Nejnovější komentáře

  • Jakub DXer: Pořady „Paměť národa“ /Post Bellum/ jsem začal poslouchat. na Rádiu Česku někdy v roce 2006 Docela mě překvapilo, když jsem…
    08:34 14.03.2026
  • Oviradio.cz: Máte zájem o zahraniční oldies? Pět let po skončení vysílání na FM Oldies radio obnovilo speciály Šedesátá léta po šesté…
    07:46 14.03.2026
  • Noobish: Už by som to nebol ja, keby som neoznámil nejaký zaujímavý prínos k FM serverom. V spolupráci s Color DAB+…
    23:42 13.03.2026
  • Míra: Evidentně se nejedná o téma. Nevadí. Dneska jsem si poprvé uvědomil, že v rádiu slyším full AI reklamní spot. Distribuce.…
    20:28 13.03.2026
  • Jakub DXer: Jenom připomenu, že Fieru z Jihlavy jsem.chytl „indoor“ (za oknem) na teleskop u Žďáru nad Sázavou.
    17:50 13.03.2026
  • Jirkas: Krajkovaná dečka se v rodinách ještě stéle vyskytuje, dnes jako přehoz gramofonu, i těch moderních.
    11:40 13.03.2026

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

O čem píšete?
31.9K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Václav
Reply to  Oviradio.cz
8. 3. 2026 15:08

No a první březnové dny se pro Václava Moravce stanou dalším historickým milníkem. O rok déle než je výročí konce českého BBC, tak do dneška působil v ČT, sám to před hodinou oznámil na konci pořadu, s tím že by dál nemohl garantovat nezávislost, očekával bych že nevystoupí z řady redaktorů kteří odešli z veřejnoprávních médií a udělá si podcasty sám, bude něco takového?

Stránky BBC ČR jsem v minulosti několikrát našel, našel jsem tam táborskou frekvenci, možná to byly ještě nějaké jiné. V přepisu rozhovoru s Cyrilem Svobodou již tehdy padl pojem ukrajinská krize a že se tím vláda nebude zabývat.

Last edited 5 dní před by Václav
Jakub DXer
27. 2. 2026 17:39

Jen tak z dlouhé chvíle jsem si ladil na zastávce trolejbusu na smartphonu FM pásmo a na 103,9 MHz mi naskočil Beát z Kuřimi.

Václav
Reply to  Jakub DXer
27. 2. 2026 21:17

Ano, někde na přelomu roku jsem testoval jeho dosah na D1 Kolem Brna a na dokryvac až moc kvalitní, pokud vůbec jsem to věděl tak jsem zapomněl od které po které místo. Za dva týdny možná pojedu, tak uvidím.

Jakub DXer
27. 2. 2026 10:27

Zlepšené podmínky dnes od 12h celé odpoledne v západní polovině ČR (v Čechách).. na Moravě spíše ne… Dle mapy pana Hepburna.

Jiří
Reply to  Oviradio.cz
27. 2. 2026 19:03

Možná,že kdyby bylo DAB+ v mobilu,měl by tento projekt šanci.
Velký problém je,že v smartphonech není běžnou součástí DAB+ tuner (pokud ano,tak budu rád za typ,který toto má)
Z jakého důvodu se vlastně neosazuje?
Licence,nemožnost odrušit tuner od obvodů komunikace se sítí?

Honza K.
Reply to  Jiří
27. 2. 2026 19:17

S neomezenými daty má uživatel kvalitnější zvuk, nemusí řešit anténu a pokrytí není na stejné úrovni jako BTSky. Takže by to praxi 99,9% uživatelů nikdy nepoužilo.

Václav
Reply to  Honza K.
27. 2. 2026 21:24

Ne každý má neomezená data a nemyslím si že by to byl ten hlavní důvod. Spíš to bude tím že by Dab dost žral baterku. Asi víc než data které se standardně využívají pro streamy atd.

Last edited 14 dní před by Václav
Míra
Reply to  Václav
27. 2. 2026 21:50

Ne, data žerou baterku, DAB je v mobilu úspornější. Určité subjekty, měly utčité zàjmy. To je celé.

Jiří
Reply to  Honza K.
28. 2. 2026 14:54

2G Signál 2-3 dílky..
Volání v budově funguje když jsem doma na WiFi a tam jsem rád za 25Mbit/s.

Míra
Reply to  Jiří
27. 2. 2026 21:15

To už jsme tu probírali. Každopádně data v mobilu brutálně žerou baterku.

Jiří
Reply to  Oviradio.cz
28. 2. 2026 14:58

To je pravda,na to jsem nepomyslel.Bezdrátová sluchátka nepoužívám,tak mi nedošlo,že je tento způsob poslechu dnes dominantní.
Jistě anténa sluchátek je nezbytná pro poslech rozhlasu v zařízení které nemá teleskopickou anténu.

Šeryf
Reply to  Jiří
27. 2. 2026 22:25

Dost podstatný důvod bude ten, že jsme se naučili používat bezdrátová sluchátka. U smartphonů je tak jack 3,5 pro připojení drátových sluchátek raritou. Sluchátkový kabel = náhražková anténa pro VKV-FM a potenciálně i DAB. Málo kdo by se k tomu chtěl vracet… Proto se vymýšlí takové věci, jako 5G broadcast s tím, že vyšší kmitočet znamená anténní strukturu, která se vměstná s nějakou ještě snesitelnou účinností do těla chytrého telefonu…

Michal R.
Reply to  Šeryf
27. 2. 2026 23:07

Přesně tak až na to že telefony stále mají konektor pro připojení drátových sluchátek . Ono je potřeba mít alternativu při nečekaném vybití bezdrátových sluchátek. To se pak ty drátová hodí jako med na chleba .

Šeryf
Reply to  Michal R.
28. 2. 2026 10:38

Ano, existuje redukce, vlastně tedy D/A převodník z USB-C na Jack 3.5 mm, který asi na větší část soudobých chytrých telefonů zafunguje. Pokud se mi vybije kapesní DAB+ přijímač, stále se mohou připnout do telefonu. 😉

H.
Reply to  Jiří
27. 2. 2026 23:23

Mobilní telefony jsou byznys od A do Z. Obchodní model je založen na tom, že nadnárodní firmy o lidech v reálném čase sbírají data a s tímto „zbožím“ čile obchodují. Menší část pak tvoří příjmy za datové tarify. Volný poslech terestrického rádia je s tím naprosto v rozporu. Nejen že to mobilnímu byznysu nic nepřinese, je to zcela nežádoucí. Další nepříjemná věc je ta, že z pohledu mobilních technologií je DAB zastaralý a výrobce by byl nucen jít do nákladných a kompromisních řešení, přitom poptávka po DABu je globálně prakticky nulová. Myslím, že i FM, které je využitelné celosvětově a je na implementaci nenáročné, už z mobilů téměř zmizelo.

Jiří
Reply to  H.
28. 2. 2026 14:40

Děkuji, podobně je již znát i v TV oblasti kde se provideři snaží „nenápadně“ zlikvidovat terestické DVB-T2 vysílání,aby jedinou možností byl placený příjem „po internetu“.
Nyní se jedná o zabrání dalších kmitočtů na kterých TV DAB+ dosud vysílá.

Jiří
Reply to  Jiří
28. 2. 2026 14:59

Oprava samozřejmě DVB-T2

Šeryf
Reply to  H.
28. 2. 2026 14:50

Ano, ten broadcast není žádný byznys, jen tam lítaj nějaké desítky až stovky MKč ročně … 😉 A zůčastnění jen trpně čekají, co s nimi bude a neříkají argumenty pro ně výhodné… 😉

Noobish
26. 2. 2026 11:31

Ak by ste sa divili, že sa vám niekedy u 90.9 Ústí nenačíta RDSka, tak tu je dôvod – znova tzv. „vypálený bajt“ – vyzerá to tak, že všetky RDS enkódery postupne odchádzajú. Namiesto R-ZURNAL je to tentokrát R-ZURNÀN.

Untitled
H.
Reply to  Noobish
26. 2. 2026 13:10

Holt vysílat dynamické PS přes Aztecy, které každé jednotlivé PS pálí do EEPROMky, to je teprve pořádný punk! :))

Míra
Reply to  H.
26. 2. 2026 13:23

Vůbec vysílat dynamické PS je …

Jan
Reply to  Noobish
27. 2. 2026 17:11

Už jsem to tady psal. Trvá to více než týden. Jen na na konci RDS byly uvozovky, nyní písmeno N.

Martin
Reply to  Jan
28. 2. 2026 20:08

Já hlavně nechápu, že tohle se vůbec u ČRo/ČRa děje! Myslel jsem, že mají dokonalou techniku s dohledem 24/7, ale evidentně na to kašlou. Tak hlavně, že inkasují miliony a chlubí se dokonalou infrastrukturou, ale tohle si nedokáží pohlídat

Honza K.
Reply to  Martin
28. 2. 2026 20:37

Co čekat od firmy která ani nedoplní pomlčku mezi skladbou a interpretem u rádií MB.

Václav
Reply to  Honza K.
1. 3. 2026 09:46

Závisí pomlčka na firmě?

Podle mě to muselo být těsně po údržbě ve Zlíně, kdy možná pomohl šok z vypnutí na podzim 23 místo U bylo obrácené poloviční T resp + bez spodní čárky, trvalo to aspoň půl roku než to spravili, pokud by to bylo jen na mě, tak jsem je neuhanel, říkal jsem si za jak dlouho si toho všimnou, takže v Ústí ještě čas, ještě mají dělat tohle , již konci roku už tady byla o tom řeč, tedy Radhošť:

IMG_20260108_180352
Honza K.
Reply to  Václav
1. 3. 2026 10:19

Myšleno v DABu (Fajn, Helax, Oldies a Stage)

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Honza K.
1. 3. 2026 11:39

Čím větší organizace, tím větší problém cokoliv prosadit, změnit. Slow Down Radio čeká na vyřízení požadavku na změnu PTY už asi měsíc. V kontrastu s tím třeba COLOR DAB – upozorním Tuxika na nějakou chybku, do pár minut je opraveno. 🙂

H.
Reply to  Martin
1. 3. 2026 09:45

Dokonalá technika je oxymoron, bez ohledu na cenu, pravdou ale je, že PS si hlídat mohou a v tomto případě by i měli. Jiná věc je, že někdo pak musí v ČR sehnat jiného opraveného Azkeka a na místě je vyměnit. A takhle pořád dokola, dokud bude trvat požadavek rozhlasu vysílat dynamické PS v rozporu s normou, jejíž striktní znění výrobce RDS kodérů aplikoval, aby si ulehčil práci. Frantíci za to dostali zaplaceno nemálo peněz, přitom se ani neobtěžují poskytnout podporu, aby třeba udělali drobnou úpravu firmware. Jede na tom ještě TMC a asi se počítá, že takhle už to dožije. S ohledem na to, že dynamické PS už stejně vyšlo z módy, by jako zdánlivě optimální řešení vycházelo, že to rozhlas prostě vypne. Bez jakýchkoli HW úprav může vysílat i RT+, tam ale ještě může být obava, že by pak nemusela být dostatečná kapacita pro TMC, resp. by se to muselo nějak řídit. To TMC tam víceméně setrvačností běží už pěknou řádku let a možná že do toho nikdo nechce zasahovat a v korporátní mašinérii něco prosazovat, což je docela pochopitelné. Takže jedna věc je dokonalé PR a druhá věc je praxe. Ale myslím, že jsem nenapsal nic nového.

Last edited 13 dní před by H.
Michal V.
25. 2. 2026 21:40

BS v Ostravě nejspíš určitě již vysílá z Hladnova. Teď jsem jen tak zkusil zapnout a v Porubě mi na domácím obyčejném DAB+ rádiu z Lidlu nehrálo, teď hraje na stejném místě úplně krásně, Signal error pouze 2-4 (původně až 100)

Michal R.
Reply to  Oviradio.cz
25. 2. 2026 23:27

Pokuď tomu tak skutečně je tak to by mohlo znamenat že BS postupně spouští svojí vlnu více jak 10 vysílačů napříč ČR.
https://www.dabplus.cz/seznam-vysilacu.html
Už je taky na čase za mě . Taky jsem se na to ptal na webu Fresh Radia v chatu s moderátory a prý jsou vázáni mlčenlivosti ale brzy se vše dozvíme .

Last edited 16 dní před by Michal R.
Míra
Reply to  Oviradio.cz
26. 2. 2026 07:13

Dnes by měla proběhnout úprava AS na Klínovci u multiplexu Color.

Hori97
Reply to  Míra
26. 2. 2026 14:17

Aktuálně probíhá. Vysílač Coloru na Klínovci je jedním z těch, které lze sledovat online pomocí panoramatických kamer.

Webové kamery Klínovec rozhledna – Boží Dar

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Hori97
26. 2. 2026 16:00

On air.

Pevy
Reply to  Oviradio.cz
26. 2. 2026 09:33

Z Hrebečova to asi nebude žádný velký „kotel“. Mam na Hřebečov (i Andrlák) prakticky přímou viditelnost a přestože stávající signál (ze Slatiňan) výraznè posílil, do „plného“ pořád kousek chybí. Není-li vyzařovák výrazně mimo můj směr, asi tam víc než těch 800W nebude.

Šeryf
Reply to  Pevy
26. 2. 2026 10:55

Pokud by to tam opravdu bylo, očekával bych preferovaný směr SZ až S, takže východ až jih by byl za příhradovou konstrukcí o nějakých > 10 dB slabší. https://gsmweb.cz/foto.php?op=dvbt&cid=SYHRE&okres=SY

Pevy
Reply to  Šeryf
26. 2. 2026 13:11

To bych tedy měl být v preferovaném směru (Litomyšl). Jinak zkoušel jsem to letmo i v České Tŕebové a přišlo mi to úplně stejné, jako v Litomyšli (ze Slatiňan tam dřív ale nebylo ani ťuk).

jouda
Reply to  Pevy
26. 2. 2026 13:49

Teď jsem projel kolem Andrlova chlumu a Hřebečova. 😀 Andrlův chlum není v provozu, naopak Hřebečov 9A ano. Dokrývač celoplošné sítě B na 11A z Kamenné horky také zatím není v provozu.

TÉMA
BS3 v Pardubickém kraji
Pevy
Reply to  jouda
26. 2. 2026 14:50

Předpokládám, že u ČRa by nebyl s informacemi o spuštěni takovÿ problém. Moc to nechàpu, Pařízkovci se ohledně DVB-T2 (mux 24) s info o nových vysílačích vždy rádi pochlubili….

Lukáš
Reply to  Pevy
26. 2. 2026 18:46

Tak spustili další vysílače a už hned kritika. Připomenu že v době kdy měl problémy Karel Peterka kolem svých stanic šlágr ohledně dluhu vůči Českým radiokomunikacim pomohl mu tehdy Radim Pařízek že televize zařadil do svého multiplexu.

Lukáš
Reply to  Oviradio.cz
26. 2. 2026 21:18

Fresh radio je jejich zakaznik. Jinak rádia které komplet vysílají svůj program z Ostravy jsou pouze 3 tři radia čas, čas rock a fresh radio. Hitrádio Orion pouze část vysilani zbytek z Prahy.

Šeryf
Reply to  Lukáš
26. 2. 2026 20:16

Jaká kritika? Akorát mírné podivení, že to nechtěli aktuálně nějak „prodat“, třeba obvyklou tiskovou zprávou a aktualizací webu: Broadcast Services s.r.o. | Provozovatel DAB+

Šeryf
Reply to  Oviradio.cz
28. 2. 2026 10:26

S ohledem na identifikaci by to znamenalo, že po vzoru GG převezli vysílač s Frenštátu na Lanovou?

Šeryf
Reply to  Oviradio.cz
28. 2. 2026 21:39

Podle V-portálu měl Frenštát navýšit ERP z 0,8 na 1,6 kW. S QIRX by bylo fajn to rozseknout, co je co a jestli vůbec ;).

Pevy
Reply to  Oviradio.cz
28. 2. 2026 09:41

Je mi záhadou, jak je možné, že operátor, který evidentně hodlá splnit rozvojová kritéria (40% obyvatel dané RS) v závazném termínu, nezveřejní, jakými parametry nově vysilá (a zda vůbec vysílá). A bambulové z ČTÚ už předem vydají zprávu, že všichni operátoři kritéria splnili.
A to už se vůbec neřeší, jak je to (v některých případech) ve skutečnosti – viz „výkonné“ vysílače Fiery.

Šeryf
Reply to  Oviradio.cz
28. 2. 2026 10:21

Ta oprávnění ještě zřejmě „nenabyla právní moci“. Provoz těch vysílačů je tak trochu v šedé zóně. Asi proto se tím s náležtou pompou nechlubí. Lhůta je 15 dní. Pak dotečou do databáze a probublají na V-portál. Poslední DAB aktualizace V-portálu reálně proběhla v průběhu února, přitom je však datována 22.ledna.

Reply to  Šeryf
28. 2. 2026 10:38

Poslední aktualizace V-portálu pro sekci DAB (a také pro digi.TV) proběhla včera dopoledne. Nově tam byla spočítaná data k 18.2.2026.
Pro JOE Media tam přibyl Jáchymov/Klínovec (lanovka 2), 3,2 kW ERP (35 dBW).
Dále pro BS tam pak bylo toto:
Ostrava/Lanová, 3,2 kW ERP (35 dBW),
Frenštát pod Radhoštěm, 1,6 kW ERP (32 dBW),
Hřebečov, 0,63 kW ERP (28 dBW).

Šeryf
Reply to  MichalP
28. 2. 2026 11:44

Tak to mi uniklo, díky! Teď je V-portál v plánované výluce…

Reply to  Šeryf
28. 2. 2026 10:46

Ad oprávnění) Předpokládám, že jakmile IO přistane v datovce, je okamžitě platné, což od Coloráků víme, že se stalo 17.2. v 15 hod. Nepravomocné přidělení pak bylo zřejmě o 14 dní dříve.
Pokud to bylo stejně i pro BS, pak se nedivím, že ČTÚ mohl v monitorovací zprávě potvrdit splnění rozvojových kriterií pro všechny provozovatele.

Michal R.
Reply to  Oviradio.cz
28. 2. 2026 19:50

I tak by to pro BS určitě nedalo potřebných 40% jen Lanová to nedá rozhodně a ještě s tímto velice sníženým úsporným výkonem to určitě ne . Musí spustit ještě v případě území na Moravě 2. vysílače a to :
Olomouc – Slavonín 10 kW a Zlín – Segment s 5 kW . Navíc musí spustit Ostravu – Lanovou na plný kotel který by měli mít povolený a to stejný jako v Olomouci 10 kW . Prostě tak aby ten DAB dával sakra smysl . Proč bychom ho tu jinak měli ? To ho poté rovnou zrušme fakt . Pokuď chtějí být všichni co se toho bojí takový nebudu psát raději co tak to pak fakt nemá cenu .

Míra
Reply to  Oviradio.cz
1. 3. 2026 09:24

Tak doplň, já vidím toto:
9C OSTRAVA LANOVA 3162W
9C FRENSTAT POD RADHOSTEM 1584W
10A BRNO HADY 2 1584W
9A PARDUBICE SLATINANY 1584W
9A SVITAVY HREBECOV 630W
6C JIHLAVA JENIKOV 3162W
8C BENESOV KOZMICE 1584W
8C PRAHA LADVI 1584W

Míra
Reply to  Oviradio.cz
1. 3. 2026 10:00

A jaký Javorník si myslel?

Šeryf
Reply to  Oviradio.cz
1. 3. 2026 21:24

Moc šikovný kluci jsou ;). Jeden vysílač nevysokého výkonu a hnedle tři rajóny v klidu. Indicie se sbíhají, že se Frenštát přesunul na Lanovou. Např. mapka Freshe s Frenštátem vůbec nepočítá…comment image?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=13d280&_nc_ohc=lsiOvxLwUNQQ7kNvwFzg-LI&_nc_oc=Adla2RxgzD875gTe73jlg9ZcsFU6hrNgpJ5B1Xv4-3l1Ly6oZDaM7igDaZPUA28knNo&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fbrq1-1.fna&_nc_gid=HGhHrWBiTTY_G3S2SRRmzQ&_nc_ss=8&oh=00_AfuvlFl0WhMYJRaExvspahkvV4TyQXji2zGGyDii8B-eHQ&oe=69AA6809 Pokud vyjdu ze surových dat ČTÚ, těch 40 % tam nemám. Navíc bez Frenštátu bude chybět dalších cca 200 tisíc lidí (žlutá). Jak pak k tomu přijde třeba Fiera na Vysočině, kde má papíry (a nějakým způsobem i OnAir) na dvě lokality v plné palbě, zatímco BS s třetinovým výkonem na jedné nepříliš sexy lokalitě vede v rozvojových kritériích o 4 %, podivné … 🙂

RS09_260218
Míra
Reply to  Michal V.
25. 2. 2026 22:42

A oni měli Hladnov v plánu? Myslel jsem, že půjdou na Lanovou.

Michal V.
Reply to  Míra
25. 2. 2026 23:35

Ano, myslel jsem Lanovou. Prohodil jsem si názvy. Jako kurýra mě prvně napadne název té celé lokality 😀

PetrPe
Reply to  Michal V.
26. 2. 2026 07:41

Nevite nekdo vyzarovany vykon? Dnes pojedu smer Polsko pres Tesin. Zkusil bych dosah DAB tim smerem.

Šeryf
Reply to  PetrPe
26. 2. 2026 08:13

„Nevíte, někdo…“ 😉 Dokud se operátor nepochlubí nebo nevyjdou data v databázi či na V-Portále ČTÚ, těžko bude „někdo“ vědět. V tomto případě nám zřejmě nechávají čas pro geocathíngovou hru a to je přece docela prima! 🙂

PetrPe
Reply to  Šeryf
26. 2. 2026 08:23

Je tu tolik chytrych mudrych lidi, az bych rekl mudrlantu, ze by to nekdo mohl vedet 😀

jouda
Reply to  PetrPe
26. 2. 2026 08:38

V případě BS je na výběr ze tří variant: 800 W / 1,6 kW / 3,2 kW. 🙂

Last edited 16 dní před by jouda
Šeryf
Reply to  jouda
26. 2. 2026 08:49

To asi ano, ale pokud ještě není fotodokumentace, ze které je patrné, kterým směrem je třeba anténní systém zastíněn nosičem/stožárem, stále se můžeme „lohnout“ klidně o 10 – 15 decibel, což dává rozptyl realných vyzářených výkonů do různých směrů výrazně větší než uvedené tři varianty.

Šeryf
Reply to  PetrPe
26. 2. 2026 08:43

Narážím na to, že pokud ta informace někde oficiálně vystrčí růžky, za chvíli to zpapouškují všechny „relevantní“ plátky zatímco, když tu informaci člověk obdrží ze zázemí operátora, většinou je to pod podmínkou nešíření dál, tj. ani tady… Z chytrostí nebo moudrostí to obávám se nemá nic společného ;).

Last edited 16 dní před by Šeryf
Jakub Melin
Reply to  Šeryf
1. 3. 2026 22:05

Mě docela baví, že když naopak operátor dá docela dost informací o spuštění/rozšíření vysílání ze zásadní kóty typu Klínovec, tak se tady o tom skoro nic nelze dočíst, ale zato chybné písmeno v PS v RDS nebo různé spekulace tady jedou naplno.

Třeba bych čekal, jak tady lidé budou nadšeně porovnávat sílu signálu ve svém bydlišti mezi různými stanovištěmi na Klínovci (ČRa vs. RTI vs. Fiera vs. COLOR), i proto jsem sem šel, ale nic jsem nezjistil 🙁

Šeryf
Reply to  Jakub Melin
1. 3. 2026 22:19

Asi je nějaká slabší sezóna, já třeba čekám, až mi „někdo“ pošle TII za obě vysočinský Fiery a třeba za čerstvé BS (teda asi to jediné z Hřebečova) a pořád nic. Asi je potřeba se smířit s tím, že lidí, co mají nějakou výbavu pro nějaké relevantnější závěry je (tu) úplné minimum… Ten Klínovec Ti časem sjezdím.

Pevy
Reply to  Jakub Melin
1. 3. 2026 23:02

Nejsem v zásahu Klínovce, ale vůbec nepochybuji, že nejlepší pokrytí odtud má Fiera a ještě k tomu s nejmenšími vynaloženými prostředky – protože prostě platí, že kdo umí, ten umí 😀

Sarkastický Mravenečník
Reply to  Pevy
1. 3. 2026 23:11

Tu instalaci Fiery na Klínovci jsem viděl a jestli bude k něčemu užitečná, tak k ohřívání lyžařů při výstupu z horní stanice lanovky. Ani obsluha nebude muset topit, a aby si ogrilovali kuře bude stačit ho vystrčit z okna budky ven. To je asi tak všechno, k čemu to bude užitečné, protože celý Karlovarský kraj je za kopcem, budovami a tak dále. Tsipíčo kdo tohle vymyslel je fakt hustec.

Jakub
Reply to  Sarkastický Mravenečník
2. 3. 2026 10:12

Antén FIERY na Klínovci jsem si všiml už na podzim ještě před spuštěním a nevěřil jsem vlastním očím – i proto mě pokrytí docela překvapuje… Dosahuje docela daleko – hraje i za Plzní. Ale pravdou je, že signál je hrozně rozbitý – držíte rádio v levé ruce, je téměř plný signál, dáte rádio do pravé ruky a ticho…
Ale třeba v Chebu u přehrady, což je v podstatě za kopcem ve stínu, to hraje silně a bez výpadků. Dokonce úroveň signálu je vyšší, než multilpex ČRa. Takže i tohle stanoviště umí překvapit.

Reply to  Jakub Melin
2. 3. 2026 00:20

Ad nadšené porovnávání pro Kubu Melína:
Dokud ČTÚ nevyřeší faktor „Sněžné jámy“, tak minimálně na trase Praha – Ústí n/L se není moc o čem bavit. Ty 3 kW z Klínovce nejsou dost na to, aby zásadním způsobem změnily průběh souboje v podobě poměr intenzita užitečného signálu vs. rušení.
Pokud jde o srovnání s Fierou, tak o místě a instalaci AS na Klínovci si můžeme myslet co chceme, ale v Ústí prostě 7D narozdíl od 6A na řadě míst hraje, byť je to pořád jen DX příjem. Jenže na řadě míst také hraje Chopin na 5B a to pak na 6A je tak akorát ticho.
Otázka tedy je, zda je 5 kW na Strahově a 3 kW na Klínovci konečný stav a nebo se počítá s další lokalitou ideálně někde na severu Prahy, která bude game-changerem, tedy pokud tlak na ČTÚ nepovede k vyřešení faktoru „Sněžné jámy“.

Pevy
Reply to  MichalP
2. 3. 2026 08:39

Polskie rádio na 5B s rušením „šestkových“ kmitočtů nemá nic společného. Ruší vysílání polské TV (mux 8) na K6 (proto mají problémy všechny „šestkové“ bloky, nejen 6A.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Pevy
2. 3. 2026 09:43

Má to společný AS. Tzn. teoreticky tam kde hraje 5B, tam s podobnou intenzitou ruší K6. kde 5B nehraje, tam neruší K6 a prosadí se Klínovec/Strahov.

Pevy

Ani společný AS to nemá (minimálně na TX Sněžné jámy), o výkonových rozdílech nemluvě. Já mám 5B v síle tuzemských multiplexů (z vysílače Klodsko), ovšem televizní multiplex 8 na K6 jsem nikdy nezachytil – přestože jsem se o to svého času snažil. Ale ano, obrázek o příjmových možnostech si takto lze udělat, to nepopírám.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Pevy
2. 3. 2026 10:02

Právě že poslední asi půlrok 5B i K6 vysílají ze stejného horního AS, z dolního aktuálně nevysílá nic. Alespoň dle nejen mého pozorování.

Hori97

Souhlasím. Vysílá-li polský DAB ze spodního AS nemám na anténu mířenou na Neustadt/Unger téměř žádný signál. Už pár měsíců je, ale poslech bez problémů. Lokalita – severní okraj Prahy.

Jakub Melin

Ano, nyní vysílá 5B DAB+ i DVB-T na E6 z horního AS, jehož signál se odráží do ČR a překračuje až tisícinásobně koordinované parametry. Příjem DAB+ na 5B je tak v autě možný naprosto v pohodě kolem Prahy, ale dokonce i v Karlovarském kraji u Lubence a Bošova. Všude tam zároveň ruší polské DVB-T český DAB+. Celkem absurdně je tak možné, že nakonec bude muset ČTÚ řešit polské rušení kvůli rušení Klínovce v Karlovarském kraji 180 km od vysílače a ne kvůli rušení pražského vysílače na okraji Prahy a v příměstských obcích, což je evidentně nezajímá.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jakub Melin
2. 3. 2026 11:12

Spoléhat se v tomhle na ČTÚ je bohužel asi marné. To už by bylo jistější se s prosíkem a dárkovým košem osobně dostavit na ústředí Emitelu a řešit to diplomatickou cestou.

Jakub Melin
Reply to  Pevy
2. 3. 2026 11:05

Společný AS to původně nemělo. A na Klodzku stále nemá, tam jede DAB+ z dvojice dipólů a MUX 8 z jedné velmi směrové logperi antény, navíc s velmi nízkým výkonem (0,5 kW), takže do ČR nejde vůbec nic.

Ale na Sněžných jamách jsou dva AS. Spodní tvořený třemi panelovými anténami a horní tvořený čtyřmi dlouhými logperi. Problém je v tom, že ten horní AS je mířený směrem do UHF AS pro televizi a podle všeho se od něj signál odráží, protože jinak by ty logperi útlum do ČR splňovaly.

Původně se DVB-T vysílalo z horního AS a DAB+ ze spodního, proto v ČR nešel. V minulém roce tam docházelo k různým přepínáním (asi kvůli údržbě a opravě po požáru), kdy chvíli jelo obojí ze spodního AS. A někdy na podzim bohužel došlo k tomu, že se to opět přeplo do horního AS a nyní vysílá DAB+ i DVB-T z horního AS. Výsledkem je enormní rušení kanálu E6 (tedy bloky 6A-6D) a to, že polský DAB+ hraje v autě kolem Prahy naprosto bez výpadků, třeba na D6 se to ozve u Řevničova a hraje to až na Pražský okruh víceméně bez výpadku. A hraje to dokonce i v Karlovarském kraji u Lubence a Bošova, kde ale zároveň DVB-T maže příjem DAB+ na kanále 6A.

Jakub Melin
Reply to  MichalP
2. 3. 2026 10:58

Toto je záležitost ČTÚ a lze na tom vidět, jak aktivní je úřad ve chvíli, kdy nastane nějaký problém. Hlavně že se řeší „rozvojová kritéria“.

Co se Polska týče, tak pokud by ten horní AS demontovali a pustili vše ze spodního AS, bude klid, jim se pokrytí nezmění a nezhorší a bude vše vyřešeno. Už to dávno mohlo být.

Ale někdo je k tomu musí dotlačit.

Případně by vše vyřešil avizovaný ale odložený přechod jejich MUX8 do pásma UHF.

Míra
Reply to  Jakub Melin
2. 3. 2026 09:04

Leží to mimo můj akční rádius, bohužel. Co jsem však včera pro zajímavost udělal? Otevřel jsem si 4x Vportal a nacvakal sólo mapky pro všechny 4 klínovecké systemy a porovnával. Některým rozdílům bych věřil, o jiných se dá polemizovat.

Každopádně, dneska se maká na Jistebnické vrchovině. Tak ať slouží počasí.

Květák
Reply to  Míra
3. 3. 2026 13:33

Jistebnická vrchovina – přesná kóta je zatím v tajnosti?

TÉMA
Jistebnická vrchovina
Míra
Reply to  Květák
3. 3. 2026 16:24

Při pohledu na Vportal je možné zjisit jakýsi Deadline, takže předpokládám, že ČTÚ se vynasnaží to již dlouze netajit a včas poslat do datovky IO.
Kdo někdy domlouval umístění vysílačů ví, že to není sranda, ale kolikrát boj s větrnými mlýny.
Tohle je docela husarský kousek, musím říci.
Myslím, že by to byla zajímavá volba třeba i pro RTI.

Honza K.
Reply to  Jakub Melin
3. 3. 2026 12:00

To si tak cestou z KV do Mostu testuji pokrytí COLOR muxu a při zastávce na oběd u obce Perštejn v restauraci hrál Kiss přes DAB, což je můj první úlovek, kde na veřejnosti hraje rádio přes digitál.

PVo
Reply to  Honza K.
3. 3. 2026 13:24

Prima na to jak myslím že vybavenost DAB přijímači je po odečtu autorádíí furt dosti mizivá…

Michal V.
Reply to  Honza K.
3. 3. 2026 18:33

Já v Ostravě vím minimálně o dvou místech. Restaurace Frisco v Porubě a druhou si teď za boha nevzpomenu. Ale jezdím pracovně po pracovištích ČEZu a nedávno jsem si všiml na elektrárně v Dlouhých Stráních, že na velíně poslouchají Rock Radio Stage.

PetrPe
Reply to  Oviradio.cz
3. 3. 2026 19:11

Pokud Kiss stale vysila na netu bez reklam, tak tam budou mit stream. Rad tam nekdy zajdu a tak vim, ze jsou tam obecne dve osadky, ktere obsluhuji. Starsi ladi Blanik a mladsi ladi Kiss. Kiss pokud vim je bez tam reklam.Neladim ho, tak nemam prehled jak to s nim je.

Honza K.
Reply to  PetrPe
3. 3. 2026 19:20

Kiss má od začátku roku rozdělené streamy pro IP a DAB, jde to poznat hlavně v cca polovině každé hodiny – podle jinglu.
Jestli dobře počítám, tak má 11 mutací.

Last edited 10 dní před by Honza K.
DJ Basslicker
Reply to  Honza K.
3. 3. 2026 20:34

Ano, od zacatku roku mame stream primo pro DAB

Michal V.
Reply to  Oviradio.cz
3. 3. 2026 19:23

Pokud myslíte Dlouhé Stráně, pak ano. Je to opravdu DAB přijímač, tuším značky Technisat. Jsou vzdušnou čarou kousek pod Pradědem a i v autě mi ČRA mux jede bez problému na tom místě.

PetrPe
Reply to  Michal V.
3. 3. 2026 19:05

Jj, restaurace Frisco a jejich bily prijimac LIDL ve „skrince“ v salonku 😉

Michal V.
Reply to  PetrPe
3. 3. 2026 19:15

Přesně ten 😁 posledně při zápasu Sparta Baník ten Kiss nešel teda moc slyšet, ale je tam a hraje

Honza K.
Reply to  Honza K.
3. 3. 2026 18:34

Hlavní trasa Karlovy Vary – Chomutov z Klínovce 6A pokryta, jen s menšími výpadky u Ostrova.

Michal V.
Reply to  PetrPe
26. 2. 2026 08:35

Já v pondělí pojedu po D1 směr Přerov, tak otestuju kam až na D1 mi bude hrát.Pokud se mi tedy plány nezmění.

PetrPe
Reply to  Michal V.
26. 2. 2026 09:40

Pri javornickem vysilaci jsem s DABem koncil tesne pred Olomouci

Michal V.
Reply to  PetrPe
26. 2. 2026 16:13

Uvidíme. Nakonec ten směr jedu zítra, tak otestuji. Dnes jsem byl ve Frýdku-Místku a bez výpadku. Předtím vypadl prakticky při sjezdu na centrum Místku od Ostravy, a pak tak náhodně naskočil, ale hitparáda to nebyla. Hrálo to pak dále až cca před Hukvaldama. + dnes možná pojedu do polské Raciborze, tak mě výsledek zajímá.

PetrPe
Reply to  Michal V.
26. 2. 2026 20:50

Jel jsem pred Bohumin a do Bohumina ok. Pote smer Orlova Lutyne, tam uz prvni vypadky, Karvina tam uz take vypadky no a na Tesin jsem uz preladil, bo bych to v aute schytal… Ocekavam nizsi vykon a anteny bych si tipl primarne smer Opava.

Michal V.
Reply to  PetrPe
26. 2. 2026 22:03

A to jsem doufal, že na ten směr to půjde dobře.. ČT jsem už předpokládal výpadky, ale do Karviné jsem doufal, že to ještě doletí. Jsem zvědav zítra na tu dálnici. To Polska jsem nakonec dnes nejel, možná
zítra.

Lukáš
Reply to  PetrPe
27. 2. 2026 01:00

Frýdlant nad Ostravicí bez problémů DAB fresh radio hraje. Test proveden na věži Philips která má jak fm tak i dab tuner.

Michal V.
Reply to  PetrPe
27. 2. 2026 13:13

Dnes jsem tedy jel do Brna po D1, zpátky jsem jel na Frýdek-Místek opět po D1, od Hranic n.M. po D48. Fresh na BS hrál bez jediného výpadku až po Osek nad Bečvou, kde vypadl a prakticky nehrál až před Přerov. V Přerove (stále na D1) s výpadky hrál, za Přerovem opět bez výpadku až před Kojetín (kde mi firemní Fabie přepla na BS3, což mě překvapilo 😀 Hned pak zase na BS5). Popravdě mě to mile překvapilo. Potom prakticky chvilka cesty a chytá se už BS z Brna, ale to jsem od Rohlenky poslouchal pro mě již klasicky Free 107. Při cestě zpět po D48 mi Fresh vypadl snad jednou na chviličku někde tuším u obce Dub. (Myšleno samozřejmě od zmíněného Oseku n.B.)

Michal R.
Reply to  Michal V.
27. 2. 2026 23:11

Až na to že přímo v Hranicích na Moravě multiplex BS ještě naladit nelze . Což se doufám se spuštěním očekávaných vysílačů:
Olomouc – Slavonín 10 kW
Zlín – Segment 5 kW
Ostrava- Lanová 10 kW
zde na Moravě změní a chytnu to i doma na stolním rádiu .

Michal V.
Reply to  Michal R.
28. 2. 2026 14:26

V to věřím taky. Jak jsem říkal, jel jsem celou dobu po dálnici. Mimochodem jsem tedy vyzkoušel i po cestě do polské Raciborze, kde hrál Fresh bez výpadku až do zmíněného města, kde mi hrál už s výpadky.

Pevy
25. 2. 2026 15:20

Asi spuštěn nový vysílač BS v Pardubickém kraji na 9A, bohužel jsem mimo bydliště a přes nárůst signálu nepoznám, zda jde o Hřebečov nebo Andrlův chlum.

jouda
Reply to  Pevy
25. 2. 2026 15:48

Hřebečov, byť jde jen o pár set Wattů.

HOME
31.9K
0
Přidejte komentář, prosím.x