• Petr 20. 8. 2018 at 23:46 on KomentujemePodle fotek z dob jejich fungování tipuju, že svůj mixák nabídli do sbírky Jihočeského muzea :-D
  • Honza 20. 8. 2018 at 13:37 on KomentujemeChtěl bych se zeptat jestli tady někdo kdo například rozebíral studio Kiss Jižní Čechy nebo někdo kdo má nahrá
  • Jarda 17. 8. 2018 at 19:59 on Rádio Dálnice – frekvencemě tam šlo a i hey šlo, ale na operačnich salech. Ale tedka jsem na interně ;) a tam jak
  • Michal 17. 8. 2018 at 11:54 on Rádio Dálnice – frekvenceZrovna Dálnice mi v KNL na lůžkovém ÚČOCHu hrála dost mizerně. Z libereckých vysílačů asi nejhůř.
  • Jarda 16. 8. 2018 at 20:50 on Rádio Dálnice – frekvenceTaková zajímavost, radio dálnice jsem parkrat slyšel u nas v nemocnici v liberci, hralo na "urgentu" na chiře.
  • Petr 16. 8. 2018 at 18:02 on KomentujemeJeště doplním, že odstávku hlásili předem. Její přesný čas ale nemohli ovlivnit, vzhledem k tomu, že vysílání

Články

Moravské postřehy

875-108Před pár dny jsem měl příležitost cestovat vlakem mezi Olomoucí a Brnem. Vlak jako dopravní prostředek má výhodu v tom, že se nemusíte soustředit na řízení a můžete si ladit rádio jak je libo. Obvykle starší vozový park nezpůsobuje velký útlum VKV signálu, je tedy možné počítat i se vzdálenějšími úlovky. Cestou jsem zaregistroval několik úkazů, které stojí za zmínku.

Evergreenem éteru střední Moravy je špatné technické řešení vysílače Olomouc – Pohořany provozovatele RUBI, spol. s r. o., konkrétně stanic BBC a ČRo Vltava. Prvně jmenované rádio má na 105,6 MHz velmi nedobrou kvalitu modulace, zní to, jako by všichni, co ve vysílání promluví, trpěli nachlazením nebo problémy spadajícími do gesce lékařů z ORL. Na 107,2 MHz se pro změnu velmi neochotně načítá RDS i při velmi solidním signálu, vysílač často trpí výraznou degradací kvality modulace, způsobenou pravděpodobně jejím nestabilním zdrojem.

Podivné je zjištění obsahu vysílání na kmitočtu Hranice – Slavíč 107,9 MHz. Bezmála tři roky má oficiálně patřit do sítě Českého rozhlasu Vltava, ve skutečnosti na něm běží Český rozhlas Dvojka. Pokrytí Vltavy v Moravské bráně není optimální, slavíčská frekvence by kulturnímu rádiu jistě dobře posloužila.

Malé regionální country/folkové Radio R určené zejména pro okres Brno-venkov, ale slyšitelné dobře v samotném Brně a velmi širokém okolí včetně části Vysočiny, ani po pěti letech existence nemá na vysílači Sokolnice 89,2 MHz zprovozněno RDS. Přijímač detekuje pouze monofonní provoz, což je rarita připomínající nedávný krok Rádia Impuls z holdingu politika Andreje Babiše v Praze.

Při cestě jsem se zaměřil také na vysílače Radia Dálnice určené pro Brno a okolí. V provozu byly Brno – Horní Heršpice 94,1 MHz a Troubsko – Kovopodnik 95,9 MHz. První z nich dosáhne minimálně až do Rousínova, ten troubský kousek za Šlapanice. Oba jsou slyšet v centru Brna, 94,1 velmi dobře. Heršpický vysílač se vyznačuje nápadně nízkou kvalitou zvuku. Obsah na obou kmitočtech není synchronizován, proto například poslech jakýchkoliv zpráv při průjezdu Brnem po D1 znamená buď výpadek, nebo opakování již vyslechnutého sdělení. To je u rádia určeného pro poslech v motorových prostředcích s využitím funkce autorádia RDS AF zásadní nedostatek. Nijak na tomto místě nehodnotím, co konkrétně Dálnice vysílá.

Napište komentář (na mobilu prosím vícekrát ťukněte do bílé plochy pod tímto textem nebo zvolte zobrazení webu pro počítač)