Nejnovější komentáře

  • Marek: Díky za přání. O zobrazování víme, je to v pořadí.
    15:51 09.05.2025
  • Míra: Netvrdím, že se jedná o tento důvod, ale za tohoto stavu mají ztíženou analýzu všechny subjekty a organizace.
    12:49 09.05.2025
  • Pavel: Marku, držím vám palce, ať Haná, Skyrock a Metropole ještě řadu let přidají. Je ale nějaký důvod, proč jste všude…
    12:15 09.05.2025
  • Jakub DXer: Na Plusu byl hostem Břetislav Rychlík, celé se to týkalo hlavně dění v ČT, ale na závěr zmínil záměr AB…
    07:37 09.05.2025
  • Lukáš: Potvrzeno Magda Otahalova je novou posilou radia čas vysílá ve všední dny v čase od 9 do 12 hodin už…
    23:04 08.05.2025
  • Marek: Rubi nemelo vlastni obchodni tym, ani dalsi portfolio medii. Covid to pak jen dokoncil. Rubi bylo zavisle na MMS z…
    22:25 07.05.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
28.1K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Marek
24. 12. 2021 20:04

Dnes je ostravské studio prázdné, nikdo tam není, tak se vysílá z Čech – je to ojedinělý případ nebo došlo k zrušení studia z Ostravy? Nic jsem o tom včera neslyšel.

TÉMA
prázdno v moravském Blaníku
Reply to  Marek
24. 12. 2021 21:26

Že by Vánoce? 🙂

Jindra
Reply to  frkotou
25. 12. 2021 09:14

Na stránkách jdou vidět časy, kdy vysila jaký moderator, včera tam byl Vlasta automaticky 🙂 . Dnes tam bude Honza. Jaký na nej mate vůbec názor? Je mu snad 20 a už teď mi přijde dost v poho jako moderator a to nemá prý vůbec žádné zkušenosti. Za par let by z nej mohl být fakt moc dobrý moderator.

Reply to  Jindra
25. 12. 2021 21:28

Tak ono je dost mladých moderátorů v českém éteru. Mimochodem i na RCL / Blaník Liberec takový byl a také v pohodě. Za mě není vůbec důležitá zkušenost, ale přirozený talent.

Václav
24. 12. 2021 18:31

Jediná hodina za rok na Impulsu, kdy je tam něco jiného než stejný hudební mix za 20 let složený z věcí, které nejsou ničím zajímavé a asi se nedočkáme že by někdy byly. Právě totiž je vysílána Rybová mše, dřív to bývalo o půlnoci, 6 večer bývaly koledy, prý stejný čas za minulého režimu asi výhradně na AM. Možná někdy nějaký přenos českého popového koncert u v létě, ale tím si nejsem jist.

Last edited 3 let před by Václav
Míra
Reply to  Oviradio.cz
24. 12. 2021 10:50

V posledních měsících je vidět na křivce online poslechovosti Coloru v poledních čsech všedních dnů značný propad. Třináctou hodinou křivka vždy stoupá… Týdeník je určitě vhodným rámcem, jednak časově a jednak, aby se pánové rychle nevystříleli. Uvidíme, až bude představeno nové vysílací schéma.

GaN
Reply to  Míra
24. 12. 2021 10:57

stanici Color jsem objevil díky DAB+ 7C ve velmi dobré kvalitě. Primárně nejvíce poslouchám Radio_1 a Beat, ale Color se stal rychle trojkou v poslechovosti. Pozitivně mě také překvapilo Netro rádio na 7C

Míra
Reply to  GaN
24. 12. 2021 12:32

Tak to rád slyším 🙂

Láďa
Reply to  GaN
25. 12. 2021 00:26

Mám cca týden nové pracovní auto (Octavia 4), tak jsem zkoumal nabídku DAB – doteď jsem zkušenosti neměl. Ze stanic v nabídce (Praha a okolí) mě nejvíce zaujalo Netro Life. Občas také poslechnu ZUN, ale tam mi vadí trochu stereotypní hudební proud. Ale chápu, je to zatím v rozjezdu. Doteď jsem v autě poslouchal hlavně Dance radio (když byl signál) nebo Kiss (spíše večer, přes den mi vadí rotace). Těším se až Color spustí nový vysílač v Benešově, pak budu moct tento multiplex poslouchat častěji.
P.S.: Nevíte, jestli je na Netro rádiu i nějaký speciál s rychlejšího hudbou? Hands Up, Hardstyle apod. Něco jako Bassmachine na Kissu. Každopádně díky za tuhle stanici, která je příjemným osvěžením a nyní má o jednoho posluchače více 🙂

Míra
Reply to  Oviradio.cz
25. 12. 2021 10:23

Neřekl bych 🙂 Na druhou stranu, posluchače by takovéto drobnosti mohly udržovat ve střehu 🙂 Idealní je, když se to občas povede i skrze hudbu.

Soundwaver
Reply to  Oviradio.cz
25. 12. 2021 12:20

a Vy osobně byste si tedy přál, aby v DABu Netro zůstalo? Za mě rozhodně hrají jinak než jiná radia a takových není nikdy dost, ať už se jedná o jakýkoliv hudební styl. ani na FM. Hlavně z 90s na NLR hrají
– většinou – fakt songy, který jsem slyšel snad poprvé. přirovnal bych to k Signál radiu 80s vs „mainstreamové“ 80s.
Pamatuji si třeba, že před časem žádalo licenci v Praze na 107.9 Free radio z Brna, takže že by nebyl zájem o vysílání regionálních radií v jiných okresech, to podle mě tak není. ale asi samozřejmě záleží na preferencích vysílajících stran v koknrétním případě.

přeji jinak vám na Ovi page hezký zbytek svátků a vše nej do nového roku včetně dobrých příjmových vln.

Last edited 3 let před by Soundwaver
Jakub Melin
Reply to  Soundwaver
26. 12. 2021 00:27

Jestli máte rád nemainstreamové 80s, nalaďte si „Test HQ“ v našem DAB+ multiplexu 😉

Soundwaver
Reply to  Jakub Melin
26. 12. 2021 09:10

díky za tip, osobně spíš mám radši nemainstreamové taneční 90s, ale i Flash(teda pokud to Flash opravdu je) jsem samozřejmě zkoušel a hrají odravdu zajímavě. dokonce to i míchají taky s dance 90s, ale jenom v určitý čas, ale zjistit přesně kdy, je problém, protože nemají ani webovky, ani nikde zvěřejněný dlouhodobý playlist (stejně jako třeba pro mně do té doby neznámé Cable na LQ).
jinak kdo vlastně stojí za projektem ZUNu?

Last edited 3 let před by Soundwaver
Soundwaver
Reply to  Oviradio.cz
26. 12. 2021 09:48

ano, já vím, znám ho samozřejmě i z „bandscan“ videí, spíš jsem měl z hlediska neznámosti na mysli ten Cable. 🙂

H.
Reply to  Oviradio.cz
26. 12. 2021 14:41

Protože ten člověk léta dělal pro popové a mainstreamové komerční rádio.

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
26. 12. 2021 09:49

Flash vysilalo občas i piratsky na fm v praze 😉 a jelikož existují dlouho, tak bych ji tu licenci přál ikdyby se objevili v dabu jako flash 87,5 😉

Míra
Reply to  Soundwaver
26. 12. 2021 12:44

Projekt ZUN – už to tu zaznělo.
Peníze dodává předpokládám https://www.zoner.eu/ + příjmy z reklamy.
Za hudbou stojí https://m.facebook.com/photo.php?fbid=471804277639897&id=100044309865359&set=a.309900407163619&source=48

Takže očekávám do budoucna kombinaci několika stylů. Pokud by vysílali i v jižních Čechách, třeba přes RTI, ocenil bych třeba techno.

Last edited 3 let před by Míra
DjBony
Reply to  Soundwaver
26. 12. 2021 18:00

Historie playlistu CABLE je zde: https://beatzone.eu/radio/89-221-210-76_7994&history

Soundwaver
Reply to  DjBony
26. 12. 2021 22:24

Super, díky moc za odkaz.

GaN
Reply to  Láďa
25. 12. 2021 08:31

Netro je opravdu dobré, bylo by škoda kdyby nevyužili možnosti DAB+ v dobré kvalitě vysílání (dat.tok). Před Netro spol. Color+ šířila zkušebně rádio Orlík a i ten byl velmi slušný. Orlík i Netro na míle přesahuje obsah i kvalitu mono-hrůzy impulzů.
Color+ je obsahově velmi dobře naplněn a vysílá v dobrém datovém toku. Také RTI a Teleko oceňuji, ale bylo by vhodné aby provozovatelé rádií přešli ze strašných 64kbit/s na dobrých 96kbit/s. Propast mezi Beat na CRa 64kbit/s a RTI 96kbit/s je na slušném DAB+ tuneru/receivru zřetelně slyšitelná a nestravitelná. To samé platí u ČRa (64) a Color+ (96) srovnáním ExpressFM

GaN
Reply to  Oviradio.cz
25. 12. 2021 09:09

ach ano, díky za opravu

Míra
Reply to  Láďa
25. 12. 2021 09:43

Ahoj Láďo, díky že posloucháš, speciální pořady s uvedenými styly na Netro Life nyní nejsou.
Mixovaná hudba různých stylů běží v útery od 19h do 21h.
Pak je tam pořad se starší hudbou. Středa od 19h a repríza v pátek od 20h. Pak pokračuje roztančený pátek 21-23 a od 23 repríza úterní druhé půlky bloku, co běží v út od 20h.
Rádio se poslouchá např. ve firmách a kancelářích a tito ,,běžní,, posluchači se pak například při setu DJ Lucca dotazovali, co že je to za hudbu 🙂
Ideální je, když posluchač napíše podnět a nezapomeme uvést kde poslouchá a přes jakou platformu (DAB, FM, Internet). Kontakt je na webu radia.

Míra
Reply to  Láďa
25. 12. 2021 14:34

Vysílač na rozhledně Špulka už je v provozu s omezeným výkonem.
Během ledna by měl být výkon navýšen o 5dB (na 1kW).

Láďa
Reply to  Míra
25. 12. 2021 15:56

Díky za info, jak dlouho Špulka běží? Myslel jsem, že spuštění bude až v lednu. Jel jsem 23.12. na trase Příbram – Sedlčany a po trase byly úseky kde Multiplex na 7C hrál. Ale přikládal jsem to lepším podmínkám pro příjem (naskenovaly se mi ten den i multiplexy z Rakouska a Německa).

Míra
Reply to  Láďa
25. 12. 2021 16:34

22.12. během dne byl zvýšen výkon na Strahově na finální 1kW a ještě v noci na 23.12. byla spuštěna Špulka (300 W).
Pokud se nevyskytnou žádné vážnější problémy se SFN, mělo by v lednu po revizi anténního systému na Špulce následovat navýšení výkonu o cca 5dB + nějaká desetinka.

Last edited 3 let před by Míra
jouda
Reply to  Míra
25. 12. 2021 19:25

Zatím jsem docela překvapen, Benešov 7C mi v Polabí hraje na 100 % kvalitu (skoro nejlépe ze všech), ale co pár desítek sekund krátkodobé výpadky. Anténu mám směrovou přímo na vysílač. U jakýchkoliv jiných DABových muxů se takové výpadky nevyskytují. Jen u tohoto 7C. Ze Strahova je příjem horší, na anténu přichází ze strany, takže docela utlumen a i bez toho by byl slabší než ten Benešov.

Míra
Reply to  jouda
25. 12. 2021 19:45

Kuba Melín to tu pročítá pravidelně, ale pro jistotu udělejte ctrl+c a na https://www.facebook.com/colordabplus/ ctrl+v.

Jinak podobný problém jsem zaznamenal kdysi u vysílače Kluk (RTI), vzdálenější Javorník fungoval v pořádku. Tehdy docházelo k úplnému výpadku, jako kdyby někdo odpojoval a připojoval v pravidelných intervalech vysílací anténu. RTI později problém vyřešilo.

Last edited 3 let před by Míra
JM.
Reply to  jouda
25. 12. 2021 19:49

Špulka jede v testovacím režimu, některé věci se musí doladit, proto jsme ji spustili včas, abychom to mohli zkoušet. O občasných výpadcích víme, není to tedy co pár desítek sekund ale spíš v minutách a je to spojeno s dopravou signálu na vysílač.

Jakub Melin
Reply to  jouda
27. 12. 2021 10:35

Výpadky v distribuci ETI streamu ze Strahova na Špulku odstraněny. Špulka i při stávajícím výkonu 300 W ERP naprosto zásadně pomohla příjmu na D10 při cestě Praha – Jizerské hory. Doplňuje signál Strahova i kolem Labe u Brandýsa, kde je ze Strahova rádiový stín a hraje tam špatně i FM.

Až se oteplí, proběhne revize antén a následně bychom pustili vysílač na plný výkon.

jouda
Reply to  Jakub Melin
27. 12. 2021 11:10

Díky za info, opět zkusím. S těmi výpadky jsem to nedával. Překvapilo mne, jak dobrý je příjem i s těmi 300 W. Po zvýšení na 1 kW to bude hodně slušné.

Jakub Melin
Reply to  jouda
27. 12. 2021 11:15

Doprava ETI streamu na vysílač probíhá multicastem. A kdo s tím někdy v sítích pracoval, tak ví, jak složité je to někam bezchybně poslat, tím spíš bezdrátovými spoji, byť se jedná o profi technologie. Kvůli DABu jsme na Špulku museli vybudovat naprosto novou vlastní datovou linku.

Ten dosah je opravdu velmi dobrý. S plným výkonem to bude paráda 🙂

jouda
Reply to  Jakub Melin
27. 12. 2021 12:08

Tak bohužel, za posledních 30 minut jsem zaznamenal nějakých 7 výpadků. Teď to vypadlo úplně asi na 10 sekund. Konkrétně mám naladěn TestHQ.

Jakub Melin
Reply to  jouda
27. 12. 2021 15:13

Pozor, Špulka jede stále v testovacím módu a zrovna kolem 12:00 jsem sahal do nastavení SFN a dělal nějaké pokusy. Takže pokud se objeví výpadky v nějakou dobu a je jich více, může se na vysílači zrovna něco konfigurovat.

Od 13h už tam na nic nesaháme a tak už to jede zase bez výpadků 🙂

jouda
Reply to  Jakub Melin
27. 12. 2021 16:51

Jj, od 13. hodiny už v pohodě.

Jarda
Reply to  Jakub Melin
27. 12. 2021 13:31

na konec roku hlasí razantní oteplení, tak třeba by ten revizak mohl přijít dřív 😉

Míra
Reply to  Jarda
27. 12. 2021 15:28

Koukal jsem na fotku Špulky (v dnešním rozhovoru) a vypadá to, že DAB antény nejsou přímo v zádech VKV antén, ale že už pootočeny mírně k jihu jsou. Prostor k pootočení na jih (aby se posílil dosah směrem k D3 Tábor a zároveň se neovlivnil vyzařovák VKV směr západ) už nevidím. Škoda.

GaN
Reply to  Oviradio.cz
29. 12. 2021 05:31

Díval jsme se na rozdíl pokrytí „Směrová anténa“ vs „prut“. Pokud bychom brali prut jako 1 a směrová jako 100, kde asi by ležel vertikálně umístěný klasický dipól? Můj naprosto vytřepaný tip je 40(?). Jinak velmi přínosný rozhovor ke kvalitě zvuku a o DAB+ obecně vyšel zde:
Jakub Melín: Multiplex COLOR DAB+ chce ukázat výhody digitálního rozhlasu – Lupa.cz

Míra
Reply to  GaN
29. 12. 2021 06:56

Pokud jsou obě antény dobře přizpůsobené vysílané frekvenci a koaxiálnímu kabelu, tak lze zjednodušeně napsat, že jsou obě cca rovnocené – zisk 0 dBd.
Rozdíl je v tom, že při pohledu shora se bude směrová charakteristika prutu jevit cca jako kruh a kolem jednoduchého dipólu bys viděl osmičku. Dopředu a dozadu maximum 0 dBd a do boku (90°) minimum (minus nekonečno dBd).
Existují i složitější řešení prutových antén, kde je zúžena opačná polarizační rovina a zisk stoupá na jednotky dBd.
Víceprvkové Yagi antény se pak dostávají povětšinou až k vyšším jednotkám dBd. Při pohledu shora se pak osmičková charakteristika dále deformuje.
Výkon vysílače:
100W = 20dBW = 50dBm
200W = 23,0103dBW = 53,0103 dBm
Takže zvýšení zisku antény v daném směru o 3dBd simuluje dvojnásobné zvýšení výkonu na vysílací straně.
Toto je zjednodušený výklad a více to rozebírat nechci.

Last edited 3 let před by Míra
Míra
Reply to  Míra
29. 12. 2021 07:51

Ten dipól u DAB umisťujeme na výšku (vertikálně), takže jde také o kruh (mrtvo bude do nebe a do země).

Last edited 3 let před by Míra
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
24. 12. 2021 09:56

Je vidět, že se za ty roky někam posunula.
Český pop mě obecně dlouhodobě míjí, nicméně před časem jsem na R1 objevil skupinu Ille zpěvačky a zubařky Olgy Königové, to mě docela mile překvapilo a zaujalo. Hlasem mi trochu evokuje Lenku Dusilovou, jejíž křišťálově čistý hlas mě už roky fascinuje. Mainstreamovější publikum jí mohlo zaznamenat v Xindlově tracku V blbým věku, jinak se s ní ale posluchači v éteru prakticky nepotkají, což je možná škoda.

https://youtu.be/g55AdE6I9TQ
https://youtu.be/W-EhCYQxzWY
https://youtu.be/e4-geEQdJYY

LU-
23. 12. 2021 20:16

Expres FM koordinuje Liberec 96,8 / 500 W + K. Vary 100,5 / 200 W

Jarda
Reply to  LU-
23. 12. 2021 22:33

docela odvaha 😉 jako v tyhle době, kdy se dali zkoordinovat max jen 100w nebo už jen 50w vysílače, tak zkoušet takovyhle výkony, jsem zvědav jestli to projde, nebo budou muset ubrat, ale spon na 100 nebo nedej bože 50 aby nikoho nerušily.

Míra
Reply to  Jarda
24. 12. 2021 09:20

Co se týká odstupu 0,3MHz (Dyleň má 100,8 a výkon 1kW) už tady máme za sebou precedens.
Dyleň sice není přímo v KV, ale je to vysoká kóta s programem ČRo.

Last edited 3 let před by Míra
Václav
Reply to  Míra
24. 12. 2021 10:43

A jaký precedens? Co jsem tak zatím viděl 0,4 platí v rámci územního celku jako obec. Dyleň 0,3 přes hradbu hor v pohodě, jaký je na 100,8 program (ČRO ) je jedno. Jinak nechápu proč se trvá na 0,4 v rámci blízkého místa (obce) bez ohledu na intenzitu (výkon), asi snad z dob, kdy se nechávala rezerva když by provozovatel chtěl zvednout z wattů na kilowatty, což dnes už stejně nehrozí. Kvůli tomuto prezitkarskemu nařízení spíš neprojde ten Liberec vůči 97,1.

I když FM stále více zastiňují jiné audiotechnologie, spolu s tímto jevem klesá i aktuálnost otázky , ale stejně proč rádio jako Express nejde do Brna? Rádio 1 jakbysmet zvlášt když už několiky rok 98,1 stejného provozovatele se vůbec neobjevuje v tabulce poslechovosti, přestože Signál se pipla s mutací pro Brno která je vysílána i v Jihlavě. Pokud vůbec ještě zůstaly pořady u kterých to mělo význam, zda nedošlo ke změně u příležitosti úpravy playlistu. I když v Jihlavě je Brněnská mutace , tak jen pro ujištění, tam byl taky ten záměr Spinu? U té příležitosti by mohla ta 98,1 pod Rádio 1 zvláště když kmitočet pěkně končí na 1. I když by mohl být signál zajímavý tím vyšším podílem zahraničních věcí, tak stejně jsou to jen pokusy. Taky nevím když ještě byl s českými věcmi ve vyšším počtu a vyššího věku songů, tak v tomto žánru se mohl inspirovat ČRO Pohodou, kde jsou klasické české songy od 60 let. A nebo vůbec nejlepší by mohl signál zastoupit Oldies rádio, což by bylo užitečnější než riskovat s mladýmformátem Spinu. No možná už ani ne mladým, jak tady naznačil Ovi že bílí ksiltofkari splácejí hypotéky. Ale záleží jak hiphop zpracují ve Spinu jestli pro mladé, nebo se dospělé, ale tak či tak konzumace z FM bude menší než u Oldies. Dávat tam AC by byli dřevo do lesa.

Matyas
Reply to  Jarda
24. 12. 2021 10:11

Proč by to nemohlo projít, když vysílač Dyleň není situován pro město KV a přímo ve městě moc dobře také na klasická radiová chrastítka nejde. Odstup mezi vysílačem a městskou frekvencí je akorát, žádné tření, v tomto případě nehrozí. Jako příklad, uvádím frekvenci Impulsu 99.6 v Benešově (0.2 kw) vs. 99.7 Bontonu (5kw, diagram jih 2.5 kw) ze Zeleného pruhu v Praze (34 km). Také to prošlo a přitom reliéf od Benešova na jihovýchod přesahuje 400 – 500 m a pražská frekvence tu benešovskou maže nebo mizí sama.

Míra
Reply to  Matyas
24. 12. 2021 10:43

V KV má ČRo 91,0 takže tady asi fakt problém nebude….

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
23. 12. 2021 14:36

„Rada se seznámila s předběžnou koordinací spočívající ve změně územního rozsahu 
vysílání před změnou a po změně stanoviště VKV kmitočtu Líbeznice 1260 kHz…“ zdroj: RRTV
Proboha, co to tam sedí za jelita??

Jindra
Reply to  Oviradio.cz
23. 12. 2021 15:40

Co to znamená, že Rádio Blaník Liberec končí? Nebude lokální vysílání z Liberce, ale jen centrál z Prahy?

Jirkas
Reply to  Jindra
23. 12. 2021 16:42

Ano.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
23. 12. 2021 20:51

Ohledně přesunu v HB sice vzdálenost ně blíže k Jihlavě, avšak opačný svah , takže celkový diagram očekávám se posune severně, takže už nepůjde na D1 skoro až k Bíteši, když jsem testoval jak až nejdál se nějaké náznaky objevují. Samotné město , hlavně větší sídliště je taky lépe nakloněno novému stanovišti, narozdíl od Knyku na výpadovce na Prahu. Taky mě udivuje že už na Knyku prošla koordinace vs Žďár 101,5 na který jde téměř vidět.

Express by klidně mohl třeba v Liberci ale ozvou se že je to blízko 97,1, navíc 500w, já být to umě stále bych byl ta to rád, otázka zda už to bude mít smysl když pomalu nabývá většího slova DAB.

H.
Reply to  Václav
23. 12. 2021 21:00

Jo, ta Vysoká je tady v HB kóta jako hrom, navíc s mnohem lepším dosahem právě na ten sever, jak píšeš. Oni nepotřebují směr na jih, protože tam to vykryje Jihlava.

jouda
Reply to  Oviradio.cz
2. 2. 2022 10:05

Zatím stále ticho, resp. na 89,2 MHz hraje slabě Hitradio Ö3 z Grazu (80 kW všesměr).

Honza
22. 12. 2021 20:03

Dnes byla reportáž o vysílači Topolná v Událostech ČT.

Václav
Reply to  Honza
22. 12. 2021 21:02

Taky jsem ji viděl. Zaznělo tam: Spotřeba el. Jako 10 tis. Město (otázka zda i při současném min výkonu 50 kW nebo původní 1,5 Mw); pokud si dobře pamatuji tak 150 tis posluchačů AM; u vysílače slyšíš rzurnal i bez přijímače, 69 let v provozu, puvodni technika, nejdéle vysílající za okupace 68; zachyceno v Japonsku a lákání na DAB. I když je konec pochopitelný, přeci jen jak se to blíží, po sverepem archaickem signálu těžko představitelné ticho v pásmu starých analogových přijímačů, kdy z 11 nejvyšší stavby 270m vysoké bude 270 kHz stále mlčet, když ještě staré přijímače měly popisky metropolí – stanic.

Last edited 3 let před by Václav
Václav
Reply to  Václav
22. 12. 2021 21:20

Na Dvojce má být prý smyčka upozornění na konec vysílání na AM slysitelne jen na AM, slyšel ji někdo? Jak přesně zní? Je to i na r žurnálu, plusu? Čekal bych před celou, co by bylo místo toho na FM reklama?

S AM skončí nejrychlejší stream který časově předbíhal ty ostatní (pokud tomu ještě stále tak je), časové znamení tam bylo dřív než ve skutečnosti, možná i góly v hokeji padali dřív než byly vstřeleny 🙂

Last edited 3 let před by Václav
Benny
Reply to  Oviradio.cz
22. 12. 2021 22:23

V Topolné pracoval 25 let můj blízký příbuzný a jako malý sem na vysílači travil docela dost času. Už jako dítě mě fascinovala výška stožárů a technologie, z které hraje radio i bez přijímače. V té době cca 90 leta se o vysílač staralo ještě pres 10 lidi. Už tehdy si myslím to moc lidi neposlouchalo, natož teď, v době FM a interneru, DABu. Vysilat pro par lidi s tak vysokymi naklady je nesmysl. Jsem zvedav, zda stožáry pujdou k zemi, v reportáži ČT zaznělo, že toto bude ještě řešeno ze strany ČRK. Udržet stožáry nad zemí by nebyla vůbec levná záležitost.

H.
Reply to  Oviradio.cz
22. 12. 2021 23:10

Je dobře, že to vypnou. Jako poslední kritérium beru využití AM v případě nouze. A tohle už bohužel také úplně padá. Kolik napočítáte lidí, kteří by si dnes byli schopni naladit AM vysílání? To je tak nepatrný zlomek, že to nemá žádný strategický význam. Tak proč to platit? Ono si nemá smysl nic nalhávat – v případě nějakého velkého průšvihu jsme prostě na odpis. Mám pocit, že západní civilizace se sice topí v iluzi blahobytu, ale reálně spíše už jen dožívá.

Jiří
Reply to  H.
23. 12. 2021 14:24

Rumunsko má minimálně 15 AM vysílačů,které lze i v ČR naladit bez venkovní antény,Polsko má extra výkoný DV vysílač letos po modernizaci.Maďarsko také využívá AM a dokonce částečně ty co stojí na území SR.Vypínání AM nebylo určitě lehké rozhodnutí,protože zase tak nepatrný zbytek posluchačů to není.Jinak by Český rozhlas neinvestoval opravdu velké peníze do reklamní kampaně,která je právě o přechodu z AM na FM či DAB+.Prostě by to vypnuli a „šmytec“.Jiná situace je u Topolné-dlouhovlným rozsahem je dnes skutečně vybaveno minimum přijímačů.Ovšem v případě AM-SV dodnes koupíte v elektře rádio FM/AM.Večer či brzy ráno naladíte desítky stanic ze světa,není to „mrtvé“ pásmo.V nerušeném místě naladíte i tisíce km vzdálené stanice.Stačí počkat až zapadne slunce.
Zkuste to někde na venkově je to docela dobroudružství „lovit“ signály.

TÉMA
AM
H.
Reply to  Jiří
23. 12. 2021 20:24

Jo s tím zcela souhlasím. Pásmo AM ani dnes není mrtvé, z globálního pohledu rozhodně ne. Dlouhodobě ale zastávám názor, že ČR je celosvětově unikátní ostudou, co se týká programové skladby, dále skladby provozovatelů vysílání, trvalého svinčíku v oblasti regulace, a v neposlední řadě samozřejmě i co se týká určité výchovy posluchačů a pěstování vztahu k rádiu. Tady se prostě po relativně nadějném startu nakonec pohnojilo úplně všechno. A vidíme ty důsledky. Lidi zlomili nad rádiem hůl. Oni neodcházejí z AM na DAB, nebo z FM na DAB, oni odcházejí úplně. Odešli už dávno. Když se dnes člověka, kterému je 20 let, zeptáte na rádio, tak nejspíše řekne něco ve smyslu „jo, něco takového jsem měl(a), když mi bylo 12.“ A hotovo, to je vše. Z generace pod 30 let, pokud vynechám vysloveně fanoušky radiotechniky, neznám nikoho, kdo by po výzvě „nalaď mi dvojku na středních vlnách“ vůbec tušil, co říkám. A to se těch lidí i přímo ptám, protože mě vztah lidí k rádiu dlouhodobě zajímá. A je to samozřejmě problém. Znalost AM příjmu měla patřit k základním dovednostem člověka, protože strategicky to má pořád význam. Akorát u nás už samozřejmě dávno ne.

H.
Reply to  Jiří
23. 12. 2021 20:55

A omlouvám se, ještě bych něco doplnil: Pokud jsme chtěli zachovat AM vysílání, tak co jsme tam celé roky vysílali pro mladou generaci? No jednoduše nic. Ono je to vůbec zamotané. Proč je třeba na DV vysílán Radiožurnál? Nebudu teď rozebírat, že stanice takového formátu by vůbec neměla být vysílána „ze zákona“, když ji lze zcela pokrýt na komerčním principu. Jde mi hlavně o to, že AM pásma měla být využita jiným způsobem, a patrně i odlišnými stanicemi než jaké ČRo provozoval. Těžko se zbavit dojmu, že o osudu AM bylo rozhodnuto už v 90. letech, prostě se to už tehdy rovnou odmítlo a nechalo vyhnít.

Václav
Reply to  H.
23. 12. 2021 21:42

Jako dobře chápu že se zamyslite co se dá udělat líp. Měl se tam snad vysílat wave? To by muselo být HiFi stereo AM jak tu někdo odkazoval na USA. Ale ani tak myslím že i ty státy které mají rádia pro mladé, tak už to tolik nezmění trend že rádio jako rigidní médium v dnešní době pochopitelně netáhne. Je to jako byste se divil že není rozhlas po drátě, telegraf, telegram, minimum pevných linek, telefonní budky…. Je potřeba se dívat na audio jinak než přidávat pevné streamy v drahém dabu se snižováním toku, který v dnešní době nenabízí aspoň základní možnost si stream POZASTAVIT, tak jak je tomu v aplikaci můj rozhlas.a tak je pochopitelné že mladí hledají audio jinde, stalo by se to tak jako tak, nekvalitní program to jen trochu urychlil. A to říkám já co to vidím kolem sebe, sám ale jsem stále posluchačem rádia, víc stanic mi dělá pestrý program během dne, z každé takové si vyberu co umí nejlépe. I když to beru že co stihnu to stihnu, ale pomáhá mi ten můj Rozhlas že když mě třeba v práci někdo vyruší, tak se třeba na Dvojce můžu vrátit v čase v pořadu Jak to vidí – a o tom to je, ne produkovat desítky streamů které už nevypadá že by někdy měly mít silnou posluchačskou zakladnu a navíc skládající se z nesourodých pořadů viz Pohoda ČRO jako kompenzace pro seniory místo dvojky. Kdyby aspoň stramy měli liniový charakter jako např. literatura. To řekněme platí pro ČRO , i něco méně pro hudební stanice ale i u těch je nemožnost volby skladeb pro mladé pasé.

Sporná otázka je když je rozhlas médium veřejné služby. Taky logicky vidím že ČRO by měl cilit tam kde nejsou programově priváty, ale i posluchač obyčejného většinového formátu je taky poplatníkem, takže v zásadě si nemyslím že to dělá ČRO žurnál úplně špatně, oproti stavu před 10 lety z toho aspoň nevypadá hudebně že nechává vyniknout konkurenci v podobě privatu. Jedině snad to tuhé programové schéma s pípáním v celou ale dejme tomu, pro zvidavějsi je tu Plus a ten už se se soukromníky nedá srovnávat.

Jiří
Reply to  H.
24. 12. 2021 12:19

Radiožurnál se na DV udržel jen kvůli špatnému pokrytí tohoto programu v FM(některé oblasti na Moravě)To byl jediný důvod proc Český rozhlas tento vysílač provozoval.Nyní prý pokrytí na FM již zlepšil,nejsem však z Moravy,abych to mohl posoudit.Každopádně i s pouhými 50kW výkonu je tento vysílač slyšet i ve dne až v Dánsku(oveřeno).Co se týče programové skladby na stanici Dvojka Českého rozhlasu, tak mě naopak vyhovuje-poslouchám tam například pořad srdcovky a protože mám funkční historické rádio ze čtyřicátých let,tak se mě vypínání AM osobně dotýká.Na druhou stranu chápu,že nelze udržovat vysílání na AM s prakticky původním vysílačem,který má spotřebu 1,5MW.Co bych si však přál,aby bylo po vypnutí rozhodnuto tuto technickou památku chránit i z úcty,že se jedná o lokalitu kde vlastně začalo pravidelné rozhlasové vysílání roku 1931.Je dobré o tom alespoň uvažovat a nezačít ihned po vypnutí s bouráním všech vysílačů.

Jiří
Reply to  Oviradio.cz
23. 12. 2021 14:07

Zde je pěkný článek o Liblicích a dokonce s fotografiemi vnitřních prostor RVS (ještě letos v létě jsem při osobní návštěvě vysílače měl přísný zákaz fotografovat),tak už to nyní není problém,když je aktivní „život“ vysílače v řádu dnů.

https://www.televizniweb.cz/2021/12/ikonicky-rozhlasovy-vysilac-v-liblicich-u-ceskeho-brodu-konci-navstivili-jsme-ho-nekolik-dni-pred-vypnutim/

Tak i když třeba AM zrovna nefandíte,tak tento článek je pěkně zpracovaný a stojí za přečtení

TÉMA
AM
Pezos
Reply to  Václav
23. 12. 2021 08:08

Co jsem zachytil informaci, tak prý ta smyčka jede na Dvojce v denní době (snad 9-17) místo zpráv. Na Radiožurnálu a Plusu ne.

Hori97
Reply to  Václav
23. 12. 2021 16:39

Smyčka běží přes den vždy místo první písně po zprávách v celou hodinu. Pokaždé je tedy různě dlouhá. Ověřené to mám na „základní“ frekvenci 639 KHz z Liblic. Ostatní středovlnné frekvence jsem nezkoušel. Co se týče dlouhé vlny na 270 kHz z Topolné, tak ta žádnou informaci o vypnutí nevysílá.

Smyčka o vypnutí AM vysílačů:
https://soundcloud.com/user-254759357/konec-am-smycka-prosinec-2021

Reportáž v Událostech 22.12.2021 o vysílači Topolná:
https://www.youtube.com/watch?v=1Rw_Ke0tMD4

TÉMA
Oznámení o vypnutí AM
Jiří
Reply to  Václav
24. 12. 2021 12:38

To je chyba,jen nevím zda úmyslně aby to v reportáži vypadalo dramaticky…1,5MW spotřeby mají Liblice s částečně elektronkovým vysílačem co dodá ven 750kW.V dobách největší slávy kdy byly provozovány oba vysílače v Liblicích šlo o 1,5MW a spotřeba až 5MW.To bylo nejvíc co kdy u nás AM vysílač spotřeboval.Topolná při dnešních dodávaných 50kW výkonu má spotřebu výrazně menší.

HOME
28.1K
0
Přidejte komentář, prosím.x