V databázi individuálních oprávnění ČTÚ v pásmu FM přibyla další várka připravovaných vysílačů dopravního Radia Dálnice ostravského mediálního magnáta Radima Pařízka. Nových deset položek se týká především dálnice D1, ve dvou případech se mají objevit antény na D5 na Berounsku, jeden kmitočet je chystán na hanácké dálnici D46 mezi Vyškovem a Prostějovem. Všechny mají mít výkon 50 wattů a s výjimkou komínu v Králově Dvoře u Berouna jsou projektovány na stožáry mobilních operátorů. Nové vysílače se objevují krátce poté, co RRTV po Radiu Dálnice požadovala vysvětlení, proč většinu z několika desítek přidělených frekvencí stále nezprovoznila.
Seznam nových plánovaných kmitočtů Dálnice:
Žebrák (D5 exit 34, okres Beroun) 98,5,
Králův Dvůr (D5, km 21, okres Beroun) 99,6,
Psáře (D1 exit 49, okres Benešov) 92,3,
Loket (D1 exit 66, okres Benešov) 96,4,
Humpolec – Krasoňov (D1, km 93,5, okres Pelhřimov) 95,8,
Měřín (D1 exit 134, okres Žďár nad Sázavou) 94,7,
Velká Bíteš (D1 exit 162, okres Žďár nad Sázavou) 101,0,
Ostrovačice – Říčany (D1 exit 178, okres Brno-venkov) 94,2,
Drysice – Želeč (D46, km 9, okres Prostějov) 88,6,
Hladké Životice – Kujavy (D1, km 332, okres Nový Jičín) 95,5.
Celkem je nyní v databázi ČTÚ 24 VKV vysílačů z celkových 48 přidělených. V provozu, ale s řadou technických nedostatků, bylo dosud jen osm stanovišť. Nejdůležitější dálniční tah Praha – Brno by byl v případě oživení zmíněných 24 frekvencí rámcově pokryt, hluchá místa by při této podobě sítě zřejmě zůstala na prvních kilometrech za Prahou. Je dost možné, že na mnoha dalších úsecích by signál vzhledem k převládající kopcovité krajině nebyl dostatečně robustní na to, aby správně fungovalo automatické přelaďování mezi stanovišti. Spuštění tolika technických prostředků by také mělo za následek částečné rušení a tedy zmenšení dosahu existujících vysílačů jiných rádií. To byl ostatně důvod, proč proti projektu Dálnice protestovali zástupci již zavedených rozhlasových stanic. Následné soudní pře se pak táhly dlouhá léta, po která byl provoz Radia Dálnice utlumen do tzv. omezeného režimu.
Bohuzel pustili i 88,6 Ostredek a tento neni problem prijimat nejen v aute v Praze (Jizni Mesto, Cerny Most), ale dokonce jej lze v pohode zachytit i na Jicinsku ! Pritom timto smerem ma byt vykon omezen na necely 1 W, coz je tam nerealne zachytit.
Snad bude CTU konat. A snad tento nesmyslny projekt zkrachuje a nikdy nebude definitivne vysilat.
Další vysílač Radia Dálnice je on air, tentokrát 92,3 v lokalitě Psáře – Veselka u exitu 49 dálnice D1. Přehled spuštěných kmitočtů je zde: http://www.oviradio.cz/radio-dalnice-frekvence/. Aktuálně ze 48 vysílačů minimálně 16 v provozu, z toho byly donedávna 4 němé. Na D5 mezi Plzní a Prahou o minulém víkendu nehrálo nic, ani Žebrák, ani Králův Dvůr, žádné antény nebyly vidět. Jste-li v dosahu dalších vysílačů, směle hlaste vaše úlovky. Co třeba Humpolec 95,8?
Obsahové provizorium Radia Dálnice stále trvá, což s sebou nese i pozitivum v podobě absence reklamy. Zvlášť večer, kdy už není co 15 minut opakován stále tentýž dopravně informační servis, je to docela stravitelný konzervativně mainstreamový mix s poměrně obsáhlým počtem titulů. Sympatičtější než Impuls, Blaník, F1 a spol.
Na kmitočtu 91,7 v okolí Větrnného Jeníkova jede pouze nosná vlna v mono režimu.
To už je ale hezkých pár měsíců, není to nově spuštěno. 🙂
Tak 98.3 směr Benešov jde velice dolů již pod kopcem od Senohrab, kdy se nechá poslouchat na úroveň Čtyřkol, poté již s výpadky, aby opět naběhlo před Benešovem ve stoupáku okolo Tužinky, následně se již ztrácí, tudíž ve výše položených místech, není problém zachytit i s Rds ve vzdálenosti 30km od vysílače(alespoň směr jih), na severozápad je mez 16km D1 a na severovýchod, těžko odhadnout. Nicméně, obstojně půjde v okolí ca. 5km od stožáru.
Dobrý den,
chtěl bych moc poprosit někoho, jestli by mi někdo prosím nahrál celý den vysílání rádia Dálnice, protože zatím toto rádio nevysílá na internetu. Jestli je to možné, nahrávku mi prosím pošlete na email o.mistera@seznam.cz
Moc děkuji
Ondra
Dosud nevyužívané kmitočty Radia Dálnice mají být dle zdroje přímo ze stanice oživovány postupně už v několika málo týdnech. Termín restartu celého projektu zatím nebyl stanoven.
Dálnice až po upozornění opravila dlouhodobou závadu modulace v Praze na 107,9, která způsobovala to, že při slabším signálu, resp. monofonním poslechu, byl zvuk velmi tichý, nepoužitelný. Nyní už je modulace normálně poslouchatelná, stereoefekt je jen minimální, s drobnými výkyvy do levého kanálu, takže může budit dojem monofonního vysílání.
Tohle stejně nemá obdoby, neskutečná šaškárna.
Mirošovická 98.3 je oživena, dnes jsem jí poslouchal na hranici slyšitelnosti i u sebe doma ve Voticích. hudební složka je výběr toho , co prezentuje impérium Čas, co se týče dopravy, neustále se opakující bloky, které nalezneme na každé mapě a řidiči nic nepřinášející. Neustále si myslím, že tento projekt je v geografické poloze ČR nesmysl, také tak znějící upoutávky na možnost nehody od Besipu, kterého je vysílání plné + těch co tomu dali zelenou, opravdu krach jakéhokoli racionálního smýšlení.
Díky za zprávu. Prvotní poznatky z příjmu 98,3 MHz na D1 mezi exitem 21 a Prahou: Od Mirošovic hraje Dálnice cca jen 2 až 3 kilometry (možný důvod je nasměrování antény na opačný směr Brno), před exitem 15 je rychle přebita rádiem Fajn North Music, které pak hraje i na většině území Prahy. Autorádio mi přeladilo na pražskou 107,9 na exitu 8. Hluchá místa na D1 před Prahou mají v budoucnu dokrýt vysílače Průhonice 104,2 a Jažlovice 107,2.
Hudebně je Radio Dálnice zajímavé občasným výskytem méně provařených popových/pop-rockových skladeb z 90. let včetně českých a minimem nové hudby. Snad po dvaceti letech jsem slyšel např. píseň Moje jistota od Jana Kalouska. Četné opakování téhož předtočeného dopravního zpravodajství, směšná angličtina a jiné jazyky, megalomanské jingly z roku 2010 a ještě starší kampaň Nemyslíš, zaplatíš jsou naopak velmi otravné. Highway radio station, glückliche Reise, bon voyage, …
Zajímavost na závěr: Radio Dálnice nepodalo na RRTV včas žádost o prodloužení licence Praha/Plzeň/Brno/Troubsko, proto ji bude muset v roce 2020 obhájit v licenčním řízení. Ale to je ještě dlouhá doba.
Ještě zprávu doplním o 96.4, která je také v provozu, ale s jistotou nemohu říci, zdali je to ta na 41km/Divišov nebo 66km/Loket. Jinak 98.3/Mirošovice o 200m výše od mého bydliště hodila v jednom místě Rds, jinak se to bije s Litoměřickou frekvencí Fajnu, která vítězí, ale signál už není co býval.
96,4 by měla být ta od Lokte, je v databázi ČTÚ a technika tam je, stejně jako v Mirošovicích, už od roku 2010.
96,4 FM na D1 potvrzuji.
Zároveň jsem si všiml namontovaných antén na Ostředku, asi 5-6 metrů pod dipólem Impulsu jsou dvě 4prvkové Yagi, obě mířené podél dálnice. Nic tam ale ještě nevysílá (tam by měla být 88,6 pokud vím).
Radio Dálnice 88,6 MHz (D1 exit 34) už je také on-air. Autorádio mi na něj překvapivě přeladilo ze 107,9 před Mirošovicemi, takže dosah Ostředku je, alespoň směrem na Prahu, výrazně lepší než mirošovická 98,3. 88,6 je slabě slyšet až v Praze na Spořilově. Po cestě je však patrné rušení od Radiožurnálu 88,5. Vypadá to, že Pařízkovi lidé osazují stanoviště novými směrovými anténami natočenými vždy na oba směry dálnice a modulace je už braná ze satelitu. Alespoň Mirošovice byly takto upgradovány. Praha 107,9 je proti 88,6 a 98,3 o pár sekund zpožděná, což naznačuje, že by mohla mít modulaci ještě postaru z internetu.
Modulace na 107,9 FM je urcite z internetu, stejne jako uz nekolik let.
Spíš než obavu o zarušení mi to připomínalo případ: když ne já, tak nikdo. Rušení od dálničních vysílačů nebude nijak zásadní. Když si ty kmitočty na dálnici naladíte dnes, poznáte proč. Buď je tam šum nebo nějaký vzdálený vysílač, který v lokalitě nemá souvislé ani významné pokrytí. Spíše bude v některých případech omezen dosah dálničního vysílače vlivem dobrého příjmu sousedního vysílače než naopak.