Komentáře a diskuze

  • Jarda 26. 11. 2022 v 10:25 k Komentujemeškoda že jsou tam komunisti, dneska všechno na téma "čína" může být spojeno s jejich režimem. Když ale pomineme politiku,...
  • Míra 26. 11. 2022 v 09:19 k KomentujemeŠkoda, že trh a vkus nejsou nastaveny jinak. Škoda že je takový problém, sponzorovat menší rozhlasové stanice. Raději se cpou...
  • Oviradio.cz 26. 11. 2022 v 08:08 k KomentujemeČínskou lidovou republikou placený pořad Barevný svět (Color, Hey) se dostal i do bakalářské práce "Analýza čínské propagandy v České republ...
  • Oviradio.cz 25. 11. 2022 v 23:43 k KomentujemeJe ve vlastním zájmu nového rádia maximálně tlačit svůj brand, aby mohl žít svým životem a nebyl považován za pouhou...
  • MichalP 25. 11. 2022 v 23:29 k KomentujemeKvůli E2 a Blaníku to fakt nebylo. 106,5 neprošlo přes německou BNA kvůli ochraně 106,4 MDR Aktuell v Zittau. Vzdušnou...
  • Franz 25. 11. 2022 v 22:51 k KomentujemeZaujalo mě vyhýbání se slovu Helax na sociálních sítích Fresh rádia. Snaha o vyvolání vzpomínek na úspěšnou éru je zřejmá,...
  • Hony 25. 11. 2022 v 20:22 k KomentujemeŘekl bych že kvůli Evropě 2 na 106.4 a Blaníku na 106.5
  • Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty 25. 11. 2022 v 20:19 k KomentujemeZamítnuto, neprošlo na mezinárodní. Bojujeme dál.

Články

Vysílání v DAB netáhne

Dalším digitálním odpadlíkem se stal začátkem února hudební kanál zaměřený na oldies jamesdean.fm. V DABu nevydržel ani rok. Za posledních šest měsíců z digitálu zmizely Gama, SeeJay a ČRo Sport. Český rozhlas mezitím rozšířil pokrytí Rádia Junior a Reginy DAB Praha. Žádné nové přírůstky v nabídce stanic, přesněji řečeno lowcostových hudebních streamů, se nekonají. Výjimkou by se letos mohlo stát Šlágr rádio, nemoderovaný derivát československé lidové televize Šlágr TV.

Bude zajímavé sledovat, jak dlouho bude digitální distribuci táhnout Rádio Samson. To jako jedno z mála rádií své digitální vysílání propaguje a před posluchači ho neskrývá. Ostatní rádia se ke své přítomnosti v DABu nehlásí a často mají důvod. Popravdě jen blázen by dal přednost například digitálnímu vysílání radia City, když si jej může s mnohem lepším zvukem i pokrytím naladit na FM. DABu dává přidanou hodnotu především Český rozhlas se svými digitálními programy jako je Junior, Wave nebo Retro.

Pro většinu české populace zůstává DAB naprosto neznámou věcí, lidé téměř nekupují digitální přijímače, přestože v obchodech už jsou. Když někdo řídí novou škodovku, moc ho nezajímá, že mnohdy umí také digitální příjem. Z DABu se nestala módní technologická záležitost „to musím mít“. Broadcasteři se tím pádem do digitálu nehrnou, protože si spočítají, že vysílat pro pár nadšenců se jim nevyplatí a ti, kteří to zkusili, vidí, jak málo je posluchač ochotný doplnit poslech na VKV a internetu o „rádio budoucnosti“ DAB.

O čem píšete?
109 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka
28. 12. 2018 21:07

To vím. Jen ČRO se snaží lidem namluvit, že DAB+ vysílání začalo až teď. Jen v ČRO zapomněli pro koho tam vysílají. Jinak by tam zařadili nejen ČRO HRADEC KRÁLOVÉ. Ale také také ČRO PARDUBICE a ČRO LIBEREC.

Jirka
Reply to  Jirka
28. 12. 2018 21:24

Aby lidé začali postupně přecházet na DAB+ musela by lidi přesvědčit nabídka stanic. A to i regionálních. Které dnes v nabídce DAB+ nejsou, ale signál DAB+ v daném kraji je.
A také by musela být asi jiná cena rozhlasových přijímačů.

Jirkas
Reply to  Jirka
29. 12. 2018 09:59

To uz presvedcuje, mam dos lidi v okoli, ktere presvedcila stanice CRO Jazz, Wave a dalsi.

Jirka
Reply to  Jirkas
29. 12. 2018 10:26

OK Ale stále to nestačí. ČRO má myslím v zákoně, že musí mít každém kraji vlastní studio s vlastním programem. A také v DAB+ chybí většina soukromích stanic. A jak jsem psal. Rozhoduje i cena a nabídka přijímačů. Když porovnám třeba přechod na DVBT2

Jirkas
Reply to  Jirkas
29. 12. 2018 11:22

Ale staci, to ze tobe to nestaci je vec jina. Jediny kdo DAB blokuje jsou soukromnici, nechteji konkurenci.
Prijimace jsou za hubicku, tam problem neni, mozna pro nejakeho kolenovrta.

H.
Reply to  Jirkas
29. 12. 2018 12:14

Soukromníci to blokují z jiného důvodu. Konkurence se nebojí, protože tady žádný zástup dychtivých zájemců o vysílání v DABu není a nebude, všechno by obsadili stávající provozovatelé. Ten pravý důvod je, že to ekonomicky nedává smysl. Prostě by to bylo ztrátové. Počet posluchačů už nikdy nenaroste, navyšovat tedy počet programů a zásadně zvyšovat náklady na distribuci nedává pro soukromníky žádný smysl.

Jirkas
Reply to  H.
29. 12. 2018 20:38

H: Kdepak, boji se prave konkurence, nekolikrat si provozovatele stezovali na stanice Jazz, Wave apod, ze jsou bez reklam apod. Ta konkurence neni o novych kouscich, ale bude-li nejaka soucasna stanice v DAB+ uz nebude jen omezena a vysilat pouze v Praze a to je to co velci soukromnici nechteji..

H.
Reply to  Jirkas
29. 12. 2018 23:07

Vím, jak to myslíte, ale s takovým výkladem nesouhlasím. Stanice ČRo nepovažuji za skutečnou konkurenci komerčních stanic, protože 1) je zásadně nefér, aby stanice financované na základě zákona soupeřily se stanicemi komerčními a 2) takové soupeření je popřením veřejnoprávnosti (pokud vůbec tento pojem má nějaký obsah). Pokud jde o lokální soukromé provozovatele, jejich vstup do DABu je utopie. To prostě nelze ufinancovat. DAB je zatraceně drahá záležitost. Nenechte se zmýlit tím, že v DABu hraje i nějaký Samson. Tato forma subvence je jen dočasná. Koukněte na Rádio 1, po expanzi do Plzně stejně žádní posluchači nepřibyli. Tohle prostě nefunguje. Počet posluchačů se postupně snižuje a noví už nevznikají. Čím víc programů bude celoplošných, tím víc peněz se vyhází do luftu za distribuci, ale rádiím to nic nepřinese, kromě vyšších nákladů.

Jirkas
Reply to  H.
30. 12. 2018 10:32

Vy nepovazujete za konkurenci, soukromnici vsak ano, proto se proti temto stanicim v mediich nekolikrat vyjadrili, negativne, proti. Kdyby je nepovazovali za konkurenci, nezminuji se o nich. Kvuli cene za distribuci tak velci soukromnici neprskaji, je to kvuli konkurenci a kvuli tomu, ze ze spousta stanic se stanou celoplosne a z baliku reklam tak na ne zbyde mensi podil, vyrazne mensi..

Jirka
Reply to  Jirkas
29. 12. 2018 12:16

Pro někoho může být cena přijímače drahá. To je pravda, že DAB+ blokují soukromníci. Je možné, že kdyby bylo v DAB+ více stanic. A bylo větší pokrytí ČR. Byl by o DAB+ větší zájem. A tím by asi byla i větší nabídka přijímačů a tím i asi i jejich cena.
Jen prostě nechápu. Proč dali všude vysílání z Plzně, Brna a Ostravy. A nenahradili je regionální stanici. Třeba místo ČRO Ostrava by z Bukové hory lidi slyšeli ČRO ÚSTÍ n. L. Třeba by víc lidí začalo poslouchat radio přes DAB+ když tam budou informace z jejich kraje

JM
Reply to  Jirka
28. 12. 2018 22:29

Počet regionálních stanic ČRo je enormní, nikde jinde takový počet stanic pro tak malé kraje nemají. Z mého pohledu je to docela výrazné plýtvání penězi koncesionářů. Dřívější počet regionů před rozšířením plně dostačoval, smysl mělo spíš mít regionální studia typu Liberec, Zlín, K.Vary v rámci širších okruhů na bází starých krajů (severočeský, západočeský, východočeský… i to by na zemi jako ČR bylo docela dost) a ne to dělit na 14 současných krajů.

Pak se logicky ty stanice ani nemohou při slušné kvalitě vejít do DAB+, protože je dělán celoplošně. A i pokud dojde k rozdělení na 12C a 12D, tak ten počet regionů tam bude šílenost :/

Rozumné dělení na regiony (v poměru k velikosti regionů a jejich počtu obyvatel) mají v Bavorsku nebo v Rakousku, případně i na Slovensku a v Polsku. U nás je to vážně magořina.

H.
Reply to  JM
28. 12. 2018 23:29

Za vším jsou prachy. Státní moloch, který ovlivňuje politiku a který je financován na základě speciálního zákona, to je dokonalá vábnička na různé subjekty, které v tom vidí příležitost, jak systém podojit a ještě k tomu řvát, že to pořád nestačí. To je případ jak absurdního počtu regionálních studií, tak i naprosto obludného plánu nacpat všechny tyhle regiony do celoplošného DABu. No pro DABovou lobby je tohle vlastně jediná záchrana, jak neprodělat. Ale já nevidím důvod pro takový druh soucitu. Prostě vsadili na nevhodnou a neperspektivní technologii, tak nevím, proč by jim koncesionáři měli léčit rány. V našich podmínkách je DAB ekonomický nesmysl.

Jirkas
Reply to  H.
29. 12. 2018 09:59

DAB+ by měl být jako doplněk, ne jako hlavni služba.

Jirka
Reply to  JM
29. 12. 2018 10:37

Počet regionálních stanic ČRO je dán počtu krajů. Tak to myslím je v zákoně. Myslím si, že ve 21.století lze technicky udělat tak, aby v každém kraji v DAB+ bylo regionální vysílání. TRUTNO – ČERNÁ HORA ČRO HK, ÚSTÍ – BUKOVÁ HORA ČRO ÚSTÍ…

Jarda
Reply to  Jirka
29. 12. 2018 18:30

Nebo mit celoplošny mux jen s celoploskama a v regionech byt v privatnich sítích, treba v muxu pro Liberecký kraj by byl čro Liberec a regionalni stanice libereckeho kraje (privátní) i to je jedna z možností, ale údajně čro ty regiony řeší tak uvidíme jak to vyřeší co vymyslí.

Jakub
Reply to  Jarda
29. 12. 2018 19:10

Tak oni tam do MUXu ani moc nacpat nemůžou… už teď je zvuk dost plechovej i přes nejkvalitnější kódování jaké momentálně je – kdyby vyhodili regiony a ty se přesunuly jinam, prospělo by to kvalitě a jistě lidi trochu víc namotivovalo k poslechu.
Ale třeba všecko jednou bude. Buďme teď rádi zatím za to, co je a doufejme, že soukromá rádia která do toho půjdou se nevydají cestou rádia Samson – to u RTI zní hezky, ale na netu a u TELEKA, které to bere odsud je to tragédie – máte-li stereo sluchátka, tak se vám po pár písničkách motá z hlav z neustálého „lítání“ zvuku, chybějících basů a celkového dojnu hooodně dlouhé trubky.

Jirkas
Reply to  Jakub
29. 12. 2018 20:35

Na to zapomen, je to o cene, soukroma radia budou chtit setrit, takze pojednou nizky datovy tok a tim padem se bude konat humus zvuk. Uzivejte si zvuk, dokud je fm.

Jirka
28. 12. 2018 11:34

Z Černé Hory vysílalo signál DAB+ f. TELEKO s.r.o. i stanice ČRO. Dnes z Černé hory stanice ČRO a jiné stanice vysílají ČESKÉ RADIOKOMUNIKACE. Jen jim v nabídce stanic chybí ČRO HRADEC KRÁLOVÉ.

Jarda
Reply to  Jirka
28. 12. 2018 12:38

Take sever a Vysočina tam nejsou.

Martin K.
Reply to  Jirka
28. 12. 2018 12:57

Teleko tam ale jede pořád stejně, beze změny. 🙂

Jirkas
Reply to  Jirka
28. 12. 2018 14:14

Jirko, Teleko tam vysila porad a porad i stanice CRO

Jarda
28. 12. 2018 07:51

ČRO spustil další vysílače, signal se velmi zlepsil, díky černé hoře je v liberci signal výborný, ale na indoor to pořád nedostačuje. Ale jinak parada, doplňuje prahu a krasne to drží a doplňuje to prahu 🙂

Jirkas
Reply to  Jarda
28. 12. 2018 08:44

Na indoor to dostacuje, ale nesmis nejake paskvil radio, to fakt vysilace a jejich vykon nezachrani.

Jarda
Reply to  Jirkas
28. 12. 2018 12:37

Tak někde možná, ale v Liberci to ne i takové jako by to slo z Ještědu, takze asi jak kde, ale jestli jednou Ještěd pujde tak to bude hrat i ve sklepě 🙂

Hori97
6. 10. 2018 18:27

Není náhodou Český rozhlas šířen v DAB síti Teleka zdarma ?

H.
Reply to  Hori97
6. 10. 2018 23:51

To je asi málokdo schopen spolehlivě říct. Fakt je ten, že asi před dvěma lety proběhl nějaký tendr na veškeré distribuční služby pro Český rozhlas, kde dělal křoví Řapek (Teleko) a další pidifirmy, samozřejmě to vyhrály České radiokomunikace (kdo jiný), které tím získaly monopol na provozování vysílačů pro ČRo. No ČRa ty služby stejně nakupují i od těch pidifirem, resp. si to pronajímají. Myslím, že přímá úplata od Rozhlasu do Teleka nesměřuje, ale kdo ví, jak to skutečně je… To se prostě pět lidí domluví a nikdo jiný do toho nevidí. Budoucnost DABu u nás závisí výhradně na tom, jestli do toho ČRo nalije prachy koncesionářů. Od toho se vše odvíjí. Občas celé to zájmové seskupení vydá zprávu, jaká je DAB budoucnost vysílání, no já si spíše myslím, že je to již minulost, ale to je jedno.

Jarda
Reply to  H.
7. 10. 2018 09:08

však vysílá i u rti, ale zase díky rti je v dab i čro češské budejovice, zbytek je u obou operatorů zbytečný, na řadě míst, když je má ve svém muxu čro, spíše by tyto muxy mohli na řadě míst posloužit prozatím pro další regiony čro, než čro vymyslí jak vlastně tyto stanice bude vysílat. U RTI je ale třeba i radio beat v dab.

Roman
5. 10. 2018 21:27

posloucham dab z Cerne hory ,vzdalenost 120km ,antena HB9CV ,zesilovac Teroz,sila signalu 40-60%

Vojta(1)
Reply to  Roman
5. 10. 2018 22:04

Multiplex Teleko 5D na Černé hoře má i s tím jedním kilowattem značný dosah. Nevím jak moc ten povolený výkon dodržují, ale příjem DAB ve vzdálenosti 120 km není u Černé hory ničím výjimečným.

H.
Reply to  Vojta(1)
6. 10. 2018 00:21

Při té nadmořské výšce a volné frekvenci to není nic až tak překvapivého.

Jarda
27. 8. 2018 08:59

Zajímalo by mě jaká bude budoucnost stanic čro v muxech teleko/rti příští rok až poběží tech spoustu novych vysílačů taktez ma cro na příští rok plany. To bude zbytečné platit za dalsi distribuci kdyz má vlastni pořádnou síť. A zadne dalsi komercky se do tech převážně L band bublacku nepozenou.

Vojta(1)
21. 8. 2018 16:48

Příjem v okolí Berlína je při výkonu Bukové hory (10 kW) málo pravděpodobný. Signál se v Berlíně může vyskytovat ve stavu za hranicí dekódovatelnosti. Musel by se přijímat analogově a v šumu poslouchat takové to zvláštní hučení, které digitální signál vyluzuje, je-li přijímán analogovým způsobem.

Jarda
Reply to  Vojta(1)
21. 8. 2018 17:06

u fm a tv tam davaj klidne 100kW stejnak to blokují hory, tak moc omezení není potřeba, takže to moc do němec nepřesahne, ale čechy to na severozápadě pokryje skvělě, stejně jako černa hora na vychodě.

Jirkas
Reply to  Jarda
21. 8. 2018 19:01

Dnes se uz zadne 100KW nadavaji ani davat nemuzou, jde o stare koordinace, ktere uz dnes nelze pouzit. Ty furt vsechno vidis tak naivne..

Jarda
Reply to  Jarda
21. 8. 2018 19:24

řikam jen že televize tam ma 100kW a je i u t2 a čro tam ma i 100kW na fm, tak jsem to tak srovnaval v tom smyslu že je to jedno, jelikož je teren tak členitý a navíc do ciziny to stíní hory. Tak těch 10kW u dab vidím optimisticky co se týče pokrytí, když mi tu krasně hraje praha, ktera hraje skoro všude, tak z každe strany tu půjde 10kW tak se to vzajemě doplní a doufam že signal se zlepší.

Jarda
21. 8. 2018 13:20

V databázi čtú se objevili další vysílače dab+ pro ČRO, že bychom se konečně dočkali velkého rozšíření? Doufejme že je brzy spustí.

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
21. 8. 2018 15:46

je tam několik luxusních kot, jen škoda že ta jihlava dostala jen 5kW mohli dát víc však fm tam smaží taky dost, pro mě zajímave jsou bukovka a černa hora, obě mají mít 10kW takže tady na liberecku mi snad velmi dobře doplní prahu která má 20kW. Uvidíme jak jim vyjdou plány, své na tom má i babišův daňový zákon, třeba to nějak urychlí aby zvládli co nejvíc. Jen škoda že jsme se nedočkali Ještědu, ale asi jentak nedočkáme. Jinak, nebylo někdy minulý rok v plánech čro že z té jihlavy má čro jít na obou frekvencích? tedy jak 12D tak i 12C?

MichalP
Reply to  Oviradio.cz
21. 8. 2018 15:57

Vysílací kóta na Bukové hoře je velmi významná a vhodně doplní Prahu-město směrem na sever. Každopádně je to určitě příjemné překvapení.
Bude zajímavé, zda AS bude všesměrový, protože by signál mohl doletět až k Berlínu.
Jinak Bukovku mám z domu na dohled přes údolí Labe a počítám, že DAB+ rádio mi bude hrát na “nasliněný prst”.

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
21. 8. 2018 16:38

Tak to i černá hora, to je taky luxusní kota, to pokryje si myslím celé vychodní čechy až do prahy, však teleko tam má tušim 1kW a chytal jsem ho na D1 a snad to nekdo chytal i v praze, signal doletí i na českolipsko a liberecko, totež třeba radio černa hora, takže to pokrytí bude velmi dobré, až pustí bukovku a černou horu, tak společně s prahou a vše v sfn tak bude signál na českolipsku hned za 3 vysílačů a snad to konečně bude hrat i v jítravě a tak 😉 protste všude tam kde to praha neutahne, černou horu naopak uslyší poláci. Jsem velice zvědav, jelikož signal z prahy, černe hory a bukovky, zde chytnu, aspon co se tyče fm. Tak v dab to bude snad luxus, no a kež by se tam objevili i další regiony, ač je otazka regionů stale nevyřešená, jak je dostane čro do dab. Tak doufejme že to stihnou a že toho bude hodně, než to babiš utne. Však i čt se to snaží urychlit, aby už vysílali a tak.

Jarda
12. 7. 2018 19:27

také jste si všimly té velké nesynchronizace radiotextu nebo jak je to u dab (ale funkce stejná) u muxu čro? Tam jakoby tomu nevenovali pozornost, oproti nemeckym stanicím kde se to v dab mění takřka současně se změnou hudby či programu, u čro vždy běží ješte předchozí nazev songu zatimco už skoro končí ten další, nebo už davno zkončil a už běží nějaké povídání (zprávy, sportžurnál atd)… Všimli jste si toho také? a nejen u regina dab praha, ale i u radiožurnalu, je to nesynchronní jako u fm, chapu že v fm to nejspíš sesynchronizovat nejde, aby se fm rds RT menilo současně se zvukem (zmena písne, program), ale u digitalu dab+ by to jit mělo, zatim se mi nestalo abych když chci vedet nazev skladby na nemecke stanici tam klidne půlku času té nové byli pořad stare udaje. Zajímavé že čro s tím vůbec nic nedělá.
Další taková funkce jako je u FM TA, TP tak u dab to sice radio identifikuje, ale nefunguje to, přitom u fm jim to funguje i u regionálek, na dab ta funkce aktivní není, zato v německu jsem si všiml že se využívá. Též s tím čro nic nedela.

Jarda
30. 11. 2017 09:34

tak u žadneho kraje není to pokrytí 100%. Ani ty střední čechy, nebo plzeňsko, jedine ta praha je 100% pokrytá. Ale s externí antenou lze vysilaní naladit i hodne daleko za pokrytím ktere je na mapce, no ja to třeba chytam u nas na severu a mnohdy i v liberci přitom podle pokryti mapky tu nema byt signal.

MichalP
Reply to  Jarda
30. 11. 2017 10:33

Jenže to, co vy popisujete je spíš DX příjem. A kolik lidí tímto způsobem radio poslouchá?
Odpovím si sám: Moc jich nebude.
Pokud má rádio mít šanci přežít tak, jak ho známe, je nutné zajistit in-house pokrytí podobně jako tomu je u VKV.
Jinak pro Vaši informaci: signál z Prahy chytnu v autě na vyvýšených místech i v Ústí nad Labem, nad Děčínem směrem na Nový Bor nebo i v samotném Novém Boru. Ale stále je to jen DX příjem. Pro kvalitní pokrytí Ústí či Liberce ale bude nezbytné spustit vysílání z Bukovky a Ještědu.

Jarda
Reply to  MichalP
30. 11. 2017 11:09

tak u fm to „in house“ neni taky nic moc, většinou se to tyka stanic čro nebo jen impuls, frekvence či proglas, ale nejake private ani moc ne, ono i kolikrat v liberci je problem naladit místní vysilače in house 😀 tim myslim private. Ale i u dab bude potřeba pokrat to z ještědu ale i bukovky, hlavne kuli členitosti terénu. Tež se do toho motá teleko, kde maji oproti čro tu kvalitu celkem dost napytel, poznam kdy to přeladí z čro dab na teleko. Dost to ty lidi mate, když poslouchají čro přes teleko. Tak uvidime zdali čro vysilani u teleko či rti zastaví, když ma svuj mux, kde to zni lepe, mě to v autě nevadí, přijde mi to stejne, jen u tech 48kb/s to zni jako mp3 z uložto nebo song z youtube 😀 ale hlavně že to neprska když jede šalyna, nebo když jedu mezi barakama tak abych vedel přesne kolik jich je, nebo kolik je stromů podel silnice, čim dal od vysilače tim horší, nebo kolik polskych stanic se do toho motá, či tak podobně, digital proste hraje dokud tam nejaky signal je a je jedno jestli za rohem vysilaji polaci, nebo sou nekde domy, či stromy. Ja sem s tim v aute spokojen, jen by to chtelo ješte privatni stanice.

Jarda
30. 11. 2017 08:58

český rozhlas dneska spouští vysílaní v dab+ na plzensku, jižní moravě a severní moravě.

MichalP
Reply to  Jarda
30. 11. 2017 09:22

Nemohu si pomoci, ale když se podívám na mapu pokrytí, tak bych spíš řekl, že ČRo spouští DAB+ na Brněnsku a Ostravku. Určitě ne na Jižní Moravě nebo Severní Moravě.

Jarda
21. 11. 2017 17:53

https://www.youtube.com/watch?v=ZVDBrcddjI8
DAB+ na vypřeži na ještědu, III Band překvapil, L band zklamal, na něj je to pořad nizko a v lese 😀

Thomas
Reply to  Jarda
21. 11. 2017 21:09

Na Lband potřebuješ vhodnou anténu a ne krám pro třetí pásmmo.

Jarda
Reply to  Thomas
21. 11. 2017 21:40

tak autoantena je vlastně „jen“ prut přidelanej k zesilovači, a je to pro všechna pásma.

Thomas
Reply to  Jarda
21. 11. 2017 21:58

Pro všechna pásma, takže ne pro Lband a vysoké frekvence, anténa nanic.Anténa pro všechny frekvence = nesmysl – nanic.

Jarda
Reply to  Thomas
22. 11. 2017 08:24

dneska na autech není ani ten prut, už jen jakasi „ploutvička“ (jen zesilovač), nebo proste nic, nekde ne to „nalepeny“ na skle či jak je to řešený 😀

Jamar
Reply to  Jarda
22. 11. 2017 12:03

Ale vždycky platí, že délka antény (ať už je to prut, nebo napařený kovový pruh na skle) by měla (aspoň zhruba) odpovídat vlnové délce pásma. Antény v autech jsou povětšinou přizpůsobené pro klasické VKV pásmo (~100 MHz), III. pásmo (~200MHz) je tomu ještě relativně blízko, navíc je to prakticky půlka délky vlny u FM, ale Lko na zhruba 1.5GHz je už hodně mimo. Navíc čím vyšší kmitočet, tím větší nároky na přesnost antény. Takže opravdu není nic divného že Lko na obyčejnou autoanténu moc nefungovalo…

Jarda
Reply to  Jamar
22. 11. 2017 12:50

tak je to autoantena calearo, delka prutu tušim 41cm s „opletením“ zesilovač to ma pro am, fm, dab 3 i dab L. Kuli dab jsem tu antenu vyměnoval. Na tu nalepku na okno bych nic ani na tom ještědu nechytal.

Petr
6. 11. 2017 01:20

S DAB vlastní zkušenosti nemám, jaká je jeho kvalita zvuku v porovnání s webovými streamy? Ty mají v 99 % případů max kvalitu 128 kb/s, což je bída, na kterou se ale dá zvyknout…

Jarda
Reply to  Petr
30. 11. 2017 08:56

tak na webu se vysila v mp3 a v dab v aac, poslechově je to stejné, tech 128 je asi jako 48 u aac, 192 je asi 80 u dab. Takže budeš mit pocit že poslouchaš nějaky ten internetovy stream, jen to nebude nikde šumět ani chrastit a podobně. 😉

MichalP
Reply to  Jarda
30. 11. 2017 10:10

Tuto informaci jste našel kde?
Řada rozhlasových skupin na internetu běžně nabízí k poslechu na výběr webové streamy nejen v mp3, ale i v aac.
A co se týče srovnání kvality zvuku při bitových rychlostí pro mp3 vs aac, tak reálnější je to spíš takto: 320k mp3 (+/-)= 256k aac, či 192k (+/-)= 128k. Určitě ne ale 192k mp3 = 80k aac.

Jarda
Reply to  MichalP
30. 11. 2017 10:24

zaleží co je to za porovnání, to vypada na AAC-LC ale u nas čro využívá HE-AACv1 a v2, oboje je v tom že maji ješte mnohem větší efektivitu a stačí jim 48kb/s v2 a 80kb/s v1. Da se to dohledat, ale musiš vic badat, protože po netu to maji všude možne zmatený a webove streamy byvají takřka vždy aac-lc což je chyba (jeli aac stream k dispozici), ješte existuje xHE-AAC ten ale používají v indii kde se vysíla na AM v drm+ kde stačí tušim i 16kb/s. V dab se používa hlavně he-aac v1. Pro větši usporu pak (třeba čro regiony a tak) se používa v2.

MichalP
Reply to  Jarda
30. 11. 2017 10:50

Já nemusím nic víc hledat. Mně stačí moje uši a ten rozdíl slyším. A to i v hluku při jízdě po dálnici. A to nemluvím o tom, kdybych měl možnost si to pustit doma na kvalitní Hi-Fi sestavě.
DAB ČRo je pro mě jeden velký kompromis mezi kvalitou zvuku a počtem stanic, které tam jsou „nacpané“. A pro mě stávající stav není impuls, abych kvůli tomu dával anténu na střechu a mohl DAB ČRo poslouchat i doma.

Jan R.
Reply to  MichalP
30. 11. 2017 11:26

Naprosto souhlasím, i když se opět s dnešním rozšířením na Moravu píše o vysoké kvalitě, tak to tak prostě není. Kdo měl možnost si toto vysílání poslechnout na nějaké jen trochu kvalitnější soustavě nemůže tohle nikdy tvrdit. Zvukově přirozenější a kvalitnější se mi zdá i internetový stream 128kbps/MP3.
Bohužel s nasazením formátu AAC i u programů ČRo na satelitu (naštěstí ne na všech) poklesla kvalita i tam.

Jarda
Reply to  Jan R.
30. 11. 2017 11:52

na satelitu se vysíla v aac-lc, v dab he-aacv1 a v2, a v tom je rozdíl, mě zní lepe he-aac v1 80kbs než 128kbs mp3. Na satelitu je to znat, když tam je aac-lc kde je potřeba tež aspon přes 100kb/s aby to znělo dobře. Zaleží jak je to nastavené. Hodně stanic ma na tech 128kbs mp3 přišerny zvuk.

JM
Reply to  Oviradio.cz
4. 11. 2017 21:56

To je ta technická nevýhoda DABu a důvod, proč se úplně nehodí pro lokální stanice.

Multiplex musí být všude stejný, protože SFN síť. A pak je prostě potřeba tam dát všechno. Mají to tak i v Bavorsku, kde vysílají lokální okruh pro sever na jihu a opačně.
Jasně, lze stavět lokální/regionální multiplexy, ale pak trochu ta výhoda DABu padá.

Pro lokální rádia by bylo nejlepší DRM+, které dokáže fungovat i na dnešním FM pásmu a pokud si to dobře pamatuji, tak na 100 kHz pásma (tzn. jedna dnešní frekvence) dokáže přenést 256 kbps tok. Takže úplně ideální věc, jak zvukově, tak co se týče zabraného pásma. U DRM+ totiž lze vysílat stanice vedle sebe, tedy by mohla být jedna na 94,0, druhá na 94,1 a tak dále (dnes se u FM u lokálních vysílačů nechává odstup 400 kHz, tedy 94,0, 94,4 a tak podobně).

Jarda
Reply to  JM
4. 11. 2017 22:39

proto ma byt na moravě frekvence 12D Ale nevim jak to pobere, jelikož tech regionalek je docela raketa, jak chce čro narvat všech tušim 14 regionalek + kompletni čro maji toho hodne, neco jineho je to u nemcu kde jsou v jedne siti celoplošky a pak ve velkoregionech jsou muxy a v nich nahazeny ty regiony i s přidavky 😉