|
||
Komentujeme |
||
Oviradio.cz. Názorový web o rozhlasovém vysílání. Provozovatel: Ing. Ivo Harvánek, IČO 04604776. E-mail oviradio.cz@gmail.com. Šíření obsahu webu bez předchozího souhlasu provozovatele je zakázáno. Provozovatel si vyhrazuje právo odstraňovat příspěvky čtenářů, které narušují kultivovanou a věcnou diskuzi. Copyright © 2006-2023 Ing. Ivo Harvánek, Czechia, Europe Powered by WordPress & Atahualpa Oviradio.cz používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory COOKIES. Pokud nesouhlasíte, prosím, opusťte tento web. // Oviradio.cz uses COOKIES to provide services, personalize ads, and analyze traffic. If you do not agree, please leave this website. Více // More Nastavení souborů cookie na těchto webových stránkách je nastaveno na "povolit soubory cookie", aby vám poskytlo co nejlepší zážitek z prohlížení. Pokud kliknete na "OK" níže, vyjadřujete s tím souhlas. // The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you click "OK" below then you are consenting to this. |
jinak dneska jedou dost čistě na nymbursku od rána zřejmě turecké stanice.. 87.7 104,3 106,8. ta na frekvenci 87,7 hrála song od zpěvačky Funda Arar – Cik Aradan..
no a ted když to píšu, tak se mi na frekvenci 87,7 rozeznělaa stanice mluvící francouzsky. dbeska to bude možná v éteru pestré. 🙂
U nás zase španělsky mluvící FM éter….
U mňa počas dnešného dňa snáď všetko…
Španielsko, Alžírsko, Tunis, Rusko, Fínsko, Estónsko…
A dokonca aj Kanárske ostrovy na cca 3400km.
Nejen u tebe. Včerejší vliv sporadické vrstvy E byl svou intenzitou, rozsahem a délkou trvání v jednom dnu snad největší, jaký pamatuji.
Nalézáte podobné úlovky náhodným naladěním, nebo používáte nějaký scanner celého pásma, který vás upozorní na případnou odchylku? Včera jsem zběžně proseekoval celé FM a kde nic tu nic, více jsem neměl čas se tomu věnovat.
Je třeba si uvědomit na jakém principu Es funguje. Ta včerejší byla rekordní v síle a délce jejího výskytu od časných ranních hodin až do pozdního večera. Nejsilnější byla kolem poledne, kdy bylo možno něco zachytit hlavně ze Španělska i jen na teleskopickou anténu. Samozřejmě na volných frekvencích, kde nevysílají žádná silná místní rádia by byla šance větší. Možná jste v místě, kam se zrovna nic neodráželo. Většina běžných posluchačů vnímá tyto anomálie spíše jako rušení jejich oblíbené stanice.
ladíte dnes někdo dalky? kousek od Milovic mi Fajn Praha 97.2 asi před 30 minutama vymazala Španělská Los40 i s RDS
No jeje. Je to v techto dnech docela silny. V tydnu v Podebradech jsem mel nejaky Spanelsko a Turecko, to jsem bliz nezkoumal, neni to zas takova vyjimka. Ale z ceho jsem mel fakt radost – tenhle patek celou D2 mezi Brnem a Breclavi jsem si uzil Finske YleX na 92,8, slo i Yle Yxi 88,5. Oboje vysilac Anjalankoski/Kouvola-Liikkala, Sopasenpolku 40 (ky)
zajimave je, že dxinfocentre (predikce dx) davala na tyto dny max. pouze 1 fialovo zeleny flíček do středu republiky
Myslis stred CR? Ja se tu predpoved ucil spis pozorovanim, s nikym, kdo by mi rekl jak to cist, jsem se o tom nebavil, ale nabyl jsem dojmu, ze je spis dulezite kde jsou ty fleky s vysokou urovni – ted jsou na jihu Evropy, jdou nam teda jizni staty… Nebo je potreba, aby byl flek jak u nas, tak v miste vysilani?
ano, střed ČR.
tomu právě nerozumím taky. ale přimo tam píšou v nápovědě:
Vyšší index na malé ploše = silnější signály či rušení na kratší vzdálenosti
Dáte mi sem prosím odkaz na mapu s fleky ? Díky.
S rádii to má společného málo (snad jen trendy/vize do budoucna) : Sledovali jste Eurovision? Já ne, protože mě podobné pořady nudí ale pak jsem si na idnes přečetl fňuky jak Ben Cristovao měl song „bujarý, hybný a chytlavý“ že to hlasující neprávem neocenili….
Poslechl jsem si ho na YT a samozřejmě to byla nuda až na půdu, ale vzápětí mí YT nabídl song GoA – Shum který ty tří slova splňoval dobře a koukám že byli celkově pátí
… což je víc než kdy měl jakýkoliv reprezentant ČR. No když tam cpeme furt takový sr..jdy,,,kdo to vlastně vybírá?
btw: rozporoval jsem označení „bujarý, hybný a chytlavý“ k našemu songu Omaga právě příkladem tohoto ukrajinského songu – v diskuzi pod článkem hned po uveřejnění a kupodivu autor to upravil (jméno autora si už nepamatuju, nebyla to Spáčilová).
Tenhle bizár nesleduju, ale vystoupení českého reprezentanta jsem si dohledal a bylo mi krapet hanba. Pěvecký výkon tak mizerný, že by nepostoupil ani v Superstar natož v tomhle. Přijde mi, že je to spíš celé postavené na vizuální stránce věci než na hudbě samotné. Taky by mě zajímalo kdo ty interprety vybírá, protože tohle byl fakt průšvih.
GoA – líbí se mi ta píseň Shum….
jojo, Shum mi už YT zařadil do „mého“ mixu (mimochodem s dalším objevem posledních 14 dní Andrew Rayel – My harmony (tip pro Vaška Votavu)
A je na YT víckrát, jednou taky s titulkama, kdyby někoho zajímalo o čem se v Shum zpívá . Jsem zvědavý jestli to nějaká naše rádia zařadí do playlistu i když žánrově (? dancefolk 😛 ) se to tak nějak vymyká..Zajimavé bylo že v diskuzi pod tím článkem se lidi o jednotlivých sonzích skoro vůbec nebavili, dvakrát kladný ohlas na jeden (kromě mě ještě jedna diskutující zmínila že Shum je super) neměl žádný jiný…
Zanalyzoval bych radší výsledky rádií, ale když nejsou podrobné k dispozici tak holt melu o ničem… 😀
Jak hodnotíte hudební dramaturgii na novém okruhu ČRo Radiožurnál Sport? Za mě docela příjemná směsice popu, poprocku až rocku bez zbytečných tuneout faktorů typu Mirai, Slza, Kryštof atd. Kupodivu se to dá docela poslouchat a to se obvykle mainstreamu vyhýbám jako čert kříži.
https://sport.rozhlas.cz/playlisty
Tak nějak podle očekávání. Body nahoru za Manic Street Preachers, Smashing Pumpkins, Primal Scream, Proud, Vypsaná fiXa, Republica, Kocáb, Tata Bojs, Ivan Král. Body dolů za Divokej Bill, Kabát, Harlej, Chinaski, Aleš Brichta, Jelen a za popové ojetiny typu George Ezra a Roxette. Zvláštní ocenění za Buty – Hajcman blues.
Jedním slovem klišé. Playlist je natolik fádní, že pro mě nemá ani žádné tunein faktory…
Tak musim uznat, ze kombinace por-rockove stanice+sportu a zpravodajstvi z Radiozurnalu mi naopal dost vyhovuje. Asi bych trosku pritvrdil, ale nevadi. Minuly tyden jsem dva dny poslouchal HEY a uz asi nikdy vice. Hudebne lepsi, ale moderatori me proste drtili. Proste clovek chce nejakou kvalitu. Krome toho tento rozjuchany styl mi k rockove stanici nejak nesedi (podobne u Rocka radia v ranni show)
Výběr hudby zařízli většinový posluchači, pokud jsem dobře četl. Nechtěli nic riskovat, tak udělali průzkum …
Ale to je snad dobre. Bavime se tu o sportovni zpravodajske stanici, ktera je primarne zamerena na sport. Hudba by se mela co nejvic trefit do vkusu tech, co tyto informace konzumuji. Neumim si moc predstavit nejakou hudebni fajnovost, kterou oceni uzka skupina lidi. Nikdy nelze mit vsechno
Jo, bylo to konstatování.
Fajnový a poslouchatelný můžou jít ruku v ruce 🙂 Dal jsem dohromady pár neohraných songů z letoška a loňska, které by mi ke Sportu seděly daleko víc: https://open.spotify.com/playlist/4DbaDF0yCmP2clmsVC5X5d?si=278b9d70c5da4b25
To by šlo, ne? 😀
Mně by ke sportu seděl třeba rave a hardstyle. Pro úplně neznalé o čem mluvím: například kapela Scooter, aby to mělo správné grády! 😀
že? navíc např. právě Scooter navíc dělali hymnu pro MS v Německu , teď nevím v jakém roce. 😀 ale jak už tu několikrát zaznělo, fakt je hodně těžký se zavděčit všem. někdo jinej zase třeba muze tvrdit, že ke sportu patří třeba rock a hiphop, protože ho casto i poslouchaj a poslouchali hokejisti v kabinách. fakt těžký, no.
jojo rok 2010 -song Stuck On Replay, Rok na to hymna na MS v hokeji nebyla taky žádný poprock ale slovenská Kristina a její song Life Is a Game, čili docela slušnej dancepop. To se k sportu taky hodí náramně a ke každému! 🙂
Pro mě je nejhokejovější song „Heroes“ od Davida Bowieho – titulka k PC hře NHL 99 😛
k nějaký PC hře třeba ale za „Scootra“ jsme naposled vyhráli… Dobrá muzika a půl výhry bylo v kapse 😛
zajímavé by bylo udělat ve spojitosti s mistrovstvím (fotbal, hokej) a sportovnim radiem to, že by playlist radia tvořili sami hráči, kteří by poslali svuj určitý počet songů, které by to radio hrálo.
V únoru 1998 si jistí hokejisté v jistých japonských kabinách pouštěli Michala Davida a silně tak přispěli k jeho porevolučnímu comebacku. Hudby napojené na sport je opravdu hodně, hned se mi vybaví třeba Shakira – Waka Waka (fotbal JAR 2010), Freddie Mercury & Montserrat Caballé – Barcelona (LOH 1992), Gloria Estefan – Reach (LOH Atlanta 1996). Do teď jsem netušil, že olympijskou melodií (LOH Soul 1988) je One Moment in Time od Whitney Houston. Asi to souvisí s tím, že tehdejší komunistický rozhlas a televize západní hudbu hrály v dost omezeném rozsahu.
k jistým hokejistům: že se mi nelíbí nějaká hudba co se líbí někomu jinému neznamená že bych měl právo jej kvůli tomu dehonestovat, To bych o většině lidí tady musel špatně smýšlet ale takto smýšlím leda jen kvůli netoleranci nebo hloupým nesmyslům v projevovaným názorech.
Naprosto souhlasím. Tématem je spojení hudby a sportu, uvedl jsem pár příkladů, které potvrzují i Váš názor, že sport není jen rock.
Hrůza, ještě horší než Radiožurnál. Naprosto příšerná muzika v podstatě v každém songu. Aneb, co člověk to vkus 😉
Na Rádiu Blatná je sympatické, že hraje méně známý pop/rock a je tam snaha se někam posouvat a rozvíjet. Současný hudební formát nikdy nebude oslovovat davy, ale programový přínos tohoto projektu je rozhodně větší než v případě rovněž jihočeského Rádia Česká Kanada. To už delší čas jen tak přežívá ve znatelném útlumu. Licence mu končí za tři roky v březnu. Nejsem si jistý, zda se do této doby vůbec udrží.
Čtyři kmitočty: Blatná, Písek, Strakonice a Horažďovice. To jsou především brutální měsíční náklady….
Snad pan Týc ví, co dělá.
Pokud vysílače neprovozují CRA a bylo dohodnuto rozumné nájemné za lokality, co bude brutálního na měsíčních nákladech?
Narůstá to jako celek. OSA, Intergram, za výkon, pronájem místa, elektřina, vysílací HW…Chce to atraktivní program, posluchače a dobře zvládnoutý marketing. A jestli jsem napsal měsíční, tak stačí vzít roční a vydělit 12. Pronájem a elektrika zadobře bude maximálně u dobrého známého.
Dokázal by někdo tady ty brutální náklady vyčíslit? Často tady čtu „náklady na vysílač…“ Ale co si mám pod tím reálné představit?
+ pravidelný poplatek pro ČTÚ za každý vysílač dle vyzařovacího diagramu
Poplatek ČTÚ, to je ta položka ,,za výkon,,.
Musíš taky vyrobit MPX (v podststě analogový multiplex). To můžeš udělat například v modulačním procesoru. Buď máš na každém vysílači tuhle věc na desítky až stovky tisíc a dopravuješ tam zvuk a rds data po ip, nebo ho vyrobíš jednou, ale potřebuješ si zaplatit pásmo pro jeho přenos na vysílače, což má svá technická omezení.
Modulační procesor stojí desítky až stovky tisíc. Vysílač (budič + výkonový stupeň povětšinou stovky tisíců). Záleží na kvalitě a výrobci. Antény, kabely….montážní firma a tak bych mohl pokračovat ve ve vstupních nákladech.
Pronájem místa se pohybuje klidně v horních desítkách tisíců za rok i víc…
Autorské poplatky řádově desítky tisíců měsíčně….v případě rozšíření rádia Otava.
Některé tyto poplatky se dají snížit.
Dá se vysílat s vysloužilou, nebo poloprofi technikou, vysílat z vlastního objektu atd…
Není to sranda. Jde jen o to, kolik do toho chceš utopit a jestli se ti to vrátí.
a nebo pokud jsou ty vysílače „poblíž“ tak mužou použít ještě ballempfang 😉 to hodně využíva radio hey. Ušetří se tak za externí přenos, internet na každy vysílač nebo modulační fm procesor na každem vysílači, stačí tam dostat dostatečný fm signal, kvalitní fm tuner a připojit ho na vysílač.
Pokud to bude vysílač all in one se vstupem na dva cinče a vstupem na rds data, tak ano….
rádio orlicko bude mít 3 vysílače, tk proč by blatná nemohla mít 4. Když si je zajišťují sami a né přes předražené čra a spol…
Může mít klidně 10 vysílačů. Je to jen ne něm. Přeji mu hodně peněz z marketingu, páč jiné příjmy mě nenapadají. Ale tady se nechám poučit, jak se nechají získat prachy, když pominu dotování z výdělku z jiného podnikání.
Je tady provozovatel rádií Color a Hey, taky Mirek s cca 30 vysílači 50 – 200 W ERP a ten v jiných (pro-digitálních:) fórech rozhlašuje, jak je VKV-FM super. 🙂 Ze zmíněného mě děsí jen OSA poplatky, ostatní jsou fixní náklady, na které buď na začátku mám (nebo mi někdo půjčí) nebo ne. A prosím, proč to nedělat pro radost, pokud na to mám :). ČTÚ poplatek za 100 W určitě není nic likvidačního a pokud jsem low-cost, určitě nejdu do vysokých desítek tisíc za nájem za jeden klacek se sice velikou, ale tenkou a lehkou anténou a dvěma – třema U-moduly někde v zázemí. Efektivita provozování 100 W ERP je samozřejmě někde jinde (pokud se opravdu dodržuje:), než třeba 2 kW ERP, byť je snaha se tvářit, že rozdíl v pokrytí prostě není …
Velmi solidní nabídka nejen menšinových rádií, která mohou něco dát i českému posluchači, je ve Vídni. Na FM jsou tu FM4, Superfly, LoungeFM, Radieschen, Orange, SOL, klassik Stephansdom. V DAB Klassik, Technikum City, City23, Fantasy. I některé mainstreamové rakouské stanice zní z českého pohledu neotřele, na FM například Niederösterreich, Wien, Burgenland, v DAB Musikwelle. V městě na Dunaji je rozhodně co poslouchat a je příjemné, že řada z uvedených stanic se svým signálem dosáhne i do Česka.
Díky za další tipy k prozkoumání, Ovi! 🙂
První skladba na Radiožurnálu Sport: Queen – We Are the Champions.
https://www.youtube.com/watch?v=RU2wlK7p2Sc
rádio blatná se může zmnit na radio otava, zároven rrtv posvětila konec radia zlín, bude z neho hitradio. Tak brzy mužeme očekavat přepnutí.
A myslíte, že rádio Zlín zůstane online jako Helax a Oldies radio?
Vzhledem k tomu, že formáty a cílové skupiny Radia Zlín a Hitrádia nejsou zásadně odlišné, bude snaha udržet maximum dosavadních posluchačů. Není tedy důvod udržovat starý formát online.
Kdyz jsem viděl nahled tech stranek, tak prakticky vsichni moderatoei zustavaji, vysilaci schema bude stejne, jen posunute o ranni vysilanii, vetsina posluchacu co ma radio jen jako kulisu si ani nevsimne nejake zmeny, predpokladam, ze zmena nastane 1.6.
Nepůjde o přepnutí, Zlín pojede dál ze Zlína, ale jako Hitrádio. Duplicity s Hitrádiem Orion vzniknou ve Zlíně (91,7 vs. 88,6) a ve Vsetíně (102,5 vs. 101,7). https://hitradiozlin.cz/
Na webu jihlavského DX clubu se stále neobjevila nová data Radioprojektu. Nemá někdo informace, kdy dojde k aktualizaci? Popřípadě nemá někdo odkaz na nějaký jiný web, kde by bylo možné najít přehled poslechovosti v jednotlivých okresech?
Republika a kraje už byly zveřejněny. Okresy mám pár dní doma. Ale stejně bych to neřešil. Jedná se o nulté vydání. Byly změněny některé parametry výzkumu…. Bude mít cenu řešit Q3 + Q4 a to jen za předpokladu, že Covid bude utlumený….Do té doby, ať se ČRo chvástá, jak chce. Buď jak buď, tohle je nulté vydání….
A kde? na stránkách Medianu v prezentaci jsou přece jen částečné výsledky..
Obstaral jsem si jen okresy, páč mě obecně nic jiného nezajímá. Netuším, proč ještě nejsou ke stažení. Poměrně dost dostal na prdel komerční sektor, ale já bych to neřešil. Prostě jen založit do archivu jako číslo nula, nic víc. Nádledující Q1+Q2 taky neřešit, Q2+Q3 dejme tomu se podívat, ale porovnávat až s Q3+Q4, takže do února 2022 je čas.
To je můj soukromý názor, akorát to čekání soukromníkům nezávidím.
Jestli někdo chcete ty okresy, tak sem hoďte někaké spam only maily a já vám to pošlu…
škoda, mě zajímá hlavně celek. .. průzkum za žádné nulté vydání snad považovat nelze, pokaždý reflektuje aktuální dobu
Ale je k ničemu, když se změní metodika a nemůžeš ho s ničím srovnat….
Kraje zatím na netu v této podobě:
https://www.google.com/url?q=https://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/docs/RP_2021_1Q_zprava.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwiQmIPB-NfwAhUrBhAIHXBhCBoQFjAAegQICBAB&usg=AOvVaw14ddviBcBgB_mIr0vCgvpp
metodika se přece nemění – a odkaz na tu prezentaci z medianu jsem sem už dával
Podle toho, co jsem četl, jsou změny dost zásadní. Aspoň mě to tak přijde.
Ne, že by nezáleželo na výsledcích, ale teď bude důležitá hlavně delta vůči dalším výsledkům…
Pokud bych vlastnil rozhlasovou stanici a uvažoval o vstupu do průzkumu, počkal bych půl roku…
na co čekat? hned v dalším výstupu, kdy se budou sbírat data v červenci a tehdy již bude navrácen původní život, budou čísla zákonitě růst, růst může být významný, bude to vděčný výstup, prostě změna z lockdownu na normal, nevím kdy jindy by byl tak velký potenciál k růstu. Otázkou samozřejmě je , jak v podstatě za ten roční lockdown se mohli změnit návyky ohledně konzumace zdrojů audia, a tak delta ukáže kolik se k tomu lidí vrátí. Předcovidová čísla by byl optimismus, ale totální nula to nebude, když teď rozjíždíte život a během Covidu se všechny přijímače nevyhodili. Ale pokud by se ukázal komerční pokles, tzn přestalo by se to vyplácet těm co chcou vydělávat astronomické částky, Křetínskému by to pozbylo smyslu, účelu vlastnit; tak já bych se docela těšil.
jak by covid / lockdown jakkoliv omezoval poslouchání rádia?… vyjma nuceného poslechu (někde jsem a slyším co bych si sám z vlastní vůle nepustil), ale tento typ poslechu jakýkoliv průzkum, založený na dotazech zpětně, stejně moc nevykazuje. Logicky o takovém poslechu respondenti referují minimálně..
Míro, jaké změny máš na mysli? v denní poslechovosti (ty považuju za důležitější) prakticky žádné, a změna poměru pevných linek a mobilů spíš data upřesní
Ono celkově, je to především hodně nepřesné.
Platnost obrázku 1den.
Obrázek jsem moc nepochopil, Ohledně průzkumu pochybuji že by si vysílatelé byli ochotní zaplatit přesnější výzkum pomocí audiometrů. Ať jsou jakkoliv nepřesné- podle nich se generuje většina příjmu v oboru. To je prostě fakt.
Weekly Reach x1000 v okresu.
Číslování radioprojektů, jaké používá pan Kružík.
Tedy zcela vpravo aktuální výsledky.
Radiožurnál Sport již v éteru. Labely R-SPORT a CRo-RZ SPORT, bitrate 48 kbps na úkor stanic D-dur -8, Jazz -16, Plus -8, Retro -8, Vltava -8.
ČRo našel nové dno, co se týče kvality zvuku, respektive to původní ještě dál vesele bagruje a považuje to za úspěch hodný obdivu. Fakt nemám radost, že tohle musím platit.
A v kolik hodin to v pátek začne? Nikde se o tom nepíše.
kdyby to přepli na zabezpečení 3A tak by udělali lepe.
Bože proč to tam cpou, když na to není místo. To chtějí takhle propagovat DaB? Mizernou kvalitou co každého odradí? Tak ať vyhodí celoplošné stanice, co jsou stejně všude na Fm a nechají tam ty zbylé v pořádné kvalitě.
Internetový stream zatím nespustili.
ai nebude, nwm. V dabu to stačí. apon si to fandove koupí, když si mužou koupit drahe listky na sport neb nejaky předplatny, tak par korun za radio jim neubliži.
Bude.
Kdyz se zeptam blbě , ty stávající maji tak cca rovnoměrně malo, protože jsou v jednom balíku? a zvlášť sportu se da nejvic; ale to snad ne, vyjmenované stanice vc sportu jsou snad jeden multiplex,ne? Jazz ma nejvic, protože je nejposlouchanejsi dab stanice?
Multiplex CRo DAB+ má úroveň zabezpečení signálu (tedy jak dlouho to bude ještě hrát při slabším signálu) 2-A. Tím je dána celková kapacita multiplexu 864 jednotek, která je rozdělena mezi jednotlivé stanice (2x 72 kbps, 4x 64, 8x 48, 2x 40). Logika přidělení bitrate jednotlivým programům podle mého pozorování vychází z toho, zda vysílají více mluveného slova, nebo hudby a jaké hudební žánry to jsou plus hraje roli celkový význam a poslechovost dané stanice. ČRo do muxu narval 16 stanic a ještě se mu tam všechny nevešly (Sever, Vary, Hradec plus chystaný „Senior“). Výsledkem je ostudně nízká kvalita zvuku. Třeba Plus, třetí nejposlouchanější veřejnoprávní stanice, má nyní 40 kbps, což pro mluvené slovo není úplná katastrofa, ale důstojné to opravdu není. V sykavkách už je to hodně znát.
Za jakýsi standard zabezpečení signálu uplatňovaný například v Německu, Rakousku, Slovensku či Polsku je považováno zabezpečení 3-A s celkovou kapacitou 1152 jednotek, jinými slovy kvalita zvuku by mohla být o třetinu vyšší za cenu mírného snížení dosahu. Pokud by však ČRo doplnil do sítě další vysílače, nemusel by to být vůbec problém.
Z celoplošné sítě by bylo záhodno vyhodit regiony – když stejně vysílají z části to samé.
Odpovědná osoba jasně řekla, že ČRo dva muxy vylučuje. Pokud je to definitivní rouhodnutí, tak jedině přechod na 3-A, což je především obecně ekonomický model, vhodný pro síť s HTHP. Zároveň je tím dáno že kvalitního zvuku se u ČRo v DAB nikdy nedočkáme.
Mohli by mít danou pozici pro regiony v nějakém budoucím komerčním muxu, který bude mít rozdílné frekvence podle krajů, regiony ČRo celoplošně je pomalu stejně hloupé jako když ČT vysílá celoplošně 3 verze ČT1 kvůli pár minutám rozdílného vysílání
Jenže u ČT se rozděluje datový tok (a zhoršuje to kvalitu ostatních programů) jen na tu půlhodinu různého vysílání, u ČRo v DABu to jede staticky celou dobu. To je docela zásadní technický rozdíl.
DAB v podání ČRo je parodie na „lepší“ digitální rádio. Ten zvuk je o tolik horší než u FM že ty jejich reklamy vyznívají směšně.
Aneb jak zabít jinak dobrou a perspektivní technologii jejím naprosto špatným využitím.
Přesně tak.
Jinak ještě k DAB u Coloru. Je to zatím na dobré cestě, tak snad se trend nezmění. Řeknu to takhle. Pokud chcete ušetřit, tak si musíte mux sestavit sami, takže, žádná Enmuxa, Paneda, nebo Dabcast….
Pokud budete mux dopravovat na vysílač kompletně hotový, tak se bez placené linky neobejdete. Pokud ho budete skládat na vysílači, tak teoreticky můžete použít běžné připojení tak, jak to praktikujete u FM včetně neduhů… Akorát vy máte ty vysílače dva v SFN a tudíž musí být oba krmeny stejným muxem, takže bez placené linky se neobejdete, ledaže by byl Lbosín jen jako opakovač. V tom případě je to ale otázka latence toho použitého zařízení na Lbosíně a případně pak otočení antén ze západu na jih…..
Díky. Pujdu zkusit jak to zni, protože tak nízké jsem ješte v prxaxi neslyšel ani na vytacenem internetu, zas pro data by to mohla byt inspirace pro usporu dat na netu, z čehož plyne otazka proc to na netu třebas uz u 32 huhla a srovnatelny tok v dabu ma ještě jakesi proporce?. Ještě je paradoxní že sport bude přebírat zpravy rz čímž se snizuje variabilita nabídky za cenu narvanosti muxu, stejně jak u plusu. čert vem treba nazev stanice, ale co dalsi grafické info když jsem viděl to označení dab +, už ani nevim co to vse zahrnuje ale budou to data navic, ne? A plán vyššího zabezpečení není? Nebo dalsi mux? , i když si o budoucnosti digitalu myslím své jako kdyby ste chtěli digitalizovat dráťák se kterým víme jak to dopadlo, protože by vlastně vznikla kopie internetu po dratu, což se teď děje u bezdratu a trestal je snad ještě dražší. Je snad proč se divit ze lidi nekupuji dab priimace vedle smartphone a pc? Aby jim draha dab krabička nabidla pevný steam nejake stanice navic bez treba jen prosté moznosti si ho pozastavit, a při úvaze dalších funkcí se vlastně dostavame k aplikacím které jsou schopny byt na digitalnich zarizenich (Phone, PC), které se rozšířili přirozeným vyvojem. Ohledně direktivy dab v autech, no už tim ze je to direktivum svědčí o neprirozenosti vyvoje technologie. Jak je možné ze direktivum FM v začátcích mít nemuselo? No ještě že to neplatí pro domácnosti s rozdílem povinnosti přijímač vlastnit, aby čro nepřišel na buben, coz do budoucna, které podle me stejně skončí tak ze nakonec nebude o vsechny živé stanice zajem, hlavně v případě regionálních stanic, které vytvářejí tu narvanost muxu, a tak rozhlas jak jinak by skoncil než ve forme jako spotify ale obavam se ze už ho nedozene jako solo platforma, ale rozhlas by mohl mit podkasty vramci spotify jinak nevidim jeho existenční otazku v kontextu hysterické digitalizace s rigidními streamy vždy v konečném počtu s kvalitou o jejíž dynamice, ktera zatim a obavam se ze ani nebude viz dnesni tendence, me zatím nikdo v dabu nepresvedcil, tedy i ti s max bitrate, ze je v lepší než jen url stream, natož analog. Snad jen ze se rozšíří treba Expres. Ale možná mě napadlo kdyby chtěla krize viz poslechovost v fm pokračovat by paradoxně mohlo byt zajímavé, ze by to opustili megalomani a prestal by to byt nastroj prehnaneho byznysu a mohl tam expres nebo alternativa byt.
Ony ty 32 kbps streamy na netu jsou většinou v MP3. Naproti tomu DAB na těchto bitratech vysílá v HE-AAC, což je o dvě generace novější kodek, navíc optimalizovaný pro nízké bitraty.
A přitom nejde jen o datový tok, ale když na stejné sestavě přepnu stejné rádio z FM na DAB, tak na DABu nemá to rádio skoro žádnou dynamiku. Docela hrůza, je to takový plochý zvuk bez detailů a se sykavkami.
Joudo, to je ale dané jinou věcí. A to že u DAB (nebo DVB-T, DVB-S) je tam D/A převod, zatímco u FM ne. A D/A převodníky v dnešní elektronice jsou neskutečně ošulené, třeba proti 90. letům a MD nebo CD přehrávačům Sony apod. je to hrozná bída. I starý satelitní přijímač Nokia měl znatelně lepší zvuk než ty současné.
Mám TechniSat DAB tuner 143CD a k zesilovači ho mám zapojen cinchem a pak optikou přes externí HiFi D/A převodník. Jakmile přepnu přes převodník tak najednou rádia z DABu hrají úplně jinak, zejména ta s kvalitním datovým tokem (Bayern 1, Radio 1 apod.). Objeví se basy a výšky a rapidně se zlepší dynamika a prostor.
Ten poslech přes cinche tak používám jen jako kulisu, aby převodník nežral elektřinu navíc, jinak hraju přes něj.
Upřímně nechápu, proč se na převodnících tak strašně šetří a výrobci dodávají „HiFi“ výrobky, které hrají jak integrovaná zvukovka v PC.
A to dela u DA1 prave zasadne ten mizerny datovy tok, dale dalsi zpracovani zvuku. U Radia 1 tohle neslysis, tam zni Radio 1 v DAB+ primo ukazkove a lepe nez na FM.
Já vždycky říkám, že ,,vynálezce,, běžného mp3 algoritmu ho měl v rámci mono i stereo režimu zpřístupnit jen od určité konkrétní minimální hranice, aby ho nemohl běžný plebejec zneužít ke zvěrstvům. U běžné mp3 mělo být tou hranicí 128kbps pro stereo a 64kbps pro mono. Bohužel tomu tak není a spolu s Advanced nastaveními + třemi základními variantami ABR, CBR, VBR + obecně bídným zvukem je mp3 v rukou běžného člověka vražedným nástrojem (mimo jiné pro svou nepřehlednost).
Pro nízké datové toky je už hezkou řádku let k dispozici kodek MP3 PRO, který používá „odhadování spektra vysokých zvukových kmitočtů (SBR)“.
Kodek AAC V1 používá také princip SBR (Spectral Band Replication).
Kodek AAC V2 pak ještě přidává k SBR tzv PS (Parametric Stereo).
SBR způspbuje ve zvuku ony nepřirozené pronikavé syntetické výšky.
PS úplně mění charakter stereo prostoru do ,,sudového efektu,,.
Za minimální hranici slušné stereo kvality zvuku lze u základního AAC (bez použití SBR a PS) považovat hodnotu 88kbps.
Přesně takový ,,DAB zvuk,, je možné slyšet a porovnat s FM i v praxi (v Praze, Plzni, Českých Budějovicích) v rámci stanice Radio1. To jsou města, kde R1 vysílá jak v DAB, tak na FM.
Uváděných 96kbps je celkový datový tok služby. Na zvuk jde cca těch 88kbps a hraje to slušně.
DAB i internetové streamy by se měly krmit jinak upraveným signálem, než jaký se dostane do samotného budiče FM vysílače a DAB by mělo znít vždy jinak, než FM.
Internetový stream se spustí v pátek v 11 hodin dopoledne.
R-SPORT startuje zítra v 11 hodin, prvním pořadem bude Páteční finiš Kateřiny Neumannové s hostem Dominikem Haškem.
Nové schéma Colru je tu: https://radiocolor.cz/showpage.php?name=program Co na to říct. Schéma už je brutálně zahuštěné. Na funk, soul a smooth jazz už prostě musíte ,,ladit,, net. Navíc to pokrytí západně od CB je bídné :(( Nu což, oluptě.
Zkuste onlineradiobox.com/nl/dancegroove
Momentálně ve 2 v noci na radiu Smile: CHARLOTTE DE WITTE. Po delší době zase relaxace, tentokrát na vlnách acid techna :))
Dnes od 21h na Netro Life bude mít set dvojice SS Tech Force Crew.
Smile občas poslechnu, hudebně trošku kočkopes, ale kupodivu celkem zajímavý. Docela mi vyhovuje. Těší mě i snaha o moderovaný program, o tom podle mě rádio je, jinak si můžu pustit vlastní muziku. Ovšem nekvalita moderátorů je dost znát. Minimálně tedy ty dvě holčiny co vysílají odpoledne, jedna ve dvojci v jakési odpolední show a druhá od 18 do 20 jsou opravdu hrozný, mluvit neumí ani za mák. Jednou jsem to kvůli té první i vypnul, to se fakt nedalo.
Nevíte někdo,už jak dopadlo dnešní licenčka na 87.6 fm?obávám se,že to vyhrál Blaník a zase samé doubly a triply budou zasírani fm pásma zbytečně
to se dozvíme asi na zasedání, nevím, ješte musi vyhlasit veřejné slyšení. Ja typuju, že by to mohli dát fajnu. 😉
Doufejme 🙂 Fajn by si to zasloužil z hlediska pokrytí.
Nemohlo dopadnout nijak, když teprve dnes byla uzávěrka pro zasílání žádostí.
čro konečně spustil po víc jak roce vysílače čro plus a dvojka v sokolově, no to to trvalo, ty koordinace byli snad dokonce dřív než nový bor, ted zbyva aktualně ještě ten zlín, který je samozřejmě i v databazi čtú. tak uvidíme jak dlouho jim to zas potrva, někdy to mají do půl roku, jinydy přes rok.
Jardo, pozoruji Tě dlouho i z jiných diskuzí, na Tobě si „cením“ faktu, že musí být všechno hned, nejlépe teď. Nechtěl bych být Tvou partnerkou…..Jsi až nezdravě netrpělivý až pedantský.
když ty vysílače koordinovali současně a o půl roku později už běžel nový bor, ale tyhle vysílače nikoli, da se to dohledat, kdy byli koordinovane, kdy byli v čtú, kdy spustili první z nich, tak pak už je něco špatně, když dokazali spustit i vysílače, které koordinovali mnohem později. Asi na tu lokalitu zapomněli.obvykle to bylo +- půl roku a vysílač běžel, samozřejmě vysledky jsou zaokrouhlené, nezapisuju si už přesna data, kdy se kde jaky vysílač objevil. Ale stačilo by dokrýt max jen nějaka krajska města, zejmena plus a dal propagovat dab, než pořad koordinovat malé fm bubláčky. Takhle ten dab postrada smysl, třeba ty koordinace čro v brně… nemuseli být vubec, naopak smysl dava ččro plus ve zlíně. čím víc kmitočtů v fm, tim větší guláš z toho bude a poslech bude skutečne možny snad jen u vysílače, protože dale se to bude všemožně rušit….
Proc furt do toho motas DAB+? Sam Cro deklaroval, az jednou dojde k ukonceni na FM, on z FM jako verejnopravni subjekt odchazet nebude/nemusi, nema tu povinnost a ani neplanuje z FM odejit.
Bude sirit nadale FM i DAB+ soucasne, proto budou stale nove kordinace a kmitocty v FM pasmu.
Plus má tímto krokem v podstatě dokončeno pokrytí Karlovarského kraje na FM, pokud nebudou tendence jít do ještě menších obcí. V kombinaci s DAB 12C z Klínovce to vytváří slušný základ pro zvýšení poslechovosti nejen na dálnici D6 Cheb – Vary.
Jaké množství reklamy v hodině rádiu je pro vás přijatelné? Při jak dlouhém bloku reklam ladíte jinam?
Mě třeba na Impulsu vadí to, že po dvacáté hodině a dál jsou reklamy příliš dlouhé.
Nejde jen o trvání, ale i o obsah. Třeba takový Alza mě dokáže dokonale otrávit. A cpou ho i na Classic, gauneři. To už je vyloženě neúcta k posluchači. Jinak ideální doba je žádná, ale buďme realisti. Vyhovuje mi model Coloru, kde občas zazní nějaká ta reklama v celou a sem tam zmíní nějakého sponzora přímo ve vysílání. Jako hraniční množství ještě toleruji reklamu na Radiu 1, ale už se upřímně těším, až tam budu místo banánů za 12,90 slýchat spíš upoutávky na festivaly a koncerty.
Co do obsahu bych v případě spousty stanic radši poslouchal celodenní podcasty o banánech za 12,90 přerušované pouze zprávami v celou v podání pana Alzy 😄
Nevim, jak je reklama kdekoliv, prepinam na jinou stanici.
Takové, které se pozitivně projeví na rozvoji dané stanice 😛
V současnosti poslouchám rádio cca 60 až 90 minut denně a délku reklamních bloků nijak neřeším, není pro mě důležitá. Možná i proto, že stanice, které vybírám, reklamu vysílají v daných časech málo nebo vůbec. Obecně mě zajímá obsah těch reklam, přesněji řečeno jak je spot natočen, jakými hlasy, jak je kreativní. Nemám rád spoty typu „rozhovor“: Ach, vůbec nevím, kde sehnat koupelnové dlaždičky. – Tak zkus Obklady Navrátil. – Co, to neznám? – No Obklady Navrátil, přece. – A kde to je? – V Týnci u kruháče. – Aha, tak tam zajdu. – No jasně, a mají teď navíc akci, ke každému nákupu lepidlo zdarma. – Tak díky. – Obklady Navrátil, radost z každé dlaždičky.
Obvykle na menších stanicích bývají spoty nahrány amatérsky (nevhodný až iritující hlasový projev – řadový moderátor či kamarád majitele místo herce/voice talentu, špatný mix hlasu a podkresu zhoršující srozumitelnost sdělení, tiché či přebuzené mp3, nízký bitrate, nulová kreativa).
Plně souhlasím s Ovim. Velmi hezky popsal typ rozhlasového spotu ve stylu rozhovoru, který mě vytáčí. Srovnatelné z pohledu „strašnosti“ jsou pro mé ucho snad pouze spoty typu:
Klidný hlas: Nejlevnější taxi v Plzni
Agresivní hlas: http://WWW.supertaxi.cz
Klidný hlas: Přistavení zdarma.
Agresivní hlas: http://WWW.supertaxi.cz
Klidný hlas: 6tá jízda zdarma
Agresivní hlas: http://WWW.supertaxi.cz
Klidný hlas: Nejlevnější taxi v Plzni
Agresivní hlas: http://WWW.supertaxi.cz
Momentálně nezvládám šílenou reklamu na trenýrkárna cz, u ní rádio zcela ztlumím. Nesnáším také zpívané reklamy.
Trenýrkárna je mor. Občas ji zaslechnu na Expresu.
Zpívané reklamy jsou taky děs.
Nicméně nejvíc mne poslední dobou štvou „zpívané“ jingly do hudby, v Německu to začal Bayern 1 a bohužel se to dostalo už i na Schwarzwaldradio. Je to neskutečné prznění té hudby, je to nevkusné a trapné.
Nevím, jestli to dělá někdo i u nás, snad to tady nezačne někdo kopírovat.
Jde videt, ze ta reklama funguje, kdyz ji tady tak popisujete i s nazvem webovky 😆 Je to asi jako Alzak, kazdy na nej nadava, ale i zna ho. O co take v reklame jde 😉
Fimu jsem si vymyslel myslel, abych na příkladu ukázsl co měštve.
Jak jinak bych měl popsat, o kterou firmu jde? Každopádně i negativní reklama je reklamou, ovšem v tomto případě spíše odpuzuje, alespoň v tom mém.
Koukám, že budou zase výsledky… mimochodem konečně upravili ten nesmysl s podílem pevných linek : „Přibývá dotazování prostřednictvím mobilních telefonů, podíl pevných linek snížen na pouhých 5 procent. “
a zase trochu poklesl celkový týdenní a denní zásah (což mi přijde logické při horšící se nabídce)
„na pouhých 5 procent“ jsem citoval Lukáše Poláka, ale dle mě je to stále víc než je % pevných linek v populaci, nepočítáme-li firemní linky (odhadem dvojnásobně)
Jinak oficiální prezentace už je na webu a musím říct že mě celkem potěšila… takový ty příšerný stanice jako Fajn/E2/F1 (=ze kterých při náhodném nuceném poslechu bolí leda hlava a jsem naštvaný na svět okolo) padají
Blaník sice vizuálně pád nemá, nicméně při faktu podstatného rozšíření pokrytí bude jeho faktický pád nejvyšší případně na „nových“ územích zaujal jen zanedbatelně.
PS dodatek pro Šimona: ano, do Fajnu si kopnu vždycky rád s chutí, ostatně první kopli oni do mě.
I když pro něj neplatí že mě z něj bolela hlava protože naštěstí jsem jej minimálně poslední 3 roky nezaslechl ani náhodně ani minutu, na rozdíl od těch dalších dvou rádií…tedy jen jednou jsem při kutění v dilně na takovým chrchlavým krumplu naladil 91,6 místo Basslickera z 91,1 a hned jsem nadával co to pouští za hnůj… než byla nějaká znělka a poznal jsem že chyba je před reproduktorem 🙂