Komentáře a diskuze

  • Míra 16. 9. 2021 v 17:03 k KomentujemeJednání prý ještě probíhají. Jediné možné řešení. Než platit za DAB licence svých dvou programů 2x20000,- to raději zaplatit 55000,-...
  • MichalP 16. 9. 2021 v 14:31 k KomentujemeZ dnešní tiskové zprávy z posledního zasedání RRTV vkladám část sdělení: "Rada registruje právnickou osobu, JOE Media s.r.o., IČ: 26152002,...
  • jouda 16. 9. 2021 v 11:14 k KomentujemeTo už se nedoneslo. Ale radši později a pořádně než hned a mizerně.
  • Jarda 16. 9. 2021 v 10:55 k Komentujemea v benešově je zase nainstalováno nějaky ten rok, ale licenci mají od čtú, spustit to můžou, tak by mě...
  • Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty 16. 9. 2021 v 09:49 k KomentujemeA nedoneslo se k tobě i kdy to zapnou? Od slavnostního namontování AS na Strahově to bude brzy měsíc, to...
  • jouda 16. 9. 2021 v 09:40 k KomentujemeNěco se ke mně doneslo, že by jich mělo být pět nebo šest.
  • Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty 16. 9. 2021 v 09:32 k KomentujemeKromě Coloru a Hey vím akorát o rádiu MB.
  • PVo 16. 9. 2021 v 09:18 k Komentujemeto platí jen pro TV vysílající přes net, pokud tedy poskytovatel IPTV služby zpostředkovává vysílání televize nevysílající i přes net...
  • PVo 16. 9. 2021 v 09:15 k KomentujemePokud nechtějí přejít do DAB je třeba neprodlužovat veřejnou podporu prodlužováním transformačních licencí. Z koncese je vyjmuto jen vysílání přes...
  • jouda 16. 9. 2021 v 09:13 k KomentujemeDo sítě DABu (7C: Praha, Benešov) se prý chystá několik zajímavých programů. Ví někdo víc?
  • jouda 16. 9. 2021 v 09:11 k KomentujemePokrytí bude s ohledem na 50 W ERP skutečně lokální, protože i 20 km od vysílače mi hraje HR Vysočina...
  • Míra 15. 9. 2021 v 23:20 k KomentujemeTak jsem se tím prokusal. Je smutné, že kulturní výbor vlastně vůbec neodpověděl svým stanoviskem. Je jasné, že pokud dostanu...

Články

Není Plus jako Plus. Ten první vysílal už v roce 1991

Před rovnými 30 lety, 26. srpna 1991, se z novostavby žižkovské věže na frekvenci 96,6 MHz / 5 kW poprvé ozvala zpravodajská stanice Radio Plus. Ze studia na adrese Opletalova 919/5, Praha 1 byl šířen společný počin Československé tiskové kanceláře a francouzského rozhlasu pro zahraničí Radio France Internationale. V době, kdy neběžel český program z Prahy řízený Karlem Bartákem, byl přebírán obsah stanice RFI ve francouzštině.

Radio Plus (psáno také Radio plus) vstoupilo do éteru jako čtvrtý novodobý rozhlas v době, kdy Radio 1 už několik měsíců legálně drželo frekvenci 91,9, plně česky vysílala Evropa 2 na kmitočtu 88,2 a velmi krátce po startu mělo Country Radio 89,5. Po roce existence se Plus v poslechovosti zařadil do top 5 nově vzniklých rádií.

Je zajímavé, že s výjimkou Country Radia byl vznik všech zmíněných stanic podpořen know-how, technickým vybavením nebo přímou investicí z Francie, která si tak budovala v bývalém východním bloku pozice a vliv.

Stanice Plus se musela odmlčet na Silvestra 1992, protože ČTK podle nového zákona od roku 1993 jako veřejnoprávní instituce nesměla provozovat rozhlasové vysílání. To bylo ponovu vyhrazeno jen Českému rozhlasu. V této souvislosti je třeba dodat, že proti vzniku informačního rádia provozovaného státními a nikoliv privátními institucemi protestovala část zaměstnanců Československého rozhlasu, kterému v podobě Radia Plus vyrostla ambiciózní konkurence.

Frekvenci 96,6 plně převzalo francouzské RFI, které na ní vydrželo do konce srpna 1993. Poté v souvislosti se startem Radia Alfa přešlo na méně výkonný kmitočet 99,3. Nejprve z žižkovské ústřední telekomunikační budovy (tzv. Mordoru) na Olšanské ulici, od konce roku 1994 z Petřínské rozhledny, odkud vysílá dodnes.

Sluší se dodat, že frekvence 96,6 MHz, dnes využívaná v mono režimu Rádiem Impuls, nebyla před třiceti lety v Praze úplnou novinkou. Už před Sametovou revolucí na ní z ÚTB vysílala stanice Československého rozhlasu Praha spolu s regionálním vysíláním pro Prahu a Středočeský kraj, které se od začátku roku 1991 oficiálně nazývalo Regina Praha a na 96,6 fungovalo zhruba půl roku.

Místopředseda československé vlády Pavel Rychetský ve studiu Radia Plus v květnu 1992. Foto: Michal Doležal, Fotobanka ČTK.
Logo stanice převzato z časopisu DX Revue 8-9/1991.
O čem píšete?
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments