Nejnovější komentáře

  • Ondřej: Ahoj, v Plzni se DAB multiplex COLOR pravidelně na nocvypíná – všem stanicím přesně o půlnoci zmizí signál a je…
    00:29 12.12.2025
  • PVo: „a každý si tam může najít co mu zrovna vyhovuje. dneska si kdekdo jede to svoje ve vlastní personalizované bublině…
    00:22 12.12.2025
  • Oviradio.cz: Velmi dobře napsáno, souhlasím a děkuji.
    22:13 11.12.2025
  • Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty: „Dnešní pop a rap“ narozdíl od dob minulých nabízí i díky různým moderním platformám obrovské množství muziky na dosah ruky…
    20:25 11.12.2025
  • PVo: Update: kombinace obou směrů jako kompromis bývá většinou taky nefunkční. Abych upřesnil předchozí: styl ala Červinka může být funkční, jen…
    17:38 11.12.2025
  • PVo: hm zajímavý text pro song 😀 .. co je dobré audio a co ne, resp. co je „hodnotné“ nechci posuzovat,…
    17:22 11.12.2025

Všechny komentáře

Dostaňte více ze svého autorádia Hyundai a Kia Gen5W

Ivo Harvánek

Infotainment Standard Gen5W Navigation patří už několik let k nejrozšířenějším systémům, které najdeme v novějších vozech Hyundai a Kia. Jeho autorádio má dva režimy: DAB/FM a AM, neboli příjem digitálního vysílání DAB+ v kombinaci s příjmem VKV a příjem středních vln. V tomto textu přináším návod, jak zjistit a porozumět jinak skrytým technickým parametrům příjmu rozhlasového vysílání.

Pouze při příjmu AM je vždy zobrazena aktuální frekvence v kHz. Vysílání na středních vlnách je ale v Česku již zcela okrajovým jevem, drtivá většina stanic vysílá na FM a v DAB, proto nás bude především zajímat, jak autorádio sdílí informace a parametry příjmu v režimu DAB/FM.

Infotainment Kia Gen5W DAB/FM Radio

V běžném zobrazení se při příjmu DAB ukáže:

16znakový název stanice

– např. GOLD Impuls

8znakový název stanice

– jen při uložení stanice do předvoleb nebo při zobrazení seznamu dostupných stanic, nevejde-li se do určeného prostoru na displeji 16znakový název

– např. BLANIK D

Typ programu

– PTY

– viditelný při zobrazení seznamu dostupných stanic, nebo jako piktogram místo loga stanice, není-li logo stanice uloženo v paměti systému

– např. Oldies respektive piktogram gramofonu

Jednořádkový či víceřádkový radiotext

– DLS či DLS+

– např. ERASURE – OH L’AMOUR

Slideshow

– schováno pod logem stanice (toto logo není přijímáno v signálu DAB, ale je uloženo v paměti systému, proto není vždy aktuální či chybí)

– je nutné ťuknout na odchlípnutý levý horní roh s červeným symbolem „i“, tím se slideshow zobrazí

– je přijímáno v signálu DAB, obsahuje např. logo stanice, cover hudebního titulu, foto moderátorky, zpravodajství

V běžném zobrazení se při příjmu FM dozvíme:

8znakový název stanice

– RDS PS

– ALE pouze ve fixní podobě i v případě, že stanice vysílá proměnlivý údaj místo názvu stanice

– při slabším signálu pouze název stanice uložený v paměti systému (nikoliv skutečně přijímaný název RDS PS)

– není-li v signálu RDS (např. při příjmu FM transmitteru zapojeného v autě), zobrazí se frekvence

Jednořádkový či víceřádkový radiotext

– RDS RT či RT+

– např. ERASURE – OH L’AMOUR

Typ programu

– PTY

– viditelný při zobrazení seznamu dostupných stanic, nebo jako piktogram místo loga stanice, není-li logo stanice uloženo v paměti systému (logo nikdy není přijímáno v signálu FM)

– např. Oldies respektive piktogram gramofonu

Většině posluchačů a posluchaček to může stačit, ale chceme-li zjistit více technických detailů, zde je postup pro ty, kteří v této oblasti nejsou nezodpovědnými laiky. Platí, že ve skrytých technicky a servisně orientovaných režimech Dealer Mode a Engineer Mode nic neměníme, pouze se díváme, a to v zaparkovaném autě.

Dealer Mode

Přepneme-li autorádio do režimu zobrazení Dealer Mode, dozvíme se navíc tyto zajímavé údaje:

DAB:

  • Freq – aktuální frekvence příjmu DAB v kHz – např. 197648 = 197,648 MHz = kanál 8B (podle převodní tabulky)
  • ESB/ID – název DAB multiplexu a jeho ID – např. PLAY.CZ DAB+, 211b
  • Service/ID – 16znakový název stanice a její ID – např. Classic Praha, 244a
  • PL – zabezpečení signálu – např. EEP2A
  • TP/TA – příznak pravidelného dopravního zpravodajství (TP)/právě probíhajícího dopravního hlášení (TA) – např. 1 / 0 znamená, že stanice má TP, ale aktuálně nemá TA
  • RDS HL/Lvl – dostupnost alternativního příjmu FM – existuje-li k aktuálnímu příjmu DAB alternativa příjmu FM, objeví se název z FM (RDS PS) a úroveň signálu (podmínkou je zaškrtnuté Přepínání DAB/FM)
  • MSC BER – chybovost signálu
  • SNR – odstup signálu od šumu
  • Audio decoding – 1 probíhá reprodukce, 0 není dostatečný signál k reprodukci

FM:

  • aktuální frekvence příjmu FM v MHz – např. 98.7
  • RDS PI kód – např. 244a
  • 8znakový název stanice (RDS PS) – v PLNÉ PROMĚNLIVÉ podobě
  • RDS – kvalita příjmu dat RDS
  • ST – kvalita stereopříjmu
  • Q – kvalita signálu
  • TP/TA – příznak pravidelného dopravního zpravodajství (TP)/právě probíhajícího dopravního hlášení (TA) – např. 1 / 0 znamená, že stanice má TP, ale aktuálně nemá TA; varianta 0 / 1 značí funkci RDS EON (propojení na dopravní hlášení z jiné stanice) – např. při poslechu stanice ČRo Vltava v případě dopravního hlášení na sesterské stanici Radiožurnál autorádio samo přepne z Vltavy na Radiožurnál a poté zpět na Vltavu
  • ETP/TA – příznak pravidelného dopravního zpravodajství (TP)/právě probíhajícího dopravního hlášení (TA) v případě, že k aktuálnímu příjmu FM existuje alternativa příjmu DAB – např. 1 / 0
  • AF List Best 5 – přehled dostupných alternativních FM frekvencí seřazený od nejlepší kvality signálu
  • Další obrazovka s údaji POS, Freq, PI, PSN RDS DB, Q, TMC, TP – informace o dostupných stanicích, k nimž jsou uložené informace v paměti systému (v databázi)

Engineer Mode

Přepneme-li autorádio do režimu zobrazení Engineer Mode, dozvíme se navíc tyto údaje:

DAB:

  • RSSI – síla signálu
  • bitrate – datový tok stanice

FM:

  • Další obrazovka AF Assessment – detailnější přehled a hodnocení dostupných alternativních FM frekvencí
  • Další obrazovka FM Tuner – Main Tuner, Sub Tuner – na jakou frekvenci je právě naladěn první (přehrávající) a druhý (hledající) tuner
  • Další obrazovka AF Trace – diagnostika práce tuneru s alternativními frekvencemi
  • Další obrazovka Tune Stress Test – zátěžový test hardwaru tuneru

Praktické zkušenosti ukazují, že výše uvedené parametry se nemusejí vždy zobrazovat a aktualizovat podle skutečného příjmu. Někdy je vhodné počkat až několik minut, aby se informace zobrazovaly, poté mohou na čas opět zmizet. Někdy pomáhá opustit danou obrazovku a vrátit se do ní, aby byla načtena aktuální příjmová data.

Hesla, která jsem použil, byla publikována na internetu technickými a softwarovými nadšenci a fanoušky obou značek. Mohou se lišit a průběžně měnit podle verze softwaru, modelového roku vozu, regionu apod.

Pro ty, kteří chtějí dostat více ze svého autorádia Hyundai nebo Kia, jsou Dealer Mode a Engineer Mode při velmi zodpovědném a opatrném použití užitečnými nástroji.

O čem píšete?
4 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Honza K.
30. 11. 2025 12:09

Děkuji za užitečné informace. Věděl by jste od jakého roku má Hyundai i30 DAB+ tuner v základní nabídce?

Míra
Reply to  Oviradio.cz
30. 11. 2025 12:57

A přitom kolují informace, že DAB+ je u těchto značek doteď za přliplatek.

HOME
4
0
Přidejte komentář, prosím.x