K docela revolučnímu kroku se odhodlali tvůrci Radiožurnálu. Nejmasovější ze stanic Českého rozhlasu se inspirovala u privátních rádií a nově vysílá dynamický údaj v PS RDS. Vedle statického R-ZURNAL se objevuje na displejích rozhlasových přijímačů název interpreta a skladby. Tato informace běží také v radiotextu. Dosud byl Český rozhlas v tomto bodě konzervativní. Nyní jde proti všeobecnému trendu. Mnohé jiné stanice totiž v uplynulých letech od dynamického PS ustoupily, mimo jiné i z důvodu námitek ze strany ČTÚ. Aktuálně jej v Praze využívá pouze necelá třetina rádií, z celoplošných to byla dosud jen Evropa 2.
Radiožurnál nasadil dynamické RDS
Ivo Harvánek
PS je dle normy statická záležitost, názvy písní naopak patří do RT, kde je na to dost prostoru. Je docela obtěžující, když při naladění poloviny rádií vidím nic neříkající změť slov, ze kterých nelze poznat, jaké rádio jsem naladil. Proto má být PS statické.
A málem bych zapomněl – u Radiožurnálu mi dynamické PS přijde naprosto nevhodné nejen z výše zmíněných důvodů, ale i proto, že se jedná o stanici primárně zpravodajskou a publicistickou, kde je hudba jen jako doplněk a z většiny se jedná o „profláklé“ hity.
Nakonec ještě jeden důvod statického PS: Ladění. Při ladění je mnohem vhodnější narazit na statické PS kdy vím, jakou stanici jsem si naladil, než na nějaké PS názvu skladby, kdy čekám třeba i minutu na to, než se toto info přepne na název stanice.
Proměnné PS v RDS v žádném případě není standard, naopak, je to odchylka od něj. PS má být statické, maximálně proměnné typu „Radio___“-„Zurnal__“, ale určitě tam nemají být údaje jako název skladby a podobně. Pro tyto údaje je určen Radiotext (RT), což také využívají např. zahraniční veřejnoprávní stanice (OE3, Bayern 3 apod.).
PS má být jednodznačnou identifikací názvu stanice, a statické má být i z důvodu, aby nerozptylovalo např. řidiče na cestách. Je celkem logické, že když bude řidič soustředěn na displej rádia aby vyčetl z měnícího se PS název skladby, je to mnohem nebezpečnější, než když tam bude statický název stanice. Mimochodem i z toho důvodu nemají autorádia RT funkci.
Sláva, rozumně proměnné RDS považuji za standart, nevím co se nelíbilo ČTU – možná bych s ním cítil nelibost k typu dynamického rds např FAJNu kde se mění dvě hvězdičky za čtyři, což dokresluje nepotřebnost tohoto okruhu. Třeba Poláci (polský rozhlas) se snaží přenést maximum informací, kde zas teda v proměnné smyčce info o čase, města vysílače je složité se vůbec dočkat toho základního názvu stanice. Ale opakuji dynamika s mírou, je to standart, ne přibližování komerce, dobře že tak. RŽ je jiný obsahem, popová hudba tam je proč ne, sou tam základy co tam byly, ale taky sposta nových věcí cca v posledním roce, až si říkam jestli to není moc cizí pro posluchače, kterí by chtěli přeladit z F1, či IMP, ale jedině dobře, ale i tak středoproud tam je, tak obecně prosím, ale pro mě moc ne, taky hlavně rotace stejných zpráv, co tomu říkáte PPK? Vypadá to že poslechu moc neužijete, že poctivě pracujete na směně 🙂 To je neduha dnešních stanic jak omezují delku poslechu priváti reklamama a rozhlas rotacema zpráv. Z těchto důvodů Čro v dohledné době na poslech na „celou směnu“ ne. Spíš jdu po Dvaceti minutách, ojediněje zprv. bloku po 18.hodine, ale nechat na sebe celodenně vykřikovat zpravodajské relace po 0,5 či 15min, ve stejných textech, to ne. Když RŽ nekde slyším déle, doléhá z toho omezenost, uniformita apod. Zpravodajstí je spíš o opakování, než že by se šlo do hloubky tak jako Plus. Na RŽ uvedou zprávu a než se stihnou k něčemu dostat už to přerušují hudbou(v horším případě ohranou).
Domnívám se, že čím hitovější, starší a všeobecně známou hudbu stanice vysílá (z dnešního dne např. Wet Wet Wet – Love Is All Around), tím menší je přidaná hodnota dynamického PS a informací o hudbě v RDS obecně. Český rozhlas Radiožurnál sám sebe nazývá zpravodajsko-publicistickou stanicí, takže hudba by skutečně měla být spíše vatou. Tímto krokem se zdůrazňuje právě ta hudební složka programu.
Jsem dlouhodobým zastáncem názoru, že veřejnoprávní média nemají soupeřit s těmi komerčními jejich zbraněmi a postupy. Jsou tu spíše od toho, aby nabídly kultivovanou a chytrou alternativu k masově formátovaným privátním stanicím, které půjdou vždy po tom co možná nejprůměrnějším člověku. Český rozhlas má pro mě osobně hodnotu v tom, že produkuje stanici Plus a v současnosti také vynikající dokumentární vysílání na Rádiu Retro. Tak si představuji médium veřejné služby, nikoliv Survivor – Eye of the Tiger na displeji rádia.
Standardní kecy v kleci. A ještě o chudácích co musí platit za rozhlasový přijímač?! RŽ je výtečně dělané radio s těžištěm ve zpravodajství a publicistice, citlivě doplněné o dobrou hudbu vybíranou dramaturgem. Není problém ho poslouchat celou směnu. Ani jedno se nedá říct o vašich slavných komerčních celoploškách. F1 je klasická středněproudá AC, dělaná však absolutně diletantsky. Je to jen s podivem v úvaze ke kvalitně režírované CHR-ce E2. Která je ale mimo můj formát. A Impuls? Výborně dělané AC radio s obsahem hnoje. Je to můj názor, na svůj si musíte odpovědět sám. Achilovou patou článků je vždy diskuse.
Docela by mě zajímalo, co je na této stanici, vlajkové lodi státního rozhlasu, tzv. veřejnoprávního. RŽ zcela nepokrytě soupeří s komerčními stanicemi, teď už je od nich prakticky k nerozeznání, a já marně hledám důvody, proč by něco takového mělo existovat. RŽ je soukromý podnik živený z povinných plateb nás všech.