• Jarda 16. 7. 2018 at 14:04 on Kvalita zvuku rádií v PrazeNebylo snad že hey radio má nové zvukárny a nějake nové procesory a nastavení? Ale stejně se někde "potratil"
  • David Pražák 16. 7. 2018 at 13:16 on Kvalita zvuku rádií v PrazeTak u nás třeba takový Krokodýl v Třebíči, či v Moravských Budějovicích má dost slabý stereo efekt. Asi to bud
  • Jakub Melin 16. 7. 2018 at 12:12 on Kvalita zvuku rádií v PrazeColor má od cca. března 2017 perfektní zvukovou kartu na výstupu a jemněji nastavený procesor. V playlistech d
  • Vojta(1) 16. 7. 2018 at 12:00 on Kvalita zvuku rádií v PrazeV pražském éteru mě nejvíc vadí zvuk Hitradia City na FM. Vždy, když ho mám delší dobu zapnuté, tak mě
  • Jarda 16. 7. 2018 at 11:56 on Kvalita zvuku rádií v PrazeA to jim to v praze jde většinou ze studia ale co jinde v republice? Kde to jde někde z
  • Posluchač 16. 7. 2018 at 11:18 on Kvalita zvuku rádií v PrazeObecně dobrý zvuk měla i před 0 dBr rádia skupiny Radio United - zejména R1 a Beat. To zůstalo i

Články

Zlínská rozhlasová selekce aneb FM vysílače v Červeném městě

V rámci příležitostného mapování rozhlasové situace v regionech mimo Prahu a Olomoucko jsem zavítal také do Zlína. V Baťově městě je v současnosti k nalezení sedm míst s VKV vysílači. Podíval jsem se zblízka na většinu z nich. Vynechal jsem pouze dobře známou a zdokumentovanou Tlustou horu a nejvýchodnější stanoviště Příluky.

Druhou nejviditelnější rozhlasovou stavbou ve Zlíně po Tlusté hoře alias Majáku je červenobílý stožár na Mladcové. Nezvykle kombinuje cirkulární a vertikální anténní prvky. Horní cirkulární (mixové) antény využívá Radio Zlín 91,7 MHz/5 kW, svislé prvky šíří ČRo Dvojku 107,7 MHz/5 kW a BBC World Service + ČRo Rádio Česko 93,9 MHz/0,5 kW. Přímo pod vysílačem je rozhlasový dům Radia Zlín a Rock Maxu. Jde o vzácný případ, kdy rádio vysílá a zároveň sídlí na jednom místě.

Blíže k centru, ale ve výrazně nižší poloze, je situován zlínský vysílač Fajn Radia Hity 102,9 MHz/0,173 kW. Najdete jej na prostředním ochozu 120metrového komínu (toho menšího ze dvou) teplárny Alpiq v Šedesáté ulici v průmyslovém areálu prosyceném vůní gumy pamatujícím éru Bati i Svitu. Na komíně jsou  na třech pozicích připevněny směrové dipóly. Fajn Radio odtud hraje, jak už je zvykem, s velmi vysokou kompresí dynamiky zvuku. Shodné stanoviště si vyhlédl také majetkově spřízněný vsetínský trpaslík Radio Valašsko pro frekvenci 94,3 MHz, bude se ovšem muset utkat s dalšími zájemci v licenčním řízení. V úvahu připadá zájem stanic Country, Haná, SkyRock, Hey!, Free, Dance, ale též Hitrádia.

Prakticky do středu bývalého Gottwaldova umístilo svůj dokrývač Radio Rubi. Dvě stě wattů na kmitočtu 105,4 MHz roznáší jeho program z velmi nenápadného místa. Svislý dipól je k vidění na adrese náměstí T. G. Masaryka 1279. Jde o nízkou řadovou stavbu v typickém zlínském stylu, v současnosti využívanou jako střední a vysoká škola, ve svahu nad obchodním domem Prior.

Další stanoviště hledejte na protějším kopci na sídlišti Jižní Svahy. Blízko sebe tu vysílají Jih a Čas. Hodonínské Radio Jih 98,0 MHz/0,2 kW využívá dipól na střeše prodejny stavebního materiálu u trolejbusové točny Jižní Svahy-Kocanda. Pokrytí z tohoto místa není nikterak oslňující.

Podstatně známější a účinnější je čtyřprvkový anténní systém Radia Čas Zlínsko 103,7 MHz/0,3 kW. VKV vysílače jsou v České republice v některých případech lokalizovány na obytné budovy, obvykle bez zájmu okolí. V případě vysílače na adrese Podlesí V 5426 se strhly protesty obyvatel proti „monstru“, vedle petice adresované vedení města došlo i na opakované poškozování vysílacího zařízení. Po dlouhých osmi letech by mělo dojít k přemístění vysílače na novou lokalitu. Má se jí stát jedna z dominant sídliště Jižní Svahy, obloukový panelák v ulici Středová č. p. 4786, tedy tzv. II. segment. RRTV přesun povolila již v únoru 2011. Je otázkou, zda antény na novém místě také nevyvolají negativní reakci „partají“.

5 komentářů Zlínská rozhlasová selekce aneb FM vysílače v Červeném městě

Napište komentář (na mobilu prosím vícekrát ťukněte do bílé plochy pod tímto textem nebo zvolte zobrazení webu pro počítač)