Komentáře a diskuze

  • Vaclav 24. 5. 2020 v 22:39 k Komentujemepořád novinky, novinky, tak tohle je pár dnů stare, jsem jednim z prvnich posluchačů. Chápu ze je to...
  • Michal B. 24. 5. 2020 v 22:07 k KomentujemeBohužel nejsem nijak v centru dění, takže na otázky, jak se které omezení projeví nedokážu odpovědět...
  • Ovi 24. 5. 2020 v 21:44 k Komentujeme9. srpna vyprší osmiletá digitální licence SeeJay Radiu. Bohužel zatím nic nenasvědčuje tomu, že by ...
  • Míra 24. 5. 2020 v 16:44 k KomentujemeStožár namontován: https://i.postimg.cc/SNxgD7q1/IMG-20200524-163320.jpg
  • Michal R. 24. 5. 2020 v 15:15 k KomentujemeNezapomeňte že Horečka sobotní noci se vysílá z hlavního studia a Bassmachine se kvůli Vaškovím mixp...
  • LiborV 24. 5. 2020 v 14:50 k KomentujemeHonzo K. je krásné jak jste věrný fanoušek Basslikera a jak ho máte za 7 let naposlouchaného, že poz...
  • PVo 24. 5. 2020 v 14:47 k KomentujemeSpíš se víc spoléhám na vliv z EU než na aktivitu domácích politiků a taky na to že mediální politic...
  • LiborV 24. 5. 2020 v 14:26 k KomentujemeZměny licenčních podmínek směrem ke snížení podílu mluveného slova, vypuštění povinnosti vysílat rán...

Články

Nejhranější písničky v rádiu

oldradioZajímalo mě, jaké songy v současnosti nejčastěji rotují na tuzemských rozhlasových stanicích. Jako zdroj dat jsem tradičně použil oficiální žebříček RADIO – TOP 100 organizace IFPI ČR. První desítka nejhranějších písniček v 47. týdnu roku 2015 vypadá takto:

 

 

 

  1. Xindl X & Mirka Miškechová – Cudzinka v tvojej zemi (vydáno 04/2014)
  2. Lost Frequencies & Janieck Devy – Reality (06/2015)
  3. Robin Schulz & Francesco Yates – Sugar (09/2015)
  4. Anna Naklab & Alle Farben & Younotus – Supergirl (04/2015)
  5. Kygo – Stole The Show (03/2015)
  6. Calvin Harris & Disciples – How Deep Is Your Love (8/2015)
  7. Kryštof – Ty a já (06/2015)
  8. Adele – Hello (10/2015)
  9. Mandrage – Brouci (06/2015)
  10. Sebastian – Toulavá (02/2015)

Zdroj: IFPI ČR

Top 10 obsahuje tentokrát výhradně evropskou produkci, čtyři skladby jsou domácí provenience. Zaujal mě fakt, že celá polovina nejhranějších písní je od mladých producentů elektronické taneční hudby, kteří se věnují žánrům jako deep house nebo tropical house. Kdybych si to ale o nich nepřečetl, budu si dál myslet, že to je prostě fádní dance pop. Při poslechu jsem bohužel ve většině případů zažíval nudu, materiál je až příliš předvídatelný, posluchačsky „optimalizovaný“, bez nápadu, prvku, který by udržel pozornost po celou dobu písničky. Rádia, která typicky hrají takové songy, nevyhledávám, ale jejich vysílání se ke mně přeci jen dostane, ať už při prolaďování pásma FM, nebo při nedobrovolném poslechu v restauracích, obchodech, taxících atd. Tímto způsobem jsem se již dříve letmo seznámil s přibližně polovinou hitů, nejintenzivněji s libereckým zpěvákem Sebastianem Navrátilem. Ostatní kousky mi nebyly povědomé.

Uvědomil jsem si, že v tracku Cudzinka v tvojej zemi poprvé slyším Xindla X zpívat tak, že mi to ani nevadí. Spolu s kapelou Kryštof je představitelem generace třicátníků, kteří postupně zabředli do líbivého nekonfliktního popu, který je možné zpeněžit daleko lépe než to, co produkovali v minulosti v rámci své mladické nerozvážnosti. Postupně přehodnocuji svůj negativní postoj ke coververzím. Mají alespoň jeden klad v tom, že můžou nasměrovat posluchače k originálu, který je téměř vždy o dvě třídy lepší. Horší muzika je tedy vodítkem k té lepší. Vyžaduje to ovšem alespoň trochu aktivity a kritického myšlení z posluchačovy strany. Německý DJ a producent Robin Schulz využil docela známý refrén skladby Suga Suga z roku 2003 od amerického R&B/hip-hopového umělce Baby Bashe. Anna Naklab, rovněž z Německa, pro změnu sáhla po patnáctiletém hitu Supergirl od krajanské pop-rockové kapely Reamonn. Ta se v českých rádiích svého času hojně vyskytovala.

Z uvedené desítky bych nejvýše stavěl titul Hello od Adele. Zaujala mě temným úvodem, jenž mi připomněl mrazivý trailer katastrofického filmu San Andreas a zároveň stejnojmenný oldschoolový track Lionela Richieho. Není to song úplně vhodný pro takové to spotřební kulisní poslouchání jako zbytek top 10. Ale i Adele začne brzy nudit, po poutavém úvodu si člověk uvědomí, že to je písnička příliš dlouhá, natahovaná.

Podstatné je, že mezi nejhranějšími písněmi jsem zatím nenašel nic od plzeňské neonacistické kapely, která bodovala ve velmi pochybné anketě Český slavík 2015. Až se tak stane, bude to s českými rádii už hodně zlé.

 

 

15
Komentáře

14 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Tom

Ano, ale já tím myslel, že narozdíl od ostatních rádií mají tyto stanice inteligentní playlist.

Matyas

Ano,sdílím téměř Váš názor,jen bych podotknul,že až takto vysoce bych výše zmíněným slovem nedefinoval hudební dramaturgii R1 a obzvlášť Expresu,ale spíše jistým směrem,kudy kráčet a tím se vyvarovat té formy hudebních rotátorů všeho a ničeho,který se k nám šíří převážně s uskupujících se stanic mediálních domů.Stále je co objevovat a na čem pracovat,když jsme se rozhodli to dělat jinak.

Tom

Jasně, chápu, že vše není o novinkách, ale rozhodně není dobré zamrznout v čase. A hlavně rádia, která hlásají, že hrají ty největší novinky by buď měly začít hrát skutečné novinky, a nebo by mohli změnit své slogany třeba na hrajeme to, co všude jinde bylo in už před rokem… Třeba takové rádio 1 hraje skutečné novinky a nemusí nám to ani sdělovat. A taky je důležité nebrat všechny novinky, ale naopak se zamyslet nad tím, jestli je ta novinka dobrá, zajímavá, melodická, nebo je to další podbízivá tuctovka s hloupým textem. A podobně se nad hudební dramaturgií nejspíš zamýšlí hudební dramaturgové rádií jako Expres nebo Rádio 1. Jak jinak si vysvětlit, že jejich hudební dramaturgie je tak inteligentní?

Matyas

Osobně si nemyslim,že vše je o novinkách o kterých lze polemizovat a jakýsi výběr na základě nějakých EU či UK Top 10,20,50 či 100 – ale záleží na celkové systematičnosti projevu a empatii pro výběr hudební tvorby.Ano – míňím tím zapojování rozumu!Dle toho vidíme a slyšíme co se leckdy nemožného na nás s přijímačů line.Inspiraci můžeme nalézt v každé Evropské zemi i dále – chce se opravdu vyhranit a produkovat kvalitu nikoli kvantitu a zavděčit se všemu věkově lidskému portfoliu,to je nemožné.Pokud tu bude i nadále panovat druhý výše zmíněný model,tak pak nezbývá než-li se obrátit jinam či si vytipovat pár stanic u nás,které spočítáme na prstech jedné ruky a při nich zůstat – díky za ně.

Tom

Aha, díky, už mi to funguje, jen jsem na ty tlačítka před tím nenarazil 😀

TOME, máme tam přece nahoře vedle sebe velký modrý tlačítka – webkamera a tlačítko Pla pro přehrávání pouze zvuku 😀

Václav

Zorz –ano, dobrá snaha.
Možná to všichni v duchu víme, akorát to tu nikdo nenapsal, ale je to jen trik jak nakopat ty songy do posluchačů a tak vyrábět a pak roky udržovat hvězdy popu, dost rád bych věděl, jestli v hitparádách to boduje díky tomu, že posluchačům se to líbí po estetické stránce, nebo to má úspěch díky rotacím . No tento prostý fígl zde léta funguje a to tedy nejen u nás. Já teda děkuji Ovimu, že dal vědět, co se v polovině českých stanic děje; protože já ačkoliv se zajímám o názvy spousty songů, tak tato kategorie mě opravdu nepřitahuje, řekl bych, že kdybych chtěl, tak se mi s ní podaří stýkat ještě méně než ovimu. Říkám, kdybych chtěl, protože nepravidelně poslouchám ráno E2 a např. zjišťuji že např. v červnu stejně často hráli jeden song tak jako tomu bylo v lednu, prostě za půl roku jsem párkrát poslech a novinky byly pořád nové; tím chci říct, že takhle něco rotovat 150x měsíčně po dobu půl roku, tak je úplně jedno co do té rotace vezmou, jestli je to nové 20let 🙂 , rotace je vždy hrůza. No a na té E2 hlavně poslouchám někdy kvůli šou a řekl jsem si že tu hudbu vydržím, že aspoň budu trochu v obraze, i když mě tato hudba nebaví a když je jen chvíli ráno, tak na sobě poznává člověk, že ne že by si to chtěl sám pouštět, ale když už to tam teda hrají, tak si jakoby na to zvykl a skoro si brouká. No a to bych se vás rád někoho zeptal, jaký má pak smysl ten zbytek, tedy desítky stanic, jejichž základem jsou zase rotace těch samých songů? Kdo poslech E2, už pro něj ztrácí smysl ty další. Já bych typoval, jen že za ty rotace je každá stanice oceněna, jen tak si vykládám existenci např. Fajnu na několika vysílačích v Zlínském kraji, přičemž občas se tato stanice vyskytne na poslední příčce v poslechovosti. No a teď shrňme, že každá stanice se řídí tím žebříčkem + nějakým doplňkem. A teď se věnujme tomu doplňku: E2 bych řekl že to vytříbené nejlépe, tedy o něco starší než ten žebříček a doplněk zdá se být nejatraktivnější. Zato Fajn je specifický v tom, že to co na E2 už konečně skončí po těch rotacích po půl roce, tak teda Fajn je v tom schopen ještě dalšího půlroku pokračovat, takže doplněk, je to co bylo na E2 aktuální před půl rokem, a to už je opravdu smrtící kombinace ale jde vidět, že někde to posluchači dávají. Hitradia aktuální rotace doplňují něčím, co je v průměru o něco málo starší než ten doplněk E2. Kissy jako asi ty hitradia, ale Kissy vybírají progresivnější odvážnější skladby v rámci popu oproti Hitrádiím, které se snaží o středoproud. No a pak máme spousty regionálních soukromníků, zástupcem je třeba Zlín, který má výběr toho doplňku velký celkem z progresivního popu, ale prostě ty rotace mě k poslechu nepustí, třeba že jsou menší než u E2. Ještě bych řekl, čím je ten náš éter specifický. Zatímco v zahraničí když je nějaké Hitradio, tak má podobné rotace a taky doplněk. Jenže do rotací se zdráhá zařazovat něco odvážnějšího a doplněk je ještě více středoproudý, zástupcem by byl OE 3 a tento typ stanic bývá vlajkovou lodí. Zato u nás je to tak víc rozdělené, teoreticky zdá se to být lepší. Tedy oficiální celoplošky Impuls a F1 nemají tolik novinek a jejich rotace jsou o polovinu menší , naopak u E2 rotace větší, ale jejich předmětem jsou i odvážnější skladby i speciálních žánrů (lepší dance,aj.), které se u těch zahraničních Hitradií nevyskytnou, o to tedy máme navíc, ale není nad tím třeba jásat.

No díky lepšímu pokrytí Imp a F1 hrozí nebezpečí, že se s nimi člověk na veřejnosti nedobrovolně setká spíš než s E2, v čemž spatřuji pozitivum, že tak bude uchráněn od rotací, za cenu fádní léta šedého stylu Imp a F1, tolik definice :)

Ještě tady byla řeč o alternativách, já stejně jako nejdokonalejší hudbu spatřuji na FM4. Jak říkám alternativa může být atraktivní, nač zbytečně ostré samply, dnb jak je tomu občas na R1 ale i Dance – je moc dobře že tyto stanice tu jsou, ale škoda že jako FM 4 tady nikdo tento styl neprovozuje, tedy indies, (brit) nevím jak bych to označil, ale asi kdyby to někdo kopíroval, tak by se mu to asi tak dobře nepodařilo, ale třeba na Expres by se to hodilo, vsadím se že by posílil.

Principiálně mám stejný názor jako Ovi, ale trochu asi trochu jiný vkus. Např. Xindl mě přišel zajímavější ve skladbách Dyslektik či Chemie, které hodnotím, že to byla světlá chvilka v českém plácavém popíku, než tedy zmiňovaná novinka a u té bych se zastavil a to kvůli cizince, tedy Mirce. Kuriózní je to, že úplně poprvé jsem jí zaslechl na Proglase již v létě 2013(jestli se nemýlím), kde s ní a její tvorbou měl hodinovou živou besedu erudovaný hudební redaktor Milan Tesař. To na mě zanechalo dojem jako písničkářky s hlubšími texty(např. Schizofrenik optimista), tak jak se tam tito méně známí avšak neméně kvalitní jeví. Její písničky jsou tam hrány dodnes tu a tam na poslech příjemné ani nepotřebují takové rotace. Když jsem jí poprvé pak slyšel v tom mainstreamu, vzpomněl jsem si jak na tom Proglase byla prezentována jako kreativní, to třeba se ty masy posluchačů od E2 nedozví. Asi bych neřekl že Cizinka je bez nápadu, ale ten sound to dost přiřazuje k tomu šedému popu. Teď teda nevím, jestli oslavovat, čeho Mirka dosáhla, nebo čemu propadla. Zajímal by mě názor Milana Tesaře, možná mu napíšu.
Ještě ke coververzím, taky úplně v mých počátcích zájmu o muziku jsem prosazoval originály, ale časem jsem zjistil že tak špatné nejsou. Baví mě dance, u kterého jsem ocenil když interpret měl vlastní nápad, ale časem jsem zjistil, že některé cover se mi líbí i víc než originál, zvlášť když originál se furt točil na F1 a Imp, takže dostal co proto. 
PS: How deep is your love bych typoval že je starší než 10/2015

Tom

Aha, já jsem to teda hledal, ale našel jsem jen nějakou stránku, kde bylo napsáno, co právě hraje, který moderátor právě vysílá ATD, ale o live streamu ani zmíňka… A zajímavý hudební kočkopes, ale znám i horší, třeba radio Contact liberec 😀

* Něco mezi Kissem, Hitradiem a Beatem s prvkama Expresu a Waveu…

To se ptáš pravýho ajťáka! 😀 Ale, mám-li mluvit upřímně: Naše radio je hudební kočkopes – něco mezi Kissem, Hitradiem s prvkama Expresu a Waveu… Já ho ale hudebně kultivuju ve svym vysílání výše zmíněnými interprety a hlavně tim, že se soustředim na jeden konkrétní hudební formát.

Tom

Nějak mi to rádio nejde přehrát, nevíš, co dělám špatně?

Tom

Výborně, tomu říkám novinky! Já z českých rádií poslouchám jen radio 1, expres fm a dance radio, zbytek stojí za starou bačkoru 🙂
Určitě se na to rádio podívám. Přeji hodně úspěchů a ať i nadále lidem ukazujete, co jsou to opravdové novinky 🙂

Souhlasím s Tomem. Mimochodem, vysílám ve studentském Radiu K2 a mé v současnosti nejhranější songy jsou tyto:
1. Coldplay – Adventure Of A Lifetime
2. Mumford And Sons – Tompkins Square Park
3. Stereophonics – Song For The Summer
4. Florence And The Machine – Delilah
5. New Order – Tutti Frutti
Dále pouštím například Arctic Monkeys, Jamese Baye, Jamieho T, Kasabian, Two Door Cinema Club, Muse, The Vaccines, The Maccabees, Bloc Party… Vyhybám se českým radiím, mou inspirací je britské Radio X. Muzika, kterou hrají zde, je pro mě daleko zajímavější a narozdíl od hrůz z českého žebříčku hratelnosti inteligentní.

Tom

Ono je spíš zajímavý, jak starý ty songy jsou. Česká rádia jsou vážně odvážná, když dokážou hrát půl roku starý skladby a hlásat nám, že hrají to nejnovější 😀