Uzávěrka / Updated: 7.7.2025 (7 JUL 2025)
Aktuální stav DAB - digitální rozhlasové vysílání v pásmu VHF po velkém třesku nejen na Vysočině.
/ únor 2025 – červen 2025 /
/ zpravodajský článek /
Lubomír Čumpl, JIDXC Jihlava
Poslední článek na toto téma ukazoval rozjezd jednotlivých sítí a popisoval jak se pomalu rozšiřuje digitální vysílání.
Na úvod tedy malá rekapitulace stavu na Vysočině -
na konci roku 2024 zde byly k dispozici čtyři „nosné„ s třemi multiplexy.
Teleko na kanálu 10D v Jihlavě:
RTi na kanálu 9D v Jihlavě :
Úplně vpravo vidíme obálky signálu ČRo kanálů 12C a 12D
ČRo, Teleko, RTi, Fiera, / poslední jmenovaný provozovatel se ve frekvenčním spektru v Jihlavě nevyskytuje,
severní Vysočinu pokrývá z Černé Hory v Krkonoších, než z „pidi“ vysílače v Jemnici /
U Fiery z Černé Hory jsem oproti prosinci zaznamenal zlepšení u rádia Color, ještě v na konci roku 2024 byla
oproti internetovému vysílání opožděna o neuvěřitelných pět minut.
Když jsme na chatě na mini DX srazu poslouchali asi nejlepší pořad této stanice Lahůdkářství, tak jsme si
písničku na přání mohli poslechnout po přepnutí z internetu na Černou Horu ještě jednou.
Teleko a nově i RTI, vysílají pro Vysočinu zatím pouze ze Strážníku a podle toho to také vypadá.
Za pokrytou oblast lze považovat území od Jihlavy na východ, sever, západ, směrem na jih pochopitelně
Strážník moc „ nesvítí „ , takže například Třebíč už je zcela OFF.
Při cestě autem z Jihlavy do Třebíče začíná první problém podle předpokladů už v údolním městečku Brtnice.
Lze předpokládat, že se tyto sítě rozšíří třeba o vysílač Vartenberg u Třebíče.
Ale co na jihu? třeba Telč a Pelhřimov, údolní města?
/ nedovedu si představit, že by do aktuálního dosahu šlo třeba Hirádio Vysočina, co by tím asi získalo … ?/
============================================================================================================
Jižní Čechy před koncem roku 2024
Ještě před rozjezdem v roce 2025, jsem jel o vánocích 2024 3x autem z Jihlavy do Českých Budějovic a testoval…
S rádiem Beat od RTi, vysílače pro tuto cestu - ze Strážník 2 a rozhledna Kleť.
Zásah těchto vysílačů je jasný, Strážník jihozápad Vysočiny optimálně nepokrývá a Kleť hluchá místa Strážníku
rozhodně nepokryje, takže o plynulém poslechu rádia Beat nemohla vůbec být řeč.
Problémy začaly v Pelhřimově a potom signál fungoval podle toho, jak se vlní silnice v terénu, sestupuje do
údolí a od vysílačů odvrácených kopců – tedy bez signálu.
Pokud by byla dostupná funkce přelaďování DAB a FM příjmu, asi by byl příjem dobrý, protože Beat má ve městech
analogově defacto pokryto.
Pochopitelně mě zajímal dosah panelákového vysílače Color DAB z Českých Budějovic, protože někde jsem četl,
že snad v autě hraje až k Táboru, kde pak navazoval na Špulku …
Těmto nesmyslům z internetu pochopitelně já, který se skoro čtyřicet let věnuje šíření a příjmu signálů nevěří,
ale přesto mě zajímalo, kde signál Coloru DAB z Budějek naskočí.
Takže vězte že signál nabíhá a končí u Ševětína, exit 118 na D3, stabilním se pak stává u Chotýčan.
Vím, že mé rádio v autě není z nejcitlivějších, přestože ve Švýcarsku hraje naprosto bez výpadků.
/ pro ucelený obrázek dodám, že benešovská Špulka, ještě když fungovala, hrála až na vrcholu Votic. Pak s
výpadky až k Bystřici a dále k Benešovu šlo tvrdit , že to trochu hrálo. /
===============================================================================================================
Aktuální stav v polovině února 2025 –
V Jihlavě od února přibyly kanály 6C Větrný Jeníkov – Skalky, 7B Rudný, místně zvaného Šacberku, nedaleko
stejnojmenného lyžařského areálu.
Signál 6C ze Skalek tedy není žádná hitparáda. Fotky vysílacích antén jsme zveřejnili minule. Vzhledem ke
stínění konstrukcí (signál neprochází na západ - u Pacova jsem na samé hranici příjmu.)
Na Jih signál oproti předpokladům signál prochází hůře než Teleko a RTi, vysílající o kousek vedle ze stejného
návrší.
Za mě jsou Skalky na 6C ukázkou promrhané kóty, ale vzhledem k obsahu tohoto multiplexu, to neřeším.
Naopak signál z Rudného na 7B s rezervou zachytím na externí anténu i na chatě u Pacova. To jsem nečekal.
Protože vzhledem k poloze vysílače a jeho obklopení kopci jde o vysílač příměstský.
Chata u Pacova – příjem 7B z vysílače Rudný:
Jak jsem již napsal , příjem z Rudného u mě na chatě je pro mě překvapením, přestože se jedná o dálkový příjem
a v autě ho zde pochopitelně běžně nezachytíte, pouze na kopcích …
Na západní Vysočině, přesněji nedaleko Pacova, kde mám chatu, od ČRa ještě zachytím kanál 11D. Předpokládám
vysílač Kácov u dálnice D1. Alespoň tak na mě působí azimut antény.
Kácov ČRa 11D :
Příjem z tohoto směru mě naopak nepřekvapil, přestože se vysílá malým výkonem.
Mám na chatě v severním azimutu „ otevřeno“.
Další rozšíření stabilního příjmu je z Tábora od společnosti Fiera 9A:
Tento multiplex mě svou silou spíše překvapil. Přeci jen západně na Tábor nemám tolik „ otevřeno „ . Ale s
ohledem na půlroční přípravu tohoto článku můžu teď v červnu konstatovat, že signál z Tábora se šíří dobře
na východ, slušně na jih, průměrně na sever, podprůměrně na západ. Do Bechyně s tímto vysílačem v žádném
případě nedojedete. Signál zmizí dříve, než ztratíte z dohledu město Tábor.
Každopádně od spuštění Fiery z Tábora jsem multiplex 9A z Německa zachytil jen jednou, ale v obvyklé
neposlouchatelné kvalitě, takže pro mě žádná ztráta.
=============================================================================================================
Aktuální stav červen 2025
Zásadní zprávou je pro mě spuštění části sítě Play.cz. Proč zásadní?! Protože jede z velkých vysílačů ČRa.
Což mimo jiné znamená že to také bude někde hrát.
Přestože bylo spuštěno teprve pár vysílačů, mají pokryto více jak 50 % území, a ještě větší procento populace.
Vysočinu = vysílač Javořice, Play.cz nevysoutěžil. Ale třeba ji časem získá od nějakého „ odpadlíka “.
Prvotně šířené rádio Relax, doplnily pro mě dvě zásadní stanice - Expres a Classic Praha.
Pro mě ideální složení multiplexu. Něco co jsem v místním éteru vždycky chtěl a neměl to.
Classic Praha a Expres FM by měl nejen na Vysočině zachytit každý, kdo má externí anténu na pásmo VHF,
nebo-li DAB - že je ještě z doby analogové TV takových lidí hodně dokazuje pohled na střechy domů.
/ horizontální VHF anténu „ na Novu , namířenou na Krásné , nebo Javořici , má snad každý druhý, třetí dům
- stačí tedy anténu přeorientovat na vertikální polarizaci a hrajete /
Vysočinu zasahují čtyři vysílače – Kleť 11C, Kojál 7A, Černá Hora 10B, Žižkov 8B. A jak to hraje?
Asi měsíc monitoruji mobilní příjem tohoto Play cz multiplexu, defacto mě nepřekvapilo kde to hraje,
ani kde to nehraje.
Jihlava je za hranicí dosahu vysílačů Kleť, Černá Hora a Kojál. V centru města tedy zatím OFF. Signál naskakuje
podle očekávání na výše položených místech města a pochopitelně na okolních kopcích. Po spuštění vysílače
Pardubice Krásné, to bude jistě lepší. Pak se bude v Jihlavě a okolí jezdit jen s občasnými výpadky, nikoliv
s občasnými výskyty signálu, jako je tomu nyní.
Ještě přidám poznatky z cest -
Na dálnici D1 v okolí Jihlavy občas naskočí Černá Hora, Kleť nebo Kojál, s blížící se Prahou zmizí Kojál,
a začne se objevovat Žižkov 8B. K rozumnému pokrytí chybí zejména vysílač Krásné a Votice a to jak v případě
cesty po D1, tak D3, kterou aktuálně pokrývá pouze Žižkov 8B a Kleť 11C.
Například ve městě Tábor už hraje pouze Kleť a to s výpadky, tam by jistě Votice pomohly. Západně od Prahy
by pomohl Cukrák. Nevím, zda s ním tato síť počítá.
Při cestě na Třebíčsko střídá Kleť a Černou Horu už za Brtnicí Brno, takže v Okříškách jsem jel se stanicí
Classic bez výpadků. Musím dodat - neuvěřitelný stav, kterému bych ani dříve nevěřil, že někdy nastane.
=============================================================================================================
Ještě k zvukové kvalitě českého DABu :
Datový tok, nebo-li bit rate je na první pohled nízký a to zejména u privátních rádií u ČRa. Pustil jsem se
tedy do srovnání zvuků u rádia Kiss. Zrovna hráli Coronu – Rhythm of the Night
/ co já se jí napouštěl na diskotékách , dodnes mě ten song baví /,
Mám ho pochopitelně na originálním CD , takže asi vím , jak zní .
Přepínal jsem mezi „ Votickou“ frekvencí 97,7 FM, kterou mám u Pacova ze sítě vysílačů Kissu nejsilnější.
Navíc vím, že je trasovaná, měla by mít v rámci FM nejlepší možný zvuk. Porovnával jsem mezi tunery Sony
ST-SB920QS, Kenwood 6040 a také DAB komponentovou Hamou DIT.
Ještě dodám, že v místě mého příjmu mám Votice „ rozstřelené o kopce. „ Což se na analogu to projevuje mírným
„ nakřápnutím zvuku „.
Výsledek - Subjektivně nemohu říct , že je výsledek rádia Kiss v DABu úplně tragický, FM sice vyzní lépe, ale
kdo dnes poslouchá rádio, zejména tuto stanici na HIFI kompenentech?
U Rádia Beat už je rozdíl vzhledem k vysílanému obsahu markantnější. I počet poslechačů, kteří vyhledávají
kvalitní zvuk je jistě vyšší. Pár lidí co jej poslouchá někde doma „ na bednách „ znám i já. Beatu pochopitelně
chybí nějaká silná FM frekvence. Kromě pražské 95,3FM používá v ČR dnes už poměrně hustou síť vysílačů lokálního
rázu a dosahu. Takže. U mě na chatě mám Beat nejméně ze třech vysílačů, ale v dostatečné kvalitě bez externí
antény ani jeden. S DAB si Beat výrazně polepší a třeba mu někdy ten bit rate trochu zvednou.
Asi ještě dodám, že nejsem takový Beaťák, ale před lety zněl Kiss i Beat v analogu určitě lépe, než zní dnes.
Důvodem zploštění zvuku je dodržování maximálního modulačního zdvihu od roku 2012./
A jak asi zareagovala naše rádia – zvuk co nejvíce zploštěli, aby šel „nacpat“ co nejblíže k povolené špičce
modulace, toť můj verdikt ke kvalitě FM modulací.
Ještě jedno poznání. Za roky co jezdím s autem. Už jsem jich měl tak patnáct. A jestli mají něco společné,
tak je to fakt, že jakmile jedete nad 100km/h, tak vlivem hluku jde kvalita hudby úplně do kopru.
Drobné rozdíly existují. Například když jsem měl Volvo. To hrálo trochu lépe. Ale stejně nad stokilometrovou
rychlost už kvalita poslechu rapidně klesá dolů. Takže opravdu je jedoucí automobil pojízdným HIFI studiem ???
Pro srovnání uvedu příklad z Rakouska, jejichž DAB roky monitoruji a dobře ho znám : Má oblíbená stanice
Lounge FM má také datový tok 48 „kilobitů“ a zní subjektivně lépe, než jiné rakouské stanice s daleko vyšším
tokem.
Když už jsem otevřel blízké zahraničí, uvedu sem pár svých postřehů ze Švýcarska, Německa a Rakouska.
Pořadí uvádím záměrně, protože je to od nejlepšího, pak dlouho nic … , pak kdruhému, až po nejhoršího.
Příjem švýcarského rozhlasu SRF v DABu v autě je všude. Je to až s podivem, že to Švýcarům hraje v horách,
tunelech, podjezdech, různých betonových „ střechách „ silnic pod kopci. Všude bez jediného výpadku,
prostě Švýcarsko.
Naopak Německo, které je na různých více, či méně nezávislých webech, až nekriticky dáváno jako příklad
s DABem jezdit bez výpadků nelze ani na dálnicích. To pro mě bylo před dvěma lety překvapení.
Tehdy jsem totiž jel do Švýcarska poprvé s DABem v autě a nestačil se divit ….
Podotýkám, že je důležité zdůraznit, že jiná situace je u stanic, které vysílají pouze digitálně, jiná je u
zavedených stanic, které používají i FM vysílače a rádio tak přelaďuje meze DABem a FMkem.
Stanice Bayern 1 mi neustále přeskakovala mezi FM a DAB, což poznám hlavně podle zvuku, protože FM část v
rádiu mého auta je značně zvukově ořezaná. Pokud ovšem pojedete s pouze digitálně vysílaným Schwarzwald rádiem
Německem, očekávejte spousty výpadků. Pod mosty, a na okraji dosahu jednotlivých vysílačů, a v tunelech.
Zcela OFF. Mé android autorádio vždy po čase přeladilo na internetový příjem ze kterého už zpět samo na
DAB nepřeladilo. Proč také. Když internet poskytuje kvalitnější zvuk a stabilnější příjem. / bohužel /
V Rakousku je situace ještě horší. DAB je v autě defacto neposlouchatelný. Na druhé straně rakouský DAB
tady u nás není tolik mediálně propíraný, ani neúměrně vychvalovaný.
Možná i proto, že k redaktorům odborných webů se signál z Rakouska do Prahy nedostane, a tak ho tolik neznají.
==============================================================================================================
Závěr :
Stanice vysílající převážně z malých FM vysílačů se vstupem do DABu ČRa dostanou na vysokovýkonnou páteřní
síť vysílačů a po spuštění celé sítě si výrazně polepší v pokrytí. Dříve by bylo takto masivní rozšíření
pokrytí zprávou roku, nebo desetiletí. Ale že jde o celkem neznámé pásmo DAB, přešel se tento třesk defacto
v tichosti.
Kdoby si někdy myslel, že se bude po Jihlavě jezdit v autě s Rádiem 1 ..?
Nebo kdo by čekal Classic na Vysočině?
Tyto stanice byly svého času žádaná alternativa, na kterou se mě tak před dvaceti lety pár lidí ptalo,
jak to chytnout, když do toho dělám ……
/ Dodávám, že do Classicu jsem před časem psal, zda by je nezajímal některý z kmitočtů zrušeného rádia Dálnice.
Odpověď byla: „FM vysílání, tím spíše bezzásahové bubláčky, jsou pro ně drahé“. A odkázali mě k internetu.
Provedl jsem. Osmisetwattowou frekvenci 99.4 „obsadilo“ v Jihlavě po Rádiu Dálnice sesterské Rádio Čas.
Oooo, moc děkuji za takové obohacení jihlavského éteru. Jen mi do opět dokázalo, že FM v Česku je mrtvé,
respektive zabité …
A pro koho je vlastně DAB ?
V první fázi asi hlavně pro příjem v autech, protože kdo chce doma širší spektrum stanic je už dávno na
internetu. / doma v Jihlavě jsem to i já, což bych dříve nikdy nevěřil, že se u mě někdy stane. /
Je jasné, že ten, kdo jezdí dále než jen „ kolem svého komína“, bude těžko ladit stanice, které více nehrají,
než hrají. Nelze se tedy vůbec divit, že velcí hráči mediálního trhu používají páteřní vysílače ČRa. Které asi
budou nejdražší, ale jediné se smysluplným pokrytím. Stávající celoplošná rádia si v DAB moc nepolepší.
Od nich asi očekávám zařazení dalších mutací jejich hlavních stanic. Aby jejich posluchači náhodou neodladili
k někomu jinému. Naopak zůstali v jejich mediálním domě.
Uvidíme tedy jaký bude další vývoj. A tím nemyslím, jaké vysílače budou provozovatelé přidávat, ale jaké stanice
v nich vlastně vůbec budou, zda muxy zaplní. Protože odchodem velkých mediálních skupin k ČRa zůstanou ostatní
provozovatelé tak trochu plošší, bez stanic.
/ Lubomír Čumpl /