Nejnovější komentáře

  • Václav: tak už je Proglas zpět i online
    20:47 26.10.2025
  • Lukáš: To si nemyslím že by se měla objevit na fresh radiu ikdyž všechno je možné. Jinak prý končí i regionální…
    20:36 26.10.2025
  • Michal R.: Bohužel ano uvidíme zdali se třeba neobjeví na Fresh Radiu . Příští týden by tam měl mít nový pořad moderátor…
    19:56 26.10.2025
  • Petr: To je taky pravda, ale už jsem to tady Markovi jednou psal, že hlasitost zvuku je oproti ostatním stanicím velmi…
    19:34 26.10.2025
  • Václav: I když dnes byla šestá hodina o hodinu později než včera, tak ani to nestačilo a stále běží jen hudba.…
    19:29 26.10.2025
  • Honza K.: Mnohem horší na tomto vysílači je špatná kvalita zvuku a vysoké spoždění oproti 92,3.
    13:41 26.10.2025

Všechny komentáře

Jaká rádia mají nejbohatší posluchače? Co si naladí nejméně majetní?

Ivo Harvánek

mbVýzkum poslechovosti rádií Radioprojekt nabízí, mimo jiné, data o posluchačích z hlediska jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního statusu. Fakt, že všichni lidé si nejsou úplně rovni, se odráží ve škálování společnosti do takzvaných socioekonomických skupin A až E, resp. A až E3. Zjednodušeně platí A = nejbohatší manažeři, podnikatelé a profesionálové s vysokým vzděláním, E3 = nejméně majetní důchodci nízkého vzdělání, domácnosti málo vzdělaných nezaměstnaných.

Pokud budu brát v úvahu data o týdenní poslechovosti, je vítězem v pomyslné kategorii „Nejvíce posluchačů ze socioekonomické skupiny A“ businessová stanice Rádio Zet s více než 43procentním podílem nejbohatších na týdenním výsledku stanice. Úspěšní manažeři, podnikatelé a vysoce kvalifikovaní zaměstnanci tvoří více než třetinu z celkového množství publika rovněž u stanic Oldies, Dance, Wave, D-dur, Plus, Classic, Jazz, Vltava a Color. Naopak nejméně „áčkařů“ najdeme v číslech rádií Samson, Dechovka, stanic ČRo České Budějovice, Hradec Králové, Region Vysočina a Brno a dále u programů Jih, Kiss Proton a Fajn North Music.

Na opačné straně společensko-ekonomického žebříčku jsou lidé ve skupině E3, tedy lidé s nízkým vzděláním, ekonomicky neaktivní, nejčastěji z důvodu penze či nezaměstnanosti. Nejvyšší podíl takových posluchačů (12 procent) vykazuje Radio Dechovka, významnou část tvoří také u Rádia Jihlava, ČRo Ostrava a Hradec Králové a Babišova Českého Impulsu. Není náhodou, že mezi jmenovanými stanicemi jsou dvě primárně středovlnná rádia Dechovka a Český Impuls, což potvrzuje předpoklad, že střední vlny jako způsob poslechu jsou doménou dříve narozených a méně movitých lidí. Zajímavé je, že u Jihlavy, Českého Impulsu a Samsonu je podíl nejméně majetných na celkovém publiku zcela shodný s podílem těch nejbohatších posluchačů ze skupiny A.

V top 5 nejposlouchanějších rádií v České republice má nejbohatší fanoušky Radiožurnál a Evropa 2, naopak nejméně zámožní jsou ti, co vyhledávají Frekvenci 1 a Blaník. Někde mezi se pohybují milovníci Rádia Impuls.

O čem píšete?
2 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Vashek
9. 10. 2016 16:49

I zde se projevuje rovnice – mentální a životní kvalita / kvalita rádií.

Žorž
5. 9. 2016 15:53

Nic překvapujícího pod sluncem – spolu s Plusem, Beatem, pražskou jedničkou a Expresem jsou stanice na áčkovém seznamu jediné české poslouchatelné. Spíš mě zaráží počet agroušů, kteří i v roce 2016 poslouchají žumpy zmíněné v posledním odstavci článku a vůbec zbylých 90 % českých radií.

HOME
2
0
Přidejte komentář, prosím.x