Nejnovější komentáře

  • Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty: Koukám, že Plus už jede z Pradědu.
    23:36 26.10.2025
  • Michal R.: To ohledně těch Hitrádii tu vypustila jedna osoba ale zdali se to zakládá na pravdě no tím bych si nebyl…
    23:07 26.10.2025
  • Václav: tak už je Proglas zpět i online
    20:47 26.10.2025
  • Lukáš: To si nemyslím že by se měla objevit na fresh radiu ikdyž všechno je možné. Jinak prý končí i regionální…
    20:36 26.10.2025
  • Michal R.: Bohužel ano uvidíme zdali se třeba neobjeví na Fresh Radiu . Příští týden by tam měl mít nový pořad moderátor…
    19:56 26.10.2025
  • Petr: To je taky pravda, ale už jsem to tady Markovi jednou psal, že hlasitost zvuku je oproti ostatním stanicím velmi…
    19:34 26.10.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

O čem píšete?
30.1K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
19. 6. 2025 15:17

ještě aby mux digital bservices broadcasting navýšil výkon protože v Porubě nejde pořáně chytat je s výpadky

TÉMA
FRESH RÁDO
Hori97
19. 6. 2025 13:03

Fresh rádio by se mělo v následujících týdnech objevit z multiplexu Broadcast services. Zároveň má povolení k přesunu frekvence 103,6 MHz ze střechy Nové Karoliny na Bolt Tower – tedy o 1,5 km jižněji.

Poslouchac
Reply to  Hori97
19. 6. 2025 13:36

Popravde jsem vstup Freshe do tohoto multiplexu cekal. No, bude to docela zajimave, treba tady v Praze 🙂

Reply to  Oviradio.cz
19. 6. 2025 16:01

Souhlas, nic jiného bych ani nečekal.

Michal R.
Reply to  Oviradio.cz
19. 6. 2025 16:10

Určitě tomu tak bude Fresh Radio je čistě regionální radio zaměřené na Moravskoslezský kraj a tedy neočekávám že by šlo za hranice tohoto kraje výjma internetového streamu , který si však naladit kdykoliv a kdekoliv kde je k dispozici WIFI nebo datové připojení . Jinak co se týká toho přesunu 103,6 FM z Karoliny na Bolt Tower tak očekávám zlepšení pokrytí směrem na jih a defakto tak trochu spojení 88,6 a 103,6 FM tak aby na autoradiu při přelazování nedocházelo k žádnému výpadku signálu mezi těmato 2 frekvencema .

Last edited 4 měsíců před by Michal R.
Lukáš
Reply to  Oviradio.cz
19. 6. 2025 21:28

Změna Honza Pernicky přešel z fresh rádia do hitrádia Orion.

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
20. 6. 2025 07:31

Aha, tak Fresh ještě nemá digitální licenci, což je sice formalita, ale já jsem čekal, že to pustí do DABu třeba už od pondělí či od 1.7.2025. Takhle to je zatím jen „signál pro konkurenci“, že Broadcast Services ulovil zákazníka (k čemuž jim samozřejmě upřímně blahopřeji)

Míra
Reply to  Oviradio.cz
20. 6. 2025 08:42

Já mám zažito, že pokud má subjekt „DAB licenci“, prostě může vysílat u kteréhokoliv operátora, působícího v ČR, který možná tak maximálně jednou za čas pošle rrtv zprávu o obsazenosti muxu.

Pokud subjekt“DAB licenci“ nemá, pošle operátor rrtv informaci, že hodlá zařadit subjekt do muxu na záklakladě registrace, ptotože tuto možnost má operátor zaplacenou.
Rrtv vyhodnotí, jestli subjekt již oplývá nějakou formou licence v civilizované části Evropy a vydá případně „požehnaní“.

Asi zjednodušené, ale takhe nějak jsem to celá léta chápal.

Míra
Reply to  Oviradio.cz
20. 6. 2025 09:17

Napsal si to správně 🙂 Špatně jsem četl.

Jakub DXer
Reply to  Míra
20. 6. 2025 10:39

Pan Holík několikrát v RUDLu zmínil, že „předběhli dobu“ a získali digitální licenci s komentářem, že „nejsou ještě technické prostředky“, tak šli nejprve do DVB-T2. Tak možná to měli tenkrát levnější vzhledem k inflaci.

Michal R.
Reply to  Oviradio.cz
20. 6. 2025 20:11

To sice ano ale sám Ondra Tureček aka Turda v rozhovoru pro web digitalni radio zmíníl že nejdříve si vše zařídí a až následně to v DAB+ spustí .

Jirka Břeńda
18. 6. 2025 21:54

Black FM Radio – Rock and Metal nějaká náhražka?

TÉMA
BLACK HORNET RADIO
Jirka Břeńda
Reply to  Oviradio.cz
19. 6. 2025 05:19

Děkuji za vysvětlení. Je docela zajímavé zjistit, že se rádia tvoří na truc. Podle toho, když jsem si to pustil, tak to něčemu takovému odpovídá.

Míra
Reply to  Oviradio.cz
17. 6. 2025 11:32

Hodně zdraví a mnoho sil do další práce.
Docela jsem si oddechl, že DAB síť RTI bude mít další relevantní klienty.

Jirkas
Reply to  Míra
19. 6. 2025 20:06

Taky jsem mel o RTI strach a je fajn, budou mit dalsi klienty.

Michal R.
16. 6. 2025 19:26

Hitrádio City 93.7 FM změní svůj letitý název, umaže z něj číslici . Takže z něj bude Hitradio City a navíc se z tohoto Pražského regionálního vysílání stane celoplošné vysílání pro celou ČR . Navíc by podle všeho mělo jako jediné původně regionální Hitradio vstoupit pokuď to dobře chápu do multiplexu B , tedy ČRa společně s chystanými Hitradiem 90 , Českým Blaníkem a Fajn Helaxem . Navíc multilex ČRa je šířen ze silnějších vysílačů než multiplex RTI ze kterého budou šířena zbylá regionální Hitradia výjma Zlína , Blaník , Rock Radio a Fajn Radio .

TÉMA
Hitrádio City 93.7 FM změní svůj letitý název, umaže z něj číslici
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Michal R.
16. 6. 2025 19:56

„Navíc by podle všeho…“ – dezinformátor Honza Potůček není „všechno“. Nějak v tom svém článku, ze kterého cituješ, zapomněl na Oldies rádio, což by měl být ten čtvrtý „klon“.
Z dostupných informací to tedy chápu takto:
MUX ČRA – Český Blaník, Hitrádio 90, Helax, Oldies
MUX RTI – Blaník, Fajn, Rock a v krajích Hitrádia
Ale třeba má Honza Potůček nějaké „paralelní“ informace, např. jako, že Relax už nevysílá v MUXu Play.cz 🙂

Michal R.

Máte pravdu omlouvám se zapomněl jsem na ten za mě nudný Oldies . Bude to takto jak píšete vy . Tak snad alespoň ta radia v síti ČRa budou moderovaná a ne jen samohrajky jako nyní na netu . Přeci jen sít RTI má mizerné pokrytí z mizerných vysílačů , Stejně budou muset dříve nebo později přejít k multiplexu od Play.cz . Pokuď tedy RTI nezačne třeba zde na Moravě vysílat z vysílače Brno-Kojál …apod .

Míra
Reply to  Michal R.
16. 6. 2025 20:33

Na konferenci Digimedia bylo oznámeno, že přesné obsazení multiplexů programy MB bude oznámeno záhy.
Zaznamenal jste někdo tiskovou zprávu, nebo tiskovku?
Pokud něco proběhlo, tak jsem nedával pozor.

Michal R.
Reply to  Oviradio.cz
16. 6. 2025 20:58

Tak ono dost právě záleží zdali to Hitradio 90 nebude taky nově moderované . Což by být mělo . Samohrajka v DAB+ mi nedává moc smysl .

Jirkas
Reply to  Michal R.
16. 6. 2025 21:53

Naopak, samohrajka setri penize a moderace neni nutna. V Nemecku je take dost stanic, hrajicich 90s bez moderace, v DAB to smysl naopak dava.

Last edited 4 měsíců před by Jirkas
Jakub Melin
Reply to  Jirkas
16. 6. 2025 22:30

Samohrajka, i pokud je skvěle naprogramovaná a má široký playlist prostě po čase začne nudit. Hlavně pokud se ten playlist nijak nemění.

Ten lidský element je tam prostě nutný. A vlastně úplně stačí, aby to bylo třeba část dne. Ráno a pak večer, nebo jen večer. V tomhle oceňuji snahu Musiconly, kde jsou večer hudební přání a playlist je odbavován ručně, ač zbytek dne to jede na automat. A poslouchá se to prostě dobře.

Kdyby tohle nasadil třeba Kiss, a udělal speciálku Kiss 90, kde by večer řádil Basslicker, poslechovost DABu půjde nahoru hned 🙂

Václav
Reply to  Jakub Melin
16. 6. 2025 23:17

Nebezpečí nudy tam je, hlavně u MB které nemá tolik skladeb, ale na nějaké popojíždění autem to stačí hlavně pro lidi co si chtějí odpočinout hudbou, a ne že se trefí do mluveného bloku s reklamou

U stanic typu že večer tam něco moderovaného je si takoví občasní posluchači sotva všimnou

Po celou dobu existence Ethno rádia jsem si užíval nemoderavanych bloků, díky tomu že playlist byl širší a z odvaznych věci ve srovnání s Hitrádiem 🙂 rádio novely z Venezuely spíš rušily, za to Jenda Kulík vecne k hudbě byl sympatický

Bylo by dobré vydat i výsledky samohrajek MB, což se právě nedozvíme

Last edited 4 měsíců před by Václav
PVo
Reply to  Václav
16. 6. 2025 23:34

Výsledky Helaxu v RP máš

Tomas
Reply to  Jakub Melin
3. 7. 2025 09:41

Kiss 90, nebo sesterska stanice Signal 2 by byla přínosná.

Soundwaver
Reply to  Tomas
3. 7. 2025 10:40

pokud by vybirali 90ky stejně jako 80ky u Signalu, proč ne. i když i Hitradio 90, co jsem zatím stihl poslouchat, hraje i jinde malo hrané somgy

Václav
Reply to  Jirkas
16. 6. 2025 22:49

…. I v Rakousku, např z Vídně jsem chytil # Eurodance, # Pirate… Což mám dojem jsou projekty od Kronehit, ale jistý si nejsem. Vůbec tam ten mux pojali jako rozšíření, místo dablovani s FM, čili Dab vesměs samohrajky

Ohledně moderace ať si každý vybere, dokonce může zůstat u MB, samozřejmě pak vyvstává otázka jak s reklamou, té už nemoderovane rádio nesnese tolik, je to jen uchlacholeni před reklamou, hlavně i na moderovaných M B míň mluví Hitrádio, Rock.

Ale to strategii MB nevadí, založena je na tom aby posluchač znal značku, a tomu právě pomůžou i ty samohrajky, rozšíří i o posluchače, kterým moderátoři vadí a dávno by rádio neposlouchali, v tomto dab v aute nabyde na významu, směle do toho
Beztak MB nemá takový silný tým moderatoru, na kterém stojí Kiss a tak MB to dožene počtem stanic 🙂

I když je taky škoda že v Dabu nepustí nějaký nonstop Baselickeruv speciál, nač chodit daleko Sunshine live, když by to stejně skrz práva to že je že zahraničí neprošlo, když si může udělat svůj…. 🙂

*Vůbec blbě to vypadá na samohrajce Skyrock, napraskana reklamou a předtočené zprávy, promiň Marku Bergere

Last edited 4 měsíců před by Václav
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jirkas
1. 7. 2025 15:27

Hitrádio 90 je moderované.

Vypadá to, že bude mít i vlastní web. https://hitradiodevadesatka.cz/ Nyní nedostupný, doména registrována ke konci března letošního roku.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
1. 7. 2025 22:43

Držitelem domény hitradio90.cz je firma SUN MEDIA, s.r.o. z Kladna.

Hynek
Reply to  frkotou
3. 7. 2025 08:50

Od včerejška web funguje.
https://hitradiodevadesatka.cz/
Ale moc tam toho není. Jenom aby se neřeklo….

Jirkas

Ano, nakonec lehce moderovane, diky vstupu do DAB.

poslouchac
Reply to  Jirkas
3. 7. 2025 07:41

Tak davalo by smysl, ze kdyz vysilam celoplosne (a nejen celoplosne), tak nebudu provozovat samohrajku. Takze logicky krok. Jen doufam, ze to jeste vic priblizi normalnimu radiu…..

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  poslouchac
3. 7. 2025 08:02

Na Českém Blaníku někdo zaregistroval moderaci? Já to vydržím poslouchat jen do prvního Ztraceného atd.

Hori97

Zaregistroval jsem pouze hudbu a identifikaci stanice. Jenom doplním, že Český Impuls je již delší dobu také moderovaný.

poslouchac
Reply to  Oviradio.cz
3. 7. 2025 10:51

Zrovna Cesky Impuls je totalni hit u rodicu. Co ho duchodci naladili v aute v DABu, tak nechcou poslouchat nic jineho a resi, jak budou poslouchat na zahrade! Sice hudba pro me uplne mimo, ale podle me jinak ok….

PVo
Reply to  Oviradio.cz
2. 7. 2025 23:10

apostrof má být před číslem?

Míra
Reply to  Oviradio.cz
3. 7. 2025 06:37

Jazyk se mění:
uvidíme – vidíme
uslyšíme – slyšíme
v Tescu – v Tesco
na rádiu – na rádio
2019 – 2 19

Last edited 3 měsíců před by Míra
Tomas
Reply to  Oviradio.cz
3. 7. 2025 08:00

Pusobi to jako 90 minut, tzn. 90. minutova rotace největších hitu:) Zapomneli na ‚s – Hitradio 90’s. Česky „Hitradio 90.let“

Martin Petera
Reply to  Tomas
3. 7. 2025 11:18

V 11:00 vystřídala Michala Kleina známá Markéta Rachmanová.

TÉMA
Hitrádio Devadesátka
Tomas
Reply to  Oviradio.cz
4. 7. 2025 07:56

Po prvním dni poslechu Hitradia 90 konstatuji, že hrají dobrou hudbu. Bude zalezet take na rotacich, ale prvni dojem je dobrý. Ještě jsem neslyšel moderovane vysilani (ocekaval jsem ho od 6:00 hodin), ale vstupy jako v Hey radiu 95,7fm to predpokladam bohužel nebudou. Jingly mi prijdou nevýrazné a nezapamatovatelne, kdyby použili jingly z devadesátých let z Rádia City 93,7, tak by snad udělali líp:)

poslouchac
Reply to  Tomas
4. 7. 2025 08:02

CIste ze zajmu. Jake jsou vstupy na Hey radiu?

Tomas
Reply to  poslouchac
4. 7. 2025 08:12

Michal Klein moderoval na Hey radiu 95,7fm Praha ve všední dny od 06:00-10:00 hodin od roku 2003. Vstupy měl mj. zpravodajsko-informačního charakteru.

poslouchac
Reply to  Tomas
4. 7. 2025 08:15

Ale to bylo uplne jine HEY! Ted uz chapu. Ptal jsem take proto, ze me zrovna vstupy na soucasnem HEY radiu moc neoslovily….

Míra
Reply to  Tomas
4. 7. 2025 08:08

Uvidíte dál. Když si vezmete napřiklad 3000 devadesátkových skladeb, tak se v samohrajce odehrají za týden a za nějakou dobu se ohrají. Záleží na tom, kolik minut denně posloucháte a kolik bude mluveného slova.
Já bych se u DAB rádií od MB předevšim přimlouval za úpravu zvukového procesingu.

Jirkas
Reply to  Míra
4. 7. 2025 09:54

To má na starosti p. Dvořák a ten je bohužel co se týče nastavení zvuku ne moc dobrý a hluchý..

Last edited 3 měsíců před by Jirkas
Míra
Reply to  Jirkas
4. 7. 2025 10:27

Neznám, nemohu řici.
Každopádně dneska na rock rádiu proběhla moderátorova dlouhá zminka o DAB a také spot.

poslouchac
Reply to  Míra
4. 7. 2025 11:07

Je pravda, ze se co se tyka propagace, ak do toho slapou fest. Minimalne na Rock radiu

Pavel
Reply to  Michal R.
17. 6. 2025 10:55

Multiplex RTI musí pořádně zabodovat s pokrytím zatím nic moc,hlavně u Mladé Boleslavi a širokém okolí je kolize Černá Hora vs ustí.Chtělo by to minimálně na pokrytí dálnice D10 vysílač RTI v Mladé Boleslavi,aby to navazovalo na Prahu a Liberec,ale myslím,že to je asi utopie

jouda
Reply to  Pavel
17. 6. 2025 11:01

A samotné město nezachrání ani plánovaných 5 kW z Kutné Hory, je to už poměrně daleko (55-60 km) a terén v okolí MB taky není ideální.

Hori97
Reply to  jouda
17. 6. 2025 11:22

Mladá Boleslav je vůči Vysoké za kopcem. Ideální by byl vysílač na Chlumu nad městem, kde mají své stanoviště rádia Kiss, Signál a ČRo.

Míra
Reply to  Hori97
17. 6. 2025 11:49

Alespoň papírově to lze kmitočtově a DABácky čistě řešit středočeským blokem 8D.

Pavel
Reply to  Hori97
17. 6. 2025 13:32

Přesně,ale ani zminka od RTI,že by tam něco plánovalo no uvidíme za čas.Ten Chlum by byl ideální na stanoviště Kiss,Signál,Cro

jouda
Reply to  Pavel
17. 6. 2025 13:42

Jenže to musí zaplatit a budou už docela velké překryvy s ostatními vysílači.

Hori97
Reply to  jouda
17. 6. 2025 21:55

Klíčovou roli budou hrát zákazníci a jejich požadavky. Aktuálně RTI / Teleko již spolupracují s rádiem Proglas na dokrývání míst dle požadavků samotné stanice.

Jirkas
Reply to  Hori97
17. 6. 2025 22:19

Proglas není žádna výhra a rizikový zákazník. Požadavky může mít Proglas jaké chce, ale musí hlavně platit.

Jakub DXer
Reply to  Jirkas
18. 6. 2025 10:10

Tak RTIčko má už výhled na nové stanice, které ho v pohodě uživí. A Proglas pak nechá Proglas zřejmě jen v RTI a do Teleka pustí svůj druhý program „Pastorále“…

Šeryf
Reply to  Jakub DXer
18. 6. 2025 10:59

Bussines case se určitě počítal na víc než 6 stanic v multiplexu. Operátor taky bude potřebovat nějak umořit těch skoro 30 aukčních milionů. Další rozvoj sítě, který bude nutný k alespoň částečnému dohnání koncesionářskými poplatky výrazně více dotované konkurence, taky nebude za hubičku…

Jirkas
Reply to  Šeryf
3. 7. 2025 13:00

Jelikoz MB planuje dalsi a dalsi digitalni stanice, jeste svuj mux krasne zaplni, dalece nad 6 stanic..

PVo
Reply to  Jirkas
3. 7. 2025 15:06

slyšel jsem jen o jedné další

Jirkas
Reply to  PVo
3. 7. 2025 15:34

Tak bude Helax, Oldies, dale v planu Rock Festival a dalsi stanice. RTI nemusi mit strach.

PVo
Reply to  Jirkas
3. 7. 2025 15:48

No právě to „a další stanice“ není nic co by na to šla dosud nějak někdy oficíálně jakákoliv informace…
btw nepsal jsi dřív že klony budou negativum?

Jirkas
Reply to  PVo
3. 7. 2025 17:31

Ano, v dobe, kdy se neplanovalo tolik siti a v dobe, kdy to vypadalo, ze bude tok jako v zacatcich DABu, tudiz kvalitni (tim padem mene stanic na jednu sit) a ne tento 48kbps zvuko hnuj, takze do jednoho muxu se nacpe silenych 17 stanic. Tudiz mista v DABu je habadej diky praseni a kvalita nevalna, takze nejake klony jsou jedno.

Šeryf
Reply to  Jirkas
3. 7. 2025 21:32

Průserem nekvality není (jen) počet stanic ale nepochopitelné lpění na zabezpečení všeho v Bé muxu EEP 2-A. Ve 3-A by všechny stanice mohly jet 64 kbit/s. Sice by to nebyla nějaká extra hiparáda, ale rozhodně lepší než to současné.

Jakub Melin
Reply to  Šeryf
3. 7. 2025 22:08

Přesně tak, byl jsem nyní ve Švýcarsku, kde jede v DAB+ vše a většina komerčních stanic (i veřejnoprávní) jedou právě 64 kbps a vše EEP-3A.

Přitom tam mají mnohem složitější podmínky na pokrývání a v některých horských údolích a hlavně na průsmycích daleko od civilizace je signál slabší. K tomu tam mají nespočet tunelů a ve všech jede DAB+ jak veřejnoprávní tak komerční muxy.

Zvuk nebyl HiFi jako je v Německu zejména u veřejnoprávních stanic, ale byl velmi slušně poslouchatelný (i u komerčních stanic).

Jirkas
Reply to  Šeryf
3. 7. 2025 22:26

Souhlas.

Václav
Reply to  Michal R.
20. 6. 2025 19:25

Volali mi z výzkumu poslechovosti

Probíhá víkend letních hitů na hitradiich

Michal R.
Reply to  Václav
20. 6. 2025 20:16

Naproti tomu bude zítra v sobotu 21.června tedy první letní den vysílat Radio Kiss po celý den jen letní hity ve svojí Summer Party .

Honza K.
Reply to  Michal R.
20. 6. 2025 21:41

To samé dnes mělo i Rádio Jih.

Míra
Reply to  Oviradio.cz
16. 6. 2025 15:08

Doufejme, že začnou vysílat ve V1. Datový tok 104 a více nepředpokládám.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Míra
16. 6. 2025 15:17

Nezačnou. Bude to stejně rozblemtané jako na ostatních vysílačích RTI. Na těch pár dní je to asi už stejně jedno.

Míra

Myslím Hitrádia….

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Míra
16. 6. 2025 19:58

Umím číst pouze text, myšlenky zatím ne. 🙂

Míra
Reply to  Oviradio.cz
17. 6. 2025 11:25

Občas nastávají zlomové okamžiky. Napřiklad na rok 2012 vzpomínám v dobrém:
Limitní hodnota včetně měřicí tolerance +0,2 dBr nesmí být překročena po více než 10 % času, nikdy nesmí přesáhnout 1,5 dBr. Doba měření alespoň 15 minut.
Od té doby zmizelo z českého FM zkreslení zvuku. Tedy skoro zmizelo, máte-li vše dobře pořešené.

Myslím, že MB má nulový zájem na tom, dodat RTI streamy s „rozblemcaným“ zvukem.
Debatu o datových tocích už jsem si v podstatě zúžil pouze na segmet o jejich (ne)využívání pod jejich subjektivními možnostmi.
Absolutním dnem pro LC je 104kbps na službu, kde pro zvuk zbývá 86kbps, kde už se to při taktu 48kHz dost zapotí.

Šeryf
Reply to  Míra
17. 6. 2025 22:25

Však taky v muxu ČRa řada stanic při pozorném poslechu pěkně „dýchá“ a je evidentní, že jejich audiosignál prošel modulačním procesorem určeným pro řešení splnění modulačního výkonu dBr na VKV-FM… 😉

Míra
Reply to  Šeryf
17. 6. 2025 22:53

Raději dýchání, nežli tu strašnou pilu, byť jsem přesvědčen, že i FM se dá udělat hezky.
Čistě DABové stanice si se zvukem mohou vyhrát a očekávám, že FM stanice se budou muset DABem FMku přiblížit, takže svázanost tu bude vyšší.

Hlavně je důležité si trochu připomenout svěží FMkový trend tří desetin.
Takže kdo bude další?

Soundwaver
Reply to  Míra
18. 6. 2025 09:04

naopak, obojí je něco, co asi nikdo z nás, hlavně v digitálu nechceme. jinak pokud tím dychanim je myšleno automatické zesilování tišších pasáží, i u mluveného slova je to znát. stacilo treba poslouchat ranní show na E2. trhá to zkrátka i po 2 vteřinách ticha uši.

co vede radia k tomuhle umělému zvyšování-snižování úrovně zvuku? teda pokud to jde vysvětlit.

TÉMA
zvukově nastavení
Míra
Reply to  Soundwaver
18. 6. 2025 10:05

Nejspíš platí předpoklad o poslechu v rušnějším prostředí a posluchač musí neustále vědět, že má naladěno.
Obecně vysílání se začalo zahušťovat a postupně se od programový prvků a „prací s tracky – zrychlování, sestřihání“ (zrychlování bylo v módě v devadesátkách) došlo dynamickými úpravami až k souvislé „ruchové stěně“.
Palmy i jakékoliv změny ve slyšitelné hlasitosti jsou prostě nežádoucí.

Napřiklad tato verze se přibližuje originálnímu záměru, což kdysi standardně bývala práce s dynamikou, jakožto nedílnou součastí přirozeného uměleckého vyjádření. A teď si představte, že naladíte rádio ve chvíli, kdy Blue Hotel začíná….
https://youtu.be/UWys3do-An0?feature=shared

Šeryf
Reply to  Soundwaver
18. 6. 2025 10:46

Vede je k tomu to, aby byli co nejhlasitější a zároveň splnili omezení. Rozhodující je průměr za několik desítek sekund – pěkně se rozjedu a hnedle zase brzdím ;). V digitálu je to samozřejmě nesmyslné. Pěkně popovídání o tématu: Stanovisko k zaváděnému omezení modulačního výkonu na hodnotu 0 dBr – Pira.cz

Míra
Reply to  Šeryf
18. 6. 2025 11:05

Stanice, která vysílá v FM i DAB bude mít zvuk velmi podobný z důvodu automatického přepínaní mezi platformami ve vozech.
Třeba v ČB jsou na Kissu rozdíly velmi malé.

Ono je ale také dobré vědět, jak přesně funguje napřiklad ekvalizér v tom kterém autě. DAB i FM mohou mít své vlastní nastavení ekvalizéru.

Dynamika ze stejné logiky věci bude také podobná.
Samozřejmě DAB posílí tlak na srovnání rozdílů v i rámci FM vs FM té konkrétní sítě (rozhlasové stanice).
V ČR DAB poznáte podle replikovaných výšek, to je pravda.
S nějakým kvalitním LC nepočitám.

Míra
Reply to  Oviradio.cz
18. 6. 2025 13:34

Ve finále je z hlediska pokrytí jediným logickým výstupem přepínání povolit.
Pokud to má některá stanice zakázané, evidentně nemá v DABu dořešené regionální odpojování, což bude docela oříšek, to uznávám.

Honza K.
Reply to  Oviradio.cz
2. 7. 2025 09:58

To jsem si také řikal, že tvar „ROCK DAB“ není úplně vhodný, na druhou stranu se ale stále jedná o test.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
2. 7. 2025 10:10

Takže bez AF mezi FM a DAB?

Václav
Reply to  Oviradio.cz
2. 7. 2025 10:34

Tak to je škoda když na FM chybí celé regiony Rock a Fajn. Jsou vůbec v Dabu regionální Hitrádia?

Míra
Reply to  Václav
2. 7. 2025 10:53

Na Digimédii zaznělo, že regiony Hitrádií budou v síti RTI vyřešeny k 1.1.2026. Alespoň já jsem to takto pochopil.

Jirkas
Reply to  Míra
2. 7. 2025 17:53

Přesně tak, do konce roku jede vse v testu, na ostro od 1.1 2026

Jirkas
Reply to  Míra
18. 6. 2025 12:24

U RU neplati, pro vsechny stanice RU u DAB je vyuzivan jiny procesor a jsou jinak zvukove naladeny, je to i poznat, stanice, zejmena kiss a signal dostaly silnejsi basovou slozku, zvuk tedy neni stejny s FM a do budoucna nebude stejny jako na FM, jen hlasitost. RU zvuk ladilo hned od pocatku a situaci nyni bere za finalni. Jinak CRa ma perfektne naladeno zpozdeni, takze prepinani mezi fm a dab neznatelne. Zato, kdyz mate naladeno RTI nebo ColorDAB mux, je slyset vyrazny zvukovy posun v radu nekolika sekund, coz je silne neprijemne.

Míra
Reply to  Jirkas
18. 6. 2025 13:40

Jo basovou složku mají u Kissu trochu „lepší“ v DABu než u FM, ale není to extrémní rozdíl. Daleko více o sobě dávají vědět SBR výšky.

Last edited 4 měsíců před by Míra
Jirkas
Reply to  Míra
18. 6. 2025 16:34

Lepší a dostatečnou. V2 je strašně slyšitelná matlanina, to ani nekomentuji.

Last edited 4 měsíců před by Jirkas
Jakub Melin
Reply to  Jirkas
18. 6. 2025 22:28

V2 nemusí být slyšitelná matlanina, pokud je použit správně a s kvalitním vstupem. V COLOR DAB+ vysílalo delší dobu Musiconly 72 kbps a právě v HE-AAC-V2, protože jsme si poslechovými testy ověřili, že ten kvalitativní přínos V2 (tedy SBR) je patrný a subjektivně to hraje lépe než V1. A zvuk Musiconly v 72 kbps V2 byl vynikající, poslouchal jsem to v autě pravidelně a kompresi jsem u většiny skladeb vůbec neslyšel (i proto, že mají opravdu kvalitní zdrojový stream a processing vhodný pro DAB).

Takže V2 za to nemůže, ale když do V2 pustíte stream odbavovaný z nějakých 128-192 kbps MP3, s processingem pro FM a ještě přicházející v nějakém streamu typu 192 kbps MP3, tak to zní hrozně, to je pravda.

Ono kdyby rádia odbavovala z MP3 320 kbps nebo WAV/FLAC a stream přicházející k provozovateli muxu byl nejméně 320 kbps OGG/AAC a 48 kHz vzorkování, tak ten DAB i s nižšími toky (hlavně kolem 64 kbps, níž je to peklo) taky zní jinak než dneska.

Jirkas
Reply to  Jakub Melin
18. 6. 2025 22:40

Zrovna takové RU jede vetšinu, tedy 99% WAW/FLAC, to mohu potvrdit. Procesig pro FM taktéž v DAB+ nejedou a nejsou sami..

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jakub Melin
19. 6. 2025 11:13

Moc tomu výkladu nerozumím. SBR je přece součástí HE-AAC v1 i v2. V2 jen navíc přidává parametric stereo. Což při nízkých bitratech pomůže, protože mono s PS instrukcemi zabere míň místa než stereo, takže SBR může ořezat a dopočítat až ty vyšší frekvence než u v1 při stejném bitratu. Dost si s tím teď hraju (48 kHz, CBR) a dle mých zkušeností se to láme kolem 48 kbps, výš už přínos v2 neslyším, spíš mi to přijde malinko horší – stereo efekt „hraje to jak z plastové trubky“.

Jakub Melin

Samozřejmě jsem se upsal, měl jsem na mysli PS. SBR je V1 a SBR+PS je V2, takto je to korektně.

Míra

Jo V2 zní jak ze sudu, z trubky….
A hraješ si s realným muxem, kdy enkóduješ z nějaké vstupní mp3, 48 je vlastně 35 a není to 1024, ale 960 samples per frame?

Last edited 4 měsíců před by Míra
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Míra
19. 6. 2025 12:51

Hraju si s tím v poslední verzi MediaCoderu pro Windows. Nejsem si jistý, jestli tam tohle půjde nastavit. Až budu u PC, tak na to mrknu.

Míra

Počitám, že nepůjde (960 není běžným aac formátem; pouze pro účely DABu), ale odkaz na nějaký ten open source už tu proběhl.
Jinak ale tu DABáckou 48(služba); cca 35(zvuk V2 steteo) si můžeš srovnat s běžnou 32 V2(audio).

Jinak samozrejmě postavit rozhlasovou stanici čistě na mp3 320 s negovaným advanced a pocházejícím z originálu samozřejmě lze, akorát dalším kódovacím řetězením už to dostane zabrat.

Škoda, že se tehdy na CD tak chvátalo. „Každý“ už měl něco vyvinuto a CD-DA nám ve finále přineslo největší prototyp-průšvih v podobě vzorkování 44,1. Přitom od DABu ho dělily doslova jednotky let.
DAB v osmdesátých letech reálně přinesl 48kHz – dneska nejběžnější základ.
Pak se ještě v roce 1991 začal rodit další průšvih – naše znamá em pé trojka. Kdyby bylo od začátku striktně zakázano sériové řetězení digitální cesty (jako u ATRACu v MD), nebyly k dispozici nesmyslně extrémní komprese ani advanced (kmitočtové ořezy a jakost sw převodu), byla by dnes každá barva té naši audioduhy jaksi barevnější, nesepraná.

jouda
Reply to  Šeryf
18. 6. 2025 09:01

Já to „dýchání“ nedávám ani na FM u Radiožurnálu, to se prostě nedá. Pan Zýka by mi určitě vysvětlil, jak skvěle to mají nastaveno jak na FM, tak v DABu.

Jakub Melin
Reply to  jouda
18. 6. 2025 22:29

Úplně to slyším. „Mistři zvuku se shodli, že kvalita je excelentní“

Václav
Reply to  Oviradio.cz
24. 6. 2025 22:30

Nejen v aktuálním RUDLu na Proglasu řeč o vysílači Třebíč. Je pravda že kdysi se mluvilo o Vartemberku 5 kW nyní i pouhý km od něj Čechtín 10kw. Bez hodnoty výkonu p. Holík o něm mluví jako o super silném, nikdy tam nic tak silného nebylo, tak kdy oba spustí, jaká bude realita?

Říkal že to bude potřeba i pro Žďársko . V samém městě mi přijde že by měl jít strážník. Dokonce při osobní návštěvě Žďáru radil že mohou poslouchat dočasně z Velmezu 100,6, což se mi moc nezdá, ve vlaku jsem jen slabě zachytil když jsme stáli v Křižanově čas z Velmezu na 92,2

Dále říkal že v klášteře v Hradci Králové přes snad dvoumetrové zdi to nejde, uvědomují si že indoor hůře prochází ty kratší vlny a tak vedle portfolia Dab přijímačů začli nabízet vnitřní, venkovní, pasivní, aktivní antény . Zmiňovali i název HK kláštera, ale ten mi vypadl

Uvědomil jsem si v kolika případech vysílali tematicky z antén, které dožívají na církevních stavbách, nebo v blízkosti, nově jsem zjistil v mém neznámém Znojmě, nicméně v severovýchodní části je před anténou kupole, avšak to se asi neprojeví

Jinak pro mě dobře známý Hostýn, anténu na dobré vodě jsem nenašel, musím se podívat zda je na nějakých Dx stránkách, čili Dvojka tam osiří, snad Čro ví proč ji tam má, že není na Polušce, kde asi jde líp Votice než v Dobré Vodě? Nechápu proč 96,1 je na kluku, někde jsem zahlédl že koordinaci má na Kleť

U kostela Vavřinec u Domažlic byl vysílač

Odpovídá skutečnost názvu Třebíč u Kostelíčka? Příbram a kostel?

Za pár dnů o víkendu mám dojem říkali že navštíví Budějovice. Nu a do týdne se pomodlí v Písku 12.04 a přejedou do Budějovic 14 hodin- to je snad taky nějaká církevní škola, tak odhaduji že to vychází na přejezd, i když to oficiálně neříkali

Stejně tak mohli vypnout Žďár a jet k Ještědu, i když sami jsou zbyteční hlavně u vysílačů ČRa

Podobně bude z posledních vypinanych vysílačů Velmezu po 12 a Třebíč ve 14 na podzim

Dále říkali slaba místa, např Blansko, že by tam dali dokryvace , bude záležet kolik se( tam) vybere financí, tak to podle mě fungovalo i u malých FM, dále je problém Valmez, Vsetín

Není poprvé, Ozývají se i posluchači z Přerova, osobně bych jim poradil ať poslouchají z Hostýna, nechápu že jim snad šuměl, vypínat se ještě nemá. Dále se častěji připomíná vypínání v DVB-T2 15.1. 2026 a satelit možná nechají – nechápu priority

Logika Čro je asi taková že na Ještědu chyběl region a na Pradědu bude chybět Dvojka, když si byli na Ještědu tím tak jistí tak to mohli zrovna obratem zapnout , pokud nechyběl hw, a tak by aspoň ČTÚ monitorace nezklamala, jak tu někdo dnes říkal….

Nu škoda že se nepodaří přesvědčit 97,7-9 98,1

A 88,3 90,3 93,3

Last edited 4 měsíců před by Václav
Jakub DXer
Reply to  Václav
25. 6. 2025 06:22

V posledním RUDLu hlavně zaznělo „..no možná si ten satelit (ještě) necháme..“ – tj. zatímco u DVB-T2 už je pevně dané datum vypnutí 31.1.2026, tak satelit je ještě ve hře…

Míra
Reply to  Jakub DXer
25. 6. 2025 07:10

T2 má potenciál na vyšší poslechovost rádia, než satelit. Jediné, že by satelit používali pro distribuci na dva budoucně zbylé FM vysílače.

Václav
Reply to  Míra
25. 6. 2025 10:04

Nyní budou 4 zbylé (nepíšu že bych chtěl rýpat), ale zajímavé je že říkal o satelitu možná? Tzn má i jiné možnosti dopravy? IP přes mobilní sítě by vyšlo levněji? Klasika ball by šel na 2-3 moravské vysílače, Tábor by se musel vypnout.

JM je sice kritik T2 ale to je rozšířenější, vybaveno anténou, čili to nemá problém se signálem jako dab, škoda že si neudělají průzkum, na začátku RUDLu jmenují členy kvůli výročí, např paní z Rapotína, co udělá na konci prázdnin? Vypnutí Pradědu závislé na Suchém vrchu?
Myslím si že dnes je více dostupnější internet, a proto by proglasaci neměli zapomínat nabízet i internetová rádia, prakticky je ukazovat na svých výjezdech, já jim to snad pripomenu.
T2 má končit 15.1. 26

Nebo referovali jak byli na festivalu slunovrat v Opavě a tam budou též bez signálu. Dab sice bude ve větších sídlech, čili by to mělo znamenat víc obyvatel, ale když odečtu indoor problémy a venkov, tak nevím jestli pokryjí víc než FM

V HK říkali že část poslouchala z Ještědu a část z Pradědu.

Ivo říkal že ještě chvíli by měl jít Drahlín v Praze, zajímalo by mě jestli jo chytí ten posluchač jehož vzkaz byl přečten v hitparádě s tím že poslouchal na věži v Praze, možná měl i anténu, což v případě Příbrami nevím, když ji měl uzpůsobenou na Ještěd, který je o pouhou desetinu od Příbrami.

Škoda že včera ráno jsem si přečetl článek že měl výluku Ještěd a Praděd 10 – 15 hod, a pak jsem zapomněl lovit.

Last edited 4 měsíců před by Václav
Míra
Reply to  Václav
25. 6. 2025 18:10

Co se týká stožáru Kleť CRA, tak jedna věc je, co schválili Němci a druhá věc je, co reálně mohou udělat, či (ne)udělají „Faktor nebo ČRo Vltava“. Je třeba chápat, že existují nějaké smlouvy a že koordinace má několik kroků, kór koordinace na kótě, jako je Kleť.
Samozřejmě, že přechodem Vltavy na Kleť by se Poluška 105,9 mohla překlopit z Vltavy na Dvojku ev. Plus, ale to je „kdyby“.
Tak tedy zatím: Poluška 105,9 ČRo Vltava 200W H, 102,2 Dobrá Voda (farní kostel) ČRo Dvojka 1kW V.
Obecně – z věže kostela se vysílat za určitých okolností dá a také se tak děje.
Polušku 200W H jsem zpracoval následovně. SZ směr si myslím pěkně odpovídá a na JV není potenciál Polušky využit.
comment image

Václav
Reply to  Míra
26. 6. 2025 00:28

Ok díky za vysvětlení a mapu, holt jižní Ženeva není Čro nakloněna jako ta severní(Ještěd), kam Čro dostane skoro všechny programy, a tak se s tím Čro potýká jak se dá, mimo jiné i proto že Vltava dala přednost žádanější Dvojce na Voticích a předpokládám tedy že je aspon dobře zvolené do skladanky vzhledem k okolním vysílačům proč má Vltava právě Polusku a Dvojka Nové Hrady 🏰, které snad někde najdu, jak je tam anténa provedena. Název Vltava je naštěstí vnímán kosmopolitne, protože když bychom se chtěli doslovně spojit s místem, zjistíme, že na samém toku nejdelší řeky je nejhorší signál ze všech Čro a to díky absenci Klete a Votic, nicméně v případě Vltavy by to mělo ztrácet na významu, protože od takové cílové skupiny, která není početná se očekává že by si měla být schopna pořídit Dab nebo vyřešit jinak. Podle mě dnes by byl již dost nízký počet posluchačů, kteří by se se ztratou vyrovnávali těžce tak jako pár z nich, když se jim před deseti lety braly vysílače ve prospěch Plusu. Na jednu stranu kdo má jen FM tak by zmizela alternativa, které není mnoho, na druhou stranu není ojedinělá, tak jak žije v dojmu podobou vysílání, která zamrzla od svého vzniku před více než 50 lety.

Co tedy konkrétně brání 96,1 v Kleti? Ale chápu že to není samoúčelné, jinak by to již aplikovali.
Dále asi jediný region kde by mohl Dab dobře jít v RTi, když snad jako v jediném regionu dosáhly na Ženevu -Kleť, jak se jim to podařilo? Mají i Kluk

Last edited 4 měsíců před by Václav
Václav
Reply to  Oviradio.cz
26. 6. 2025 12:46

Ok díky za informaci.
Název Kozí kámen mi připomněl, že jsem si tam cca před víc než deseti lety udělal výlet na kole z Budějovic.

Last edited 4 měsíců před by Václav
Václav
Reply to  Václav
26. 6. 2025 14:22

nu zapomněl jsem dopoledne napsat že dnes měl mít výluku vysílač Javořice do 18 hod, tak kdo může ještě lovte.

HOME
30.1K
0
Přidejte komentář, prosím.x