Komentáře a diskuze

Články

Frekvence 1 je v éteru 24 let

Frekvence 1 - logo 1993Přesně před čtyřiadvaceti lety začala vysílat Frekvence 1 jako společný projekt Evropy 2 a Radia Golem. Její začátky jsem tehdy velmi pozorně sledoval. Pár dní před oficiálním startem běžela na jejích vysílačích (tehdy pouze pěti) hudební smyčka, ze které si vybavuji skladbu Stříhali dohola malého chlapečka od Vladimíra Mišíka. Frekvence 1 vysílala ve svých začátcích hodně mluveného slova postaveného na moderátorských osobnostech a k tomu hudbu, kterou jsem převážně vůbec neznal, např. množství českých oldies sedmdesátých let, často třeba Petra Spáleného, Janu Kratochvílovou, Pavla Bobka plus novinky od Ivana Hlase, Jana Kalouska atd. Prezentovala se jako „kopretinové rádio“.

Vybavuji si osobnosti jako Ivo Mravinac (ranní program), horoskopy Haliny Pawlowské, Dámský klub moderovanými televizními hlasatelkami (Hana Heřmánková, Marie Tomsová, Jarka Panýrková, Milena Vostřáková, Stáňa Lekešová a další), reportéra Standu Berkovce (Svíčky, blinkry, simerinky), dále Davida Bradu, odpolední show Pavla Vítka, Michala Mücksteina, Dance Party “pilotů F1” Miloše Pokorného a Romana Ondráčka (svého času vysílali i v takzvaném public studiu za účasti veřejnosti), Press klub Zuzany Bubílkové, politickou satiru Miloslava Šimka, kulturní pořad Evy Ociskové. Později také francouzskou hudbu Lenky Filipové, Vítka Pokorného, hudební novinky Pepy Vlčka, Knedlo Zelo Vepř Aleše Hámy a Jakuba Wehrenberga, piráty Tomáše Gibiše a Mirka Jandáčka, seriál Rodinka Jiřího Lábuse a Oldřicha Kaisera nebo nálepkovou soutěž Autostop.

Z dnešního pohledu bylo tehdejší vysílání náročnější, více různorodé a méně kulisové než rádia současnosti. Začátek devadesátých let byl v nově vzniklých rádiích ve znamení různých rubrik, magazínů, hitparád, rozhovorů, komentářů a v neposlední řadě velkého zapojení posluchačských telefonátů v živém vysílání. Řada programových prvků byla experimentální až naivní a záhy se od mnohých z nich upustilo nebo byly nahrazovány jinými pokusy, které později definitivně zmizely ve prospěch jednoznačně vymezeného mainstreamového hudebního proudu jako stěžejní složky vysílání.

Vložte komentář