za službu platí Rádio Impuls a jak je dopravována jeho modulace, je uvedeno v této smlouvě.
Blaník na 87,8 a Hitrádio na 93,7 po měsíci znovu vysílají v RDS radiotext plus.
Včera jsem čirou náhodou projel stanice ve Strahovském tunelu a v Mrázovce a překvapila mě hudební tvorba na 103.3, která neměla nic společného se stanicemi, které již aktuálně v tunelu vysílají. Nicméně jejich styl nebyl špatný.
Zřejmě měl některý z řidičů jedoucích poblíž zapnutý FM transmitter přenášející mp3. Výjimečně se s tím setkávám také, například na Jižní spojce jsem narazil na ukrajinskou diskotéku tuším na 89,2.
Díky za osvětlení, to bylo něco podobného včera.
Jaký dosah má takový mini vysílač? Oficiálně by to mělo být sotva pár metrů, v praxi to bude asi násobně víc. A co na to ČTÚ?
Ten dosah je opravdu jen pár metrů. Je tam ovšem zamlčena jedna skutečnost, že to platí pro levné přijímače se špatnou citlivostí a obyčejnou teleskopickou/prutovou anténou.
než jsem si koupil nové radio tak jsem také používal 😀 možna se objeví ještě v souvislosti s dab+ že to bude součást adaptéru.
Impuls už signál v tunelech propaguje na billboardech po Praze.
Babiši, Babiši, kdopak vam dal hlas, byl to důchodce vesnický nebo….
Blaník a City o pokrytí tunelů informují také prostřednictvím radiotextu v RDS. Zároveň s tím na 87,8 a 93,7 přestal fungovat radiotext plus.
No, ale jedinou poradnou dopravu dela Radiozurnal. Ostatni stanice jen prebiraji informace z verejnych serveru. Jen Zelena vlna ma specialni aplikace a zdroje (Rodos, kamery, RSD, policie, hasici, callcentrum atd).
Radiožurnál to jistě dělá poctivě, ale to nebyl důvod držet jeho monopol v tunelech. Větší nabídka rádií je vždy lepší. Přestože mně jako pražskému řidiči žádná z těch stanic v tunelu nevyhovuje a obejdu se bez dopravního zpravodajství.
Frekvence 1 tam nefiguruje? Ti mají dopravu každých 30 min.
Všechny stanice mají dopravu jednou za hodinu, kromě Radiožurnálu a Impulsu. Tam to mají každých 30 min. Dálnice a Hey dokonce každých 15 min, tak proč je tam nedali. Určitě v tom hrají hlavní roli peníze.
V tuto chvíli probíhá opakovaná veřejná soutěž na zbylá dvě rádia (z celkem šesti), ale nečekejme, že to budou malé stanice s nízkou poslechovostí a pokrytím. Peníze v tom určitě hrají roli, jsou nejdůležitějším hodnoticím kritériem. Minimální nabídková cena, kterou má rádio za tuto službu platit, je 30 tisíc korun měsíčně. Druhým nejdůležitějším kritériem je celoplošné vysílání v Česku. Podmínkou pro přihlášení je licence pro území Prahy. Například Rádio Dálnice většinu kritérií nesplňuje, včetně nedostatečného pokrytí Prahy, které by ani nenavazovalo na signál v tunelech.
Další info zde.
Hlavně, že tam dají produkty od MB, jako je Blaník a Shitradio City. Pokud je mi známo, tak City má dopravu jen jednou za hodinu.
neni tam ani radio beat a ten taky má dopravu a myslim že byla i na tom kissu a tak, ma to skoro každej, copak nemohli dat cele pražske spektrum at si každy poslechce to co on chce?
Ale Dálnice ano.
a hey přebíra dopravu od dalnice. A ani jedni z nich tam není. pokud jich melo byt max 6 tak by se vešli.
Kritérium byla i poslechovost v Praze… Hey s třemi tisíci asi nepřesvědčí a Dálnice s dvěma tisíci ve středních Čechách taky ne. Čteš Jardo ty články nebo tu bezhlavě píšeš komentáře?
kdyby tam rači dali posílení pro dab+ ale na to asi v čechach neexistuje technologie. 12C dab+ by se tam hodil.
By mohli pridat ještě radio hey a dalnice, nebo color nebo radio 1 ci spin 🙂
V podminkach souteze bylo pravidlene dopravni zpravodajsi, color, radio 1, spin do toho jaksi nezapada. Jardo premyslej nekdy.