Komentáře a diskuze

  • David Pražák 29. 9. 2023 v 19:32 k KomentujemeTak Country radio z Liblic hraje i u mě na Jihlavsku.
  • Jirkas 29. 9. 2023 v 17:42 k KomentujemeČ Český Impuls je i v DAB+, takže žádná rarita.
  • Jiří 29. 9. 2023 v 14:09 k KomentujemeRušení od El sítí je hlavně v době aktivních fotovoltaických elektráren až enormní.Já už to řeším,že své staré rádio pustím...
  • Marek 29. 9. 2023 v 13:11 k KomentujemeTeď to jde, ale i tak nejsem posluchač těchto rádií, takže kontakty na ně i tak neznám.
  • Honza K. 29. 9. 2023 v 12:22 k KomentujemeV ČB teď jsem zkusil 954 a 94.7 pustit najednou a zvuk je synchronizovaný.
  • David Pražák 29. 9. 2023 v 11:15 k KomentujemeTak to bude hrát i u mě doma v Brtnici u Jihlavy, když to hraje u Žďáru. Večer vyzkouším, až...
  • Jakub 29. 9. 2023 v 10:13 k KomentujemeJe fakt zajímavé si to současné pustit na AM a na FM. Reklama byla o 1 vteřinu zpožděná a pak...
  • Jakub 29. 9. 2023 v 09:56 k KomentujemeTak já hlásím nádherný příjem country radia z Liblic u Žďáru nad Sázavou na starém radiokazetaku JVC teď přes den.....

Články

Co se děje u sousedů: Kvóty pro domácí hudbu na Slovensku, ohrožení veřejnoprávnosti v Polsku

radioradioNový rok přinesl do slovenských rádií zásadní novinku. V platnost vstoupila novela zákona o vysílání, která soukromým rozhlasovým stanicím na Slovensku přikazuje hrát mezi 6:00 a 24:00 minimálně 20 procent slovenské hudby a zároveň alespoň pětina z tohoto množství nesmí být starší 5 let. Pro stanice veřejnoprávního RTVS je předpis ještě přísnější, laťka je nastavena na 30 procent. V roce 2017 se kvóty ještě zvýší.

Provozovatelé rádií protestují a není se co divit. Je to nesmyslné nacionalistické nařízení, které narušuje svobodné podnikání a tržní prostředí. Pokud by slovenští posluchači měli skutečně enormní zájem o slovenskou hudbu, dávno by z rádií zněla ve velkém množství i bez regulace. Sluší se připomenout, že s podobným nápadem, který požadoval dokonce 40 procent domácí hudby v českých rádiích, již v roce 1995 přišla tzv. iniciativa na ochranu českého hudebního trhu vedená frontmanem populární kapely Olympic Petrem Jandou.

Z posluchačského hlediska prozatím méně nápadná, ale snad ještě nebezpečnější, je změna, která se udála v Polsku. Vládnoucí strana PiS prosadila novelu zákona o veřejnoprávních médiích, která jí umožní přímo rozhodovat o vedení veřejnoprávního rozhlasu a televize. Tím je zcela popřen princip veřejnoprávnosti, tedy nezávislosti na politických stranách. Zaměstnanci Polského rozhlasu protestují tím, že na stanici Polskie Radio Jedynka zařazují vždy v celou hodinu střídavě polskou hymnu a Beethovenovu Ódu na radost, hymnu Evropské unie.

Signál slovenských i polských rádií na VKV zasahuje hluboko do českého vnitrozemí, dopady těchto opatření tak můžeme slyšet i my. V Česku se zatím nic podobného nechystá, není tu žádný politický subjekt nebo osoba, které by měly takovou sílu, aby legislativu poupravily po svém. Rádia hrají, co chtějí, respektive co chtějí jejich posluchači a Český rozhlas je stále nezávislou veřejnoprávní institucí, nikoliv vládní vlnkou. Doufejme, že to tak zůstane.

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
33 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
31. 3. 2016 23:29

Kdyby tu nebyl Impuls,tak se muzem jit zahrabat.Hrali by tu inteligentni cesti interpreti,ale zpivali by anglicky,takze bych jim tak jako tak nerozumel.Radia typu Expres se daj poslouchat maximalne hodku a uplne to staci.Ja mam rad 90.leta domaci i zahranicni hudby a to mi Impuls dava vrchovatou merou.Hraje nam i v praci,doma a tim,ze se neomrzi,je dano vysokou kvalitou jeho hudby a ze uz je 9rokem nejposlouchanejsim radiem v CR.Ja nechci poslouchat nejaky nesmysli,kterym nerozumim.Chci poslouchat hudbu,kterou si muzu zaroven zazpivat a to plati i o zahranicni hudbe.Proto je Impuls moji nejlepsi volbou.Dava mi super naladu kazdy den a mam ho moc raaaad.A hraje vsechno mozne Chinaski,Katy Perry,Michala Davida,Shakiru,Voxela,Pavla Calltu,Sebastiana a dalsi,takze umi zahrat nejen zlatou ceskou klasiku,ale i novou ceskou muziku.Diky,to je muj nazor.

Tom
Reply to  Petr
1. 4. 2016 15:22

Milý Petře. Původně jsem tento váš komentář považoval za aprílový žert, ale pak mi došlo, že to bohužel myslíte vážně.
Kdyby tu nebyl Impuls, tak by se většině z nás ulevilo. Ti jejich pseudopozitivní moderátoři a totalitní hudba asi nevadí jen mně.
Spousta inteligentních českých interpretů zpívá Česky a spousta Anglicky, řekl bych, že je to tak půl na půl. Rozhodně je z čeho vybírat. Kvalitní domácí produkce existuje, jen ji moc rádií nehraje. Bohužel.
Rádia typu Expres se dají poslouchat hodně dlouho, protože songy tolik nerotují a navíc hrají naprosté hudební lahůdky, žádné tuc tuc tuc ani Michala Davida tam bohudík neuslyšíte.
Vysoká kvalita hufby? To myslíte vážně? Vždyť ten hudební mix je naprosto nesourodý, což jste vlastně vy sám potvrdil, když jste napsal, že kombinuje například Michala Davida, Shakiru, Pavla Calltu a Katy Perry. Tomu říkám kočkopes! To, že je Impuls nejposlouchanější v žádném případě neznamená, že je nejlepší.
A proč píšete, že nechcete poslouchat nesmysly, když je vlastně posloucháte? 🙂

Petr
Reply to  Tom
2. 4. 2016 21:43

Kockopes?Impuls hraje pop,rock. Radio Expres ovsem micha styly Rock,RnB,Pop,Indie,Hip Hop,Dance a Alternative.Tomu rikam uragan stylu.Je toto podle vas sourody hudebni mix?Me nevadi totalitni hudba,je rozhodne vic srozumitelna,nez skladby nejakych novych ceskych skupin u kterych chybi jakykoliv smysl pro rytmus a toniny ujizdej,jak lyzar ze svahu.A po drine v praci rozhodne volim pseudopozitivni moderatory,u kterych si suprove odpocnu.Kazdy muze mit jiny nazor,protoze kazdy clovek je jiny a tohle je muj nazor.

Tom
Reply to  Petr
2. 4. 2016 22:31

Expres není kočkopes, protože se drží toho, že hraje většinou současnou hudbu, žádné normalizační vykopávky. Naopak Impuls to neuvěřitelně míchá. Kombinace jako Hana Zagorová, Lady Gaga, Voxel, Queen, Miro Žbirka, Iveta Bartošová, Shakira, Kryštof… Tomu říkám nesourodý mix.

JM
Reply to  Petr
1. 4. 2016 23:17

Bud jste troll z Impulsu, nebo jste jeden z tech, kvuli ktery je cesky eter v dezolatnim stavu.

V obou pripadech je mi z toho zle.

Tom
Reply to  JM
1. 4. 2016 23:49

Naprosto souhlasím, lépe to ani nešlo říci.

Petr
Reply to  JM
2. 4. 2016 21:49

Nove pisne si voli sami posluchaci formou hlasovani,takze Radio Impuls hraje jen to,co si jeho posluchaci preji slyset a Troll nejsem.

Jirkas
Reply to  Petr
2. 4. 2016 15:40

Stále doufám, že to byl ze strany Petra jen apríl, jinak je mě na pozvracení jak z Petra, tak ze samotného Impulsu, největšího odpadu a „hnoje“ v éteru.

Tom
Reply to  Jirkas
2. 4. 2016 16:35

Taky doufám, že to byl jen apríl. Navíc tvrzení, že rádia typu Expres se daj poslouchat jen hoďku a úplně to stačí, naznačuje, že to je buď apríl, nebo reakce hudebního dramaturga Impulsu. Nejmenuje se náhodou jejich hudební dramaturg křestním jménem Petr? 😉

JM
Reply to  Jirkas
2. 4. 2016 16:47

Abych rekl pravdu, tak Signal radio je minimalne „hudebnim“ vyberem snad horsi nez Impuls. Nebo se o to alespon snazi. Tam jsou schopni vyhrabat tak desivy normalizacni odpad, ze clovek zasne a ani Blanik a Impuls by si to snad nedovolili zahrat.

Tom
Reply to  JM
2. 4. 2016 17:28

Já Signál také moc nemusím, ale pravda je, že se snaží hrát trochu jinak než Blaník a Impuls. Ale na druhou stranu, moc jim to nejde.

Petr
Reply to  Jirkas
2. 4. 2016 21:51

Kdyby nebyl Impuls,kdo by byl podle vas dalsim hnojem v eteru

Tom
10. 1. 2016 13:43

Já Mandrage za kvalitní skupinu taky nepovažuji. Mandrage zní jako osmdesátkový popík s rádoby vtipnými texty. Ale teenagery to nezajímá, protože to hraje Evropa 2 a to je podle nich nejlepší rádio.
Já tou aktuální českou hudbou myslel ty kapely, co hraje Radio 1, Expres a občas i Color. To je inteligentní hudba. Hudební dramaturg Rádia Impuls by si tato rádia měl pustit, aby zjistil, jak se dělá dobré rádio.

JM
9. 1. 2016 23:56

Otazka je, zda je horsi Vondrackova, nebo skupiny typu Mandrage, ktere jsou tou „aktualni ceskou tvorbou“.

Konkretne u Mandrage mi stale neni jasne, jak mohlo neco tak strasne amaterskeho, nevkusneho a plytkeho prorazit do radii a stat se skoro nejhranejsim interpretem, kdyz existuji mnohe jine skupiny, jejichz tvorba je na urovni, v radiu se ale bezne nehraji a jsou slyset jen na R1 a Expresu, prestoze jejich tvorba neni zadna alternativa – napadaji mne treba Cartonnage, Prostitutes, Tata Bojs a dalsi.

Cely problem ceske aktualni tvorby je dan neexistenci hudebni stanice CRo, a to uz od 90. let. Ve vysledku i priserna hudebni uroven ceskeho eteru je tim hodne ovlivnena. Slusne popove radio u nas snad neexistuje, rockeri maji aspon ten Beat.

Tom
9. 1. 2016 15:08

Přesně tak, na Slovensku zatím bohudík není žádné rádio, kde by nám rááádi hráli slovensky. Tyto kvóty byly zavedeny proto, aby se do našich uší ze všech slovenských frekvencí linula Marika Gombitová. Výborně na to zareagovala Europa 2, která letos v dubnu hrála celý den jen slovenskou hudbu. Kombinovala všechno možné, lidovky, Vašo Patejdla, Adama Ďuricu ATD. Posluchači byli samozřejmně nespokojení.
Co se týče Impulsu, tak ten je opravdu děsivý. Nejhorší na tom je, že na svých stránkách se chlubí, že cílí na mladé lidi, kteří se zajímají o současnou domácí produkci. Tak já nevím, patřím mezi mladou generaci, zajímám se o aktuální Českou hudbu, ale Impuls takovou hudbu vůbec nepouští. Nebo že by byla aktuální česká hudba Helena Vondráčková?

Jirkas
9. 1. 2016 12:28

To spíše vypovídá o humus vkusu národa, nic o tom, že by byla ta stanice dobrá.

Peter, SR
9. 1. 2016 04:54

„Impuls je kapitola sama pro sebe, větší odpad těžko hledat.“ Ale je najpočúvanejší a to už zhruba 9 rokov.

JM
8. 1. 2016 23:54

Mimochodem, Francii s jejich latentnim jazykovym nacionalismem, kdy se tam i veci jako DVD, software a podobne mezinarodne pojmenovane technikalie musi jmenovat jinak nez ve zbytku sveta, bych jako priklad nedaval.

JM
8. 1. 2016 23:52

Diktovat lidem, co maji poslouchat, to uz tady bylo.

Jestlize na Slovensku neni dost mainstremove popularnich skupin, aby se hraly casto v radiu, tak to nelze naridit „shora“, aby se hral kdejaky odpad, jen kdyz to bude slovenske.

Treba takove Radio_FM aktivne vyhledava mlade interprety, maji tam opravdu velky podil slovenske tvorby na urovni. A nepotrebuji k tomu zadne kvoty. Ale mainstreamova radia tam slovensky a ani cesky prilis nehraji, protoze to posluchaci evidentne nevyzaduji. Zadna podobna radia, jako u nas Impuls a Blanik na Slovensku nejsou, leda ted Vlna, ale jinak nic. Radio Hey (nynejsi Antena) jeden cas mela format, kdy hrala pouze CZ/SK a naprosto to propadlo.

Jirkas
8. 1. 2016 22:48

Stačila Vondráčková, když si nejednou stěžovala, že ji na Radiožurnálu nehrají.Logicky neuspěla, takové nesmyly tady naštěstí neplatí.Impuls je kapitola sama pro sebe, větší odpad těžko hledat.

Sťopa
8. 1. 2016 14:14

Vážení, čo máte starosť o ohrozenie demokracie v Slovensku: Francúzi majú dávno kvóty na vysielanie domácej produkcie. Dokonca aj francúzske FUN RADIO vo Francúzsku musí vysielať francúzske pesničky, a v Slovensku slovenské nemuselo !
Z rádia Impuls v ČR nám hrajú rádi česky, pričom napríklad slovenčinu považujú za češtinu a slovenskú hudbu za československú, a teda českú. Ani vo sne si neviem predstaviť, že by v slovenskom médiu niekto zahlásil: hráme vám radi slovenskú hudbu. Je nepredstaviteľné, že by to navyše ešte niekto zabil českou pesničkou.
To je des, aký netolerantný nacionalizmus sa dodnes v českých médiách dá tolerovať…

Petr
Reply to  Sťopa
2. 4. 2016 21:08

Tak poslouchejte ta sva uzasna slovenska radia.Me se nahodou slovenska hudba libi,tedy od Kristini,Teamu,No Name a mate pravdu,Radio Impuls bere ceskou i slovenskou hudbu za domaci a je to pochopitelne,protoze ji rozumime

Tom
Reply to  Petr
2. 4. 2016 21:25

Argumentace, že slovenská hudba je taky česká, protože jí rozumíme, je nesmyslná. V tom případě by byla i angloamerická produkce česká.

Petr
Reply to  Tom
2. 4. 2016 21:53

Taky nazor

Michal, Polsko
6. 1. 2016 13:14

Dobry den,

situace s verejnym vysilanim rozhlasu a televize v Polsku je mnoho slozitelna nez se to zda na prvni pohled. Nechci to tady psat, protoze chtelo by to vetsi clanek, jak se to historicky menilo po roce 1989. Muzu jenom rict, ze s verejnopravnymi medii v Polsku situace byla uz mnoho casu nesnasitelna a pozadovalo to reseni. Nevim a v Polsku to jeste nikdo nevi jakhle by mela vypadat podoba novych medii. Mene jde o rozhlas, protoze to uz ted‘ plni verejnou misi (hraji tam dobrou a alternativni ladenou hudnu jako v PR 3, nebo PR 4 anebo ma to podobu vysilani zamerenou na kulturu jako PR 2, nebo publicistiku a informace jako PR 1. Nicmene verejna televize a dva hlavni kanaly jako TVP1 a TVP2, vypadaji uz uplne jako typicke komercni stanice, a kdyz to ma byt verejna televize, mela by se chovat na urovni vysilanich poradu jinak. Podle meho nazoru dosud jenom dva verejne programy se chovaly jako by to melo byt- informacni TVP Info a kulturni TVP Kultura.

JM
4. 1. 2016 12:33

Neexistuji nezavisla media, byt ta verejnopravni se k nim blizi, ale mohou existovat pluralni media, kdy se sice priklaneji na tu nebo onu stranu, ale zaroven se vyvazuji.

Problem prichazi ve dvou pripadech. Bud jako ted v Polsku nebo predtim v Madarsku, kde se verejnopravni media dostanou pod primou kontrolu jednobarevne vlady a omezi se soutez komercnich medii, nebo jako u nas, kde si jisty oligarcha, ktery je zaroven predsedou vladniho „hnuti“ a ministrem financi, skoupi velkou cast soukromych medii, ktera maji zasadni podil na trhu.

Jinak co se tyce kvot na Slovenku, to je silenost, tamni rozhlasovy eter byl zatim celkem prosty radii typu Impuls, Signal a Blanik, protoze to tam nikdo nechtel poslouchat, a tak to musi prijit zakonem. Hnus.

H.
4. 1. 2016 09:58

Nezávislá média neexistují. Neexistuje ani „veřejnoprávnost“, která je používána pouze jako záminka. Toto jsou dvě klíčová fakta nutná k pochopení toho, jak média fungují. Problém je už v samotné existenci státních mediálních molochů. Personální obsazení respektující výsledky voleb nemusí být nutně větším zlem než když tyto instituce fungují jako stát ve státě, přičemž tam stále někdo tahá za nitky, jen není na první pohled zřejmé, kdo.

Tom
2. 1. 2016 15:22

Kdyby to byla aspoň inteligentní slovenská hudba, co hraje na Slovensku Radio FM nebo u nás Radio 1, tak bych to ještě chápal. Ale jak znám slovenská rádia, tak si myslím, že do playlistu nasadí kapely jako Team nebo Elán a budou od nich pouštět nejen starší věci, ale i ty novější. Aspoň už si Palo Habera nebude stěžovat, že ho Fun Rádio nehrá 🙂

Jirkas
2. 1. 2016 15:00

Děs, co je možné projít a schválit.Nemám slov..