• Michal 16. 10. 2019 v 22:02 k KomentujemeTento způsob RDS zdá se mi poněkud nešťastným. :-) Ale je fajn, že inovujou. Předpokládám, že to není finální ...
  • Ovi 16. 10. 2019 v 19:45 k KomentujemePrudká inovace u jedné z nejkonzervativnějších stanic v Česku: Radio Contact Liberec testuje dynamický PS v RD...
  • Jarda 16. 10. 2019 v 16:06 k Komentujemeto by me taky zajimalo :D ani web nic jem nikde nezaznamenal.
  • Ovi 16. 10. 2019 v 15:14 k KomentujemeO chystaném plzeňském rádiu Like FM zatím ani vidu, ani slechu. Přitom slibovali rychlý start...
  • DjK 16. 10. 2019 v 06:42 k KomentujemeTak už je vše v pořádku... kromě toho Zlína, tam jedou pořád se sníženým výkonem
  • Jarda 16. 10. 2019 v 06:40 k KomentujemeTo zas budou protesty o zachování těch vysílačů :D no treba z některých bude muzeum. ;)

Články

Příjem VKV ze Strahova na východě Čech aneb Co lze také chytit ve vlaku

Dnešní ráno přineslo vynikající příjmové podmínky v pásmu VKV. Cestu rychlíkem z Prahy na Olomoucko jsem si chtěl zpestřit testováním dostupnosti signálu DAB. Tentokrát se na tomto poli vůbec nedařilo. Překvapilo ale šíření „tradičního“ pásma VKV-FM. V Praze jsem na přijímači Pure One Mini Series II naladil Color Music Radio 90,7 MHz, jehož povolený vyzářený výkon ze strahovského stadionu Evžena Rošického činí pouhých 100 wattů. Použitelný signál (s plně srozumitelným obsahem vysílání) vydržel až na okraj Kolína (cca 55 km od Strahova).

Pak už citelně zeslábl a trpěl výraznými výpadky případně rušením od jiných vysílačů na shodné frekvenci (zejména ČRo Radiožurnál z Javořice na Jihlavsku, velmi okrajově také Kiss Delta z Liberecké výšiny). Náznaky signálu jsem nicméně registroval např. ve Chvaleticích a v úseku mezi Přeloučí a Pardubicemi (vzdálenost kolem 90 kilometrů). Tam pražské signály obvykle končí. Tentokrát se však vysílání Color objevilo i na Orlickoústecku v údolí, v němž železnice kopíruje zákruty Tiché Orlice. U obce Bezpráví dokonce znovu naskočilo i RDS. Signál Color Music Radia jsem definitivně ztratil až po opuštění stanice Ústí nad Orlicí (143 km). Na Třebovsku se už totiž silně prosazuje Kiss Hády z lokality Svitavy na 90,8 MHz.

Ze stejného anténního systému jako Color vysílá s podstatně vyšším výkonem (5 kW) další nonkonformní stanice – Radio 1, proto není divu, že i jeho signál na 91,9 MHz doletěl tentokrát velmi daleko. V dobré kvalitě včetně RDS hrálo Radio 1 např. v Chocni. Nic na tom nezměnil ani fakt, že o pár kilometrů dále v Ústí vysílá na 91,8 MHz sesterské Radio Hey!

Obvyklá nuda a prázdnota v oblastech mimo běžný dosah alternativních pražských FM rádií se tedy tentokrát nekonala. Naopak, byl to mimořádný zážitek a radost.

8
Komentáře

8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers

Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Vašek

vlastně jo, mluvili o koncovém zesilovači

Děkuji za upřesnění, lépe to ani nešlo říci. 🙂

Harry

Aneb výška antény určuje, jak daleko signál doletí a výkon vysílače zase jak silný tam ten signál bude 🙂

Mirek Pycha

Rozdil je zda je 3kW vysílač nebo 3kW ERP. Anténa ma nejaky zisk (4 patra) kabel má nějaký útlum. Nicméně výkon je sice důležitý, (zejména v městské zástavbě, kdy se třeba Color potýká s problémem, ze blízké stanice jsou treba i o 10 a více dB silnější). Ve větší vzdálenosti je pak příjem podobny a vykon nehraje takovou roli. Např. ale zrovna 90.7MHz má Bohužel největší rusici kmitočet v podobě Jihlavy 90.7/10kW. Takže jižní směr od Prahy je dosti rušený. Ostatní směry jsou celkem v pohodě. Je to tim, ze 90.7FM byl navrzen az v jakesi „třetí“ vlne návrhů, kdy již ty nejlepší kmitocty uz byly v provozu. S překvapením jsem ale např. nedavno zjistil, ze r. Color hrálo skoro až do Mostu. 🙂 Takže je pro me stale nejdůležitější kota a antena a pak teprv ERP. Jak jsem již psal…

Vašek

v době havárky tam měli jen 1kW (R1).

Vašek

JM – Ačkoli se všude uvádí 5kW u R1, tak samotné R1 mi sdělilo, že tam má 3kW.

JM

Ohledně hodně dobrého pokrytí Color rádia – v prosinci 2010 jsme v rámci jisté práce měřili, zda některé vzhledem k ERP podezřele silné vysílače překračují výkon a to za použití profi přístrojů. A zrovna u tehdejšího radia Ethno jsme se hodně divili, protože rozdíl mezi jeho signálem a signálem Rádia 1 ze stejné antény byl pouze 9,8 dB.

Jestliže má mít R1 výkon 5 kW ERP (tedy 37 dBW) a Ethno mělo mít 100 W (tedy 20 dBW), rozdíl by měl být výrazně vyšší, typicky těch 17 dB +- nějaký ten decibel.
Naměřený rozdíl napovídal, že buď byl ERP R1 pouze 1 kW (což asi těžko), a nebo že byl ERP Ethna cca. 500W.

Měření se uskutečnilo v lokalitě 15 km vzduchem od vysílače s naprosto čistým přímým výhledem na vysílací antény a s čistým terénním profilem a za použití směrové VKV antény, chyba měření vlivem šíření signálu je tedy vyloučena.

Nevím, jak je to s výkonem teď, ale dosah Color rádia je stale velmi velmi dobrý. Osobně jsem za to spíše rád, protože si poslechnu show M.V. v autě čistě, ale někdy se nad tím člověk diví

Určitě taková zpráva potěší. Pravda je taková, že nejdůležitějším parametrem pro dobré pokrytí je dobrá kóta a dobrá anténa. Samotný ERP je sice důležitý, ale stavěl bych ho až na 3-4 místo (Jinými slovy je lepší 100W na kopci než 1 kilowat v údolí :-). Kóta Strahov je jednoznačně nejlepší kóta v Praze a naše anténa také není špatná 🙂 a proto to dobře hraje.

Přeji Vám hezké „letní úlovky“ a zvu Vás i všechny čtenáře Vašich www na mejdan našeho rádia v pátek večer do Černé ovce. (více na http://www.radiocolor.cz)

Miroslav Pýcha