A je to tu zase. Další seznam skladeb, které vám ještě dnes, zítra, nejpozději pozítří zahraje některé z rádií v Česku. Jedná se o důvěrně známé melodie ze sedmdesátých až nultých let, dlouhá léta spolehlivě procházející testy posluchačské přízně, proto je rádia tak často opakují. Jména zpěvaček, zpěváků či kapel nemusí být povědomá, v každém případě jsou to písničky, na něž jste už v éteru jistě narazili a od poslechu je znáte. Nehrají je zdaleka všechna česká rádia a pokud ano, obvykle hrají jen některé z nich. Přesto je denně slyší až několik milionů lidí. Tyto songy jsou odrazem vkusu Čechů, Moravanů a Slezanů a zároveň pozvolna ovlivňují hudební preference těch posluchaček a posluchačů, co je dosud neznají:
John Lennon – Imagine (1971)
Dire Straits – Sultans of Swing (1978)
Pink Floyd – Another Brick in the Wall (1979)
Michal Tučný – Báječná ženská (1982)
Foreigner – I Want to Know What Love Is (1984)
Falco – Jeanny (1985)
Freddie Mercury – Living on My Own (1985/1993)
John Farnham – You’re the Voice (1986)
Depeche Mode – Enjoy the Silence (1990)
Cher – The Shoop Shoop Song (It’s in His Kiss) (1990)
Faith No More – Easy (1992)
Tasmin Archer – Sleeping Satellite (1992)
Roxette – Sleeping in My Car (1994)
Coolio ft. L.V. – Gangsta’s Paradise (1995)
Aerosmith – I Don’t Want to Miss a Thing (1998)
Emilia – Big Big World (1998)
Anna K. – Nebe (1999)
Ozzy Osbourne – Dreamer (2001)
Robbie Williams – Feel (2002)
Dan Bárta – On My Head (2004)
Amy Macdonald – This Is the Life (2007)
Daniel Landa – Touha (2009)
Stojí za to připomenout předchozí výběry silně ojetých hitů, publikované na tomto webu v minulých letech:
22 silně ojetých hitů v českém éteru I.
22 silně ojetých hitů v českém éteru II. aneb Československá směs
Dalších 22 silně ojetých hitů v českém éteru aneb Devadesátky po devadesáté deváté
22 silně ojetých hitů v českém éteru: Epizoda 04
Přesně tohle je důvod, proč se poslední dobou přikláním ke Contemporary Hits Radiím (CHR formát) – skladby slyším pár měsíců, následně jsou nahrazeny jinými.
Mainstreamová rádia neposlouchám takže podle jména ani některé neznám, i když podle melodie jistě ano 🙂 Jinak samozřejmě mám taky ohrané a neohrané věci…. teď co v práci poslouchám (asi už měsíc) ruské rádio Rekord tak jejich rotace jsou vyloženě skvělé a i songy, který mám ohrané z jiných tanečních radii, jsou často v jiných verzích. Před chvílí třeba Popcorn ve verzi, kterou jsem ještě neslyšel…. Mimochodem tohle rádio začalo vysílat cca v době kdy na Zlaté Praze taneční formát zavedl Karel Knechtl a v něm jede od začátku furt…. Ne jako ti naši chameleóni.co většinou nakonec stejně skončí jako nějaký mainstremový remix ala „víc pro všechny“. Proč si vlastně u nás každý radiový manager myslí že mix od Bacha po Vlacha a ještě ve verzi 100 nejprofláknutějších hitů je to nejlepší? Jinde to umí i jinak!
..samozřejmě se úplně nesoustředím na poslech, ale jediné, na co si vzpomínám, že jsem slyšel dvakrát ve stejné verzi, byl akorát Gangnam Style od Psy v rotaci asi za 3 dny… A když si vzpomenu jak cca před dvěma roky jsem několik dní poslouchal Impuls a ty jejich songy byly furt stejný den co den , jeden den v 11 dopoledně a druhý den to samý ve dvě po obědě….a to tohle rádio považuju ještě za to lepší z hlediska návaznosti hudby atp.. Proto asi u nás se rádio poslouchá tak málo, těch 15 minut v autě do práce a pak z práce u obecného posluchače „pana nováka“ je pro tohle až až dost..
Z youtube jsem utekl protože jejich umělá intelligence se dost točí v kruhu nabídky stejných věcí, není to ještě tak vyvinuté jak jsem si myslel, aspoň na delší dobu.. ke každému songu nabídne jen omezenou množinu podobných a aby nabídl něco jiného ač podobného musí se interaktivně najít zase jiný song mimo ten okruh… tedy platí že YT ještě nepřekonal mozky tvůrců playlistů CZ radii.. 🙂
Z toho seznamu je spousta věcí fakt dobrých a třeba v Německu nebo Rakousku je tak extrémně netočí. Problémem ČR je hlavně to, že byť je v 70. – 90. letech spousta dobré hudby, u nás se z tohoto období hraje stále dokola v extrémních rotacích jen omezená „sada“ těch nejprovařenějších věcí. Které se pak pro člověka stávající doslova iritujícími a vypěstuje si k nim odpor (Voyage Voyage, Relax od Frankie Goes To Holywood nebo Words od F.R.Davida).
Taková malá historka, kdysi jsme jeli na lyže se známými a v autě jsme naladili nějaké Hitrádio, kde zrovna začínala „specializovaná“ hodinka osmdesátek. Vsadil jsem se s nimi, že polovinu playlistu trefím dopředu, nechtěli mi to věřit. Trefil jsem tři čtvrtiny :/
Sám jsem si k některým „ojetým“ věcem postupně zas našel cestu od doby, kdy takřka vůbec neposlouchám česká mainstreamová rádia. Jak slušně dělat mainstreamové rádio se starší hudbou bychom se mohli učit v Německu nebo Rakousku. Třeba OE2 Radio Wien hraje tak široce, že dokáže stále překvapit (zrovna o víkendu jsem tam chytl něco ze 70s, co jsem doteď neznal), velmi slušně hraje i Bayern 1. Obojí jsou masově poslouchané stanice, Bayern 1 je v Bavorsku nejposlouchanějším rádiem, Radio Wien je ve Vídni druhé nejposlouchanější…
Brrrr, až mi naskočila husina. 😀
Mimochodem, před pár dny jsem náhodou na shoutcastu objevil rádio Zoe Vintage. Tolik skvělé oldies muziky na jednom místě jsem dosud nezažil. Posloucháme to v práci třetí den a snad ještě nehráli věc, co by mě nebavila. I hudební archiv mají celkem obsáhlý. Pravidelně po půl hodině se tam sice ozve blok reklam asi v holandštině, což je trochu otravné, ale hudebně mě to opravdu velmi nadchlo.
Ještě The Connells – 74-75
Ti už byli zahrnuti minule. Jedna z nejprotivnějších skladeb v éteru. Včera ji hrála Frekvence 1.
Mohli byste udělat také třeba analýzu, jaká radia opakují songy nejvíce a nejméně? Třeba i s unikatními příklady ze zahraničí nebo internetu? I když je fakt, že některé informace k dispozici asi nebudou veřejně.
Já poslouchám Impuls,nedávno trochu obměmily play list a ty nejaktuálnější hity,opakují po 10 hodinách,což není tak strašný,takže v práci,žádný hit neslyším 2x,narozdíl od hit-rádií-ti opakují po 6hodinách a Evropa2,opakuje po 4hodinách.Můj názor.
Já poslouchám Radio 1. Většinu skladeb jsem tam slyšel pouze jednou a pravděpodobně už nikdy v životě neuslyším. 🙂
Rekordmanem rotací v českém éteru je rozhodně Fajn rádio, nejaktuálnější hity rotuje co 2 hodiny. Kiss rotuje co 5 hodin, E2 co 2.5 hodiny (aktuálně například song One Republic-Rescue me). Je jasné, že výběr rádia posluchačem je dáno i délkou každodenního poslechu, takže třeba Kiss se může od E2 odlišit právě menší rotací, svým retro zaměřením ani posluchač asi neočekává nějaké nejaktuálnější hity stále dokola, ale spíše pestrý playlist sestavený z hitů posledních 25 let. Např. rotace co 6 hodin (jako Hitrádio) jsou už celkem snesitelné, ale třeba pro poslech v práci bych preferoval spíše 8-10 hodin (jako Impuls). Což si myslím, že si Kiss dovolit může.
Na Impulsu vetsinou neuslysite jednu skladbu vickrat, protoze poslech trvajici nekolik hodin v kuse zpusobuje nevratnou lobotomii. Podobne to plati i pro Signal.
Doporučuji všem, kteří si chtějí udržet pěkný vztah k rádiím, je při práci nebo jiné mnohahodinové činnosti neposlouchat nebo co nejvíce ztišit. Budete se moci lépe koncentrovat na výkon a na poslech rádia jako odpočinkové aktivity se budete více těšit.
Pokud jde o Rádio Impuls, z mých zkušeností vyplývá, že skladby se v rámci dne neopakují, ale interpreti ano, po dvou třech hodinách. V rámci týdne už se skladby začínají opakovat, brzy zjistíte, že hudební databáze není zrovna široká a je složena pouze z velmi známých songů.
Naproti tomu Signál rádio hraje o poznání méně provařené skladby, poměrně často tam narážím na české písně, které ještě neznám, což se mi na Impulsu a podobných „českých“ formátech s výjimkou Petrova nestává. Signál sice také točí Michala Davida, ale hraje hodně 60. léta, což byla v domácí hudbě silně vydařená dekáda. Je tam hodně orchestrů, swingu, v noci i jazzu, takže mám-li v autě na cestách mimo Prahu volit nejmenší české zlo, volím _SIGNAL_.
Doporučuji všem, kteří si chtějí udržet pěkný vztah k rádiím, je při práci…a těšit se ‚
Pokud pominu polemiku nad efektivností práce a vlivu hudby na ni – je tohle tedy zároveň rada od vás pro všechny, kteří by byli rádi, aby radia hrála více pestřeji a neohraně, měla široký playlist s pořád neopakujícími se skladbami apod?
– tzn. neposlouchat je všeobecně vůbec, nebo ještě méně než doposud, namísto snahy přesvědčit provozovatele, aby dělali radio tak, aby ho lidé poslouchali naopak více a co nejdéle přes den (ve všední nebo víkendové dny) ?
ono totiž tohle je ten údajný důvod, proč skladby v eteru ubývají- lidé ho poslouchají prý kratší dobu.
Ano, vypadá to tak, že lidé poslouchají rádio kratší dobu. Není divu, konkurence jiného obsahu je stále větší, pozornost konzumentů je velmi roztříštěná. Myslím, že nemůžeme dnešní stav porovnávat třeba se začátkem devadesátých let, kdy bylo podstatně méně médií i technologií, způsobů poslechu hudby, možností trávení volného času apod. Tehdy byly podmínky pro dlouhodobý poslech rádia ideální, privátní rádia představovala něco nového, čerstvého, vzrušujícího, lidé hltali moderátory, hitparády, vlastně všechno.
Životní styl se od té doby hodně změnil, proto se přirozeně musela přizpůsobit i rádia. Pro mnohé z nás se přizpůsobila špatným směrem, ale je to hlavně tím, že většinový vkus našich spoluobčanů šel jinam, než jsme chtěli my. Myslím, že ani z našeho pohledu kvalitní a pestrý obsah lidi nedonutí, aby dnes rádio poslouchali výrazně delší dobu, nejen ráno cestou do práce a večer při návratu domů. Moderní aktivní člověk nesedí celý den u rádia a k mnoha činnostem se poslech rádia nehodí, částečně také kvůli všudypřítomnému hudebnímu smogu.
Pestřejším obsahem se spíš zvýší spokojenost a loajálnost posluchače, což by samo o sobě bylo velmi pozitivní. Dnešní práce bývá abstraktní, založená na přemýšlení, analýze a zpracování informací. Efektivita je podmíněna maximální koncentrací na jednu aktivitu. Multitasking (tedy poslech rádia a něco k tomu) znamená vždy výkonnostní kompromis. Mnoha lidem přesto tento kompromis v zaměstnání vyhovuje, protože rádio jim umožňuje mít při mnohahodinové práci dobré rozpoložení, pomáhá jim to tam „přežít“, takže pozitivní efekt převáží.
Moje doporučení vychází z mého oblíbeného přísloví „dobrého pomálu“. I sebelepší obsah zevšední, když ho budu konzumovat moc dlouho, příliš často. Jestli je tu někdo fanouškem rádií hrajících pestře a originálně, tak jsem to já. Sám jsem do českého éteru uvedl spoustu minimálně hraných titulů, protože jsem nebyl úplně spokojený s tím, co se v Česku vysílá, měl jsem zásobu vytipovaných songů a zároveň nepatřím k těm, kteří jen remcají, ale ruku k dílu nepřiloží.
Já to ještě spojím s tématem liniová rádia, jak si tady jednou zmínil jejich výhody, ale s názorem „dobrého pomálu“ se ukazuje jejich vyčerpatelnost, pokud bych se koncentroval jen na jednu stanici. Na začátku se může zdát jak je super, ale později ať více či méně v dobrém nebo špatném se skladby opakují. Tím samozřejmě nechci říct že by neměly být, ba naopak proto se zapojuju do diskuze aby se drželi svého žánru. Ale když nejsou, neremcám (jak se tady na to naráží) a přiložení ruky k dílu musí přát okolnosti ne každý se do radia dostane a je z Prahy. Poradil jsem si jinak a pár roků už to praktikuji. Možná jsme si Ovi nerozuměli, není to o tom že bych pravidelně trávil čas nad něčím jako Týdeník rozhlas a dělal si poznámky a ani nepřizpůsobuji aktivity – prostě když jsem u tuneru tak ano (zapnu stanici podle denní doby), když ne neřeším že mi něco uteče. Ale je to už nějakou dobu zavedený systém stále se opakující. Nevím co je na tom těžkého zapnout správnou předvolbu v době digitálních tunerů? Samozřejmě když něco trvá hodinu a míň tak to nic moc, jedná se hlavně o několikahodinové bloky, když vím že někde stojí odpoledne za prd, proč bych se omezoval na jednu stanici? Výhodou je daleko menší vyčerpatelnost daleko menší únava posluchače ze stejného zvukového obalu, větší rozhled a hlavně když někdo krachne tak to není taková katastrofa jako kdyby to byla jediná životní oblíbená stanice a naopak i díky vám upozornění na nový pořad se občas dá něco obměnit. Tak nějak se mi dobře poslouchá folk, country, oldies, EDM hlavně 90, indie alternativ. ale i vážná či lidová hudba, či mluvené slovo výjimečně.
Hlavně i když třeba u Hitradia je fádní speciálky večerní, tak radši ty než mišmaš Impulsů
Po-pá:
5:30 – 6 Kiss – ranní Jukebox
6:30 Proglas
8:30 Dvojka, jak to vidí
9:00 liniové rádio protože dopoledne všobecně stojí za prd (tzn. SK Rádio_FM, nebo Radio 1 )
12:00 Country radio bez reklam
13:00 Proglas
(16:00 – Dvojka, Káva o čtvrté, ale ustupuji kvůli nezáživným tématům a dávám Radio_FM , což vydrží asi do 19:00 ale dá ještě
17:00 Proglas (do půlky týdne spec. hudební pořad) nebo 20 min. Ržurnálu
18:00 zkouším Presklub na F1 ale nic moc 18:30 Proglas vážná hudba (občas)´
19:00 Po, Út, Pá Country (oldies, táborové ohně)
Středa Hitrádio – 90s
Čt Hey radio – oldies
20:00 Hitradio, milénium mimo čt (Hey)
21:00 Radio JIH 90s nebo Čro Region Country dostavník
22:00 Rubi, takové nějaké neohraničené 90s spíše pomalé
Sobota:
8:00-9 Dvojka Meteor
10:00-11:00 Hey radio – Oldies
19:00-22:00 Kiss HSN
nebo 20-21 Čro Region Oldies
22:00 Rubi
Neděle
10:00-11:00 Hey radio – Oldies
19 – 20 Beat krásné nálezy, nebo hitparáda Proglasu
21:00 Radio JIH
22:00 Rubi
Zbytek víkendového času Radio_FM
Jinak teda pravda je že doba je jiná , že k práci se rádio hodí míň proto nechápu trend více Shows když naopak by spíš měli jít cestou hudebních kanálá třeba inspirovanou poptávkou na Youtube, kde hodně lidí polouchá český pop typu Slzy atd. ale tak jak to jedou z Youtube tak žádné radio se tím nesnaží zaujmout, což z hlediska kvality je dobře, ale jinak by to mohl být marketingový tah
Souhlasím s tím, že by se člověk neměl fixovat na jednu stanici. Je dobré mít přehled, a to nejen o tom, co se mi aktuálně líbí. Hodně to pomáhá zbavit se předsudků, je totiž trapné hodnotit rádia, která jsem léta nebo dokonce vůbec neslyšel.
Před více než dvaceti lety jsem měl sestavený rozvrh z programů několika rádií. Dnes je to moje schéma velmi jednoduché (dost se to shoduje s časem, který mám pro sebe):
po-pá 6:45 až 8:00 Color – Viktořík je fenomén,
po-pá 17:00 až 18:00 Plus – Den podle… – Radiožurnál nepotřebuji.
Po zbytek dne (semtam i v uvedených časech) podle nálady a samoty víceméně nahodile, ale opakovaně Color, Dance, JazzRadio (DE), Jamm FM (NL), pak také zkouším různá další zahraniční rádia, z nichž čerpám inspiraci. Nejčastěji při chůzi, v MHD nebo v autě, vzácněji i večer při domácích pracech (tehdy zapínám i DAB, např. Samson, Retro, ale vzácně).
Nejsem-li v autě sám, kompromisně dávám „snesitelnější“ Oldies, Signál nebo Dálnici. Ve všední dny před spaním a o víkendu ráno obvykle monitoruji éter nebo si sestavuji playlisty na Spotify.
Zbylý čas a energie patří rodině zkoušené zdravotním hendikepem, zaměstnání, podnikání a jiným neposlouchacím aktivitám a pasivitám. Tolik k životnímu stylu rozhlasového nerda na prahu čtyřicítky.
Já bych se klidně fixoval na jednu stanici – nevidím na tom VŮBEC nic špatného. ale nemám holt s mými hudebními preferencemi tu možnost. Poslouchat něco jenom abych měl „přehled“ fakt nemusím, copak musí mít každý člověk přehled o všem? Lidé poslouchají rádio kratší dobu protože je omezená nabídka k výběru. Alternativa k rádiu byla i dřív (gramofonové desky/CD/audiokazety). A doporučení neposlouchat rádio třeba při práci a „šetřit“ si to.. mi přijde hodně zcestná myšlenka. To jako abych neposlouchal mimo max půl hodiny třeba večer jenom proto aby se mi líbilo třeba jakýkoliv rádio X díky tomuto druhu „vyhladovění“? …Je pravda že u některých činností poslech rádia není možný ale zase u jiných poslech zvyšuje produktivitu díky navození dobré nálady. Nemluvím o poslechu nějakých sofistikovaných programů jako je Plus vyžadujících značné soustředění (i když může existovat taky někdo kdo rád mluvené slovo a vlastně se nemusí vůbec soustředit na obsah).
přesně, poslouchat radio jenom proto, že se mi ten daný styl líbí, orientuji se v něm, poslouchám ho od dětství (byť s dobovými proměnami), tzn. třeba dance, trance, house – proč by ne, stejně to mají určitě i rockeři.
a souhlasím s tím, že lidé poslouchají radio méně, resp. hledají alternativní možnosti na netu, právě proto, že jim ta současná nic ‚nad plán‘ v playlistech nenabízejí, není tam ten ‚wow efekt‘
ale je to i tím, že jsou rušena či přeformátovávána. chybí mi tady prostě hudební provázanost s minulostí (proč ale třeba naopak tato provázanost může dlouhodobě fungovat na Beatu, Country, R1, ale i stále na Expresu? ). mimochodem v 90kách tu nebylo jediné rockové radio a kolik jich tu je po republice teď? takže ne zcela vše je pouze dobou a tzv. přirozeným vývojem.
ono, PV, i když si ten poslech budete u většiny stanic šetřit tzv. na půlhodinku, tak prostě poznáte, že v playáku ‚něco nehraje‘ , a věřim, že i tak narazíte na 1 song 2x za krátkou dobu (a nemyslím novinku 🙂 )
„v 90kách tu nebylo jediné rockové radio“ Tak to nejste dobře informován. Bylo jich tu více, jen jejich zakladatelé v počátečním nadšení obvykle sázeli na takzvaný nezávislý rock. Poměrně záhy zjistili, že to, co poslouchali v rockových klubech, není to, po čem touží dostatečné množství posluchačů. Druhá vlna rockových rádií už byla dělána pragmatičtěji, v podstatě všechny tuzemské rockové formáty stojí na dostatečně známé starší tvorbě, classic rocku, nikoliv hudbě posledních deseti patnácti let, nikoliv experimentech. Jednoduše proto, že takové skladby dokážou zaujmout podstatně více lidí.
Pro srovnání, ty Vámi zmíněné elektronické taneční žánry se začaly prosazovat až začátkem 90. let, měly tedy o dost kratší dobu na to, zaujmout dostatek posluchačů, zvláště v Česku tradičně tíhnoucímu ke kytarové muzice. To je důvod, proč je zatím v éteru více rocku než EDM, ale časem se to někam posune. Myslím, že delší životnost mohou mít nové žánrové odnože větších rádií než zcela nové malé projekty, i když i ty jsou důležitým obohacením a díkybohu za každé takové dobrodružství (bez ohledu na žánr).
Můžete být konkrétnější ohledně toho, co a pro koho má být „nad plán“, „wow efekt“?
„v počátečním nadšení obvykle sázeli na takzvaný nezávislý rock“ .. vtipné tohle je vlastně podstata neúspěchu nynějšího formátu Danceradia stojícího na alternatívní taneční hudbě… jako když něco funguje v Roxy (kam většina chodí stejně kvůli něčemu jinému než je jen hudební produkce) tak to nefunguje v éteru… BTW našel jsem v mailu statistiky od L.Skokana pro DR asi z Play.cz (jinde přes net nevysílali) za červen až září 2007 a v jednom z těch 4 měsíců měli poslechovost přes net i vyšší než E2. A takový evidentě chybějící formát se nechá zahálet.
v úvozovkách citace jsem nedokopíroval: „..Poměrně záhy zjistili, že to, co poslouchali v rockových klubech, není to, po čem touží dostatečné množství posluchačů“. Holt v managementu rádií jsou jen lidé, kteří si myslí že formát DR od Matějky je „překonaný a kolotočářský“ což je jejich blbost nebo se bojí, že je příliš úzký, což je další nesmysl…
Když někdo nemá a ani nechce mít přehled o tom, co hrají stanice, které zrovna nemusí (chápu, je to pohodlné), pak napíše, že Dance hraje alternativní taneční hudbu. Kuriózní, lidé si většinou na rádia stěžují z toho důvodu, že „zkomerčněla“, „zpopovatěla“, ne proto, že by začala být alternativní.
nojo je to tak, současné Dancerádio (=co nehraje dance). není „komerční“ vůbec – je to vidět na poslechovosti. Nemusím být přece většina 🙂 a mám dojem že ti co si stěžují že nějaké rádio „zkomerčnělo/zpopovatělo“ na alternativní stanice nepřeladí..
Jinak raději místo zkoumání stanic, které nemusím (není to pohodlnost spíš jen žádný dobrý pocit by mi to nedalo) tak ve volných chvílích z Trance radio Life FM stahuju MP3 rovnou na 8 GB flešku. To se hned tak neoposlouchá , mimochodem dost málo opakují songy- na to že to nahrávám už po několikátý (už nasosáno asi 3GB) tak při kopírování mi to zatím stále hlásí u dost málo songů že už jej uložený mám. Vlastně jsem chtěl Davidovi Pražákovi poděkovat, protože tohle rádijko jsem dosud neznal a fakt mě baví.
do uvozovek jsem to dal proto, že to není myšleno samozřejmě dle nějaké oficialni terminologie.
myslim tím to, že pokaždé, když posluchač zapne radio, tak by se zkrátka měl těšit na to, co tam budou hrát mj. za méně známé nebo málo hrané songy, prostě nějakou hudební lahůdku z dřívějška nebo i současnosti, něco co najednou připoutá pozornost apod. (dřív třeba běžné ‚neofiko‘ vkládané novinky, apod).i kdyby se mělo jednat třeba o 2-3 songy za hodinu.
to zcela dle mě až na pár vyjímek vymizelo a playlist je většinou hodně úzký, opakující se a krom novinek předvídatelný (viz současné Danceradio oproti době před oběma změnami 2012, 2017) .
ještě dovětek… tím ale nechci říct, že se v souč. playlistu DR neobjebují dobré songy (Arty, EDX, Audien apod.),
ale naopak čistej hiphop J. Hus – Spirit, jako hned zkraje změny, to fakt pod EDM dle mě nespadalo vůbec.
Mne Signál plně vyhovuje. Je mi 40. Přesně hraje méně známé české skladby. Jo a nejsem zastánce socialismu, ba naopak. Jen mně vyhovuje česká hudba. Mohl by jste tedy doporučit, jakou jinou českou hudbu bych měl poslouchat jinde, když Signál tak odsuzujete? Buďte prosím tolerantní. Co bych tak podle Vás měl poslouchat Hey? Ještě tak, když to byla Sázava, tak to pro mně šlo. Navíc na Signálu oceňuji od 19-22 pásmo humoru, který se neopakuje, jak už tu někdo, (nebo vy?) mylně uvedl. Jsme v Čechách tak chci slyšet českou hudbu. Hitrádia hrají zásadně novější českou hudbu, odhadem tak 10%, která s tolikrát opakuje, že když slyším třeba No Name po třetí, už to slyšet nechci, ale Marii Rottrovou, můžu slyšet 100x a nevadí. Až Vám bude 60, ještě budete rád za Signál….. 🙂
Za Signál opravdu nikdy rád nebudu. A věřte mi, že českou hudbu mám také rád, tedy tu kvalitní. Jenže Signál vytahuje zrůdné věci ze 70. a 80. let, často komunistické předělávky zahraničních hitů, které se už z archivu nikdy neměly dostat. Normalizační zombies jako Michal David tam stejně jako na Impulsu také zní často. Chápu, že tam jsou třeba i slušnější české věci a pásma humoru, čímž se ta stanice odlišuje, nicméně poslouchat to fakt nevydržím. A takové to „jsme v Čechách, chci českou hudbu“, tím se moc nechlubte, to je smutné. Až bude po celé republice slušný výběr rádií, která hrají různé žánry, tak klidně tolerantní budu. Ale když tu máme frekvence obsazené těmito stanicemi, kdy se jiné stanice kvůli nim do éteru už nedostanou, tak mi budou vadit. Aby byl třeba v krajském městě 2x Blaník, 2x Impuls a k tomu Signál, to je fakt hrůza. Jak se tady má někdy zlepšit hudební vkus a hudební scéna, když tu rádia do lidí neustále sypou normalizační pop a nebo současný kolovrátkový poprock? Třeba na Slovensku jsou na tom mnohem lépe, zejména s tamní hudební scénou, a normalizační pop se tam hraje minimálně (před nesmyslným zákonem s kvótami na (česko)slovenskou tvorbu se nehrál takřka vůbec). Jen my tady máme pořád normalizační zombies na diskotékách a v éteru a Michal David se nám tu vyjadřuje k politické situaci. K blití.
Pořád nechápu, proč jste si vzal na paškál Signál, který má mizerné pokrytí, tak jak může někomu zabírat místo. Já tu vidím daleko otřesnější případ, kdo tu zabírá místo – Hitrádia. Mně osobně se Michal David také nelíbí…ale ostatní ano….(mimochodem Signál M.D. tolik nehraje). Je vidět, že jste si to zaškatulkoval, s mizernou znalostí hudební dramaturgie této stanice. Neberte a neodsuzujte hned, co se někomu líbí čs. hudba 70-80-tých lét. Mně to provázelo dětství. Mně to lobotomii nezpůsobuje, docela drsné přirovnání…. A abych Vás ještě více popudil, nedavno jsem slyšel méně hrající „předělávky“ od Kotvalda a Hložka — a dobrý…. A dále pro Váši brunátnější barvu obličeje: Český Impuls(ne ten na FM) – Country Rádio, Dvojka a Čro Zlín, jsou naprosto pro mou cílovou skupinu vyhovující stanice. Proto ještě jednou, buďte tolerantní a neodsuzujte něco, co se někomu líbí (dle průzkumu nejsem sám), nikdy nevíte, co budete poslouchat za 20let Vy…. A mimochodem, je vidět, že nejste pamětník, Hvězda normalizační pop hrála velmi okrajově, kdo si pamatuje a nahrával hitparádu Start, dá mi za pravdu…..
Je docela komicke, ze se tesite z toho, ze me svym komentarem nejak popudite nebo ze zbrunatnim. Uprimne je mi to jedno, je to tady diskuze a kazdy si sem pise co chce. A uprimne me dost mrzi, ze clovek s vekem 40 let pise o tom, ze Signal postaveny na normalizacni tvorbe je pro nej idealni stanice, natoz Cesky Impuls. Neco to vypovida o vkusu casti populace tohohle statu.
Pokud tu nejaka stanice cpe do eteru ceske vykradene predelavky zahranicni tvorby namisto originalu, je to docela vypovidajici o tom, ze preferuji radeji cesky zaprdeny smradecek nez slusnou tvorbu. Ty vsechny prezpivane veci od Vondrackove, Zagorove, Kotvalda a mnoha dalsich jsou vyrazne horsi nez originaly. Jedna z mala ceskych veci, ktere jsou stejne dobre nebo srovnatelne s originaly jsou Kdybych ja byl kovarem od Spaleneho nebo Lasko vonis destem od Rottrove (original od Black Sabbath). To jsou veci na urovni, ale ten zbytek je odpad, ktery v dnesnim eteru fakt nema co delat.
Jo a za 20 let fakt nezacnu poslouchat normalnizacni pop a podobny humus, to si budte jisty. A taky jsem rad, ze nemusim vyrustat na tak priserne tvorbe, jako byl cesky pop 70. a 80. let (mimochodem, i tehdy ti pokrokovejsi ladili zapadni stanice). Dneska si nastesti clovek muze vybrat a kdyz ne radia, tak internet je plny slusne hudby.
Přijde mi trochu líto, že tu často „jiné stanice“ brečí, že nejsou frekvence, protože hitrádio atp., ale když se ukáže, že by někde ty frekvence třeba ještě byly, tak ty „jiné stanice“ nakonec přiznájí, že se rozšiřovat ani nechtějí, protože na to nemají peníze. Což je sice pochopitelné, ale zároveň i smutné. Takže ve finále se rozšiřují jen stanice silných mediálních skupin, což ale ne vždy je špatně. Třeba téměř celoplošný Beat nebo Country jsou jistě přínosem a určitě jsem za ně rád, byť je skoro neposlouchám. Průser v první řadě je, že většinu trhu v ČR ovládá mafie a současný stav menšinovým programům prostě nepřeje. A nepřeje jim ani vkus českých posluchačů a těch pár tisíc nadšenců to bohužel nezachrání.
Vyjádřím se, protože to určitě naráží i na stanice, kde se angažuji. Ano, peníze jsou základ. Ono provoz vysílače a jeho výstavba, licenční poplatek, nájem atd. něco stojí a zanedbatelné položky to nejsou. A pokud se nenajde místní partner, který například reklamou nebo jinak ten vysílač „zaplatí“, tak si malé rádio mnohdy to rozšíření pokrytí nemůže dovolit, protože mu vlastně nic nepřináší, jen náklady navíc (když si odmyslím ten bohulibý pocit „šíříme slušný program na více místech“). Stejně tak malé rádio nebude dávat docela velkou částku za přihlášení se do licenčka o kmitočet, který zkoordinoval někdo jiný, když je tu setrvalý stav, že nehledě na přínos místnímu éteru ten kmitočet vždy dostane koordinátor (to je třeba otázka v ČB na 100,8). Podivné jsou taky situace, kdy malá stanice žádá o kmitočet, je jí sděleno, že tento kmitočet nelze zkoordinovat, a o rok později ho najednou úspěšně koordinuje někdo jiný (opět narážím na ČB, kde oba kmitočty 100,2 i 100,8 byly již poptávány s negativním výsledkem).
Ten hlavní problém je pak v mafiánském rozdělení reklamního trhu a tom, že za ty roky éterové šedi spousta náročnějších posluchačů, na které menšinová rádia cílí, přestala rádio jako médium úplně poslouchat. Ono když si několik let nemáte co naladit, tak prostě neladíte už vůbec a přejdete na MP3/Spotify apod.
Jakube, jaký máte coby „člověk zevnitř“ názor na FM versus internet/mobilní apky? Přihlížím-li k nákladům, které zmiňujete, vzhledem k chytrým technologiím je podle mě pro současná FM radia lepší si své posluchače ve vysílání postupně „převychovávat“ právě na internet nebo apky.
Spousta lidí kontruje nízkou kvalitou zvuku a poslechem v autoradiu. Kvalitní sluchátka/repráky také leccos „vytáhnou“, stejně tak i nastavení ekvalizéru přijímače. I kvalita 128 kb/s používaná většinou českých broadcasterů je ve výsledku snesitelná, pokud nejste audiofil. A na autoradia se dají připojit chytrá zařízení, u lepších aut jsou online přijímače zabudovány v palubních systémech.
Online si může (šťouralové, neberte mě doslova se signálem slabších operátorů 🙂 ) poslouchat kdokoli kdekoli cokoli. Připadá mi logičtější (míň nákladů a námahy) nahrát pár sweeperů a říct posluchačům „Jsme i online kdekoli“, než se rozšiřovat na FM.
I příslušníci starších „offline“ generací dovedou být pokrokoví a cestu ke smartphonům si ve většině případů už dnes nacházejí 🙂 A když budeme víc používat data, určitě se nám zlevní 😀
Appky určitě smysl mají, je to jak píšete. Tedy přesunout si posluchače na tyto platformy. Zrovna u menšinových rádií tak lze najít i nové posluchače. Spousta lidí v práci nebo doma navíc dnes poslouchá hudbu i rádio na počítači nebo z mobilu třeba přes nějaký externí Bluetooth repráček, a ti to zajisté ocení.
I v autě lze dnes s LTE pokrytím poslouchat streamované rádio. Sám jsem to několikrát zkoušel a na většině dálnic a silnic první třídy to jde i bez výpadků.
Z mého pohledu je dnes ideálem MP3 192 kbps, což je stravitelné i pro náročnějšího posluchače doma nebo v práci, pro mobilní poslech je pak fajn AAC+ s bitrate 80-96 kbps, pro ty datově úsporné pak 48 kbps (což už se za mne ale nedá moc poslouchat, nicméně jsem „audiofil“ :)).
COLOR i HEY appky mají a máme na ně dobrou odezvu. Výhoda je i zobrazení playlistu a další věci, u HEY se velmi používá i možnost poslat hudební přání do večerních pořadů.
Jakube s tím to nesouhlasím (Z mého pohledu je dnes ideálem MP3 192 kbps, což je stravitelné i pro náročnějšího posluchače doma nebo v práci)NIKDY NEPUJDU POD CBR 320 kbps
Já s Vámi souhlasím, ale bavíme se o mobilním streamingu, kde je často problém s limity dat. Tam je 320 kbps naprosto nepoužitelné.
Jinak píšu „stravitelné“, ideál to opravdu není, ostatně některé stanice nabízejí dneska dokonce i FLAC streamy na domácí poslech. Ale pro většinu posluchačů i pro mne jako hifistu je pro poslech streamu rádia 192 kbps stravitelné a komprese už je tam znatelná málo. Na highendových repro s perfektním DA převodníkem a zesilovačem samozřejmě kompresi uslyšíte znatelněji, ale procento lidí poslouchajících rádio takto je naprosto minimální. Takoví si už pouštějí spíše vlastní hudbu z FLACu, CD nebo desek.
Zásadnější než bitrate rozdíl mezi 192 kbps a 320 kbps je mimochodem nastavení modulačních procesorů, které zvuk poškodí mnohdy výrazněji, než komprese streamem.
…témeř 300 MB dat jsem tento týden „vygrcal“ na mobilu u rybníka poslechem streamu Trance rádia Life FM za necelý odpoledne … už jenom proto že nabízí jen stream 192kbps.. tak ty data(=prachy) mizely rychle.. Se streamem 64kbps by to ještě šlo, ale takový holt nemaj…. Jenom to píšu že to byl můj příspěvek na to zlevnění -jinak jsem dost opatrnej na vyhazování peněz- tak kdy že to už zlevní? 😀