Nejnovější komentáře

  • Soundwaver: tak ono by dle mě stačilo (teda hlavně z hlediska signalu S-SV od Prahy), kdyby byl navýšen výkon pouze na…
    08:13 14.06.2025
  • Jarda: Souhlas. Posledni dobou to nema grady
    00:04 14.06.2025
  • Honza K.: Netro je pro mě poslední půl rok velké zklamání. Od začátku jsem tomuto projektu fandil a velmi rád poslouchal, hlavně…
    23:49 13.06.2025
  • Jirkas: Fiera má tragicky udělené AS a ještě výkony úplně na minimu, takže se není čemu divit.
    21:12 13.06.2025
  • Ondřej: Tak tady u nás v Plzni Fiera provozuje Regionální DVB-T2 multiplex a výsledek? 4 km vzdušnou čarou od vysílače máme…
    18:29 13.06.2025
  • Pevy: Nevím, jak dnes hraje v MB Fiera 7D z Černé hory, ale u nás na jihu Pardubického kraje hrálo dřívější…
    15:06 13.06.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
28.5K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
marek berger
Reply to  Oviradio.cz
11. 6. 2025 16:10
Pavel
Reply to  marek berger
11. 6. 2025 19:09

Marku, ještě by bylo super na Metropoli opravit to zobrazování hraných songů. Máte to pořád zaseklé 😉

Jakub DXer
8. 6. 2025 08:44

Nevím, co Towercom upravil, ale dnes jsem proladil DAB+ a naskočilo mi 6D indoor na teleskop (v Brně ) a hraje to bez výpadků… (na zlepšené podmínky to nevypadá)..

Jakub DXer
Reply to  Jakub DXer
8. 6. 2025 20:21

Tak 6D Towercom hraje indoor i teď, ale když rozsvítim světlo s LED žárovkou asi 3m od teleskopu, tak to hrát přestane..

Jakub DXer
Reply to  Jakub DXer
8. 6. 2025 20:49

Tak jsem našel místo i v kuchyni, kde to zřejmě zesiluje nepoužívaná trubka plynového rozvodu ve zdi. Paráda – Radio_FM a Radio Slovensko mi teď bude hrát častěji – sice sníží můj poslech ČRo Plus, ale zvýší poslech DABu…

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jakub DXer
8. 6. 2025 23:21

To je zajímavé, jak teď v posledních dnech najednou všem začaly fungovat DABy na 6. kanálu. Ale s polskou rušičkou v Krkonoších to určitě nijak nesouvisí… 🙂

Jakub Melin
Reply to  Oviradio.cz
9. 6. 2025 01:31

Protože Poláci opět přepli v polovině týdně Sněžné Jámy na druhý AS a najednou to neruší a do ČR to svítí o 30 dB slaběji.

S COLOR DAB+ lze nyní dojet až k Turnovu s pár výpadky. A na okrajích Prahy, kde to nehrálo, to nyní hraje bez výpadku.

Zde je aktuální měření z 8.6.2025.

DAB_rusenismer_Sniezne_70st-kveten
Jakub Melin
Reply to  Jakub Melin
9. 6. 2025 01:33

A zde je stav, který trval dlouhodobě a byl zdokumentován v lednu 2025. I laik doufám pochopí ten rozdíl.

DAB_rusenismer_Sniezne_70st
Jirkas
Reply to  Jakub Melin
9. 6. 2025 17:26

A už trvale anebo zase přepnou zpět?

Jakub Melin
Reply to  Jirkas
9. 6. 2025 21:59

To bohužel nikdo neví. Ty antény na věži vysílače stále jsou. Klid budu mít teprve až je demontují a zůstane jen spodní AS, který k nám nesvítí. Absurdní na tom je, že ten spodní AS má do Polska identické pokrytí jako ten horní, možná dokonce lepší, než ten horní, kterému do části směru vyzařování stíní tubus UHF systému (o který se to pak zřejmě odráží směrem do ČR a proto to tak ruší).

jouda
Reply to  Jakub Melin
9. 6. 2025 22:34

Přijde mi, že tyhle detaily jsou pod rozlišovací schopnost ČTÚ. Ten si prostě udělá výpočet podle IO a pokud vychází %, vše je OK. Jako třeba pokrytí DAB Fiera z Černé hory, kde je výpočet podle parametrů, se kterými se absolutně nevysílá, skutečné pokrytí je zlomkové – třeba při srovnání se sítí Teleko. Třeba v jednom místě mám SNR 20 dB od Teleka 7C a ve spektru vůbec nic od Fiery 7D. Ale papírově z aukce dle ČTÚ vše OK. To je pak těžký. Ale snad to tedy konečně proměří. Akorát kdy a jak, když to teď zase hraje z toho DABového anténního systému, který zrovna teď neruší.

Míra
Reply to  jouda
10. 6. 2025 06:19

Obecně jde o to nepřekročit, takže to nikomu nevadí, až na posluchače.
Oficiálně je pokryto a zapsáno do tabulek rozvojových kritérií. V první fázi jde o to, aby se aspoň nějak vysílalo. Třeba se jednou dočkáme toho, že početní platící klienti si vyžádají změnu AS.

jouda
Reply to  Míra
10. 6. 2025 08:04

Přitom IO na ten 7D je vydáno na 10 kW ERP, tedy zřejmě finální parametry. Takže provozovatel platí víc, než by musel.

Míra
Reply to  jouda
10. 6. 2025 09:57

1. Reálný max ERP v ideálních úhlech
2. Kóta a výhled z ní
3. Mechanické nuance na kótě (železo v blízkosti)
4. AS (diagram-šiřka laloku v obou rovinách), tilt (E nebo M), zisk – řeší ve finále bod 1
5. Použitá vysílací frekvence, její šíření a zarušení na kanálu i vedle něj

Bod 4:
FIERA 7D 56°x68° (11,3dBd)
TELEKO 7C 110°x63° (11,6dBd)
Úhel vždy pro -3dB (1/2 ERP)
Bod 5
Při odstávce Teleka bude hrát Fiera logicky lépe, kvůli selektivitě přijímače.
Bod 4
I v připadé shodných ERP bude hrát Teleko na větším území.

Náklady na pořízení AS Černá hora předpokladám u Fiery poloviční.

Last edited 3 dní před by Míra
jouda
Reply to  Míra
10. 6. 2025 10:24

Ano, měl jsem na mysli více nikoliv vůči Teleku, ale vůči svým skutečným parametrům, tj. zlomkovému výkonu než má v IO.

Míra
Reply to  jouda
10. 6. 2025 11:08

Použitý AS Teleka přesně odpovídá koordinaci Teleka i RTI.
Paradoxně Fiera má ještě benevolentnější koordinaci, než prvně zmiňovaná dvojice, ale prakticky je vyzařovák poloviční, než u Teleka a RTI, takže i v případě stejného ERP bude rozdíl v pokrytém území obrovský…

jouda
Reply to  Míra
10. 6. 2025 13:08

A VPortal dokonce ukazuje na hotelu 7C horší pokrytí než 7D z lanovky. 🙂 To se to pak počítají procenta.

Míra
Reply to  jouda
10. 6. 2025 13:42

VPortal to počitá z koordinace…

Last edited 3 dní před by Míra
Pevy
Reply to  Míra
10. 6. 2025 17:15

Pokud by byl AS Fiery jenom za poloviční cenu v porovnání s AS Teleka, tak potom to je mimořádně špatná investice.

Šeryf
Reply to  Pevy
10. 6. 2025 21:43

Tipoval bych, že byl dražší než ten Teleka s logperami … ;). To, co tam aktuálně je, bych považoval za nějaký nouzový mezistav. I s ohledem na výšku uvedenou v IO může být zamýšleným stavem využití vyššího příhradového nosiče a na něm instalace dvou směrů se stejnými anténními jednotkami, možná i více než jen dvěma nad sebou, to vše výš nad železem, které brání výhledu z aktuální instalace a dost možná znatelně kazí přizpůsobení pro možnost využití vyššího ERP. Bohužel se to nejspíš nedozvíme, pan majitel není příliš sdílný, podání jakýchkoliv informací při drobné konfrontaci považoval za možné ohrožení od konkurence…

Míra
Reply to  Šeryf
10. 6. 2025 22:12

Myslím, že dělič na dva je levnější, než dělič na 4 a myslím, že 4xlogáro je dražší, než 2x obkladačka.
Když sesadí stávávající typ antén do pravého úhlu na rádiusu 0,8m dostanou sice vyzařovák do 162°, ale středová výseč (cca 30°) jim padne o 2dB dolů. Bude záležet na rádiusu.
Aby se dostali na původní AS gain, museli by dokoupit 8 jednotek a osadit je ve 2×5. Plus vyřešit dělení.
Půjdou-li na 2×2, sníží se gain o 4dB.
Když jsem si prohlížel fotky z místa, tak to moc není kam dát. Leda překopat nejvyšší příhradu, co tam je (stávající budova).

Pevy
Reply to  Šeryf
11. 6. 2025 08:03

Pokud bude pan Hájek „vyrábět“ DAB vysílače, podobné tomu na Černé hoře, může být konkurence naprosto v klidu.

Šeryf
Reply to  jouda
10. 6. 2025 12:47

V Praze na 5C se taky šidí. IO na kruhový diagram a plný výkon, realita je ale s nižším výkonem a potlačením na zadek AS cca 13 dB. Na Černé hoře bylo zase první IO na úplně jinou horní stanici lanovky. To aktuální má (podle V-portálu) předepsanou výšku AS na 30 m, přičemž realita je zase značně slabší: GSMweb.cz – foto BTS V našich podmínkách je to příjemné zpestření (ideálně tedy kdyby to nebylo zrovna 5C ;)), které ale bude mít těžko ambici se dlouhodobě uživit a ve vysoutěžených regionech budovat robustní pokrytí. Majitel si to prostě dělá pro radost a hlazení vlastního ega jako velkého provozovatele ;).

Míra
Reply to  Oviradio.cz
7. 6. 2025 13:46

Ano. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let trvala rádio verze cca 4 až 5 minut. Dnes je to od 1m45s do 2m50s (od 3m10s extended). Záleži na přihrádce.

Jakub DXer
Reply to  Míra
7. 6. 2025 16:41

Statistiku ovšem mění šestiminutová Bohemian rhapsody, která je slepenec tří písní…:-)

Míra
Reply to  Jakub DXer
7. 6. 2025 17:57

S průměrem nehne. Pak je také otázka, co je to pop.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
8. 6. 2025 09:22

Kousek po roce 2000, kdy ještě byl průměr větší, tak chybí tečka dosti pod ním Atomic Kitten – Someone like me , bez videa ji tuším stihli za rovné 2 minuty https://youtu.be/KLVEoG2WX3w?feature=shared Trochu nesebestředne reaguje Adele – Someone like you.

Dále osa y by nestačila v roce 75 Led Zeppelin – Kasmir s 8 a půl minuty, ale chápu že není pop i když stylem v té dobe měla blízko , stejně tak jako ještě o čtvrt minuty delší Jethro tull – Heavy Horses , takovou délku má i Epithaph od Crimson king.

V dnešní době kdy většina mladých ani nemá aparaturu, malo se chodí na diskotéky, konzumace je jiná, i tak jsou skladby dlouhé na to aby stačili na doprovod krátkých videí na sociálních sítích a přijde mi že celé skladby cíleně ani neposlouchají, mluví se jen o „instagramovych“ hitech a toto prostředí předurčuje vznik věcí s menší kvalitou jak po kompoziční stránce tak kvalitou zvuku, je i možné že nápady jsou vyčerpány, recykluje se geometrickou řadou, je už dlouhé mezidobí nepřichází žádný směr, tak jako cca s 30 letou periodou, tzn
90 masivní zpopularizování elektronických beatů v edm,
60s revoluční odstranění přebytečných nástrojů, důraz na kytaru, rock n roll,
30. léta Jazz

Třeba včera chtějí přesvědčit i o jiné tváři hudby aby mainstreamovy posluchač uznal, např na rakouském poprock 88,6 , „Echte instrumente, Echte stimme,…“ Je to jako Rock rádio bez tvrdostí

Václav
Reply to  Václav
8. 6. 2025 10:35

Zřejmě vypadá že pro většinu tvůrců rockového playlistu je těžké vybalancovat a dostat rock mezi masy tak aby nebyl tvrdý ale zároveň ne fádní skladby které léta omilal stredoproud.

Další dlouhá skladba z poloviny 70. Je Deep purple – Child in time cca tak 10 minut. Další dlouhé skladby jsou Feleena z Elpasa 5 a půl minuty, v originále dokonce o 3 minuty dýl od Marty Robbinse, která měla větší zásah než Česká verze. Skladba Martina cca 9 minut, krom toho asi nejdelší Krylova skladba a krom toho netradičně použité zřejmě elektronické klávesy, bo 9 minut to táhnout jen s kytarou a hlasem by asi bylo moc, tak si to díky technice užil a udělal ji dlouhou.

Franz
6. 6. 2025 08:46

Tak dle informací bude od července v CRA DAB+ Český Blaník, Oldies rádio, Hitrádio 90 a Helax.

V RTI bude Fajn rádio, Rock rádio, Hitrádio (dle regionu) a Blaník.

Franz
Reply to  Franz
6. 6. 2025 09:28

Ohledně Hitrádia na Moravě:

V RTI-SM (Lysá hora, Olomouc, Zlín, Velká Javořina) bude Orion.

V RTI-JM (Brno) bude Hitrádio City Brno.

To je důvod, proč nebylo zažádáno o digitální licenci pro Hitrádio Zlin.

Václav
Reply to  Franz
6. 6. 2025 09:48

Ono už před časem Hitrádia mimo Zlín nějak sjednocovali licenci, v době po centralizaci Kissu, kdy se každý bál že se sjednotí hitrádio. A to je nějaké striktní rozdělení RTI JM a SM že z toho vypadává htr Zlín? Navíc SM velká Javořina a Zlín má trochu problém s místopisem.

Last edited 7 dní před by Václav
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Franz
6. 6. 2025 09:29

Tak to bude muset RTI ještě dost zamakat na pokrytí.

Last edited 7 dní před by Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
6. 6. 2025 11:12

Otázka spíš bude, co bude na sever od Prahy s kolizí Kukla vs. Černá hora na 9B. Problematický pás se táhne od Slaného až na Mladoboleslavsko. Nebude tam pořádně hrát ani City, ani North Music.

Last edited 7 dní před by MichalP
Šeryf
Reply to  MichalP
6. 6. 2025 12:32

Není vyloučeno, že se schyluje k nějaké formě překanálování (z aukce má RTIcz mimo pražského prstence možnost volby kanálu 9B/9D). U němců na Bundesnetzagentur už druhý týden leží koordinace Dyleně a Karlových Varů na druhý kanál, u Klínovce výlet do Němec pravděpodobně netřeba. Jinak to samozřejmě vybízí k výstavbě vysílače v okolí Mladé Boleslavi za STC a v okolí České Lípy za LI. Ta kanálová šachovnice by mohla fungovat hezky, ale s menšími okresními vysílači a né s takovými bouráky jako Klínovec, Kleť, Kukla, Černá, Lysá hora, Javořina a Sucháč…

Honza K.
Reply to  Oviradio.cz
10. 6. 2025 18:25

A časem beztak zmizí i to „City“.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
10. 6. 2025 22:42

Byť to jde proti tradici, tak si všimli že v Dabu je to zbytečné, narozdíl od Expresu FM, ale chápu že by si musel člověk zvykat na chybějící slabiku ve sloganu jinglu. Možná chcíplém psovi Expes

Málo která stanice má dnes v názvu frekvenci, možná Free rádio 107 FM, i když to zřejmě není oficiální název, ale často jej používá.

Díky Dabu pokrytí přesáhlo název i Classic Praha, též otázka zda je nutný avšak ojedinělé rádio nese název hlavního města, ubývá jich, Čro 2 Praha Zlatá Praha.

Naopak v Brně se vrací k dlouhému názvu, po vzoru hitrádio magic Brno, možná vzpomínají na jeho úspěch při místopisnem názvu.

Je zajímavé že silnější síť ponechali fajnšmekrum po vzoru Rakouska, RTI slabší než FM, tedy asi jako doplněk pro FM – má to smysl? Snad jen asi aby něco měli pro případ že posluchač nebude už mít k dispozici FM přijímač, což se asi nestane, nebo aspoň nějaká příprava, nevím.

Last edited 3 dní před by Václav
Poslouchac
Reply to  Franz
6. 6. 2025 10:37

Na Rock radio v RTI se popravde docela tesim. V Praze a kolem prahy me soucasny FM verze nejak neoslnuje kvalitou, takze diky za DAB verzi od RTI. No a samozrejme doufam, ze budou fungovat prechody mezi DAB a FM….

Jirkas
Reply to  Poslouchac
6. 6. 2025 19:13

Aby te nepřešla chut, az nasadi nějaký lowcost datový tok..

Poslouchac
Reply to  Jirkas
9. 6. 2025 07:11

Tak vzhledem k tomu, jak radio konzumuji, tak by to musela byt docela brutalita, abych preladil jinam 🙂 A jak pisu, vychazim z predpokladu, ze bude Rock Radio v RTI. A to zatim s toky nezklamalo…..To jest zakladni premisa me uvahy 🙂

Jirkas
Reply to  Poslouchac
10. 6. 2025 18:09

RTI sice nezklame s toky, ale zase vyuziva nekvalitni vstup, takze jejich vysoky datovy tok hraje u neceho hůře, nez ten nejnizsi u CRa. Brutalita to je u CRA, trha to usi.

Poslouchač
Reply to  Jirkas
10. 6. 2025 18:19

Proč mám pocit, že vlastně žádný operátor ten DAB nedělá dobře 😁

Marcel
Reply to  Poslouchač
10. 6. 2025 20:59

Color DAB od Mirka a Kuby dbají na kvalitu…

Last edited 3 dní před by Marcello
jouda
Reply to  Jirkas
10. 6. 2025 19:13

Je to tak. O to smutnější je, když naladím mux Polského Radia a ten hraje hodně dobře. Zvuk úplně normálně poslouchatelný (datové toky odpovídající typu rádií), dokonce mají i EPG, což je v našem DABu sprosté slovo.

Míra
Reply to  Jirkas
10. 6. 2025 21:40

Tak hlavně používají kodek LC pod jeho možnostmi.
Podle mne je 104 kbps na službu s LC totálním dnem. Tam totiž zbývá pro audio nějakých 86 kbps a to už se LC pořádně orosí.

Jakub DXer
6. 6. 2025 07:06

Skladba I can get no (satisfaction) oslavila 4.6 už 60 let od vydání připomněl dnes ČRo Plus…

5. 6. 2025 17:38

Další zajímavý střípek z Digimedie:
V rámci prezentace M. Pýchy byla zobrazena mapka plánovaného rozvoje jeho DAB sítě. Škoda, že v díky časové tísni nebylo víc prostoru k okomentování.

colordab_plan
Václav
5. 6. 2025 16:29

Nyní na Dvojce diskuse o poplatcích

Václav
Reply to  Václav
5. 6. 2025 17:42

Dovolal jsem se „jen “ do zákulisí kde na Dvojce paní třídí telefony které jdou do živého vysílání. Tentokrát jsem nepostoupil neboť se řešili poplatky po technické stránce například když studenti si pronajmou 1 byt a každý bydlí v jiném pokoji a nehospodaří spolu tak každý platí zvlášť za svůj přijímač. Platí to jen v případě že nejsou živeni a mají příjmy víc než 2,15 násobku minimální mzdy.

Paní mi řekla že až na podzim kdy bude p. Generální René Zavoral hostem. Když slyšela že jsem se chtěl zeptat jak je s poplatky nakládáno, když se teď spouští Ještěd.

HOME
28.5K
0
Přidejte komentář, prosím.x