Před několika dny se na internetu objevila petice Žádáme změnu hudební dramaturgie na stanici Český rozhlas Dvojka. Jejím spouštěčem se stalo nedodržení standardního playlistu v pořadu Noční Mikrofórum moderátorkou Terezou Boučkovou, která rozhovor s hostkou proložila související alternativní rockovou hudbou, která je ale dost vzdálená běžné dramaturgii Dvojky.
O co v petici jde?
1) o změnu hudební dramaturgie Dvojky tak, aby odpovídala Kodexu Českého rozhlasu a 21. století
2) rapidní omezení frekvence vysílání normalizačních hitů, které Dvojku degradují a z posluchačů vychovávají další masu pouhých pasivních konzumentů
3) v autorských pořadech přihlížet k příběhům a životu hostů a umožnit moderátorovi hrát k tomu příslušnou hudbu, případně respektovat přání hosta a pustit skladby dle jeho výběru
Petici od pondělí 18. dubna podepsalo přes 1800 lidí, ale její dopad bude zřejmě nulový. Český rozhlas její požadavky nepřekvapivě odmítá.
Komentář k jednotlivým bodům:
Bod 1
Je stanoven tak vágně, že není možné určit požadovanou podobu hudebního formátu.
Bod 2
V praxi se již několik let postupně realizuje prostým stárnutím cílové populace, která se věkově normalizačním létům stále více vzdaluje a hudbu z této éry bude vyžadovat méně a méně. Ruku v ruce s tím jde cílení Dvojky na o něco mladší publikum než v minulosti. Pokud má být typickou konzumentkou vysílání žena kolem padesátky, hudbu nejintenzivněji vnímala pravděpodobně v období dospívání na přelomu osmdesátých a devadesátých let, takže takzvané normalizační hity pro ni zásadním lákadlem už nebudou. Kolik takových songů (oficiální pop, československý původ, cca 1969 až 1989) Dvojka běžně hraje?
Od pondělí 18. dubna do pátku 22. dubna 2022 se ve zveřejněném playlistu objevilo bezmála 700 položek. Nejrotovanějším titulem byla česká státní hymna vysílaná denně o půlnoci. Třikrát se vysílala skladba Všechno bude fajn od Žentouru. Z hlediska původu (Československo 1989) ji můžeme s odřenýma ušima považovat za normalizační hit, ale většina posluchačů tento song tímto způsobem vnímat zřejmě nebude. Spíše jej, i díky uvolněnému „západnímu“ textu, bude řadit mezi rané devadesátky s výrazně odlišnou dobovou atmosférou a kontextem.
Žádný další podobný hit mezi deseti nejhranějšími tituly ale není. Český rozhlas Dvojka sice interprety typu Vondráčková, Gott, Janda nebo David stále hraje, ale rozhodně netvoří gró jeho playlistu, v současnosti jsou už na okraji a na ústupu. Například Michal David podle playlistu ve sledovaném týdnu vůbec nezazněl, přestože Dvojka před nedávnem odvysílala živé podání jeho největších hitů. Nejrotovanějšími jmény jsou Kryštof, Chinaski, Muk, Madonna, Williams, Roxette nebo Adele, ale rotace skladeb jsou celkově nízké. Toto zjištění vyvolává podezření, že autor petice Vladimír Drápal kritizovaný program moc dobře nezná nebo mu snad splývá s jinými stanicemi ČRo pro starší publikum. Připomíná to povrchní kritiku Radiožurnálu za hraní normalizačních interpretů zhruba před deseti lety, tedy v době, kdy už byl hudebně zcela jinde.
Bod 3
Je přirozené, že pokud je hostem muzikant, měly by ve vysílání zaznít jeho skladby, zvlášť pokud jde o pořad vysílaný v méně důležitém nočním čase. Od Dvojky je pokrytecké zvát do vysílání hosty reprezentující hudební sféry mimo její mainstreamově popový záběr, když ví, že jejich hudbu hrát nechce.
Dvojka by se jako veřejnoprávní stanice měla od komerčních subjektů s podobnou cílovou skupinou odlišit nejen rozsahem a kvalitou mluveného obsahu, čímž se ČRo rád chlubí, ale také tím, že nebude svým hudebním formátem ryze a chladně mainstreamová a sešněrovaná hudebními testy, ale bude mít širší a otevřenější popovou hudební knihovnu pro střední generaci jako alternativu k privátní konkurenci Impulsu či Blaníku i dalším stanicím Českého rozhlasu. V některých momentech, například v pořadu Klub Evergreen, to umí už teď.
https://www.petice.com/adame_zmnu_hudebni_dramaturgie_na_stanici_esky_rozhlas_dvojka
Dvojka by měla změnit hudbu, ale tak, aby si navzájem nekonkurovala s regiony ČRo. Nabízí se možnost hrát více zahraniční hudby a zároveň mít hudbu o něco mladší, než mají regiony. Myslím, že Dvojce by také prospělo snížení podílu mluveného slova. Je ho tam tolik, že občas se to mění na bezobsažné tlachání. Rovněž by Dvojce přišlo k duhu méně rozhovorů. Je jich tam tolik, až to přestává být pro posluchače přínosné.
regiony vice omladit a dvojku mít takovou „archivní“ pro ty starši posluchače, regiony by mohli byt blíže k radiu dab praha 😉
Přesně. Už asi omlazují. Marcela Zmožka vyměnili za Xindla X a zvýšili rotace jemu podobných lacinkářů Ztraceného a Jelena.
Nevim že „lancinkari“ v éteru nestačili, tak to dožente regiony. Poprvé spatřuji výhodu v regionech, doufám že na to nepřijdete, že na Cro Brno je česká klasika, kterou si „lancinkari“ neobšancovali.
Ve světle Brna se právě Dvojka jeví jako moderní, tak jak to před časem zamyslel ředitel Zavoral, opačně než Jarda. Dvojce se relativně daří i s velkym podílem slova, vydělává na tom že díky tomu že na ostatních stanicích kvůli modeteatorskym dvojcim je mluveného slova na privatech taky dost avšak hloupejsiho (F1). Dvojka díky nejdelší historii nebyla hudebnim rádiem.