FOTO UVNITŘ
Cestujete-li po dálnici od Olomouce směrem na Brno a máte chuť krátit si dlouhou chvíli lovením bizarního projektu Radio Dálnice, již v hanácké metropoli a dále kolem Prostějova se vám na 90,2 FM zjeví tu silnější, tu slabší signál požadované stanice z vysílače Lipník nad Bečvou (Svatopluka Čecha, komín). Kousek za Prostějovem se už začíná prosazovat nedávno znovuspuštěný Vyškov (Vlčí doly, exit D1 230) 91,9, ale je němý (ověřováno minulý týden), čili bez modulace Dálnice. Na 91,9 u Rousínova navazuje 96,1 z kóty Holubice (BTS u exitu D1 210). Tento vysílač byl zprovozněn v listopadu 2016 a skutečně šíří program Dálnice. Proti první instalaci z roku 2010 byl vysílač upgradován. Původně na něm byl jediný dipól namířený na Brno umístěný velmi nízko, téměř na dosah ruky. Nyní je v horní polovině stožáru dvojice antén s orientací západ – východ (viz fotografie). Změn doznal i box na samotný VKV vysílač.
Na původní nízké pozici vysílacího dipólu je nyní přijímací anténa pro ball vysílače 94,1 Brno (Horní Heršpice, kontejnerový terminál). Na brněnském vysílači je závada velmi podobná té v Praze, a to stereo zvuk vychýlený do levého kanálu. Holubice ballují Brno, takže vykazují stejný problém. Na třetím kmitočtu pro Brno a okolí, 95,9 Troubsko (Kovopodnik) je zvuk v pořádku. 96,1, 94,1 i 95,9 mají synchronizovanou modulaci, takže poslech na autorádiu v zásadě není problém. Jen RDS data jednotlivých kót nejsou úplně aktuální a přesná, a tak přijímač ne vždy přeladí na silnější signál, i když se to nabízí. To ale není slabina pouze Dálnice, ale i jiných, „standardních“ stanic.
V okolí Brna je nově v provozu ještě jeden vysílač „Déčka“. Je jím 94,2 Křepice (poblíž 20. km dálnice D2 na Bratislavu). Je ovšem, stejně jako Vyškov, němý.
Postupné oživování sítě Radia Dálnice může znamenat, že v roce 2017 bude o dlouhá léta spícím rádiu pro řidiče z rozhlasového domu Radima Pařízka hodně slyšet.
Už i RRTV si všimla, že Radio Dálnice z velkého balíku přidělených dálničních frekvencí využívá jen Holubice 96,1. Uvidíme, zda to povede k nějaké aktivitě (např. spuštění modulace na čtyřech vysílačích, které jsou sice několik měsíců zapnuté, ale je na nich stále ticho).
Podle mých informací dost dlouho neběžela lhůta, protože to bylo věčně u soudu.
Sice je ten clanek skoro sedm let stary (!) a od te doby se do eteru dostalo jeste dost dalsich rusicek, ale ani po tech letech k tomu neni co dodat a plati to uplne stejne jako tehdy.
http://www.digizone.cz/clanky/zpusobi-pripravovane-radio-dalnice-kolaps/
Ten projekt je uchylny nesmysl a pokud se nekdy rozbehne, doufam, ze velmi brzo umre na financich.
Radio uz na orbite vysiela prostrednictvom druzice Thor 0,8W. Je ale kodovane a tak bude sluzit ako distribucna trasa. Nerozumiem celkom, preco to neodkoduju. Moze to mat potencialne 100vky tisic posluchacov operatorov SLovak Telekom, Digi SK, DIGI CZ a Freesat
Potenciál stovek tisíců posluchačů má Dálnice už nyní se stávající sítí FM vysílačů, ale je to zatím naprosto nevyužité aktivum. Je možné, že po sedmi hubených letech brzy nastane restart projektu a český éter zažije smršť nových dálničních frekvencí.
Podle mého názoru je devizou Dálnice, pochopitelně v rámci mainstreamových mantinelů, relativně svébytný playlist s celou řadou obecně méně hraných a pozapomenutých songů. Podmínkou úspěchu je samozřejmě podstatné zkvalitnění klíčové programové složky – dopravního zpravodajství, které je v dosavadní provizorní podobě prakticky nepoužitelné.
Pařízek žádal RRTV o satelitní distribuci Dálnice. Zdá se, že to s oživením toho projektu myslí vážně, protože jak jinak dostat signál na tolik vysílačů a ještě leckdy nesourodých (třeba Strakonice apod.).