Nejnovější komentáře

  • Míra: Potvrzuji, že v ČB vysílá v DAB+ síti COLOR devět stanic – nově ENERGIC.
    17:38 24.06.2025
  • Nikolaus: You are solved? How you open a Engineering Mode?
    13:07 24.06.2025
  • jouda: V červnové monitorovací zprávě (https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/ctu/monitorovaci-zprava-c.-6/2025/obrazky/mz-2025-06.pdf) ČTÚ uvádí: Dne 31. května 2025 bylo ukončeno vysílání programu Radio Proglas, šířeného prostřednictvím vysílače…
    12:49 24.06.2025
  • Lukáš: Ještě na hitrádiu Orion sem tam běží jingly na hitrádio city.
    22:26 22.06.2025
  • Lukáš: Radio helax už dávno není to jen MB umělé drží značku.
    18:36 22.06.2025
  • Honza K.: Expres FM na webu nově zobrazuje také 107,8 FM ČB A 103,3 FM Liberec. Informace o DAB kanálech jsou stále…
    13:43 22.06.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
28.6K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Míra
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 06:12

Zrovna jsem to chtěl napsat. U Oldies bude záležet na tom, kdo bude sestavovat playlist a jak moc volnou ruku bude mít. Jinak asi nemám, co ktomu napsat.

Poslouchac
Reply to  Míra
5. 6. 2025 06:57

Jen bych chtel zduraznit, ze radio neni jen hudba (playlist), ale dalsi veci kolem. Myslim moderatory, nejaky zpravodajsky a dopravni infoservis.Treba pro me je to casto duvod, proc nektera radia s „vymazlenym“ playlistem neposloucham…..

Václav
Reply to  Poslouchac
5. 6. 2025 07:08

Tady to křoví kolem dělá skoro každý, např žánrové rádia RU. Neříkám že např. Dopravní servis není potřeba, ale hodně se to řeší už pomocí aplikací, a tak někoho to v rádiu může rušit.

Jaké rádio vám tedy vyhovuje, Poslouchači?

Last edited 19 dní před by Václav
Poslouchac
Reply to  Václav
5. 6. 2025 07:22

Nevyhovuje mi radio, ktere je defakto Spotify pres antenu. Nevyhovuje mi radio, kde moderator neumi mluvit. Vsichni se tady ohani radii v Nemecku. Tak si poslechnete jakekoliv nemecke radio (at tanecni, nebo oldies)! Neni to jen hudba, ale soustredi se i na obal a nejaky servis pro posluchace. O vikendu jsem ladil v Nemecku BOB! a Oldie Antenne a musim uznat, ze takhle si predstavuji radio.

Míra
Reply to  Poslouchac
5. 6. 2025 07:39

Chápu, to je každého věc. Vše je individuální. Já bych třeba už dneska v rádiu nedokázal poslouchat 3h nonstop eurodance, nebo trance, nebo techno. Nemám ale problém si přepnout na zprávy.

H.
Reply to  Poslouchac
5. 6. 2025 08:35

Rádio je dost náročná disciplína, tím spíš v dnešní době. Potřebuješ program, lidi, nápady, pořád něčím zaujmout. Tohle nejde dělat jen napůl. Ty různé DABové samohrajky nemají podle mě smysl, to si může dovolit fakt jenom velký mediální dům, aby zaplácl místo v multiplexu.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 07:03

Do jakého muxu?
Oldies rádiem? Jakým? Odkazuje mě to na Blaník Oldies. Na radia cz je i Oldies rock, které nevím kdo provozuje. Žádné z nich nemá tak široký plejak rockovych oldies jak tehdejší Oldies radio, i když to mi přišlo někdy až moc drnčivé. Playlist Blaník Oldies vypadá jako F1 kolem roku 2000, což taky není k zahození.

FMman
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 07:30

Do sítě ČRa by se při 40-48 kbitech akorát vešly. 🙂

Šeryf
Reply to  FMman
5. 6. 2025 09:55

To je nepochybně metou celého procesu – získat do ČRa muxu všechny hlavní hráče rozhlasového éteru v ČR. Zbylí alternativní operátoři s ambicí postavit sítě s plošným pokrytím tak zůstanou paralyzováni, neb jim další rozvoj (proti aktuálnímu stavu) nikdo nezaplatí. Těžko vymyslet lepší koncept jak s přispěním státní moci (regulátora) pomocí aukce ožebračit alternativce na desítky let dopředu…

Míra
Reply to  Šeryf
5. 6. 2025 10:26

Navíc pro zákazníky muxu B je to ideální situace i z dalšího pohledu, Absolutně se stírají rozdíly v DAB pokrytí….

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Šeryf
5. 6. 2025 11:08

Navíc s tím ČRA měli nejmíň práce a výdajů, když ten základ se tam vybudoval za peníze koncesionářů. Hezky to mají promyšlené.

PVo

vynikající postřeh

PVo
Reply to  Šeryf
5. 6. 2025 13:09

Zajímavý je že nové celoplošné televize stále vznikají i když pro úspěch často nemají ani smysluplnou vizi obsahové náplně ale pro nová rádia nemá nikdo zájem. A stávající provozovatelé nechtějí nová aby neředili už tak klesající počet lidí u rádia, kteří ovšem opouštějí poslech rádia právě kvůli mizivé nabídce (něco jako had požírající ocas Uroboros)

Michal R.
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 13:14

Počkat a kam to vše chtějí nacpat ? Pokuď dobře vím tak celoplošný multiplex ČRa DAB+ ani Play.cz nejsou mezitím regionální a nemají vyřešenou regionalizaci a regionální odpojování .

Šeryf
Reply to  Michal R.
5. 6. 2025 15:26

Celoplošný multiplex RTI je regionalizovaný od začátku (31.12.2024), multiplex ČRa pak od prvního rozšíření 31.3.2025. U ČRa muxu to může vypadat v malůvce cca takto:comment image

Hynek
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 14:26

Klasika. Zabetonovat, aby se nikdo další nevešel.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 15:06

Čili radio United nyní vysílá v DAB bez licence? Country v DABu jede z internetové mutace, ke které se hlásí „posloucháte Country radio na internetu a v Dabu“ (volně interpretováno)

Last edited 19 dní před by Václav
Míra
Reply to  Václav
5. 6. 2025 15:24

Vždyť bez digitální rozhlasové licence může vysílat a vysílá kde kdo! Tento stav trvá řadu let.
Vše je vidět v seznamech platných licencí na webu rrtv, kde je oddělen analogový pozemní rozhlas od digitálního. Žadatelé o nové licence jsou sice promícháni v extra seznamu, ale vyčíst si z něj rádiový digitál lze. Dále jsou uvedeni ve výpisu ze zasedání rrtv.

Last edited 19 dní před by Míra
Jirkas
Reply to  Václav
5. 6. 2025 16:39

Ano, bez licence jako prevzate vysilani.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 19:16

To že htr Zlín nežádá o Dab licenci vypadá jako by se Hitrádia chtěla narvat do B, kde je kanál společný pro JM a ZLK, pokud tedy není známa technologie která by to dokázala regionálně oddělit, protože jak bude Fungovat Černá Hora a City je záhadou.

I přesto že kdysi většina ZLK bývala součástí JM, tak hitradem city je zl nedotčen, maximálně se s ním setkali zlinaci kteří jdou za zaměstnáním nebo studiem do Brna. To už častěji se na Zlínsku člověk setká s Orionem ať už kvůli bývalému Apollu nebo tím že má frekvenci přímo ve Zlíně.
Avšak htr city sotva zaujme domácí, může být i kvůli pokrytí, že tomu Dab pomůže dostat do povědomí, pochybuju. Viz mapy Šeryf:
comment image

Last edited 18 dní před by Václav
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 16:50

Ohledně umístění 8 stanic ze stáje Media Bohemia je víceméně jasno na základě informací z Digimédie:
4 stanice půjdou do sítě ČRa DAB+ CZ a 4 do sítě RTIcz.

Last edited 19 dní před by MichalP
Reply to  MichalP
5. 6. 2025 17:07

Doplnění:
Cca do 1 týdne vyjde tisková zpráva, kde která stanice bude umístěna.
Zahájení vysílání všech 8 stanic v celoplošných sítích bude v první půlce července 2025. Ostrý provoz pak od 1.1.2026.

Jakub DXer
Reply to  MichalP
5. 6. 2025 17:16

A ještě info, kdy začnou vracet FM kmitočty 🙂

Míra
Reply to  Jakub DXer
5. 6. 2025 17:24

Nezačnou, transformační licence se nepoužijí.

Reply to  Míra
5. 6. 2025 17:30

FM kmitočty se vracet nebudou a ani to není nutné. Spíš naopak bude snaha ještě místně pokrytí vylepšit, pokud to bude dávat smysl.
Mluvilo se tam o „distribuční triádě“, což má znamenat kombinaci FM, DAB a Internetu.

Last edited 19 dní před by MichalP
PVo
Reply to  MichalP
5. 6. 2025 18:01

ani duplicitní, btw. na tyhle frekvence se nikdo Neumana nezeptal

Míra
Reply to  MichalP
5. 6. 2025 19:02

Vím.

Jirkas
Reply to  MichalP
5. 6. 2025 18:49

Super, konecne bude mit RTI klienty.

Tomas
4. 6. 2025 19:45

Šance pro R Wave na doublech R Liberec. R2 a Regiony, podobné stanice, věčné téma, R Wave by měl byt též na fm kmitoctech. Regiony jsou ve 14 krajích, ale program pro mladé jen v DAB? Prý by to stejně neposlouchali…CRo by mel vysilat pro vsechny generace, mit vekove pluralitni programovou nabidku. Wave byl díky V. Kasikovi na 100.7 fm v Praze, kde měl zůstat. Vždyť i v zahraničí mají verejnopravni radia pro mladé, výběr bych nechal na mladezi, co třeba zacit tak, že na Dvojce o vikendu udelat: „Okenko pro mlade“ a od 19-23h. vysilat program Wave, kdyz v tuto dobu lze poslouchat podobně zaměřený R-Regionalni program? Obávám se však toho, že než začne Wave vysilat na fm, tak Blaník spíš vrátí vsechny doubly:-)

TÉMA
R 4 Wave – 4 hodiny pro mladé 2x na Dvojce
Jirkas
Reply to  Tomas
4. 6. 2025 20:41

ČRo už se vyjádřilo, že po spuštění Ještědu ty nadbytečné FM kmitočty vypne. Wave máš v DAB+, není nutné už jím „zasírat“ FM, které už je nakrmené.

Last edited 19 dní před by Jirkas
Honza K.
Reply to  Jirkas
4. 6. 2025 20:58

Souhlas, stejně tak i Vltava by stačila jen v DABu.

Václav
Reply to  Honza K.
4. 6. 2025 22:17

Nebylo to poprvé co jsem se zmiňoval o využití Vltavy na FM, malá skupina posluchačů by řekla že se odebere ojedinělá alternativa v éteru, myslím si že v určitém ohledu jsem náročný posluchač ale Vltavy minimálně oproti Proglasu i za cenu že se musí vyzobavat, jak zmínil Ivo. https://www.oviradio.cz/postrehy/komentujeme-aneb-misto-pro-vas-prispevek/comment-page-515/#comment-36348

H.- a to je přesně to srovnání kde všude Proglas využíval Ještěd a jak to bude nyní, Jako je to pěkné že Čro by měl z dominanty pokrýt kvalitně kraj, ale to mělo smysl v 90tych – čili nemá vybudovanou posluchačskou základnu, když léta v tomto kraji regionální vysílání nemělo tradici.

H.
Reply to  Václav
4. 6. 2025 22:50

No právě, a v těch 90. letech, pokud se nepletu, jsme aspoň neměli tolik krajů. Dnes je kraj příliš malá jednotka na to, aby se musela pokrývat z Ještědu. Ten problém má více rovin. Proč vůbec musíme mít tolik regionálek kolik je krajů? Ani si nezvpomínám, že by proti tomu někdy ČRo vystupoval, přitom je to značný nárůst nákladů a to jen kvůli politickému rozhodnutí. Nemusíme si nic nalhávat – jim to vyhovuje.

H.
Reply to  Jirkas
4. 6. 2025 21:38

To je hezké, že vypnou některé kmitočty, ale on ten Ještěd zdaleka nepokrývá jen Liberec. Proč třeba v Pardubicích mají hrát v plné kvalitě 3 různé regionálky ĆRo, atd.? To je nesmyslné plýtvání. To je pořád řečí, že na FM není místo, no s takovýmto přístupem opravdu není.

Jirkas
Reply to  H.
4. 6. 2025 22:11

Zmineni vypnuti kmitoctu bylo zmineno kvuli fanatazirovani, ze na nich bude Plus, nikoliv pro dosah Jestedu.

PVo
Reply to  H.
4. 6. 2025 23:22

To už jsem přestal řešit – v CZ holt máme mizivě málo koncepční jednání státní správy plné tajtrdlíků jako byl Štěpánek . Projevuje se to všude nejen v oblasti správy vysílacího spektra.
Snad i za Štrougala se chovala státní správa koncepčněji . Projevuje se to tím že zatímco tehdy jsme byly výspou východního bloku a třeba v Polsku chaos a jinak pořádně nic tak dnes už je to obráceně. viz třeba jejich rychlosti stavby metra nebo dálnic. I v tom Dabu nás už předhání ne? když jsem nedávno koukal worlddab tak tam vysílá vic jak o 100 rádií než tady.

Václav
Reply to  PVo
5. 6. 2025 06:47

Zajímavé je že americký kontinent je nedotčen Dabem a nevypadá že by na tom chtěl něco měnit https://www.worlddab.org/countries

PVo
Reply to  Václav
5. 6. 2025 07:16

klikni si na Kanadu nebo Mexiko, mají nějaký jiný systém

Noobish
Reply to  Oviradio.cz
5. 6. 2025 16:13

Nezabudnime ale dodať malú technologickú vsuvku. V USA sa práve používajú tzv. 200 KHz medzery medzi jednotlivými stanicami, z čoho vyplýva to, že všetky frekvencie vychádzajú na nepárne desatinné hodnoty (88.1, 88.3, 88.5 atď..) – dôsledkom čoho môže práve HD Radio existovať, pretože potrebuje omnoho vyššiu šírku pásma (ak sa nemýlim, niekde okolo 350 KHz). V Európe by toto v živote fungovať nemohlo.

Míra
Reply to  Noobish
5. 6. 2025 17:18

Odlišností u FM je více, například PTY v RDS. Americké stanice si do zelí na totožném kmitočtu nelezly, pouze při cestě ne Key West se mísily s kubánskými.
Ona by ta autorádia měla hlásit, že je HD k dispozici, ale na žádném ze tří různých použivaných jsem to označení neviděl a ani jsem si nevšiml, že by to nabízelo digitální podkanály, byť auta byla nová ročniku 2025.
Skvěle ovšem fungoval a všudypřítomný byl SiriusXM. Tam mě ale nepřijemně překvapily plechové výšky, zněly povědomě. Bohužel šlo o starého známého – SBR aac konkrétně v2.
Nabídka na AM nic moc, ale leckdy jsme ho také poslouchali. Slo o klasický středovlnný rozsah.
Taneční hudba na FM zněla v Las Vegas, ale 99,7 neměla úplně idealní pokrytí. Dále jsme tanečni rytmy zachytily v Miami. V L.A. byl zastoupen hip-hop. V Texasu zněla americka country. Myslím, že rock hrál skoro všude. V Arizoně a Novém Mexiku nás rozesmáli originální mexičtí spíkři i hudba.

Last edited 19 dní před by Míra
Jakub Melin
Reply to  Tomas
4. 6. 2025 21:36

Když byl Wave na 100,7 FM, bylo to opravdu rádio pro mladé, taky jsem ho poslouchal. Dnešní Wave je bohužel rádio pro mladé levičáky a komouše.

4. 6. 2025 08:37

Rébus „97,9“ je rozhřešen:
ČRo Region Liberec

Reply to  Oviradio.cz
4. 6. 2025 10:18

Stejnou otázku jsem si kladl také, ale v duchu konzertavtivního pojetí to bude spíše mono.
Opak by byl příjemným překvapením.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  MichalP
4. 6. 2025 10:52

88,8 z Bukovky jede stereo. Nevidím důvod proč by tomu u 97,9 mělo být jinak. Pokud argument pro přepnutí do mona mělo být nedokonalé pokrytí, u nové frekvence to už neplatí.

PVo
Reply to  Oviradio.cz
4. 6. 2025 11:31

Mizernou poslechovost má ČRo Liberec kvůli tomu dosavadnímu pokrytí a mono? To tedy teď půjde jistě ohromně nahoru.. aspoň víme na co bylo potřeba zvýšit koncesionářské poplatky+ rozšířit okruh plátců

Míra
Reply to  PVo
4. 6. 2025 13:31

Myslím, že všechny frekvence po R Liberec vráceny nebudou. Očekávám, že něco by přibylo Plusu.
Pro Praděd si určitě ČRo najde využití také. Myslím, že ostravskou lokálku neopustí…

Šeryf
Reply to  Míra
4. 6. 2025 15:04

Neoddiskutovatelně je k vypnutí Jablonné a Proseč. Určitě né pak zase Frýdlant a Harrachov. GSMweb.cz – interaktivní mapa BTS Jinak je to ale naprosté popření „Doby Dabové“. Bylo by zajímavé znát, kolik menších DABových vysílačů mohl ČRo za tuhle legraci spustit a letos zase určitě nespustí.

Reply to  Šeryf
4. 6. 2025 19:15

Jablonné bych nutně nevypínal, ale přenechal pro ČRo Plus. To samé pak i v Turnově.
Ke zvážení je to v České Lípě, zda nechat Region a nebo ho nahradit ČRo Pluskem. Osobně bych volil Plusko.

Lohen1
Reply to  PVo
12. 6. 2025 21:08

Ta poslechovost těžko říct. Občas si to zapnu. No hudba pro mě není, i když trochu omladili a už tolik nejedou socialistický popík. Ale došlo k určité změně. Dříve tam bylo hodně reportáží z Radiožurnálu a pod, dnes je zde mnohem větší důraz na informace z regionu. Třeba jaký doktor má dovolenou a pod., což může působit úsměvně, ale mě to přijde vlastně fajn. Jako že jsou více spjati s regionem. Tak jako tak, pořád si lezou do zelí s Dvojkou.

Václav
Reply to  Lohen1
12. 6. 2025 22:16

Identických reportáží z Radiožurnálu??

Václav
Reply to  Oviradio.cz
4. 6. 2025 09:07

Progresivní stanice Plus dostane co zbyde, no dobré no. R-LBC snad nebude potřebovat skoro žádný slabý vysílač. Na základě čeho byl osud 97,9 rozhodnut? „Hej lidi neposlouchejte ten Kiss nebo Rock, my vám tu pustíme další low energy konzervativní rádio.“ Na to už je Liberecko profík za ty léta.

Jsem zvědav jak to za tři měsíce dopadne s Pradědem, tam již nemají možnost to takto utopit pro regionálku, pokud budou zůstávat u logiky že to bere Čro, tak snad budou myslet progresivněji s Plusem, ale pochybuju a k dalším překryvům vstříc v primitimech s fádní Čro Dvojkou!

O 104 Žďár se tak rychle nerozhoduje? Jo to je malá ryba, že….

Tak Čro trucuje že si nedokáže domluvit přehození Plusu na černé hoře, ale to posluchačům Plusu pomůže, Arcivévodo?

Last edited 20 dní před by Václav
Václav
Reply to  Václav
4. 6. 2025 09:23

Na Ještědu většina konzervativního Čro (4x), Blaník a omezený diagram E2, která tam však nadále neztratí konkurenci v pokrytí, to chceš! 😀

Last edited 20 dní před by Václav
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Václav
4. 6. 2025 09:36

Pokud Plus zdědí celou síť včetně Harrachova, tak už je to asi jedno.

Václav

O něco si pomůže ale tak silný nebude, holt Čro jede podle konzervativní logiky kdy přednost má region. Potřeba využít odsouhlasené vyšší poplatky kdy se neuvažuje o optimalizaci např i sloučením regionů a dvojky . Předpokládám že nynější program tak dlouho jak Proglas tam nevydrží pro nezájem posluchačů.

Last edited 20 dní před by Václav
Marek
Reply to  Václav
4. 6. 2025 14:01

Pokud frekvenci 93,3 převezme ČRO, tak tam by z regionálních studií mohla vysílat Ostrava – nevím, jak silný vysílač je v Bruntále na 95,5, ale silnější frekvence by pomohla. Ve Vídni mají svůj vysílač dokonce 3 regionální studia ORF.

Václav
Reply to  Marek
4. 6. 2025 16:05

Chápu sice že čro Ostrava nemá plnohodnotné Hoštálkovice, ale spouštět Praděd jako dokrývač určité výseče mě slušně řečeno přijde neefektivní, podobně jak to udělalo rádio Orion, kterému i přes utlumení regionality do dnes nepřišli Hanáci na chuť. Úplně stačí že má hraniční Radhošť, na kterém jsem poslouchal ještě Vltavu na trase Šternberk – Bruntál – možná Vrbno.

Třetího regionálního rádia ORF ve Vídni jsem si nevšiml, ale jak jinak ralizovat silný vysílač radia Niederosterreich, když dolní rakousy jsou všechno kromě jeho středu – Vídně. Radio Wien že je silnější nevidím až takový problém jako radio z hlavního města a hlavně je v obsahu patrný rozdíl kdy městské radio Wien hlavně starší zahraniční hudba, zatímco Niederosterreich je víc venkovské. Rád však vzpomínám kdy Vídeň hrála oldies 60 ale i 50 léta. Je to jako Střední Čechy a Praha se silnějším vysílačem Reginy, zatímco u nás v případě Pradědu by byly překryvy na venkově, zvláště když možná v dobrém úmyslu šetří sdílením pořadů Humoriáda, Noční linka atd…

Marek
Reply to  Václav
4. 6. 2025 18:24

Ve Víndi vysílá Rádio Wien, rádio Niederösterreich a rádio Burgenland.

Jakub Melin
Reply to  MichalP
4. 6. 2025 17:03

Jak je možné, že ČRo prostě jen tak přijde a „vezme“ si bonitní kmitočet do té doby určený pro soukromá rádia? Nenarušuje tohle duální model?

To se nad tím opravdu nikdo nepozastaví?

Ještěd s 20 kW má ohromné přesahy na velkou část Středočeského kraje a části dalších krajů, takže si lidé v Polabské nížině naladí ne 3, ale dokonce už 4 regionální okruhy ČRo na teleskop. A to se vyplatí.

Míra
Reply to  Jakub Melin
4. 6. 2025 17:14

Jak začala aukce DAB+ bloků? Úplně stejně. Na prvním místě je stát se svými médii. Drahý Český rozhlase, co a jak bys rád? My si necháme 12C/12D (což byla samozřejmě chyba ze strany ČRo) a nic jiného nepotřebujeme (ale teď vlastně logicky potřebují – do DAB se prostě najednou ne a ne vejít), děkujeme za optání.
Kdyby opověděli jakkoliv jinak (měli chtít lépe [více] regionálně členěnou síť), dostali by to.
No a aukce by mohla začít.

Last edited 20 dní před by Míra
David Pražák
Reply to  Míra
4. 6. 2025 17:49

Je mi z toho blitno. Dochází k zabetonování českého analogového FM pásma. Proč tu doháje není r ádio, které by nabízelo formát Trianglu. FM už nemá smysl ladit. Trochu to zachraňuje Kiss, ale je to málo. Je potřeba založit stanici, která by taneční retropecky hrála 24 hodin denně. Toho se nikdy nedočkám, protože český rozhlasový trh je na tom špatně, co se týče retro dance.

Míra
Reply to  David Pražák
4. 6. 2025 18:42

Teď třeba hraje jedna česká FM stanice X-ITE – Down,Down,Down a logicky to není Kiss.
Co vám je to, prd platné….

Reply to  Míra
4. 6. 2025 18:51

Skvělá a bohužel nedoceněná Retro life párty na Netro Life.

PVo
Reply to  frkotou
4. 6. 2025 20:38

David psal 24 hodin denně

PVo
Reply to  Míra
4. 6. 2025 22:18

Tady jsem našel něco zajimavého do retra 🙂 …budete zaručeně první CZ rádio co to zahraje

Reply to  Míra
4. 6. 2025 19:06

ČRo měl 12C/12D vrátit a vzít si bloky 9B a 9D. 9B pro celoplošky a 9D pro regionálky. Aspoň by bylo dost prostoru na vyšší datové toky třebas i EPG průvodce.

jouda
Reply to  Jakub Melin
4. 6. 2025 17:44

Stát se to může, protože ČTÚ má zákonné zmocnění pro přímé přidělení FM kmitočtu přímo ČRo. Opět tedy naše dokonalá legislativa. ČTÚ se tedy zeptá ČRo: máme jeden zajímavý kmitočet na Ještědu. Neměli byste zájem? A ČRo řekne, jo bereme. A je vymalováno.

H.
Reply to  jouda
4. 6. 2025 18:17

To určitě platí, pokud si ČRo kmitočet sám zkoordinuje. Ale stále je zde otazník, jaká byla nyní role RRTV? Protože jako totální právník amatér se domnívám, že Proglas ten kmitočet fakticky vrátil Radě, nikoli ČTÚ. I přes ten čurbes, který tady panuje, si neumím představit, že tyto kroky bylo možné učinit, aniž by existovalo nějaké přezkoumatelné zdůvodnění, proč nebylo vypsáno nové licenčko.

Last edited 20 dní před by H.
Jakub Melin
Reply to  H.
4. 6. 2025 21:19

Přesně tak, Proglas vrátil kmitočet Radě a ta měla normálně vypsat licenčko, protože to byl kmitočet kdysi určený pro soukromé stanice. Takhle došlo k rozhození rovnováhy na trhu, kdy extrémně lukrativní kmitočet, na kterém vysílala soukromá rádia, sebere ČRo a ten už ho samozřejmě nikdy nepustí.

O tom, že ČRo tady za velké peníze postavil a provozuje DAB+ síť, argumentuje tím, jak je DAB+ efektivnější, méně nákladný a energeticky úspornější – a pak se uvolní lukrativní a na provoz velmi drahý FM kmitočet a on ho okamžitě „sezobne“, nemluvě.

FMman
Reply to  Jakub Melin
5. 6. 2025 06:56

Proglas kmitočet vrátil, tj, od 1.6. je nevyužitý. A ČTÚ může kmitočet přidělit ČRo přímo. Očekával bych však nejprve komunikaci s Radou, která řekne OK, můžete jej přidělit, licenční řízení vyhlašovat nebudeme. Ale jak to skutečně proběhlo je spíš dotaz na ČTÚ/Radu. Předpokládám, že to bylo po dohodě s Radou, i když …

H.
Reply to  Jakub Melin
4. 6. 2025 17:55

Kubo, nad tím se pozastavilo víc lidí. Ale už chybí energie na to neustále poukazovat. Je to až do očí bijící, když Proglas ten kmitočet opustí, protože je příliš nákladný, a vezme jej ČRo, který jen pár měsíců předtím brečel, že kvůli nedostatku financí bude rušit pořady a propouštět. Ale popravdě, čekal někdo něco jiného? Pokračuje lumpárna, která začala už s likvidací Trianglu: Tak kvalitní frekvenci prostě nesmí dostat nikdo. Nakonec se Holíkovi splnilo jeho přání, protože je to de facto stejné, jako by ten kmitočet byl navždy vypnut. ČRo získá možná pár desítek nových posluchačů, to je fakt super deal, že kvůli tomu musí zabrat jednu z nejlepších frekvencí v ČR a vysázet 100 klacků měsíčně. Bylo by bývalo fér tu frekvenci nejdříve nabídnout komerčnímu sektoru s preferencí vzniku nové stanice. Nedělám si iluze, ale aspoň by to nemělo ten zasmrádlý nádech. Ono by se proti tomu asi dalo soudně bránit, ale do toho nikdo nepůjde. Stávajícím stanicím to vyhovuje a potenciální noví vysílatelé už tak mají naházeno dost klacků pod nohy. Tož asi tak 🙂

Jakub DXer
Reply to  H.
5. 6. 2025 07:30

Tak pokud nějaký FM kmitočet po Proglasu (nebo časem Prostoru) přebere ČRo, tak to bude teprve Doba DABová 🙂

jouda
Reply to  Jakub DXer
5. 6. 2025 15:37

ČTÚ může ze zákona přidělit vše po Proglasu přímo ČRo a nikdo nemůže říct ani popel. Tak to prostě je a těžko se to změní. Radě prostě ty kmitočty nedá k dispozici pro vyhlášení licenčního řízení. Takže pak není co vyhlašovat.

Jirkas
Reply to  jouda
5. 6. 2025 16:31

To je slusnej ulet a nespravedlnost.

H.
Reply to  jouda
5. 6. 2025 17:41

Trochu jsem hledal a zkoušel i AI, ono je to asi tak, že RRTV musí vypsat nové licenční řízení pouze v případě, že o tu frekvenci usiluje nějaký nový subjekt. Vypadá to, že vše úmyslně proběhlo tak rychle, aby o tu frekvenci nikdo nestihl zažádat. RRTV totiž oficiálně konstatovala odebrání frekvence Proglasu jen pár dní před 31.5., ačkoli se to vědělo měsíce dopředu! Otevřel se tím prostor k tomu, aby to ČTÚ dal rozhlasu přímo, na základě jeho předchozí žádosti. Vše se do poslední chvíle tajilo, no už tuším proč. Asi by to bylo soudně napadnutelné, ale do toho nikdo nepůjde.

Last edited 19 dní před by H.
jouda
Reply to  H.
5. 6. 2025 21:14

Konkrétně je to zákon o ČRo – 484/1991 Sb., § 3, odst. 3:

(3)
Státní orgán, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního právního předpisu,1b) vyhradí po předchozím souhlasu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání pro Český rozhlas kmitočty umožňující provozování analogového rozhlasového vysílání v rozsahu stanoveném v odstavci 1 písm. a) a v odstavci 2. Kmitočty v rozsahu a za podmínek stanovených v odstavci 1 písm. b) nebo v pásmu dlouhých a středních vln vyhradí jen tehdy, pokud o to Český rozhlas požádá. Pro účely rozhlasového multiplexu veřejné služby podle odstavce 1 písm. d) se práva k vyhrazeným rádiovým kmitočtům udělují na žádost Českého rozhlasu přídělem bez předchozího výběrového řízení podle zákona o elektronických komunikacích. Nepožádá-li Český rozhlas do 6 měsíců ode dne, kdy byly kmitočty vyhrazeny, o příděl, státní orgán, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zákona o elektronických komunikacích, postupuje při udělování práv k vyhrazeným rádiovým kmitočtům podle tohoto zákona.

Tedy je zde povinnost předchozího souhlasu RRTV. Že by ale takhle rychle dala RRTV souhlas?

jouda
Reply to  H.
12. 6. 2025 17:39

Trochu jsem si zjišťoval jak to je a ČTÚ k přidělení Liberce 97,9 NEMÁ souhlas RRTV! Ta to vůbec neprojednávala, no nemohla, nebylo to na žádném letošních ani jiných zasedání. Takže ČTÚ vydal rozhodnutí o přidělení Liberce bez stanoviska RRTV. Tak to tu ještě nebylo. Šance na zrušení rozhodnutí ČTÚ jsou tedy velké.

Jakub Melin
Reply to  jouda
12. 6. 2025 19:34

Pokud je to opravdu takhle, tak je to doslova skandální.

Kmitočet byl vrácen na RRTV a ta jediná měla rozhodovat o jeho přidělení. Pokud si to ČTÚ s ČRo „uvařili“ bokem, je to zásadní narušení principu duálního trhu.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jakub Melin
12. 6. 2025 20:00

V Liberci už v minulosti k podobné situaci došlo. Na frekvenci 91,3 MHz původně vysílalo rádio Kiss FM, které poté přešlo na 90,7 MHz a 91,3 následně získal ČRo Sever. Pamatuje si někdo podrobnosti, případně má někdo chuť k tomu něco dohledat, jak to tehdy probíhalo?

Jakub Melin

Tam tehdy muselo dojít k dohodě, protože nejprve si ČRo požádal o udělení kmitočtu 91,3 FM a následně Kiss o nový kmitočet na jiném stanovišti. A samozřejmě to šlo přes RRTV.

Zápis 11/2002:
Český rozhlas – 1) žádost o koordinaci změny technických parametrů kmitočtu Příbram – Orlov 102,2 MHz/400 W, 2) žádost o přidělení kmitočtu Liberec – Vratislavice 91,3 MHz/500W TO/54/02
Ad 1) Rada souhlasí s odesláním žádosti o koordinaci změny stanoviště (dosud Příbram – Orlov, nově Příbram – Kozičín) k ČTÚ, výsledek hlasování 8 – 0 – 0.
Ad 2) Rada bod překládá na příští zasedání.

Zápis 12/2002
1) Český rozhlas – žádost o přidělení kmitočtu Liberec – Vratislavice 91,3 MHz (viz 11/28); 2) Radio Bohemia, s.r.o. (Kiss) – žádost o změnu stanoviště vysílače Liberec – Výšina 90,7 MHz/500 W (rozhodnutí o změně stanoviště) TO/90/02
Ad 1) Viz usnesení 11.28.
Ad 2) Rada bod předkládá na další zasedání, usnesení přijato aklamací.

V dalších zápisech už nic není, ale obojí bylo logicky schváleno.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
12. 6. 2025 23:24

Na Táborsku si classic odskočil na Votice, koukám že odjakživa se handloval s kissem, aniž by patřili pod společnou střechu , v této situaci se ujišťuji – posvětila RRTV výměnu Votic a Tábora? Zajímavé že tolik se věřilo klasickému žánru který měl tolik vysílačů než jiné žánrové stanice, nepředpokládám že by snad žili lidé v té době že by to byl žánr jejich mládí. O Liberci jsem totiž nevěděl. Kde ještě jinde měl vysílače krom hl.m., Votic a Tábora? Klasika snad není v dnešní době rozdělena , že některé generace z nějakého období by k ní měly blíž.

Last edited 11 dní před by Václav
Jakub DXer
Reply to  jouda
12. 6. 2025 22:30

Pokud tu předtím byla džungle, tak teď už tu zřejmě bude džungle x1000. Když vidím „kauzu bitcoin“, tak nějaké „obejití“ RRTV ohledně 97,9 (pokud je to pravda) je naprosto nepodstatný detail.

JM.
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 19:32

Příbram v Praze takřka nehraje, jen na některých místech, protože ten vysílač je na velkou část Prahy stíněn hřebenem Brd a nejde sem plný výkon. Navíc je solidně mazaný mnohem silnějším Ještědem na 95,9 FM. Příjem Příbrami je tak většinou možný jen místy a jen na velmi selektivních přijímačích jako jsou moderní autorádia nebo TEF apod.

Jirkas
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 20:05

Souhlas, 96.0 hraje celkem solidne.

JM.
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 20:17

Jako jasně, na moderním autorádiu s extrémní selektivitou a citlivostí lze v Praze při příjmu venku celkem solidně poslouchat i německé Radio Lausitz, Poláky na 91,5 / 94,0 FM nebo třeba Hitrádio Vysočina, Český rozhlas Liberec z Harrachova a další stanice. Na stabilní nebo domácí příjem ale ani jedno z toho fakt není.

Ještěd na 97,9 FM se dal ve velké části Prahy naladit i na domácím mikrosystému, tuneru nebo rádiu na teleskop, Příbram se takhle nedá naladit ani náhodou.

PVo
Reply to  JM.
3. 6. 2025 22:36

v (h)Nuslích nešel ani ten Ještěd, je to holt dolík… na Pankráci to bylo lepší

Míra
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 10:26

Hm, tak to už abychom si udělali delta tabulku, protože odlišností mezi RTI a Teleko bude asi více…

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 12:38

U tohoto Znojma to tedy ČRo bere jako dokrývač pro město a blízké okolí, zatímco RTI a TELEKO to budou zřejmě mit jako vysílače, které jim budou dokryvat větší území …

Šeryf
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 16:13
Reply to  Šeryf
3. 6. 2025 16:19

Pro doplnění přidám ještě jednu šikovnou „malůvku“:
Teleko_10D

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
4. 6. 2025 06:34

Vzhledem k tomu, že vysílač je na SV okraji Znojma, tak bude zajímavý vyzařovací diagram směrem na jih-JZ vzhledem k velmi blízké hranici s Rakouskem

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
4. 6. 2025 09:41

Takže tím chtějí pokrýt Mikulov, do Břeclavi to přes okraj Pálavy asi neproleze

Jirkas
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 07:10

Ted jsem na to koukal rano v aute, Expes FM 🙂

Pevy
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 10:18

Jak to souvisí se zmíněnými městy?

PVo
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 23:35

Jako variace na skladníka ve šroubárně lze uvést že i traktorista si může při sklizni trikitále poslechnout Mozartovu symfonii č. 40… a ani se nemusí kvůli tomu učit latinsky 😀

PVo
Reply to  Oviradio.cz
4. 6. 2025 00:09

je vidět že k venkovu nemáte úplně blízko, hybrid pšenice s žitem je u nás častou plodinou většinou sekanou za zelena do bioplynek – zrovna dnes jsem jednoho takového traktoristu viděl, ale co poslouchal v kombajnu (nový zn. New Holland, nepochybuju že tam rádio má) tedy nevím…

i když já zase loni poprvé v životě viděl na poli pěstovat sóju a dokonce na dvou polích, které neobhospodařovala stejná firma

Last edited 20 dní před by PVo
PVo
Reply to  Oviradio.cz
2. 6. 2025 23:28

Široký popový playlist mají všechna CZ rádia (mimo některých tématických), tak mi to zní odpudivě

PVo
Reply to  Oviradio.cz
3. 6. 2025 00:29

široký co do stylu, to ještě samozřejmě neznamená že netočí pár těch samých skladeb dokola

Jakub DXer
2. 6. 2025 17:47

RUDL: dnes zajímavější zveřejnění až po RUDLu stanoviska židovských skupin/spolků na vyjádření pana Tomáše Halíka u Čestmíra Strakatého (to nevím, kde bylo vysíláno – pozn.) na téma konfliktu na Blízkém východě následnou reakci (širší vysvětlení postoje) pana Halíka, celé v podání pana Holíka. Nečekal.jsem to, chtěl bych si to v klidu poslechnout znovu (jel jsem v MHD) – snad se to objeví v audioarchivu.

Václav
Reply to  Jakub DXer
2. 6. 2025 18:43

Málo kdo dnes poslouchá živě v MHD. Klasicky FM? Ano taky jsem to slyšel, přijde mi že stále víc je tam obsahu o dění ve světě potažmo politiky s tím správným názorem. Jak říkáte bylo tam stanovisko a následná reakce, pro kontext tam mohli klidně dát origo rozhovor. Předpokládám že židovské obce se neozvali jen tak, že to nejsou lidé z Hamásu. Byť teda Halík se v reakci ohrazuje,, těžko takto soudit, lepší je když si to ti lidi vyříkají naživo, tak jak nyní vysílá Echo primitime na rádiu Prostor

Čestmír Strakatý má asi svůj podcast, tak jak Xaver Veselý, kteří shodou okolností působili i na F1, nebo dále Veselovský

Jinak ano obsah RUDLu byl dán tím kdo v něm byl a to Tesař takže spíš hudební akce na úkor vysílání, přestože došlo k historickemu vypnutí, jak o tom píše l Polák. Očekávám že p Holík poreferuje jaky byl rozdíl v nabízení přijímačů v Jablonném v sobotu před vypnutím a v neděli v Liberci po vypnutí.

Jinak říkali že mají šest nových členů klubu, otázka zda to spasí, protože, kolik asi odchází? Avšak i dnes logicky apelovali na dárce, na finanční podporu.

Kdo by mohl vysílat na 104 ve Žďáru? Signál rádio, prekoordionuje do Jihlavy?

Last edited 21 dní před by Václav
Jakub DXer
Reply to  Václav
2. 6. 2025 20:26

Tak je to fakt v audioarchivu – 2.6.2025 – 17:30 – Název pořadu: Česká židovská komunita a Tomáš Halík

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Václav
2. 6. 2025 20:34

V Jablonném v Podještědí nabízeli DAB přijímače? Vždyť tam RTI ani Teleko prakticky nemají signál. Nebo se snad na Kukle něco změnilo a už to svítí i tímhle směrem?

Václav

No tak to p. Holík nedomyslel, odráží se na tom že je kraj vzdálený, stejně tak mě to hned nenapadlo, chtělo to dříve tam uspořádat výjezd, avšak Ještěd chtěl vypnout ať je např v Podještědí signál nebo není. V tomto případě škoda že je stanice limitovaná prostředky a nemůže jít do sverepejsi sítě. Očekávám v příštím RUDLu že přizná fiasko v Jablonném. Zbývá pořídit internetové přijímače, to už jsem říkal. Otázka kolik posluchačů tam je.

Ono ani pro Proglas na dominantní Moravě pro větší počet posluchačů dostupnost DAB pokulhává namátkou na trase severně ze Zlína. Pořídil jsem si TechniSat na jízdní kolo a za okrajem Zlína výpadky a pak mlčí cestou přes Kostelec kde naštěstí analog jde a mlčí až do Fryštáku kde naštěstí jde, ještě možná na zoo Lešná šel. V širším pojetí analog byť slabší šumí, ale je dostupný, to digitál je náročnější na kvalitu signálu, předpokládám že po okraj Zlína to je Mladcová, Fryšták z Javořiny. Zkusím si ještě ručně naladit a odlišit, co je teleko a co RTI.

HOME
28.6K
0
Přidejte komentář, prosím.x