Třeba v Praze a středních Čechách se letos nic opravdu zásadního neudálo. FM i AM rádia zůstala bez významnějších změn, žádné dramatické programové rekonstrukce, přeformátování, noví vlastníci a s výjimkou Rádia Sázava alias Hey Radia ani změny názvů. Jen z digitálního vysílání DAB zmizely tři programy SeeJay Radio, Tip Rádio a Gama Rádio, objevil se jediný nový – jamesdean.fm. Jinak vše při starém.
Bude podle vás takto klidný i rok 2017? Na českém trhu fungují některé stanice, které dlouhodobě vykazují velmi nízkou či setrvale klesající poslechovost a jejich tržní podíl zůstává daleko za očekáváními jejich provozovatelů. Myslíte, že jsou tu adepti na brzké zavření, relaunch či prodej jinému majiteli? Napište do komentářů, co si o tom myslíte.
Co podle vás v roce 2017 provede Media Bohemia s Radiem Černá Hora?
Z Černé Hory bude Shitradio, ale to je stejně jedno, protože už nyní hraje Černá Hora otřesně.
Já z mého pohledu bych více korigoval vyprofilovanost rozhlasového média u nás. Nejvíce této metě odpovídá, dle mého rozboru: Radio 1 a na cestě je i Expres. Za více méně vyprofilované považuji Classic a Proglas,jak svým obsahem a oným grem, že si posluchač něco poslechem média odnáší do svého života, pokud tedy chce. Veškerý můj postoj vyplívá z inspirace ze zahraničí a následného porovnání,zda-li okolnosti dovolí. Z tohoto jednotného trhu považuji za inspiraci a vyprofilovanost: francouzské FG, které svým poslechem nestagnuje do hudebních vln, které bychom již nazývali rušivými elementy, ale drží neustále svoji energickou lať. I já považuji 90. léta za dobu tanečních neuvěřitelně plodných hudebních záležitostí a tracků. Ovšem to srdce, celé té plejády se u nás neodehrává, vždy hudební dramaturgové zůstávají na povrchu a točí stále dokola jistý koš tracků, z čehož nemám vůbec radost a toto klubko neguji. Příklad za všechny: kdo z těch uvádějících 90sátkové pořady nabídne třeba toto: 2 Fabiola – Flashback, Da Blitz – Movin On, Future Beat – 100% Pure Love. A tak bych mohl pokračovat dále. Je jasné, že vše je o lidech a zda-li mohou hrát něco jiného, než je striktně dovolený playlist, či se z této pomyslné klece může vymanit. výše zmíněné hity, svého času byli k zaslechnutí na Trianglu 97.9, či na RZP a i Bontonu.
Podle mého názoru bude zajímavé sledovat vývoj playlistů na Kiss Jižní Čechy, Kiss Protonu a Kiss Deltě, kde hraje budějovický playlist Romana Anděla, který jde poměrně dost proti proudu co se hudebních novinek týče. Muzika na těchto Kissech je výrazně jiná, nová, svěží, s železnou pravidelností pátek co pátek aktualizovaná o skutečně nové songy a nenabízí tradiční úplně podbízivý mix otestovaných a pečlivě vyrotovaných hitů. Pokud se člověk skutečně zaposlouchá a porovná s Fajnem či Evropou 2, musí jen souhlasit. Sledováním vývoje myslím, zda se udrží po celý rok. U ostatních Kissů změny nepředpokládám. Podle poslechu jsou obchodně uspěšné, takže si vedení starosti s klesajícími výsledky hlavně u Hádů asi hlavu dělat nebude.
Fajn Radia stagnují. Programově, hudebně i promem. Stále jsou zcela nevyužity „nové“ regiony Vysočiny, jižních Čech, Plzně a dalších lokalit. Programově to rozhodně odpolední show nezachrání a nový web na poslechovosti také nepřidá. Dle mého ustopila Fajn Rádia po založení Radiohousu Evropě 2. Dává to smysl. Možná je to výměna mezi Lagardére a MMS. Fajn ustoupí E2, Bonton naopak Blaníku. Časově to docela odpovídá, dva roky zpět a tyhle dvě rádia začínají silně vyklízet pole působnosti.
Bonton se už více než rok drží zcela zakonzervovaný, není o něm slyšet a ani vidět v jakékoli tiskovce od Lagardére a ani od Miroslava Škody. Je to samohrajka.
U Hitrádií bude zajímavé sledovat, jak se ujme nový „brand“ nastolený letos v létě. A taky dlouhodobě klesající poslechovost například u Vysočiny.
Osobně si myslím, že nejvíce by se nad sebou mělo zamyslet Hey Radio. I přes proklamace Miroslava Pýchy je to prostě šílenost. V říjnu jsem cestoval po D1 a v koloně to rádio naladil, jako bych měl flashback do devadesátek, těch raných, soukromým rádiem nepolíbených. Začal Michael V., po deseti minutách najednou ticho, pak muzika, pak zcela zmatené jingly, nějaký rozhovor a celkově vteřinová ticha mezi songy a jingly, matoucí vysílání. Děs běs. Na tu expanzi jsou ty čísla v Radioprojektu tristní. Color se alespoň za poslední dva roky tak nějak vyprofiloval a roste i v Radioprojektu, je to poměrně dobrý produkt, ale Hey je prostě sračka bez jakékoli hlavy a paty.
Podobně je na tom Česká Kanada. Na to jaké malé území pokrývají a na to, že rozhodně, aby se uživili potřebují alespoň 4 miliony ročně, toho moc pro ně nedělají. Hudební profil je naprosto šílený, mladá generace ho okamžitě vypne, čtyřicátníka naserou taneční věci hrající po Hance Zagorové a starší u toho taky dlouho nevydrží. K tomu program ve stylu Českého rozhlasu Dvojka – nudný, fádní, bez šťávy, dlouhé rozhovory o ničem, zvukový obal v podstatě neexistuje, jediné co je plus, tak regionálnost. Ale prostě to vzali za špatný konec, hodně naivně – prostě je tu doba vyprofilovaných rádií a tak to je – i originální rádio musí být jasně cílené a vědět pro koho a co hraje, nemůže 10 minut hrát pro náctileté, pak 20 minut pro střední generaci a dalších 20 minut pro starší a pokročilé. Snaží se jít proti proudu, ale jdou jen proti sobě. Možná jim to po prodělaných 8 miliónech po dvou letech dojde.
Dobře našlápnuté Free Rádia z Brna hodně polevilo. Už rok se na něm v podstatě nic neděje, vysílání ztrácí švih a energii, hudebně to začíná být neposlouchatelný paskvil, zcela rezignovali na cokoli nového, přitom v letech 2013 a 2015 to bylo rádio, které toho poměrně dost na český éter vymýšlelo a hudebně se také hodně dobře profilovalo postupně. A i čísla rostla na nějakých 49 tisíc v Brně, což je nádherný. No, nyní 29. Soudruzi někde udělali chybu. Vypadá to na osud Dance Radia, prostě jen budou hrát a udržovat nastavené schéma a hotovo. Škoda, to rádio bylo ukázkou dobrého lokálního rádia, v Brně jsem studoval a bavilo mě. Nyní, když ho naladím po netu, museli si tam něco šlehnout. Je prostě divné.
A Dálnice? Největším otázníkem roku 2017 je její případné plnohodnotné spuštění…
Tak flashback do devadesátek nemusí být nutně na škodu, osobně pokládám 90. léta za nejlepší dobu českých komerčních rádií co se týče originality programu.
Chaotický styl rádia ale na škodu je, to souhlasím, chce to se jasně orientovat na nějaké publikum. Třeba Color je sice také dost pestrý co se stylů hudby týče (hraje se tam od popu až po ethno), ale sedí to k sobě, je to trošku jako Radio 1, kde také posluchač už ví, jaký DJ mu sedí víc a jaký míň.
Kiss Radia opět mění podobu. Už několik dnů hrají opět centrální playlist – jak Jižní Čechy, tak Delta s Protonem přišli o jihočeský playlist, který vynikal svou originalitou a nebojácností co se hudebních novinek týče. Opět se Kiss projevil, nedal své vlastní práci šanci na úspěch.
Styl Coloru přímo nevyhledávám podvědomě i proto, že jej nemám na FM, ale dobře za něj a že se mu daří. Vypadá to jako by se to tady psalo, kvůli tomu že Ovi se podílí na Coloru, ale věřím že to tak není. Stále se tady naráží na speciálky Hitrádií. Mě spíš vadí že většina stanic po většinu dne hraje hudební skladbu podle takových těch předvídatelných vzorců s rotacemi novinek. Proto už takové ani nezapínám. A proto si právě vážím pomlouvaných „speciále k“ Hitrádií, jedině v takové podobě popík jo, večer na odreagování, René dodá nějakou krátkou zajímavost, kterou E2 vůbec by neřekla, i když song tam rotoval dost. Navíc jde poznat, že tam zařazuje progresivní popové skladby např dance trance, což by na sterilním Impulsu nebylo, prostě na HTR je to živější a to je dobře. Nečekejme že by tam hráli něco neznámého, z Cororu na Hitrádiu, stejně jako já jsem se smířil, že mimo ty dvě hodiny hraje stejně naplánovanou hudební skladbu jako jeho kolegové a proto to neladím. Stejně tak je mi sympatické Kiss 98, že jde poznat, že to není naplánové jak většina stanic, např třeba kdysi byla taková F1 – ale teď jde taky poznat, které tituly jsou tam upřednostňovány*. Akorát mi tam na K98 nesedí ty středoproudé 80 v kombinaci s tanečnějšími 90 a tak neladím, ale obecně je tato přítomnost dobře a poslechovost jde vzhůru. A logicky bych viděl tento formát na Kiss Deltu, kdyby se chtěli posluchačsky zvednout. A ostatní Kissy bych to podle citu neviděl, ti už to mají zažitou svou cílovku, podívám li se na to ekonomicky, ale osobně by to bylo zpestření.
*-dřív se tento problém tykal stanic typu E2, ale v posledních letech i F1 (těch sterších formátů)
(no dnes mám co ještě dělat, ale nešlo neodepsat aspoň na něco)
Mě osobně v roce 2017, bude zajímat stav a vývoj v mých očích kontraproduktivního projektu Rádia Dálnice, co se týče aktuálně spuštěných projektů, jako je Česká Kanada, tak těm přeji ať vydrží, ostatně jak se drží Radio R či Radio Luže, i když problémy jsou a nakonec i budou, nicméně hrají, jedou dál a nechtějí spadnout pod unifikovanost. Zbytek krajíce éteru v Čr jde již mimo mě, neboť po stránce hudební tvorby převažují u mě věci, které zanechají v člověku hlubší zásah a oslovení, což u ostatních postrádám, letitou vyjímkou je 91.9 po ukončení RZP.
Nejnovější postřehy ohledně Radia Dálnice: V provozu jsou vysílače Plzeň 87,8, Praha 107,9, Jihlava 99,4, Troubsko 95,9, Brno 94,1, Holubice 96,1, Lipník nad Bečvou 90,2 a Bílov 90,2. Zapnuté, ale bez modulace Dálnice, jsou Větrný Jeníkov 91,7, Lhotka 97,1 a nově i Vyškov 91,9. Mimo provoz zůstávají Mirošovice 98,3 a Ostředek 88,6. Křepice 94,2 v následujícím týdnu prověřím. Pokud jde o příjem v Brně a okolí, potěší skutečnost, že už jsou synchronizovány vysílače 95,9 a 94,1, takže autorádio mezi nimi plynule přeladí. V alternativních frekvencích ale zřejmě ještě není zahrnuta nová frekvence Holubice, protože autorádio na ni samo nepřeladí ani pár metrů od vysílače.
Co rozhodně nepotěší, je tzv. dopravní zpravodajství na Radiu Dálnice. V uplynulých dnech bylo na D1 nepříznivé počasí s řadou nehod, ale Dálnice opakovala dokola předtočené několik dnů staré informace. Pro náhodného posluchače-řidiče takový zastaralý dopravní servis může být velmi matoucí až nebezpečný. Celkově to jejich „traffic info“ působí velmi podivně, jde vždy o velmi dlouhé a nepřehledné chrlení přesných kilometrových údajů, kde se co děje, ale běžný řidič se v té záplavě čísel nemůže zorientovat, i kdyby byly zprávy aktuální. Po dlouhém výčtu údajů v češtině následuje krátká věta v některém cizím jazyce, že se na dálnicích vlastně nic neděje.
Je pravda, že oldies rádio a rádio zaměřené na hudbu 70. a 80. let tu nikdo nikdy pořádně nedělal. Co se popových 80. a 90. let týče, nyní se trošku zlepšil Kiss 98 v Praze a je tam vidět nějaká snaha, ale jinak je to děs. Třeba „specializované“ pořady na Hitrádiích jsou hudebně sešněrované a hraje se tam jen to, co je běžně slyšet v éteru, jen to dají dohromady v rámci jedné hodiny.
Specializované autorské pořady na starší hudbu pak má snad jen Color Music Radio – kde jich je více a hraje se hudba, co jinde není slyšet – a částečně i Hey Radio, kde jsou také oldies pořady. O ničem jiném v éteru nevím.
U rádií Bonton a Oldies radio je ze všeho cítit ta nízkonákladovost. Je možné, že účetně jsou ty produkty v mírném plusu. Ale rozhodně nevyužívají potenciál, který metropolitní trh má. Zdá se, že formát Oldies rádia zd enechce dělat kvůli vysokým nákladům pořádně. Tedy s většími investicemi do programu.
Přemýšlím zda se pražský trh s tolika rádii uživí. Možná jich je moc a proto tu existují i velmi nízkonákladové produkty, které mají za cíl zabrat frekvence pro případnou konkurenci (Radio Bonton, Oldies radio…).
Bonton je obrovský průšvih, ale myslím si, že než by přiznali chybu, tak to raději nechají stagnovat. Myslím si, že to, co tu píše LiborV, přesně odráží stav. Bonton není rádio, ale podfinancovaný a špatně zacílený „produkt“. Vzhledem k té značce je to vážně škoda.
Celkem zabitý potenciál má i Oldies Radio, které je spíše než oldies radiem classic rock rádiem s příměsí popu, kdy se tam hraje jen velmi omezený rozsah hudby a úplně se vynechává třeba pop 70. let, ale i popovější věci 60. let. Věřím, že kdyby se Oldies rozumně formátově posunul, dokáže sebrat posluchače i Blaníku, Impulsu nebo právě Bontonu a zaujmout je rozumným oldies programem bez socialistické pachuti. V Praze by se určitě taková cílovka našla. Otázka je, zda o to Media Bohemia stojí.
Očekávám, že na konci roku 2017 nebo na začátku roku 2018 bude relaunch Radia Zet (že by méně byznysu a více hudby a lifestylu?). Dlouho čekám, že bude chtít Lagardere zvýšit zásadním způsobem poslechovost Radia Bonton. Zatím se tak neděje. Zdá se, že jim malá poslechovost způsobená i minimálními investicemi do tohoto produktu nevadí.
Bylo by vhodné, aby Lagardere začalo konsolidovat, upravovat a profilovat všechny své produkty, podobně jako to dělá Media Bohemia. Ale bude to v roce 2017? Nevím. Jsem zvědav i na to, jak si povede Rádio Česká Kanada. Jestli nebude na prodej.