Komentáře a diskuze

  • Michal 16. 10. 2019 v 22:02 k KomentujemeTento způsob RDS zdá se mi poněkud nešťastným. :-) Ale je fajn, že inovujou. Předpokládám, že to není finální ...
  • Ovi 16. 10. 2019 v 19:45 k KomentujemePrudká inovace u jedné z nejkonzervativnějších stanic v Česku: Radio Contact Liberec testuje dynamický PS v RD...
  • Jarda 16. 10. 2019 v 16:06 k Komentujemeto by me taky zajimalo :D ani web nic jem nikde nezaznamenal.
  • Ovi 16. 10. 2019 v 15:14 k KomentujemeO chystaném plzeňském rádiu Like FM zatím ani vidu, ani slechu. Přitom slibovali rychlý start...
  • DjK 16. 10. 2019 v 06:42 k KomentujemeTak už je vše v pořádku... kromě toho Zlína, tam jedou pořád se sníženým výkonem
  • Jarda 16. 10. 2019 v 06:40 k KomentujemeTo zas budou protesty o zachování těch vysílačů :D no treba z některých bude muzeum. ;)

Články

Jaká rádia mají nejbohatší posluchače? Co si naladí nejméně majetní?

mbVýzkum poslechovosti rádií Radioprojekt nabízí, mimo jiné, data o posluchačích z hlediska jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního statusu. Fakt, že všichni lidé si nejsou úplně rovni, se odráží ve škálování společnosti do takzvaných socioekonomických skupin A až E, resp. A až E3. Zjednodušeně platí A = nejbohatší manažeři, podnikatelé a profesionálové s vysokým vzděláním, E3 = nejméně majetní důchodci nízkého vzdělání, domácnosti málo vzdělaných nezaměstnaných.

Pokud budu brát v úvahu data o týdenní poslechovosti, je vítězem v pomyslné kategorii „Nejvíce posluchačů ze socioekonomické skupiny A“ businessová stanice Rádio Zet s více než 43procentním podílem nejbohatších na týdenním výsledku stanice. Úspěšní manažeři, podnikatelé a vysoce kvalifikovaní zaměstnanci tvoří více než třetinu z celkového množství publika rovněž u stanic Oldies, Dance, Wave, D-dur, Plus, Classic, Jazz, Vltava a Color. Naopak nejméně „áčkařů“ najdeme v číslech rádií Samson, Dechovka, stanic ČRo České Budějovice, Hradec Králové, Region Vysočina a Brno a dále u programů Jih, Kiss Proton a Fajn North Music.

Na opačné straně společensko-ekonomického žebříčku jsou lidé ve skupině E3, tedy lidé s nízkým vzděláním, ekonomicky neaktivní, nejčastěji z důvodu penze či nezaměstnanosti. Nejvyšší podíl takových posluchačů (12 procent) vykazuje Radio Dechovka, významnou část tvoří také u Rádia Jihlava, ČRo Ostrava a Hradec Králové a Babišova Českého Impulsu. Není náhodou, že mezi jmenovanými stanicemi jsou dvě primárně středovlnná rádia Dechovka a Český Impuls, což potvrzuje předpoklad, že střední vlny jako způsob poslechu jsou doménou dříve narozených a méně movitých lidí. Zajímavé je, že u Jihlavy, Českého Impulsu a Samsonu je podíl nejméně majetných na celkovém publiku zcela shodný s podílem těch nejbohatších posluchačů ze skupiny A.

V top 5 nejposlouchanějších rádií v České republice má nejbohatší fanoušky Radiožurnál a Evropa 2, naopak nejméně zámožní jsou ti, co vyhledávají Frekvenci 1 a Blaník. Někde mezi se pohybují milovníci Rádia Impuls.

2
Komentáře

2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Vashek

I zde se projevuje rovnice – mentální a životní kvalita / kvalita rádií.

Žorž

Nic překvapujícího pod sluncem – spolu s Plusem, Beatem, pražskou jedničkou a Expresem jsou stanice na áčkovém seznamu jediné české poslouchatelné. Spíš mě zaráží počet agroušů, kteří i v roce 2016 poslouchají žumpy zmíněné v posledním odstavci článku a vůbec zbylých 90 % českých radií.