Nejnovější komentáře

  • Oviradio.cz: Ano, v rádiu dělal, což jsem v tomto starším článku zmínil, jen jeho současné aktivity a trable jsou z pohledu…
    14:00 06.05.2025
  • jouda: To se divím, že nevíte: Souček mezi roky 1994 a 1997 pracoval jako redaktor a moderátor brněnského Rádia Krokodýl. Má…
    13:28 06.05.2025
  • Jakub DXer: Na první pohled ne, avšak mediální scéna je značně propletená, takže se může časem ukázat, že ano – např. Mezi…
    13:25 06.05.2025
  • Oviradio.cz: Má to nějakou souvislost s rádiem?
    13:09 06.05.2025
  • Jakub DXer: Gř České televize Jan Souček byl odvolán.
    13:07 06.05.2025
  • PVo: Jakube, říkal jsem co je obecně nevyřčený ale zřejmě dosti podstatný důvod vysílání v DVB-T, ostatně vysílají ve veřejnoprávním muxu…
    23:54 05.05.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
28.1K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Míra
Reply to  Oviradio.cz
2. 7. 2023 11:44

Skladbu „Asi v tom bude nějakej háček“ jsem poslouchal na kazetě v osmdesátých letech (v první dekádě mého žití). Na kazetě byly i nahrávky songů jeho bratra a dalších „standardů“ té doby.

Last edited 1 rok před by Míra
Ondřej
30. 6. 2023 12:21

Rádio Otava v týdnu spustilo „testovací“ vysílání v Příbrami.
97,3 MHz / Sportovní 108 / 0,05 kW

Dojmy, zkušenosti s pokrytím bubláčku?

TÉMA
Otava – Příbram
Honza K.
Reply to  Ondřej
30. 6. 2023 15:12

Ve středu jsem zkoušel ladit v Březnici kousek od Penny – mnohem lépe tam hraje 89.7.

Láďa
Reply to  Ondřej
30. 6. 2023 20:18

Dnes jsem jel z Příbrami směrem na Sedlčany po I/18 a čistě to hrálo jen na křižovatku s D4 Skalka, již v Drásově to nepříjemně praskalo a dále kolem Višňové neposlouchatelné. Docela zklamání. O to větší překvapení při cestě na sever po D4, poslouchatelné až za Dobříš ke sjezdu na Kytín. Dokonce i v samotné Dobříši v autě poměrně slušné (i když s výpadky).

Hony
Reply to  Láďa
30. 6. 2023 21:19

Myslíte že je nějaká šance chytit někde okolo Berouna ? Kiss na 107.9 a Impuls na 96.4 mi hrají

Jirkas
Reply to  Hony
30. 6. 2023 22:38

Co ti brání to vyzkoušet?

Hony
Reply to  Jirkas
30. 6. 2023 23:24

250km mi v tom brání 😉

Jirkas
Reply to  Hony
2. 7. 2023 16:56

Tak proc to chces zkouset a zajima te to?

Last edited 1 rok před by Jirkas
Ondřej
Reply to  Hony
30. 6. 2023 23:24

Jenže Kiss i Impuls vysílají z jiné lokality a navíc se 200 Watty – Otava má povoleno Wattů 50 .-/ Navíc v Berouně je na 97,5 Relax, a na 97,4 taky v Rakovníku…

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Ondřej
1. 7. 2023 09:17

Ty kóty jsou parametrově dost podobné. Ef.v. Otavy je -4m, nižší ERP pak udělá -6 dB. Rozhodující bude čistota frekvence, resp. selektivita přijímače.

Jan

Je nějaká souvislost mezi selektivitou a citlivostí přijímače u stanic, které jsou přijímané s odstupem 100kHz vedle sebe? Za předpokladu, že jsou obě stanice slabé cca 20-30 dBuV a navzájem již rušení není slyšitelné.

Míra
Reply to  Jan
2. 7. 2023 17:08

Já chápu citlivost a selektivitu přijímače jako dva různé parametry.
Čím užší filtr je aplikován, tím více utrpí benefity FM multiplexu (Stereo, RDS).

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jan
2. 7. 2023 17:42

Pro ilustraci příklad přímo z praxe.
Srovnání přenosných přijímačů Sony XDR-S41 vs hobby DX přijímač postavený na čipu TEF6686. U Sony změřená citlivost cca -107 dBm a selektivita řekněme dosti průměrná (200 kHz většinou odladí). TEF6686 citlivost cca -114 dBm a selektivita vynikající (šířka filtru dynamicky/manuálně 56 až 311 kHz).
Pro test se mi krásně hodí kolize vysílačů Ústí n. L. 102 MHz (Impuls) a Trutnov 101,9 MHz (ČRo Plus).
102 MHz má na anténách cca 19 dBμV, 101,9 MHz cca 11 dBμV. TEF6686 chytá Impuls čistě s RDS a ČRo Plus mírně zarušeně (nebo spíš rozbitě odrazy) bez RDS. Sony chytá Impuls čistě s RDS, na 101,9 MHz je chrčící mix obojího, kdy Impuls je stále jasně dominantní. Čili u Sony je mi v tomto případě ta citlivost houby platná, protože ani takhle slabou blízkou frekvenci neodladí.

Jan

Rozumím. Přijímač postavený na čipu TEF6686 plánuji zakoupit. Loni jsem si koupil TecsunPL-330. Ale na FM je nepoužitelné díky velmi špatné selektivitě. Měl jsem zájem i o AM pásma, ale DV nic a SV lépe na prutovou anténu, kde je zas víc rušení, než na feritovu ant. Takže hlavní výhoda je asi velikost. Dá se spočítat, jakou minimální úroveň signálu přijímače o citlivosti -107 a -114dBm ještě zpracují? Počítám tedy dobře, že rozdíl v citlivosti mezi Sony a TEF je 7dB a TEF vyžaduje cca 5x větší vf výkon a cca 2,24x vyšší napětí na anténě?
Kdysi dávno jsem u tuneru měnil čtyři mf filtry za 80kHz, ale mají myslím daleko větší průchozí útlum. RDS už mělo problém naskočit. RDS je v tom FM kanálu modulované na tuším subnosné frekvenci 57kHz. Není tedy s RDS na přijímačích s čipem TEF a užším nastavením selektivity problém? Docela by mě i zajímalo, při jaké úrovni signálu RDS naskakuje. Když je řeč o Impulsu, tak to vysílá mono. Má to v reálu ohledně dosahu, případně rušení větší význam? I mono přijímač asi přijímá celé pásmo, tedy součtového signálu (L+P) a rozdílového signálu (L-P) ?
Reprodukuje ale pouze tu část součtového L+P, že? Význam by tedy mělo, pokud by vysílač i přijímač využíval pouze užší součtové pásmo?
Nebo hraje spíš roli omezení modulační výkonu? U nás tuším 0 dBr

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jan
3. 7. 2023 09:45

Počítáš špatně. Citlivost u Sony cca -107 dBm znamená, že se něco začíná dít při intenzitě kolem 0 dBμV. U TEF potom -114 dBm znamená, že začínám něco slyšet cca při intenzitě -7 dBμV. Čili TEF je citlivější než Sony. Vše měřeno v domácích podmínkách, tzn. plus mínus autobus.
Při použití nejužšího filtru 56 kHz už RDS nabíhá s obtížemi nebo vůbec ne, ale tohle se hodí fakt jen pro extrémní případy, kdy se s RDS už ani nějak nepočítá, člověk je rád, že z toho mála vytáhne alespoň nějaký rozumný zvuk.

jouda
Reply to  Jan
3. 7. 2023 10:37

U TEFu jsem viděl RDS i u poměrně slabých signálů, nejméně u signálu s 11 dBuV (PI kód), ale kompletní RDS dekóduje až kolem 18-20 dBuV. Záleží taky na filtrech a zarušení kmitočtu. Na ukázku: https://imgbox.com/HLfIFo8h

Last edited 1 rok před by jouda
Míra
Reply to  jouda
3. 7. 2023 10:53

A taky bude záležet na zdvihu RDS, jak je nastaven v MPX, čili na vysílací straně.

jouda
Reply to  Míra
3. 7. 2023 11:07

Ano, taky.

Jan
Reply to  jouda
3. 7. 2023 12:57

Na stránkách pira.cz jsem dohledal, že se hodnota zdvihu pro RDS používá v rozmezí 1,0 až 7,5kHz. U některých stanic je zas úplně potlačený pilotní signál na 19kHz. Pravděpodobně stanice, které vysílají mono. Poslední dotaz a jak si rádia TEF poradí v prostředí se silnějšími signály? Nezahlcují se? Případně po připojení externí antény?

Míra
Reply to  Jan
3. 7. 2023 13:38

Když se vysílá mono, tak pilot prostě není a není ani rozdílová složka, čili není zdvih sterea (0kHz).

Jan
Reply to  Míra
3. 7. 2023 16:02

Motají se mi pojmy frekvenční zdvih, modulační index a to vše v souvislosti s šířkou pásma, případně jde-li o mono vysílání. Separace kanálů a další. Budu muset naštudovat.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jan
3. 7. 2023 14:09

Jednou jsem si v Jablonci krátil chvíli při čekání skenování FM pásma, aniž bych si uvědomil, že jsem pár metrů od vysílače (který tam měl, jak jsem později zjistil, kolem 90 dBμV). Nezahlcoval se ani trochu, naprosto stabilně přijímal i velmi slabé signály.

Jan

Zajímalo by mě, jak by si poradil třeba v Praze, nebo někde v okolí silných FM vysílačů ( Votice Mezivrata atd. ) V Praze se mi místy zahltilo přenosné DAB rádio Roadstar i 3km od vysílače. Bydlel jsem kdysi dávno u Palačáku. Kombinace spousty vysílačů a plechová střecha udělala své. V počátcích ale něco celkem šlo. BB radio, rádio Karolína, zvuk 2.TV kanálu z vysílač Kleť.

jouda
Reply to  Jan
3. 7. 2023 17:25

Byl jsem s TEFem asi 20 metrů od vysílacího dipólu s 1 kW ERP a rádio hrálo bez problémů v celém pásmu, pouze ten vysílaný kmitočet se roztahoval +-200 kHz a jinak pohoda. Na displeji jsem měl asi 93-95 dBuV.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  jouda
11. 7. 2023 22:24

comment image

Franz
29. 6. 2023 21:16

Dance rádio se tedy na druhý pokus dostalo do Ostravy. První pokus v roce 2012 na 99.9 FM nevyšel. O tuto frekvenci se tehdy překvapivě pokoušelo i rádio Jih.

Marek
Reply to  Franz
29. 6. 2023 21:49

A na jaké frekvenci bude vysílat?

Franz
Reply to  Marek
29. 6. 2023 21:56

Již v provozu v DABu (7D) z Hošťálkovic (200W, 287+55 m.n.m.).

Jirkas
Reply to  Franz
2. 7. 2023 16:59

To je ale jen docasny test a nikoliv radne vysilani. Navic v mono. Takze nic v provozu, radnem.

PetrPe
Reply to  Franz
29. 6. 2023 21:57

Musim se pochlubit, pustili jsme si dnes pro zajimavost v kanclu na mono DAB chrchlacku. Jako dobry, ale vratili jsme se k nasi klasice. Jinak tak to ma byt. Porad to je testovaci vysilani. FM pro konzervy a radiove dinosaury a DAB pro lidi hledajici zmenu a stanice snazici se dostat k lidem. Vzdy lepsi, kdyz co nejmene FM stanic bude duplicitne vysilat na DAB…

PetrPe
Reply to  PetrPe
29. 6. 2023 22:02

Jen doplnim a upresnim pro ostatni. Dance radio v Ove nahradilo ZETko v DABu. Kdy ZETko stale „vysila“ na 106.3 FM v OVE. Tedy v budoucnu Radio Prostor 😉 Tak by to melo byt, zadne duplicity FM=DAB. Jen obohaceni eteru 😉

Václav
27. 6. 2023 17:53

Po sto letech čro, R Zavoral tvrdi že má zastoupeny vsechny cilovky, playlist vcera

Radiožurnál
16:56
PHIL COLLINS – ONE MORE NIGHT

Dvojka
16:56
PHIL COLLINS – YOU’LL BE IN MY HEART

Tvrdil by to při 90, 80….
Díky tomu tyto skladby mám na seznamu, které bych už nechtěl slyšet a to min tech deset let, kdovi jak ještě dlouho se to nepodaří sic se vyskytuji míň. Když už neco opakovat, proč takovou sterilitu

Last edited 1 rok před by Václav
Jirkas
Reply to  Václav
27. 6. 2023 21:24

Nemáš rád Phila Collinse a dál?

Václav
Reply to  Jirkas
28. 6. 2023 02:16

Nejen čro vypestoval alergii na „univerzální“ sterilní skladby. Asi shledavas ze to neni jejich problém, jako si myslí rozhlasaci. S Colinsem Nemám problem v neznámych skladbách s Genesis na Beatu, ktere čro nepozná a odepře i svým posluchačům. Nevim jestli je normální mit tak podobné playlisty na dvou stanicích. Podívejte se o kolik vic skladeb už ma jen blanik ve srovnání s Dvojkou a to je důvod proc je na tom mnohde lépe než impuls, u kterého se ukazuje, ze se nevyplaci hrát alibisticky malo a propagovat ztraceneho.

Snad jim dojde že nic nezískají stylem když posluchač reaguje „oni hrajou zas tohle“ namísto „oni hrajou i tohle, to už jsem dlouho neslyšel“ když vezmu jenom hitů co se nehraje, stačí srovnat s sk Vlnou, možná zlaté przrboje, meloradio či schwarwaldradio (znám jen z vyprávění) , možná i Signál.

https://www.radiotv.cz/p_radio/r_program/volume-doprava-%E2%80%93-jak-nam-hraji-nase-ceske-celoplosky/

Last edited 1 rok před by Václav
Petr
Reply to  Václav
28. 6. 2023 08:36

Bohužel, posluchači to chtějí, ale jsou naštěstí „okna“, na Dvojce Čro, kde si lze poslechnout rarity. Myslím speciály v sobotu (Zlaté časy, pořad M. Horáčka a další)

Václav
Reply to  Petr
28. 6. 2023 14:40

Ano i u Skalky , kopty se najdou dobré věci a tak nechápu proč je nezaradi do běžného vysilani. Nevim jestli posluchači mermomocí chteji jen ohrane veci. Došlo k zařazeni novych a posluchači neubyli, nebo na druhou stranu brno začlo hrát vic po svém a poslechovost dobrá. Ano, s Časem je to tak.

Last edited 1 rok před by Václav
Libor D.X
Reply to  Petr
28. 6. 2023 14:42

Nebo Noční proud.

Hony
Reply to  Václav
28. 6. 2023 11:10

Zkuste rádio Čas to je kolovrátek

jouda
26. 6. 2023 10:30

Dnes dopoledne se objevily zlepšené podmínky na FM, hraje Alžírsko a sever Afriky. Dokáží vymazat celkem silné signály, vše na prutovou anténu.

TÉMA
Zlepšené podmínky
Míra
Reply to  Oviradio.cz
6. 7. 2023 14:02

Tady je jedna multifunkčí píseň. Možná by mohla být i na Country, ale i jinam.
https://youtu.be/GnefsL4zauM

Václav
Reply to  Míra
6. 7. 2023 18:25

Ano klidně by mohly i na pohodovějším mainstreamu. Toto tempo, styl je stěžejní na Proglasu.

Zrovna odpovím Ivu
Vyvíjí se hudební formát této stanice v čase? asi to samé jak Starších a novějších skladeb?- nenápadně se občas objeví moderní písničkáři, na Moravě dle licence cca 2 × za hodinu nějaký oldies rock uvedeno jinglem „nikomu to neříkej, teď malinko přitvrdíme“ „jo jo jo to by šlo, když kytary kreslí“ „aneb když kytara je elektrická“ a pak jingly s folkrockem – obešel bych se bez toho dost mi v tom vadil žlutý pes, raději ať se moc nevyvíjí, není to stanice pro to určena, spíš mi vadí opačný trend že snížili počet unikátních songů – kdysi jsem to srovnával na songster.sk ze statistik odehraných skladeb, takže bych byl raději když by se v tom stylu spíš rozšiřovali.

Pořád nepochopím co vidí lidi třeba na Ztraceném, a daleko zajímavější country odsuzují, aniž by ho měli zájem poznat , argumentují že to neznají, proto možná snižování aktivní hudební databáze.

Když éter dovolil před 2010 konečně jsem poznal country, nejdřív na Čase, později Country, až jsem skladby znal začalo mi vadit zmíněné snižování databáze, ale i třeba nabasované kukačky v celou, reklamy, i když opravdu si říkám že by to přece jen mohla překrýt širší hudební knihovna, aspoň takový jsem měl pocit, který se ale vytrácí, a proto na Country posloucham jen po a čt 19 -20 country oldies r n roll party Mirek Křen – kde jsou raritní zahraniční i oldies. Přes den díky své originalitě byť opakováním skladeb se k němu stavím neutrálně, někdy i potěší narozdíl od většiny ohraného low mainstreamu Impuls, Dvojka atd

A tak uznávám že si s Country nelze vystačit pořád ale můžu se na chvíli vrátit k formátovému rádiu, což bohužel i když třeba Kiss má určitou profilaci tak oproti country zlobí opakováním novinek , které se tam ani nehodí a jen kvůli tomu že se musí hrát. V podstatě pokud chci v klidném stylu postoupit dál, tak Proglas.

Ohraných a raritních songů? – raritní songy spíš ve speciálních pořadech, ale třeba i tématických víkendových, nebo i páteční poledne, či něco jak tupláky v úterý.

Prověřených a méně známých interpretů? – noví folkoví interpreti uvádí Miloš Keller v neděli večer – takže snaží se – a ano od té doby co znám Country , nechápu proč je tam v normálmím playlistu tak málo zastoupena třeba Navarová , ale i takhle v neděli večer si říkám u dalších skupin, zas je těžké u moderního folku rozlišit co je brak – tedy někdy pro M Kellera

Poměr classic country, moderní country a dalších žánrů?
Jak si sám řekl snad u 30 letého výročí stanice, tak s country to má málo společného. Je to spíš česká nostalgie, romantika, ale jak jde vidět se tento styl v ČR neztratí, název Country je honosnější, dodává pocit kvality. Moderní country je hodinku ve středu v 19, nebude moc populární a nestihne znechutit ostatní

Ale tak si uvědomuji že si to asi popsal u toho 30 letého výročí.

Last edited 1 rok před by Václav
Honzaaa
23. 6. 2023 16:34
Honzaaa
Reply to  Oviradio.cz
23. 6. 2023 17:12

Ajoooo! červen a červenec 😀 Ano, je jim to úplně jedno.

TÉMA
Rádio Prostor
Jirkas
Reply to  Oviradio.cz
23. 6. 2023 21:59

Není divu, Prostor bude cílit na jiné posluchače. Měsíční pauza ničemu nevadí, stejně se bude jednat o zcela novou stanici. Za Zet je potreba udelat poradnou tečku.

Honza K.
Reply to  Jirkas
23. 6. 2023 22:22

Web Rádia Zet už je off.

Jirkas
Reply to  Oviradio.cz
24. 6. 2023 19:35

To je dobre, byl tam otresny zvuk v mono. Radio hralo i hudbu, coz trhalo usi.

Jirkas
Reply to  Oviradio.cz
24. 6. 2023 19:38

SMAZAT

Last edited 1 rok před by Jirkas
Jirkas
Reply to  Oviradio.cz
27. 6. 2023 21:37

A v mux ČRa je nyní místo Radia Zet Dance Radio, krásně mono a 40kbps, coz je na hudební stanici luxus.

jouda
Reply to  Jirkas
28. 6. 2023 12:48

Z toho čistých 33,5 kbit/s pro audio. Takže kvalitka. 🙂

Jirkas
Reply to  jouda
2. 7. 2023 17:01

Přímo lahoda..

Míra
23. 6. 2023 14:21

ČB: 96,8 OFF, 107,8 první testy bez „zvuku“.

Venca
Reply to  Míra
23. 6. 2023 15:25

A 107.8 jede stále? Jde mi o to, jestli mi to bude rušit spin z Tábora , ale teď je to ok

Míra
Reply to  Venca
23. 6. 2023 15:40

Záleží, kde jste.
Ne, pak už to nešlo.

Venca
Reply to  Míra
23. 6. 2023 15:42

Třeboň

Míra
Reply to  Venca
23. 6. 2023 15:51

Ano, tam bych riziko viděl, Spin by se mohl zhoršit.
Máte také nějaké obyčejné rádio? Mělo by být možné v Třeboni naladit Beat 101 i Netro 100,8.

Honza K.
Reply to  Venca
30. 6. 2023 18:40

Spin ČB 106.8 už má 2. den co sleduji problém se zvukem – často se zasekává. Přes net hraje dobře.

TÉMA
Spin
Míra
Reply to  Honza K.
30. 6. 2023 19:27

Zasekávání nepozoruji, ale trochu se rozpadá vzorkování (mžikové roztřesení zvuku).
Buď ve streamu, co jde na vysílač, nebo umírá modulační procesor.

Honza K.
Reply to  Míra
19. 7. 2023 18:39

ČB: Mžikové roztřesení zvuku na 106.8 neopraveno.
89.8 stále RadioZET.

HOME
28.1K
0
Přidejte komentář, prosím.x