Poznámka k Radiu Dálnice

Radio DálniceČím dál více nabývám dojmu, že intenzivní spouštění vysílačů Dálnice na jaře a v létě nesouviselo ani tak se snahou celý projekt oživit a nabídnout posluchačům novou programovou alternativu, jako spíše s dubnovou výzvou RRTV ohledně dlouhodobého nevyužívání přidělených kmitočtů. Vypadá to, že Ostravští zahráli divadélko o překotném budování sítě, aby o frekvence náhodou nepřišli a nedali prostor případné konkurenci. Oživením pouhé poloviny z celkového počtu čtyřiceti osmi FM vysílačů dosáhli nějakého základního pokrytí. A pak už opět žádná aktivita, žádná komunikace, provoz takřka v utajení, byť od července s živou moderací velmi juniorních hlasů, která dává vysílání alespoň nějaký smysl.

99 komentářů Poznámka k Radiu Dálnice

  • David Pražák

    Tak v Praze jsou ještě důležité hlavní tahy, jako je Jižní spojka, Barandovský most, Štěrboholská spojka, či pražský okruh, takže by to tam hrát mělo, protože řidiči projíždějí kolem Prahy třeba z Brna do Plzně, nebo třeba Ústí.

    • Jarda

      to je taky pravda, v praze by měli mít nějaky dobrý kmitočet aby ji pokryli celou, a pak aby to navazovalo na soubor kmitočtů podle dalnic 🙂 Napřiklad v norsku mají neco na ten způsob ale v dab+ a celoplošně ale v impulzackem stylu „mono to je přece ono“ 😀

      • Vojta

        Problém je, že v Praze jsou už ty dobré kmitočty využity a pro rádio Dálnice by se musel nechat zkoordinovat vedle chodovské 107,9 další vysílač. V některých nízko ležících částech Prahy by teoreticky padal v úvahu kmitočet 106,8 Mhz s velmi nízkým výkonem ovšem.

        • Jarda

          a nebo dat vyjímku a vysílat na 87,5 v nějake časti prahy, polaci na ní taky vysílají.

          • Vojta

            To by nepochybně vyžadovalo velké změny v legislativě a pak by chtěl takovou výjimku každý. A když už jsme u té frekvence 87,5 Mhz. Nevyužívalo ji náhodou ve své době neoficiálně provozované Flash Radio?

            • FLASH Radio

              Na naši frekvenci nám nesahejte! 🙂

              A pokud by na ní měla vysílat zrovna tahle estébácká vysílačka, která přišla k většině kmitočtů dost pochybným způsobem, museli bychom se propadnout hanbou.

              Jinak nás těší, že si i po těch letech na FLASH na 87,5 FM v Praze lidi vzpomenou. Byla to fajnová doba, vzpomínky zůstávají i nám 😉

          • MichalP

            Vzhledem k tomu, že jedno z hlavním pravidel pro koordinaci nové frekvence říká, že u místních vysílačů musí být minimální odstup 0,4 MHz, tak pro Prahu frekvence 87,5 MHz nepřipadá v úvahu ani pokud by existovala teoretická možnost domluvit výjimku.

            • Jarda

              kdysi tam vysilali pirati, ale už to nejede, asi je zabasli 😀 jinak by museli mit tušim specialni parametry, a vysilat vedle sebe se da, ale musi to byt sladěný, jinak ne, tady třeba chytnu psr z nemecka radio zet z prahy vedle sebe 😉 a v pohode to hraje, nebo e2 jižni čechy, hitradio rtl nemecko, a signal radio a take vše vedle sebe a taky to hraje.

              • Thomas

                Nikoho nezabasli, navíc ten pirat dokonce vysila(moderuje) v jednom nejmenovanem radiu..

              • FLASH Radio

                Nezabásli nás, ale zameřili a dostali jsme od ČTÚ tehdy pokutu. Takový výchovný políček.

                Vysílač i anténu nám ale nechali, takže je až 300 W ERP (my tehdy využívali „jen“ 30 W, báli jsme se…) připraveno do dob, kdy u nás zavládne tuhá rádiová normalizace a Media Bohemia s Babišem si tu koupí opravdu všechno. Doufejme, že ta doba nikdy nenastane 🙂

              • JM

                Koordinace vysílačů není o selektivitě přijímače! To, že zrovna na vašem přijímači dokážete odladit stanice od sebe neznamená, že by se tak mělo koordinovat. Já mám nedaleko Ještědu na svém selektivním přijímači naprosto volnou frekvenci 96,1 FM, kde chytám běžně i Rumuny nebo Chorvaty, ale vlivem ochrany Ještědu tam nikdy v blízkém okolí nic vysílat nebude…

                Kvalitnímu rádiu stačí i 200 kHz na dostatečnou separaci stanic od sebe při silném signálu obou. Méně kvalitním šuntům ale často nestačí ani 300 kHz.

                U nás jsou ty odstupy nastaveny asi takto:
                400 kHz – odstup místních vysílačů od sebe
                300 kHz – odstup místního vysílače od nedalekého vysílače (např. v Praze Votice, v Plzni Klatovy-Doubrava)
                200 kHz – odstup místního vysílače od vzdálenějšího, ale silného vysílače (např. v Praze Bukovka, Ještěd apod.)
                100 kHz – odstup místního vysílače od vzdáleného, středně silného až slabšího vysílače

                Samozřejmě s postupem času a se zaplněností FM pásma se to kritérium snižovalo, takže 100 kHz se začalo používat tam, kde by se dříve zásadně využilo 200 kHz (např. v Praze odstup od relativně silného Krašova). Taktéž se umožňuje využití frekvencí, kde je relativně silný signál vzdáleného vysílače, který není určen pro danou oblast, nebo je to přesah ze zahraničí (třeba 105,8 FM Hey Zlín vs. Vídeň 105,8 FM nebo 90,3 FM Liberec vs. Praha 90,3 FM a podobně, kdy pak už nedaleko místního vysílače dochází místy k mísení signálu daného vysílače a vzdáleného vysílače).

  • David Pražák

    Pokud se nemýlím, tak o Frekvenci 87,5 v Praze mělo i zájem Rockzone 105,9, ale to bylo tuším v roce 2005, nebo 2006. ČTU jim to stejně nepovolilo.

  • David Pražák

    O Rockzou je psáno na jihlavskémm JIDXC clubu. Článek z 1. 7. 2006. http://www.dxradio.cz/jidxc/news2006.htm

  • Ovi

    Včerejší jízda Praha – Brno – Olomouc: Signál Dálnice není/je velmi špatný/autorádio správně nepřeladí pouze od Průhonic do Modletic (manuálně ovšem lze naladit 88,6) a v blízkosti Prostějova. Jinak všude hraje, plynule přelaďuje bez větších výpadků. Již v provozu Humpolec 95,8, ostatní plánované vysílače na D1 z databáze ČTÚ ještě nejedou. Ani Ostrovačice před Brnem, o kterých tu proběhla informace, že vysílají. Větrný Jeníkov 91,7 vysílá bez modulace.

    • Jarda

      včera jsem v nemocnici zkoušel ladit radio hey a hralo dobře až na „in house“ uniky, ale zkusil jsem i tu dalnici, měla teda horší signál, ale kupodivu se naladila, je videt že stožár BTS a MW spojů (net) není pro vysílací anteny vhodné místo.

      • Jirkas

        To rádio má hrát na dálnici, ne v in house v nemocnici..

        • Jarda

          v liberci neni dalnice 😀 ale budiž, pokud by mělo hrat na silnici tak i tam ho nekdy ty radia vemou za meně kvalitní signal a přeskočí, taky bylo potřeba to naladit ručně a nacvakat to pomalu 😀 a s odřenyma ušima to chytneš po cely rychlostce, od turnova až po chrastavu, ale na spouste mist i tak problem s nerušenym kvalitnim přijmem, pokud nekde je kvalitní 😀 Ale jinak se to da, je tam hrozne malo reklam, takže dobra alternativa to je.

    • Ovi

      Dnes jsem si tu trasu projel opačným směrem a tentokrát kupodivu nebyly větší potíže ani v Prostějově, takže trasa Olomouc – Brno – Praha je v zásadě pokrytá. Na některých vysílačích zřejmě není správně nastavena tabulka alternativních frekvencí, protože přijímač ne vždy přeladí na nejsilnější dostupnou frekvenci. Například při jízdě od Devíti křížů (94,2) k Velké Bíteši rádio rovnou skočí na Lhotku 97,1 a ignoruje místní vysílač 101,0. Aktuálně na D1 zbývá spustit z kmitočtů v databázi ČTÚ: Průhonice, Jažlovice, Šternov, Hulice, Jiřice, Velké Meziříčí, Ostrovačice. Plus u Větrného Jeníkova nahodit modulaci na 91,7. Celkem běží minimálně 29 vysílačů z 48.

      • Jarda

        dnesk protože nešlo vysilaní radia hey,tak jsem měl naladenou dálnici. Na hey pak řikali že to nešlo kuli čezu, nešel jim proud, tak skoro celej den nam v nemocnici hrala dalnice 😀 a jako program dobrej, reklamy žadny, tak je to dobra nahrada v liberci když čezakum spadne řemen 😀 to si tam nosim svoje radio (sencora na baterky 😀 ) ale ma to 100x lepši selektivitu, než ty kramy co tam mame 😀

        • Jan

          Hey je dobrej. Me se toto radio velice libi a je jiné nez ostatní, protoze jak uz jsem psal nejni zadnej vyber radii uz po republice. Samej Kiss, Blanik, Hitradia na milion frekvenci no hnus a bude hur. No ono uz to hur ani nejde. Na Kiss dali pryc webku a na jednou i na Signalu. Tohle propojeni všech radii me fakt uz stve.

  • Jarda

    http://www.rozhlas.cz/digital/analog/_zprava/rocker-parizek-muze-provozovat-prazsky-kmitocet-radia-dalnice-i-v-dalsich-letech–1773954
    Docela mě mě překvapilo jak v řadu pár týdnu chce spustit všecky zbyvající vysílače, jak se na konci članku píše.
    Co ale chybí kdy bude konečne normalní web či internetový stream. Zase slibuje, tak uvidíme zda ty vysilače skutečne nakopne behem par tydnů, nebo zda ješte přišti rok jich půlka nepojede.

  • David Pražák

    Podle mě to do vánoc nestihne. Navíc počasí je poslední dobou velmi chladné a vystoupat nahoru ve velké zimě a montovat vysílače, no nevím nevím.

    • Ovi

      No, dávají si hodně načas, dálniční Ostravané. Prý v řádech týdnů. To bude zřejmě podobné jako s přípravou nového webu (chystají ho už pátým měsícem). Dnes ráno Průhonice 104,2 a Jažlovice 107,2 nic. Jezdím denně kolem místa, kde má být v Průhonicích dle souřadnic vysílač, ale nic tam není vidět. Není vyloučeno, že to nakonec dají o kousek jinam, na nějakou BTS v okolí.

  • Ondra

    To by Mě moc zajímalo, kdy zpustí rádio Dálnice nové webové stránky a vysílání přes internet? Včera Mi napsali, že to zpustí velmi brzy a že přípravy finišují. Naposledy jsem rádio Dálnice slyšel na konci Srpna, když jsem byl v Brně. Přeji všem krásný, pohodový a klidný předvánoční čas.

  • David Pražák

    Tak modulace ve Větrném Jeníkově na 91,7 už jede.

  • Jan R.

    Na příjezdu do Prahy ze severu, po dálnici D8, je možno rádio Dálnice poslouchat od začátku klesání z klíčovského kopce. Do té doby se na 107,9 MHz prosazuje ČRo Liberec z Harrachova a místy i Rock Radio z Mostu. Poté přes Hloubětín, Jižní spojku až na Zahradní Město příjem bez problémů.

Vložte komentář