V databázi individuálních oprávnění ČTÚ v pásmu FM přibyla další várka připravovaných vysílačů dopravního Radia Dálnice ostravského mediálního magnáta Radima Pařízka. Nových deset položek se týká především dálnice D1, ve dvou případech se mají objevit antény na D5 na Berounsku, jeden kmitočet je chystán na hanácké dálnici D46 mezi Vyškovem a Prostějovem. Všechny mají mít výkon 50 wattů a s výjimkou komínu v Králově Dvoře u Berouna jsou projektovány na stožáry mobilních operátorů. Nové vysílače se objevují krátce poté, co RRTV po Radiu Dálnice požadovala vysvětlení, proč většinu z několika desítek přidělených frekvencí stále nezprovoznila.
Seznam nových plánovaných kmitočtů Dálnice:
Žebrák (D5 exit 34, okres Beroun) 98,5,
Králův Dvůr (D5, km 21, okres Beroun) 99,6,
Psáře (D1 exit 49, okres Benešov) 92,3,
Loket (D1 exit 66, okres Benešov) 96,4,
Humpolec – Krasoňov (D1, km 93,5, okres Pelhřimov) 95,8,
Měřín (D1 exit 134, okres Žďár nad Sázavou) 94,7,
Velká Bíteš (D1 exit 162, okres Žďár nad Sázavou) 101,0,
Ostrovačice – Říčany (D1 exit 178, okres Brno-venkov) 94,2,
Drysice – Želeč (D46, km 9, okres Prostějov) 88,6,
Hladké Životice – Kujavy (D1, km 332, okres Nový Jičín) 95,5.
Celkem je nyní v databázi ČTÚ 24 VKV vysílačů z celkových 48 přidělených. V provozu, ale s řadou technických nedostatků, bylo dosud jen osm stanovišť. Nejdůležitější dálniční tah Praha – Brno by byl v případě oživení zmíněných 24 frekvencí rámcově pokryt, hluchá místa by při této podobě sítě zřejmě zůstala na prvních kilometrech za Prahou. Je dost možné, že na mnoha dalších úsecích by signál vzhledem k převládající kopcovité krajině nebyl dostatečně robustní na to, aby správně fungovalo automatické přelaďování mezi stanovišti. Spuštění tolika technických prostředků by také mělo za následek částečné rušení a tedy zmenšení dosahu existujících vysílačů jiných rádií. To byl ostatně důvod, proč proti projektu Dálnice protestovali zástupci již zavedených rozhlasových stanic. Následné soudní pře se pak táhly dlouhá léta, po která byl provoz Radia Dálnice utlumen do tzv. omezeného režimu.
V Pátek jsem jel z Brna do Prahy a rádio Dálnice hrálo také na frekvenci 92,3 FM. To znamená, že vysílač Psáře je zpuštěný a vysílá.
Psáře 92,3 jsou v provozu už minimálně od května.
V červenci začali vysílat živý moderovaný program. Dnes už je pomalu konec srpna a zatím se nic nepohnulo.
Podle mne ani nemají jinou možnost, než to rozjet komplet a naplno a začít splácet půjčky. Utopených peněz je v tom spoustu.
Nějak se vleče spuštění dalších vysílačů. Spousta kmitočtů ještě stále nejede. Je to nějaké divné.
Ty vysílače nejsou levné na stavbu. Nájmy za BTS také nebudou malé.
Od začátku celý tenhle projekt považuji za technicky šílený a finančně neudržitelný. Finančně se to nemůže uživit, leda by to mělo opravdu velkou poslechovost, o čemž dost zásadně pochybuji. A ani Pařízek, kterému z koncesionářských poplatků platíme jeho DVB-T sítě, protože svou celoplošnou „Regionální sítí“ vyfoukl poslední volné kmitočty, které chtěla ČT pro HD programy, to dlouhodobě neutáhne.
Když ostravské rádio vysílá až v daleké Praze, a to stále v „omezeném“ režimu, snadno se může stát, že když je na 107,9 ticho, případně jiná porucha, trvá celé dny až týdny, než to někdo z Pařízkova teamu opraví. A přesně takto je tomu i nyní.
Na dálnici se chystám až v září, takže nevím nic. A co Říčany a Pruhonice? Už jedou?
Naštěstí ne. A nevšiml jsem si zatím ani antén na stožárech.
Nějaké další spuštěné vysílače Dálnice? Prosím hlaste. Například 94,2 Ostrovačice, D1 exit 178, Brno-venkov?
Mohli by spustit i vysílání přes internet.
Zhruba před měsícem se na FB objevila stránka, která bude pravděpodobně oficiálním kanálem Radia Dálnice. Zatím na něm není kromě loga žádný obsah. https://www.facebook.com/radiodalnice/