Komentáře a diskuze

  • Václav 2. 2. 2023 v 19:19 k KomentujemeDíky.
  • H. 2. 2. 2023 v 19:08 k KomentujemeTeoreticky to samozřejmě možné je. Když budete mít místo vysílací antény silný osvětlovací reflektor, tak z výšky celkem přesně uvidíte,...
  • Václav 2. 2. 2023 v 18:47 k KomentujemeÚvodem bych měl technický dotaz co napadl známého - je nejak možné teoreticky, nebo i prakticky existuje zařízení které by...
  • Jarda 2. 2. 2023 v 15:06 k Komentujemenávrat toho fajnu jsem očekával, zajímavé, že se nepokusili získat tu druhou pro rock radio.
  • Oviradio.cz 2. 2. 2023 v 09:26 k KomentujemeNa webu RRTV se objevila k LŘ o Brno 96,4 přihláška Fajn radia napřímo od MB.
  • Hony 1. 2. 2023 v 15:01 k KomentujemeTak to už je 2 připravováný vysílač u nás a z nejlepší kóty
  • Marek 1. 2. 2023 v 14:43 k KomentujemeNo vysílají ze stejně budovy společně s Fajnem,City a Blaníkem
  • PVo 1. 2. 2023 v 12:42 k KomentujemeJestli jim tam Seznam přivede ta svá 2 rádia tak se poslechovost celé skupiny zvedne pomalu 3x. To jen pro...

Články

Komentujeme

O čem píšete?
19.5K Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
frkotou
6. 1. 2019 00:02

Color Music Radiu ve Znojmě kolísá hlasitost zvuku. Porovnával jsem se streamem a tam je to ok.

Anonymní
5. 1. 2019 17:17

Letošní rok bude posledním pro Rádio Petrov, zdá se. Do licencované společnosti vstoupil na začátku prosince 2018 PhDr. Petr Dvořák s 50% podílem, který je navázán na Media Bohemia a stejný model proběhl např. u Egrensisu a dalších rádií. Vzhledem k totálnímu úpadku Petrova v posledních letech to není překvapením. Takže Rádio Blaník Jižní Morava vítej… do roka a do dne. Bedlivě sleduji i pohyby u Radio Ibur, společnosti vlastnící licenci Rádia Rubi. Zde očekávám také v blízké době změny…

Michal
Reply to  Anonymní
5. 1. 2019 18:15

Nejen v Brně nemá Blaník pokryto, takže to dává smysl. Pohlcením Petrova ovšem vzniknou další dva doubly, konkrétně ve Znojmě a Třebíči.

Anonymní
Reply to  Michal
5. 1. 2019 18:42

Pokud budeme brát v potaz u zdvojování pokrytí už i přidělený, leč nespuštěný Hodonín, tak i tam.

Michal
Reply to  Anonymní
5. 1. 2019 19:04

I další vysílače Petrova směrem na severozápad od Brna budou pravděpodobně zbytečné, tam je předpokládám kvalitně pokryto už silnou pardubickou 93,9 MHz.

jouda
Reply to  Michal
5. 1. 2019 21:33

Pardubice-Krásné směr Vysočina a Brno celkem rychle slábne, protože terén není příznivý a tímto směrem se šíří úplně nejhůř.

Michal
Reply to  jouda
5. 1. 2019 22:04

Dobře, budiž. Já jim ty frekvence přeju, jen ty doubly by se měly vážně řešit. Vždyť už jich má MB tolik, že by se na tom klidně dala postavit další síť.

Ondrej
Reply to  Michal
5. 1. 2019 23:36

Souhlas

Philmen
Reply to  Oviradio.cz
5. 1. 2019 23:02

Vubec bych se nedivil,kdyby se z RUBI stal Fajn anebo Helax.Pri Fajn by byl sice Zlin a Olomouc dabl,ale dostali by se do Brna,Boskovic,Vyskova apod.,takze asi mimo Liberce by byl Fajn ve vsech krajskych mestech.Kdyby Helax,tak by se z nej stalo moravsko slezske radio

Aleš
Reply to  Oviradio.cz
8. 1. 2019 19:44

Já doplňuji zajímavost k Radiu Rubi, protože jsem se vracel ze služební cesty, tak jsem ho dnes v pozdním odpoledni poslouchal v autě. V 18:00 moderátor avizuje písničky na přání a za celou hodinu se ozval jednou, když uvedl C.B. Miltona – It’s A Loving Thing s nějakým přáním. Tak nevím, jestli už na to všichni kašlou nebo se jen napíše o písničku a hrajeme. Některé, hlavně české, songy během té hodiny byly strašné.

Vojta(1)
Reply to  Aleš
8. 1. 2019 20:09

Možná byl jen nachlazený a tak to nepřeháněl. Je leden a hodně lidí je teď nemocných, já také.

Václav
Reply to  Aleš
8. 1. 2019 21:34

Rubi – jak to říct, co si ho pamatuju vždycky byla mainstream, ale odvážnější, nedá se úplně říct že o ničem, sice široký záběr ale vyspělejší než začátečníci, typu r. Kroměříž ale Rubi zase není v rotacích tak agresivní jako r. Zlín (a to taky ale není kolovrátek typu př.E2). Takže když bych tak vyjmenoval výhody
1) nejsou otravné rotace novinek (pravděpodobně asi rok)
2) velká zásoba skladeb – najde se tak i dobře poslouchatelná indies, vypsaná fixa, opravdu ale skladby které se na jiných stanicích nevyskytnou, ale pak i milenium, devadesátky – ale nejsou strohé jak Kiss,, ale i neznámé 80s, bohužel střední proud, pak jak sami říkají dávají šanci novým českým, což trochu chápu Aleše. Ale tím že je skladeb tolik, tak jde poslouchat i v delších úsecích a to i díky tomu že je tam umírněný zvukový obal, nejoptimálnější systém reklamních bloků, v případě Rubi krátkých 20. 35.50. minuta, tzn, Rubi, jako jedno z mála neotravuje reklamami v celou, nebo půl, kde je jinde přeplácáno, hlavně RU – Kiss, kde když náhodou naladím že hraje, tak už jsem smířen že s velkoou pravděpodobností bude něčím přerušeno a navíc fakt nevím že by v dnešní době byli lidi zvědaví na tolik Shows až o třech moderátorech??? – toho je taky posluchač Rubi ušetřen, na druhou stranu nejčastější moderátor Vítek Šoukal se tam hlásil nějak po půlnoci, tak i nějak v ranním bloku, že by to zas měli předtočené se mi nezdá, neboť se hlásí, že vysílají z NC Olomouc City, což pokud mají prosklené, tak by to byla reality show končícího rádia – pokud je to tedy pravda, už dlouho jsem to tu chtěl nadnést, ale nechtěl jsem na to upozorňovat, abych neurychlil konec pro mě poslouchatelné stanice, a to kupodivu, protože jinak jsem na obyčejný mainstram alergický, ale tady se ukazuje že to bude tím, že ostatní to opravdu neumí podat. Možná to ví že tak dopadnou, tak mají tom volnou ruku (podle mě Vítek) a opravdu se najdou rarity. Takže lidi užívejme Rubi dokuď je, pak už na nalajnovaných Hitrádiích se nemůže stát, že by jim něco nevyšlo, že někdo tam zahraje něco na přání, protože tam takový pořad nenajdete 🙂 (sice pomlouvané Hniličkovy pořady mě vyhovují, ale proč to mít v celém pásmu)

Aleš
Reply to  Václav
9. 1. 2019 01:06

Václave, jak už jsem tady před časem psal, já poslouchám Radio Rubi téměř od jeho úplného počátku a je to pro mě srdcovka. Ale některé věci se mi tam zkrátka nelíbí. Ty každodenní pokusy s neznámou českou hudbou především. Hodně takových písniček nezachytí ani Shazam a přijdou mi prostě pro takové rádio divné.

Playlist celkově – je chvílemi zvláštní, protože jsou schopní zahrát Mobyho, pak Alvaro Solera, do toho prsknout Darinu Rolincovou z roku 1987 a na ni naváží Simple Plan, UDG a pokračuje Justin Timberlake, Elton John z roku 1983, Desmod, Miley Cyrus atd.

Hudební novinky – není jich v poslední době tolik. Co tak sleduji, Rubi hraje především hodně hudby z let 2010 – 2016.

Devadesátky – už to není to, co to bývalo. Hlavně tedy co se týče tanečních devadesátek. Ještě pár let zpátky vždy v pátek a v sobotu od osmi do půlnoci jelo hodně stylu eurodance. A nejen ten. Masterboy, Ice MC, 2 Brothers On The 4th Floor, Pharao, E-Type, Magic Affair, DJ Bobo, U96, Cappella, Real McCoy, do toho třeba Technotronic, Black Box atd. Myslím si, že tohle by se mělo vrátit, protože přesně taková hudba byla vždy symbolem Radia Rubi. Když si vzpomenu, kolik takových songů měl Marek Berger v 90. letech ve svých sobotních hitparádách, tak by se nemohlo stát, že se budou písničky pořád dokola opakovat. Rozhodně by bylo z čeho vybírat. A velice dobrý býval i Klub 90 každý všední den večer.

„Umírněný zvukový obal“ – pokud se nepletu, od doby Marka Bergera, tedy už nějakých sedm osm let, žádná změna. Přitom tady už bych změnu opravdu očekával. Slogan „Radio Rubi – radio plné energie“ mi při současném playlistu už prostě nezní dobře. Byl by mnohem trefnější, kdyby Rubi hrálo více taneční muziky. Ještě dva tři roky zpátky to tak bylo.

Co se týče proskleného studia. Tady nemohu soudit, protože OC City navštěvuji minimálně. Byl jsem tam vloni možná tak dvakrát. Nicméně to moderování úterních písniček na přání mi přišlo divné. Moderátor vystoupí jednou za hodinu a uvede jednu písničku. Jinak souhlasím, že reklamní bloky jsou na Radiu Rubi naprosto v pohodě.

Anonymní
Reply to  Oviradio.cz
6. 1. 2019 13:43

Ivo, s tím Rock Radiem bych souhlasil. Fajn Rádio není na pořadu dne, ta síť je několik let zakonzervovaná a s části se překrývá s Rubi. Ačkoli v Brně by CHR rádio mohlo mít úspěch – je zde pouze E2 a Free. Hitrádio nepřipadá k úvahu, to by bylo čiré šílenství, na druhou stranu – toho jsme svědky u Media Bohemia v posledním roce vcelku denně. Ale to Rock Radio připadá asi nejvíce k úvahu. Ta síť stále expanduje. No, nejvíce by se hodilo do krámu Media Bohemia dokrýt jižní Moravu jako takovou. U Blaníku s Petrovem mají vyhráno. U Hitrádií tam mají poměrně slušnou „bílou“ díru. Takový Jih by jim přišel vhod.

frkotou
Reply to  Oviradio.cz
6. 1. 2019 16:38

Petrova by byla velká škoda. Snanice tohoto typu sice nemusím, ale Petrov si občas rád poslechnu. Má mnohem lepší hudební výběr něž Blaník, Impuls a další. Doufám, že se to nestane…

frkotou
Reply to  Oviradio.cz
8. 1. 2019 17:50

Doplňuji spekulaci. Moderátorka Petra Hokszová, která po Kiss Hády působila na Rádiu Petrov nově přešla na Hitrádio City Brno. S největší pravděpodobností to s tím souvisí.

Cryxia
Reply to  Oviradio.cz
23. 4. 2019 09:14

nevíte v jakém programu se dělá tato mapka ? 🙂

Jarda
Reply to  Cryxia
23. 4. 2019 09:32

Taky by mě to zajímalo ☺️
Treba jen verze pro hey 😏

Jakub Melin
Reply to  Oviradio.cz
23. 4. 2019 13:37

Pokrytí hlavní frekvence Radia Hey 89,3 FM s 5 kW ERP je výrazně větší, než je na téhle mapě, zato pokrytí 99,4 FM Radia Dálnice je naopak výrazně menší. Skoro to vypadá, jak kdyby někdo prohodil ERP těchto dvou vysílačů 🙂

Připomínka
Reply to  Jakub Melin
23. 4. 2019 16:22

První mapka měla spoustu chyb a tahle zase vůbec neodpovídá realitě. Pokrytí z frekvence 89,3 je mnohonásobně větší. Navíc rádio HEY hraje téměř 100% z Prahy až do Hradce a taky z Prahy až do Liberce, tzn. že obě tyto dálnice jsou téměř 100% pokryty signálem radia HEY a tady ž této mapky to vypadá, že tam vlastně vůbec nehraje…

Jarda
Reply to  Připomínka
23. 4. 2019 17:20

To bx musel někdo udělat přes radiomobile nebo tak něco

Noobish
Reply to  Jakub Melin
23. 4. 2019 19:54

To je pravda, 89.3 v HK kraji chytám omnoho lepšie, než 88.0 🙂
Neviem, ako je to na druhú stranu (napr. juh/západ), ale na východ čiech dosiahne bez problémov 89.3

MichalP
Reply to  Oviradio.cz
23. 4. 2019 19:01

Tak ono to moc neodpovídá ani pro Ústí nad Labem.
Pokrýt malý kousek D8 a přitom nepokrýt stotisícové město, to už je kumšt.
Docela by mě zajímalo, jaká je ekonomika celého projektu.

Kristián
4. 1. 2019 13:19

Aby som opravil informáciu o novej víkendovej moderátorke na Impulsu, tak to je Lenka Haluzová a nie Adéla Jirkalová. Prepáčte. 🙂

frkotou
31. 12. 2018 22:53

Nevím, jak ostatní, ale Hitrádio City Brno dnes hraje úplně jinak. Neřídí se podle programu na webu. Teď tam není žádný ohraný poprock ani rock, také jsem neslyšel žádnou českou skladbu (neposlouchal jsem celý den). Škoda, že to tak nezůstane. Nebál bych se říct, že hudební výběr je docela stejný jako byl u Kiss Hády. Samozřejmě jsou tam nějaké skladby, které se běžně hrají u komerčních rádií, ale je tam i něco, co jsem na Hitrádiu City Brno nikdy neslyšel. Možná je to tím, že programový ředitel je (pokud je to ještě pravda) Ondřej Blaho z Kiss Hády.

JK
Reply to  frkotou
31. 12. 2018 23:19

Jedná se o společný silvestrovský playlist všech Hitrádií (akorát nevím, jak je to s Prahou), měli to tak i loni. Od zítřka už zase bude vše bohužel při starém.

Anonymní
Reply to  JK
1. 1. 2019 00:48

Nebude to dlouho trvat a brzy bude Hitrádio jen jedno po celé republice s mnooooooha frekvencema.

H.
Reply to  Anonymní
1. 1. 2019 09:25

Přesně tak.

Martin
Reply to  H.
1. 1. 2019 10:30

Letos tipuju, že značka Dragon zanikne, od 2. ledna přebírá odpolední show Hitrádia FM Plus – „Divokej západ“. Už teď mají společné víkendy (cca 2-3 roky).

Je vtipné, že Honza Antal moderuje 9-12 na Dragonu, 12-15 na FM Plus. Obecně tam moderátory sdílí (Vláďa Jaroš, Misty – bývalí Kissáci).

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
1. 1. 2019 15:42

mutace crystal je nejen udržována, ale mnohy se program liší od hitradia fm. Proč je ale v pozadí to nevím, přitom to mohli mít jako samostatnou značku.

Tomáš
Reply to  Oviradio.cz
19. 1. 2019 16:09

Popravdě se divím, proč Media Bohemia při slučování severočeských Hitrádií nezvolila název Crystal místo FM? Osobně je pro mně název Crystal daleko lepší a zvučnější než FM, myslím si, že s názvem Crystal by bylo severočeské Hitrádio daleko úspěšnější než se současným názvem. Jde sice jen o název, ale jak se říká obal prodává. Hold některé rozhodnutí vedení Media Bohemia, opravdu nedávají smysl.

H.
Reply to  Tomáš
19. 1. 2019 16:15

Jsou to zadní vrátka, aby měli snazší přechod na jeden centrální program.

Michal
31. 12. 2018 01:49

Dobrý den
Chtěl bych se zeptat na které adrese se da chytit vysílání internetového radia Hady.Děkuji moc za odpovědi.

Ondra Mištera
30. 12. 2018 19:28

Jedním z moderátorů rádia Zelená hora by měl být Zdeněk Weber. Na webu zelené hory je napsáno, že moderoval ve dvou západočeských rádiích. Chci se zeptat pana Harvánka, nebo kohokoliv jiného, ve kterých rádiích moderoval? Vůbec ho neznám a asi jsem jeho hlas nikdy neslyšel. Moc děkuji za odpověď.

Honza
Reply to  Ondra Mištera
30. 12. 2018 20:26

Myslím že byl moderátorem již zaniklého Egrensisu

Ondra Mištera
Reply to  Oviradio.cz
31. 12. 2018 00:42

Moc děkuji za odpověď, ohledně moderátora Zdeňka Webera. Vůbec nevím, v kterých letech na Egrensisu vysílal. Moc děkuji.

Anonymní
Reply to  Ondra Mištera
30. 12. 2018 21:49

Zdeněk Weber možná je to shoda jmen, ale někdo takový byl moderátorem nejprve Rádia Labe, HitradiaFM a pak přešel na Bonton

Anonymní
Reply to  Anonymní
30. 12. 2018 21:52

Aha tak zpět na Bontonu je Libor Weber, tak to je někdo jiný, než na Z.H.

J#n
29. 12. 2018 23:48

Nedávno jsem narazil na internetové rádio hády. Má něco s rádiem hády společného, nebo jde jen o stejný název? Nikdy jsem tam nezaslechl žádného moderátora. Víkendová vysílání jsou zajímavá tím, že hrají jen hudbu z devadesátých let, a to takovou, která se moc v rádiích nehraje. Hlavně eurodance a nějaký náznak housu. Jinak někdy před půlnocí se vždy přepne na moderní hudbu a druhý den se zase pokračuje s devadesátkama. Ve všední dny hrají to, co se hraje všude jinde, ale docela mě překvapilo, že má dost malou rotaci skladeb. No prostě zajímavé. Asi rádio nějakého nadšence.

Ondra Mištera
Reply to  J#n
30. 12. 2018 00:06

Myslím, že internetové rádio Hády se snaží nahradit už neexistující rádio Kiss Hády.

Ondra Mištera
28. 12. 2018 18:11

Má prosím někdo nahrávky vysílání už neexistujícího rádia Melody, které hrálo folk a country a vysílalo před několika lety na frekvenci 103,7 FM? Jediné, co se dá z rádia Melody na internetu najít, jsou jingly. Moc děkuji.

David Pražák
27. 12. 2018 13:55

Evropu 2 si nechte. To rádio vysílá jenom bulvár. Formát stanice je otřesný. Pochybuji, že tady někdo ze čtenářů ladí tohle odporné rádio. Nejvíc tam nesnáším Mareše s Hezuckým. Ti 2 tam budou vysílat snad do sta let.

JK
Reply to  Oviradio.cz
27. 12. 2018 16:45

Souhlasím s Ovim, sice už pravidelně poslouchám pouze stanice Českého rozhlasu (Radiožurnál, Regina + vybrané pořady na Dvojce), případně když je na Radiožurnálu večer nezajímavý host a na Dvojce v tu dobu nic poslouchatelného neběží, tak noční Impuls. Jinak ale dění okolo komerčních rádií sleduju, i když je neposlouchám. Je dobré udržovat si přehled a nedržet se starých předsudků. Třeba mě něčím novým komerční rádia někdy dokáží potěšit.

Na druhou stranu souhlasím i s Davidem, Evropa 2 je fakt bulvární kolovrátek, který se poslouchat nedá. Zlatý ČRo Regina. Už aby ČRo spustil ty nové vysílače.

Jirkas
Reply to  JK
27. 12. 2018 17:02

Regina se poslouchat nedá, kvůli zprzněnému zvuku.

Jarda
Reply to  JK
27. 12. 2018 17:14

fůj babišuv impuls… ale take když mi nehraje hey nebo mají u čezu vypadek, nebo jede jazzový program, tak mam puštěný čro regina, v praci protože mame zarušený signal hey tak povětšinou take regina, na službě mam jinak hey tam signal taknějak je 😉 jinak čro jako takový beru pouze z dab+. Už aby spustili nové vysílače, aby černa hora dokryvala liberec, ale také snad vymyslí co s regionama a také snad navýší datový tok u reginy, zatim nezbyva než doufat.

Jirkas
Reply to  Jarda
27. 12. 2018 17:58

U Reginy se nebude navysovat datovy tok, navic u Reginy neprzni zvuk jen datovy tok, ale i nevhodne naladeny zvuk.

JK
Reply to  Jarda
27. 12. 2018 18:21

Ono tu taky nic jinýho než Impuls a ČRo Karlovy Vary na FM čistě nehraje, jinak ČRo taky beru pouze z DAB+. Pravda, zvuk u Reginy není nejlepší, ale aspoň dobře hrají, takže to rád vydržím.

Jirkas
Reply to  David Pražák
27. 12. 2018 15:43

Kvůli Zorce Hejdové fakt neusneme, to je změna jako blázen u jinak odpadní stanice. Souhlas Davidem.

Martin
27. 12. 2018 10:19

Novinky na E2 – po roce se vrací Zorka Hejdová, patřit jí bude pořad Vyber si na maxximum. Duo Petr Říbal a Ondra Urban by se měli přesunout na 20–22, čímž pádem skončí show 3v1.

Připomínám, že Zorka odešla z E2 na sesterskou Frekvenci 1 se svým partnerem Mírou moderovat pořad Host. Za mikrofonem F1 byli jen od března do června 2018, posléze je nahradila ranní dvojice. Důvodem byla nespokojenost s formátem a podmínkami spolupráce.

Martin
26. 12. 2018 09:46

První novinkou od 7. ledna na ČRo Dvojka bude úprava dopoledního proudu „Dva na Dvojce“, stávající moderátory doplní vždy jeden nový (Jiřího Holoubka doplní Šárka Volemanová – roz. Kubelková).

Změny na Dvojce budou ve třech vlnách (leden, únor, březen), lze tedy čekat další.

Od poloviny ledna bude mít Radio Wave upravenou ranní show.

Jarda
Reply to  Martin
26. 12. 2018 11:00

uvidime jak si povede, take jak to bude s vltavou. Velke + je rozšiření dab, jen by to chtelo aby si lide kupovali ty přijímače, pak budou všechny stanice bezproblemu dostupné 😉 hlavne bez šumu, rušení atd, když čro tak ho beru pouze přes dab+ jeli k dospozici jakykoli signál.

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
25. 12. 2018 03:20

i do „Olomóca“ 😉 stači kouknout na plány zveřejněné zde 😉
https://digital.rozhlas.cz/cesky-rozhlas-rozsiri-dab-i-do-karlovarskeho-a-zlinskeho-kraje-zduraznil-7649106
tak v prosinci 😉 ale uvidíme, ale rad bych aby se to povedlo 😉

jouda
Reply to  Oviradio.cz
25. 12. 2018 11:36

S ohledem na vyšší kmitočet na kanále 12C ten příjem na Olomoucku nelze moc očekávat. Nebo jen se ziskovou anténou na vyvýšených místech. Kojál to ale zajistí. 🙂

Vojta(1)
Reply to  Oviradio.cz
25. 12. 2018 17:45

Takže se tam (v Uničově?) nedá chytit ani multiplex 12D z ostravských Hošťálkovic. Hošťálkovice mají mít 10kW a jsou vzdáleny méně jak 100km.
Asi je to utlumené tam těma horama, jak jsou v okolí pramene řeky Odry.

H.
Reply to  Oviradio.cz
26. 12. 2018 00:05

DABáci pořád říkali, že ten jejich signál dosáhne dál než FM ze stejné lokality, a že na pokrytí ČR bude stačit mnohem méně vysílačů. No tak zjevně jen žvanili, když dle pozorování je to naopak.

Jakub Melin
Reply to  Oviradio.cz
26. 12. 2018 16:56

Tak každý, kdo trochu vidí do šíření vln, věděl, že je to kravina už dávno.

Třeba Bavoři přišli i provozem na to, že je to naprostý nesmysl a vysílačů je třeba naopak mnohem více. Proto spouští výkonné DAB vysílače i z lokalit, odkud se na FM nikdy nevysílalo. A to včetně velmi výhodně položených kót. I jinde v Německu se pouští vysokovýkonné DAB vysílače (5 kW +) z lokalit, kde se předtím buď FM nevysílalo, nebo vysílalo s malými výkony.

Vojta(1)
Reply to  Jakub Melin
26. 12. 2018 19:07

Tak v tom Bavorsku to mají už přehnaný. Např. multiplex 11D má mít jen v Mnichově a okolí (mimo 10kW z Olympijské věže) další 2 silné dokrývače. To nechápu. Vždyť to jsou všechno lokality, kde by měl bez problému chodit DAB+ signál z Wendelsteinu.

Jakub Melin
Reply to  Vojta(1)
26. 12. 2018 20:11

Na indoor to tam prostě nechodí. Zároveň nejede Wendelstein plným výkonem 10 kW, ale jen 4 kW, kvůli kompatibilitě s SFN.

To samé je třeba Norimberk – FM se tam vysílalo také jen z asi 20 km vzdáleného Dillbergu, DAB jede jak z Dillbergu, tak z televizní věže přímo ve městě.

Prostě je třeba brát v úvahu, že VHF pásmo se šíří jinak než FM, a hlavně u indoor příjmu je to hodně znát.

Jirkas
Reply to  Vojta(1)
26. 12. 2018 14:50

Ano, DAB+ dosáhne dále než FM ze stejné lokality. Potvrzeno v praxi mnohokrát.

Jakub Melin
Reply to  Jirkas
26. 12. 2018 16:50

Ano i ne.

Při srovnání dosahu DABu a FM třeba při dálkovém příjmu z německých vysílačů (200 km +) se ukazuje, že tam, kde jde slušně FM, jde skoro vždy i DAB. Zatímco FM ale v únicích trochu zašumí, nebo vypadne stereo, DAB většinou (logicky) vypadává, což je mnohem rušivější. Bohužel tam, kde FM jde na hraně příjmu a poslech je možný ve slušném monu nebo s kvalitním tunerem typu XDR v omezeném stereu, tam si DAB neškrtne, a nebo spíše nehraje než hraje (takže výsledkem prostě není možný poslech).

Kde DAB přináší velký plus je při příjmu středně vzdálených až vzdálenějších vysílačů dejme tomu do 100-150 km, kde ještě úniky nejsou tak velké a signál je dostatečně silný na to, aby při kolísání nespadl moc nízko. V tu chvíli DAB hraje stále a bez šumu, zatímco FM už při stereopříjmu šumí. Typickým příkladem je třeba příjem saských vysílačů kolem Prahy, nebo bavorských vysílačů ve středních Čechách.

Naprosto zásadně pak ale DAB pomáhá v místech, kde je FM příjem zkreslený odrazy, ohyby přes kopce apod. Třeba na jednom místě nedaleko Turnova mám příjem z Loebau přímo přes Ještěd a stereo je u některých frekvencí výrazně „rozbité“. DAB tam přesto jde s velkou signálovou rezervou, bez výpadků a s čistým zvukem.

Jinak to porovnání výše platí samozřejmě za případů, kdy je zvuk v DABu v trochu srovnatelné kvalitě jako u FM, tedy alespoň 80 kbps AAC+. Poslech třeba Bayernu 1 v DABu s 96 kbps je parádní, komerční programy s 64-72 kbps už mají hodně slyšitelnou kompresi. O ČRo s jejich 48 kbps u některých programů už se nebavím vůbec 🙁

Jirkas
Reply to  Jirkas
26. 12. 2018 17:20

Souhlas, nejlepe je na tom tech 96kbps nebo jeste 88kbps. 80kbps uz je hranicnich. Vse pod uz je sakra znat.

Jakub Melin
Reply to  Jirkas
26. 12. 2018 20:14

Souhlas. Byť osobně poslouchám i Schwarzwaldradio, které má 64 kbps, a to se ještě dá – HiFi a lahoda pro uši to není, ale Němci mají asi kvalitnější kodéry než jsou u nás, a tak je ten zvuk stravitelný.

U Bayernu lze řici, že se to FM vyrovnává nebo ho to i v určitých parametrech poráží (odstup signál-šum, stereoprostor atd.), ale na opravdu kvalitní aparatuře je samozřejmě komprese slyšet mírně i tam. U FM to analog „zahladil“, u digitálního vysílání je ten zvuk prostě ostrý a na výškách to znát bude vždy.

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
28. 12. 2018 12:39

Tak ono jim to nejak pak zlobilo ale uz to krásně hraje. V lbc.

Vojta(1)
Reply to  Oviradio.cz
11. 1. 2019 11:15

Byl jsem v Třebíči nedávno. DAB+ ze Strážníku tam lze naladit na vysoko ležících sídlištích poměrně silně. Dole u řeky je to ovšem zcela hluché. Nejhorším místem je tam taková cesta pod skalami, která vede podél řeky severně od Karlova náměstí. Tam nehraje ani FM.

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
13. 1. 2019 21:34

jste si vyrobil dab+ adaptér 🙂

Václav
24. 12. 2018 12:32

Bez reklam o Vánocích v posledních letech hrávala řada soukromých rádií, takže doufám že tomu bude i letos, tedy šance a nejvhodnější doba k jejich nerušenému poslechu, která se za celý rok nevyskytne. Očekával bych celou skupinu RU soudě podle Country, či MB?, protože to praktival i Blaník.